I estetika je bitna – slučaj "Galilej"
U antičkoj Grkoj, u 5. v. p.n.e, mlade ljude je za učešće u
javnom životu u polisu pripremala “paideia” kroz svoj ideal urbanosti i
obrazovanosti; u starom Rimu za to je bio zadužen obrazovni program
“humanitas”. “Paideia” i “humanitas” su bili ključni elementi po kojima su se
građani razlikovali od nemoralnih, neobrazovanih ljudi i koji su tadašnje
gradove-države, odn. imperije, limesom – graničnom linijom – odeljivali od
varvara. Samo oni među varvarima koji su bili u stanju da shvate značaj i
spremni da prihvate obrazovne sisteme “paideia” ili “humanitas” mogli su ući u
krug civilizovanih naroda! – Mi smo iz takvih i sličnih civilizacijskih krugova
bili odsutni vekovima, te smo, kako reče Dvorniković, pod Osmanskim carstvom
ostali “ne samo konzervirani u svom srednjovekovnom kulturnom stadijumu nego
smo još u naročitom procesu ‘regresije’ velikim delom vraćeni u još starije
doba epske patrijarhalosti”. I premda smo, s jedne strane gledano, zahvaljujući
tom “epsko-patrijarhalnom tipu očuvali naš narodni kontinuitet”, ta sociološka paradigma
je, s druge strane, izrodila određene vrste ljudskih odnosa u kojima su na prvo
mesto izbili anti-humanizam, egocentričnost i narcizam. Problem sa
egocentričnim modelom – usađivanim u nas još u detinjstvu, a zatim cementiranim
kroz jezik, društvene institucije, ponašanje okoline i tsl. – je taj što je on
u osnovi svih naših misli, našeg osećanja stvarnosti, analiza i procesa
odlučivanja. Tako naša psihološka paradigma ponašanja, naše mentalne slike,
premda mi toga nismo svesni, postaju glavni kočničar bilo kavih suštinskih promena
u našem društvu. Depresivne osobe koje veruju u teorije zavere i koje misle da
ih niko ne voli i ne poštuje imaju veoma negativne mentalne slike (“setove”),
koje ih onesposobljavaju za racionalno procenjivanje.
Ljudski život se u svakom trenutku može shvatiti kao jedna
jednačina između prošlosti i budućnosti. Da bi se neki čovek ili društvo
istinski shvatili, po preporuci Ortege i Gaseta, treba ih postaviti u tu
jednačinu, odn. precizirati kakav je njihov stav prema budućnosti i prema
prošlosti. Svi oni koji na prošlost gledaju nekritički vide društvene reforme i
budućnost samo unutar staroga modela političkog vladanja. Oni, pak, koji su u
stanju da na prošlost gledaju kritički, koji su vaspitani humanistički i koji
uviđaju da se evolucija kreće u smeru sve veće integracije, u stanju su da
izgrade nove društvene paradigme, te da nas iz skupa u kome nema rešenja izvedu
u širi skup, u kome se to rešenje nalazi. Kao ilustracija rečenom može da nam
posluži jedna manje poznata strana Galilejeve ličnosti, koja ga je sprečila da stvori
novu fizičku paradigmu.
Ervin Panofski, znameniti istoričar umetnosti, razvijao je
ideju o istoriji umetnosti (“ikonologiji”) kao humanističkoj disciplini koja je
komplementarna sa prirodnim naukama i da samo ta komplementarnost vodi uspešnom
opisivanju realnosti. On 1955. pokazuje da se estetsko i naučno kod Galijeja
savršeno slažu i da su njegovi estetski stavovi uticali na njegova naučna
ubeđenja. Kao sin poznatog teoretičara muzike i muzičara, Galilej je odrastao u
sredini više umetničkoj i humanističkoj nego naučnoj. Zato ne čudi što je pisao
pesme, pamflete i sarkazme i što je znao napamet dela mnogih latinskih klasika.
Više godina posvetio je tumačenju Ariosta, kome se divio. Njegovo sučeljavanje
Ariostovog “Besnog Orlanda” sa manirizmom Tasovog “Oslobođenog Jerusalima” otkriva
nam njegove klasične umetničke ideje, njegov ukus koji je bio u duhu pobune
protiv manirizma i sav okrenut ranoj renesansi, te Panofski kaže: “Mladić se u
borbi protiv oca okreće idejama dede”! I u drugim umetnostima (muzici i
slikarstvu) vidljiv je njegov klasičan pristup. Slikarstvo pretpostavlja
vajarstvu (koristeći se Leonardovim argumentima), a u samom slikarstvu brani
“svetlost”, hvali “kompozicije rane renesanse”, a kudi i mrzi “preterivanja,
alegoričnost, pretrpanost i kontorziju” u radovima manirista; Rafaela i
Ticijana pretpostavlja Bronzinu i Salvijatiju. Analize i sinteze koje je izveo
o klasičnom i manirističkom slikarstvu Galilej će iskoristiti u napadima na
Tasovu liriku: “on (Taso) primorava čitaoce da sve tumače preko neke daleke
aluzije na nešto drugo”, zato takvo pesništvo liči na “trikove prespektive koje
vidimo na nekim modernim slikama”, poznatim pod imenom anamorfoza
(“ana”=vraćanje, “morphe”=forma, deformisana slika oblika koja se iz određene
tačke posmataranja vidi kao oblik bez deformacije). Zato ne čudi što je on, kao
jedan od pionira moderne fizike, tvorac misaonih eksperimenata i kinematskog
principa relativnosti kretanja, čovek koji je stvorio "novo nebo" i "novu
Zemlju" i koji je sa Keplerom delio prezir prema sholastičkim školskim programima
i zajedničku veru u istinitost Kopernikove revolucije, ipak osećao “prezir”
prema Keplerovim elipsama i što je za njega Keplerova astronomija, sa svim
svojim simbolima i kosmološko-teološkim dokazima, ličila na slikarske
manirističke trikove, na svojevrsne “astronomske anamorfoze”.
Do nove paradigme, dakako, niste mogli stići ako ste
elipsama pretpostavljali aristotelovske savršene krugove, te ako ste fizici
naturali matematičku epistemologiju. Njutn je, pak, novu paradigmu izgradio povezujući
keplerovsku astronomiju i dekartovsko-galilejevsku fiziku, stvarajući novu
sintezu i novu epistemologiju.
Klasična estetika, zakasnelo i nedovoljno matematičko
obrazovanje, egoistička psihologija, samoljublje – sve je to “vezalo” Galilejeve
misaone slike i ograničilo domete njegove želje za istinskim reformama. A
možete zamisli domete naših reformatora, čiji estetski doživljaji nisu čak ni
klasični, nego su zasnovani na kiču – jer, da se podsetimo, osećanje
zadovoljstva kod kiča je do te mere brutalizovano, da je oslobođeno odnosa sa bilo
kakvim idejama i umnim sferama!
Zoran Stokić
26. 12. 2012.
Нема коментара:
Постави коментар