“Od Karađorđa do Đinđića – Politička ubistva i prevrati u Srbiji 1817 –
2003” (08/03/2013 17:45 “Danas”, “Peščanik”)
Napisati
tekst od 2543 (“words”) o našoj istoriji i ne koristiti termin “despotski” to
je isto kao kada bi kardiolog trebalo da govori o krvotoku u našem organizmu a
da pri tome ne koristi termin “srce”!
Ps. Ono što “ujedinjuje” te iznete brojne empirijske činjenice jeste socijološko zapažanje da u – despotskim sistemima postoje samo “prevrati” i ni jedna “revolucija”. Ono što se kod nas događa od Titove smrti 1980 -2013 je jedna od „metamorfoza despotije“ koja se u sociologiji zove „Edipov efekat“ tj. samoostvarujuće proročanstvo.
Ps. Ono što “ujedinjuje” te iznete brojne empirijske činjenice jeste socijološko zapažanje da u – despotskim sistemima postoje samo “prevrati” i ni jedna “revolucija”. Ono što se kod nas događa od Titove smrti 1980 -2013 je jedna od „metamorfoza despotije“ koja se u sociologiji zove „Edipov efekat“ tj. samoostvarujuće proročanstvo.
vvv
A
kao podsećanje na taj tragičan 12. mart 2003. u prilogu postavljam tekst (koji
je nažalost izašao baš tog dana) “Patrijotizam
protiv humanizma”. Kako i zašto je
nastao taj tekst? Nisam imao priliku da upoznam Đinđića (iako sam radio na BU i
bio član “Filozofskog društva” kao i Zoran) jer su ga “drugovi” dobro čuvali od
nas običnih smrtika. Od 1945. u Srbiji je sve politika pa i život na
univerzitetu. Svakome ko ima “gram mozga u glavi” bilo je očigledno da se
sprema njegova likvidacija.
Kako
su ideolozi komunizma istorijiski, politički despotski sistem (kao pojam) već
od 1945. uklonili iz svojih knjiga i rasprava, jedino šta sam mogao da uradim
bilo je to da pišem članke u kome će dominantno mesto zauzimati baš pojam
“despotski sistem”! Naravno malo ko bi
se od urednika novina usudio da takve tekstove i objavi. Oni koji su imali
hrabrosti da ih objavljuju, čak i u ratnim godinama, bili su Milena
Popović i Grujica Spasović. Ne znam da
li je Zoran Đinđić ikada pročitao neki od tih tekstova, ali to je sve što sam
kao običan smrtnik, na planu ideja, mogao uraditi da potpomognem borbu za
stvaranje građanske Srbije.
Patriotizam protiv humanizma
Pavle Rak: "Još jedna haška opasnost", Danas, 5. mart 2003
Ne bih želeo da ovde, u reagovanju na gore spomenuti tekst,
raspravljam o argumentima g. Raka i gdje Smajlović, već da samo na datu temu
bacim novo svetlo.
Greške u većini društvenih rasprava koje se kod nas vode proističu
uglavnom iz veoma rasprostranjenog nerazumevanja evropske (nedespotske) i naše
(despotske) prošlosti. Tako se, na primer, g. Rak čudi argumentaciji gdje
Smajlović. Čini nam se da je posredi, zapravo, jedna "optička varka",
koju treba ispraviti: g. Rak i gdja Smajlović samo naizgled žive u istoj
državi. Kada se njihove misli fokusiraju, primećuje se da g. Rak želi da živi u
jednoj humanističkoj državi u najboljem evropskom duhu, a gdja Smajlović u
patriotskoj državi u najboljem despotskom duhu.
Evropske države je stvorila slobodna nedespotska kultura zapadnih
gradova. Nauka koja se od srednjeg veka počela razvijati na univerzitetima
čuvala je budnim čovekov zdrav razum i kritičko misljenje. Povedeni takvom
liberalnom društvenom klimom, čak su i njihovi teolozi počeli da u verske
rasprave uvode racionalne naučne metode. Tako je Toma Akvinski jos 1265. godine
zaključio da čak ni "Bog ne može da promeni ono što se već dogodilo";
u sadašnjem trenutku možete uticati na buduće dogadjaje, ali se iz sadašnjeg
trenutka ne može menjati prošlost. Ovakva i njima slična razmišljanja (o Bogu,
vremenu, uzročnosti) biće u sociologiji početna tačka grananja u vezi sa
ponašanjem ljudi u zapadnim feudalnim, kasnije kapitalističkim zemljama,
monarhijama i republikama, sa jedne strane, i starim (i novim) istočnim
despotijama, sa druge strane.
Ono sto već u mentalnim kategorijama zapadnog srednjovekovnog
čoveka nije bio u stanju da učini čak ni Bog, u istočnjackim despotijama mogao
je (i može) da učini despot (i njegova despotska mašina). Despot može da
izobličava stvarnost kako mu se prohte. Može podanike (ali ne i haške sudije)
da natera da poraz smatraju pobedom, da rat zovu mirom i tsl.
"Ako tačno u podne sultan kaže da je noć, valja reći: eno
Meseca i zvezda" - upozoravali su nas evropski putopisci po Otomanskom
carstvu. Opominjali su nas da se sa sultanom niti razgovara, niti mu se
odgovara, već se isključivo ponavljaju njegove reči; jer kad god nešto kaže, on
stvara jednu novu istinu, jednu novu realnost!
Ako stvari posmatramo iz tog ugla, nije teško zaključiti da gdja
Smajlović svojim idejama potvrdjuje želju našeg utamničenog despota, dajući joj
time legitimnost, želju da učini da ono što je bilo zapravo - nije bilo.
Argumenti koje pri tome koristi potpuno su nebitni. G. Rak je ozbiljno shvatio
ono što je, u stvari, samo jedna despotska maskarada. Pa ipak, ostaje pitanje:
kako u Srbiji prekinuti tu nit neprestanih metamorfoza despotije?
Dr Zoran Stokić, Beograd (“Danas”,
12.3.2003.)
Нема коментара:
Постави коментар