posledice sociološke
inercije
„Vera u sugrađane i respekt prema njima je ono što
čini naše doba najboljim od svih o kojima nešto znamo“ – Karl Poper
Kultura je kontinuum, u kom svaki stupanj razvoja izrasta iz neke ranije
kulturne situacije. Život u Švacarskoj i život u Srbiji danas se veoma razlikuju
jer smo rasli u veoma različitim kulturnim klimama. Dok dominantne faktore
despotske kulture čine strah i strast, dotle su to u građanskoj kulturi vrlina
i čast. Dok se u despotskoj kulturi ljudi orijentišu pomoću sudbine (te, pošto
je sve „zapisano na nebu“, ne razvija se svest o individualnoj odgovornosti), dotle
se u građanskoj kulturi ljudi orijentišu pomoću uzročno-posledičnih veza (pa se
razvija i koncept odgovornosti). Kakve su dugoročne posledice ti različiti
faktori imali u socijalnoj inteligenciji tih naroda?
Da bi preživeo u kulturi straha i potčinjavanja, naš je predak, u ravni
socijalne inteligencije, svakodnevno pribegavao „biološkom manevru“ koji se
mora primeniti u kriznim situacijama opstanka i u kom se impulsi u neuronskim
kolima mozga kreću od amigdale ka desnoj strani predfrontalnog korteksa, ka
nižim regijama u kojima se velikom brzinom obavljaju automatizovane radnje; u
tom procesu, više misleće regije mozga izbacivane su iz upotrebe. Cena takvog
načina opstanka bila je pojava „kognitivne disfunkcije“: misli teže nadolaze,
ljudi teže donose odluke, postaju neodlučni kada treba nešto da kažu, da
razmene nove ideje ili da se dobro koordinišu, sadržaje iz dnevne „radne
memorije“ nisu u stanju da transponuju u duboke regije kore velikog mozga, u
zone trajnog hologramskog pamćenja, a to je pak usporavalo svaki proces učenja.
Život u takvom socijalnom okruženju, u kulturi straha, dovodio je do smanjenja
brzine stvaranja novih moždanih ćelija i do zakržljavanja mnogih neuronskih
kola u mozgu. Kultura padanja ničice pred despotom i strah da se pogleda u oči
imala je takođe svoje konkretne propratne pojave: od oko 200 mišića lica, oni
oko očiju su veoma glatki i savitljivi i zato odlično govore o našim osećanjima;
strah od gledanja u oči vodi ka otežanom čitanju emocija drugih ljudi i, dalje,
ka smanjenom pragu empatije.
U građanskim kulturama vrline i časti događalo se upravo sve suprotno: tamo
je došlo do optimalnog razvoja neuronskih mreža – sistematizacije, memorije i
empatije – tj. izgradila se optimalna socijalna inteligencija. Zato u
Švajcarskoj ljudi ne ginu svaki dan na pešačkim prelazima, muževi ne tuku svoje
žene, ljudi se ne ubijaju zbog međe, u bolnicama ne dobijaju infekciju, a u
obdaništima salmonelu, vršnjačke grupe se ne prebijaju međusobno tojagama, omladina
ne banči cele noći po splavovima – ukratko, to su društva visoke socijalne
povezanosti, gde postoje uhodane procedure za sve životne situacije. To su
društva gde je osnovni etički princip „ako možeš, pomogni drugome – nikome ne
naškodi“, građani se međusobno uvažavaju i svačiji život je svetinja, jer imaju
svest o tome da samo zajedno, kao celina, mogu uspešno da se nose sa brojnim životnim
problemima.
U doba vizantijskog imperijalizma
carevi iz makedonske dinastije od IX-XI veka vodili su ekspanzionističku
politiku. Taj napor će vremenom biti krunisan uspehom – sredinom XI veka
vizantijske granice će se protezati od Eufrata i Kavkaza do Italije i od Dunava
do Palestine. Pokrštavanje (i nametanje svoje duhovnosti, umetnosti i politike)
Bugara, Rusa, Srba predstavlja najznačajniji uspeh te politike. Zato cinično
zvuče naši tzv. patrioti koji, evo, pune 32 god posle Titove smrti održavaju u
Srbiji despotsku kulturu koja nije naša autohtona narodna kultura, nego je plod
vizantijsko-osmanskog imperijalizma, tj. uvezena je „sa strane“!
Kako kaže Vitfogel, „obnova orijentalno-despotskih sistema koju je Lenjin
želeo i ostvario bila je zastrašujuća tajna revolucije. S gledišta njegove političke
moći Lenjin je bio dosledan kad je o toj tajni svoje revolucije govorio
indireknim, ezopovskim jezikom. Staljin i njegovi nastavljači su, sa svog
gledišta, bili potpuno logični i čak dosledniji od Lenjina kad su prvo
cenzurisali Marksova shvatanja o azijatskom društvu te kad su, osobito nakon izlaska
[Vitfogelove knjige] 'Orijentalne despotije', nastojali prikrivati važnost tih
ideja za Rusiju“.
Kultura igra odlučujuću ulogu u oblikovanju stvarnosti i u opstanku. Despotska
kultura nas je dovela u ćorsokak. Elementi zapadne građanske kulture koji su u
tragovima već 200 godina prisutni u našoj praksi trebaju da se favorizuju da bi
nas u procesu evolucije izveli iz ćorsokaka. Evropska kultura, koja je i sama
nastala u sudaru kultura, nije nikakva pretanja našem nacionlnom biću.
Zoran Stokić
28.10.2012.
Нема коментара:
Постави коментар