Sudbina kao
izbor!
"Kao što se telesno
mrtav čovek ne može kretati, tako ni duša koja je na takav način duhovno mrtva
nijednom čoveku ne može saopštiti nikavu misao ili sliku."
Majstor Ekart
Srednjevekovni procvat gradova uveo je Zapadnu Evropu u jedno istorijsko
razdoblje u kojem celina nije apsolutno dominirala nad pojedinačnim, u kojem se
rad uzdiže kao vrlina nasuprot kontemplaciji, u kojem godine 1252. u Lucernu
nailazimo na prvo savremeno datiranje u istoriji, koje inauguriše prvi januar
kao dan kojim počinje godina i koje pokazuje da je građanska kosmopolitska
ekonomija konačno nadvladala običaju (Italijani i Englezi su, recimo, za
početak godine uzimali Blagovesti, Francuzi Uskrs, a Nemci Božić), u kojem
"Majstor" Ekart svojim "Propovedima" uzdiže Martu iznad
Marije i sme da uči i to da "govori teologa počivaju na pričama", da
se "ne zna ništa više kad se poznaje teologija", da "hrišćanska
religija sprečava učenje", da je "molitva beskorisna", da
"priroda sledi svoj sopstveni tok i može sama od sebe da umre", da
"čovek lišen materijalnih dobara ne može dobro da deluje u moralnom domenu"...
Bio je to splet ideja koji je trasirao Luterove reforme.
Pored individualnog i društvenog psihološkog faktora, ljudsko ponašanje je
određeno i drugim faktorima, koji uopšte nisu psihološki. Oni su natpsihološki
ili kulturni. Baš ti primarni elementi kulture – tradicija, alati, običaji,
pogled na svet, ideja o pravdi i nepravdi, religija, filozofija života, kanoni
lepote, ishrana i tsl. – vode ka današnjem "trenutnom stanju" društvenih
i državnih sistema u svetu.
Keltska i germanska plemena uporno su se držala svojih "demokratskih"
zanatskih običaja (zasnovanih na radu skromnog opsega, u malim zajednicama i
grupama gde se članovi poznaju) i opirali su se nastojanjima Rima da im nametne
bazličnu formu despotske civilizacije. Da se podsetimo: prve civilizacije
počivale su na autoritarnoj despotskoj tehnici, na mitu o mašini – ali kakvoj
mašini? Arheolozi i istoričari potrošili su vekove da odgonetnu strukturu te
mašine, zato što su delove te mašine zapravo činili sami ljudi! Građevinski
poduhvati gigantskih razmera u Sumerana, u Kini, Asiriji, Egiptu, Vizantiji,
Osmanskom carstvu – proizvod su "ljudske mašine". Sve to bio je
omogućio izum pisma i institucija pisara koji su šifrovali i dešifrovali
faraonova naređenja. Pisari, glasnici, predvodnici, nadzornici, činovnici –
jednom rečju "izum" birokratije – bio je neophodna karika između
faraona i "ljudske mašine"! Masovni prinudan rad, vođen bičem birokratije,
nije bio usmeren ka humanizaciji života robova, nego se sav iscrpljivao u
realizaciji metafizičkih ciljeva "despotske mašine". I premda se
danas ušteda rada uzima kao sinonim za pojam mašine, u vremenima prvih
civilizacija ova "ljudska mašina" bila je samo naprava za maksimalno
iskorišćavanje rada ljudi. Prirodna reakcija na takvo nehumano stanje bila je
ideja sabotiranja rada, koji se doživljavao kao muka i prokletstvo!
Od pamtiveka društva su preživljavala pomoću tehnike. Kroz istoriju možemo uočiti,
grubo govoreći, dve dominantne vrste tehnike: "autoritarnu" i "demokratsku".
Zapadna, "demokratska" tehnika sa svojom eotehničkom fazom (približno od 1000. do 1750. god.) bila je
zasnovana na kompleksu vode i drveta i jedan je od korena iz kojih su iznikla
današnja zapadna društva. Ova eotehnička faza daleko je važnija za razumevanje
sadašnjosti od paleotehničke (faze uglja i gvožđa) i neotehniče (faze električne
stuje i legura). U ranom periodu eotehničke faze formirao se pogled na svet, formiralo
se ono što je primarno u zapadnoj kulturi, ono na čemu se ona bazira: koncepti
humanizovanog rada i građanskog udruživanja nezavisno od stega feudalnog
uređenja, kralja i crkve!
Kako mislimo, šta možemo razumeti, kako postupati da bismo preživeli – sve
to potpuno zavisi od opštih kulturnih pretpostavki ugrađenih u temelje našeg
vaspitanja. Dolaskom na Balkan mi smo sticajem okolnosti primili poglede na
svet, vrednosti i norme despotskih kultura i učinili ih primarnim elementima
naše sopstvene kulture. Ti elementi posebno su dolazili do izražaja u doba kriza,
pa tako i u periodu od 1987. do 2014. godine, kada smo se suočili sa pravom
erupcijom emocija. S druge strane – a sve iz istog arsenala – naš pogled na svet
duboko je prožet konceptom "sudbine". Još je Lajbnic u "Teodiceji"
razgraničio tri vrste fatuuma (stoicum,
christianum, turski); posebno je
žigosao turski k(i)smet, koji vodi lenjom umu; govoreći kako čovek "opsednut
tamnim i neizbežnim kismetom nijednom ne može pokušati da umakne toj opasnosti",
Lajbnic, Lužički Srbin, već tada ocrtava sudbinu nas, ovdašnjih Srba...
Lenji um nas vodi zaključku da, pošto je inače sve određeno sudbinom, čovek
ne treba ni zbog čega posebno da se brine i trudi, ne treba da razvija svoje
sposobnosti i znanja, ne treba da teži vrlinama... To ide dotle da se smatra da
naš sopstveni život ne zavisi od naših operacionalnih sposobnosti, pa je onda,
na primer, svejedno da li umeš ili ne umeš da voziš automobil. Možeš da kupiš
vozačku dozvolu, možeš da voziš auto iako nisi savladao prostorno-vremenski
fenomen preticanja, možeš da kupiš doktorsku diplomu, suprugu, ljubavnicu, bilo
šta, jer ionako od nas ništa ne zavisi, naša sudbina je ionako neizvesna i
nalazi se u rukama ćudljivih božanstava (ili despota)! Vera u sudbinu i pogled
na svet prema kojem su svi procesi u svetu određeni slepom nužnošću protiv koje
je čovek nemoćan, vodi ka fatalizmu, koji nas, dalje, vodi u trulež i propast.
A jedan "vredan um" – Monteskje – kaže u svojim "Persijskim
pismima": "U našim krajevima, gde je vlast umerena, naši postupci
obično su podređeni pravilima obazrivosti, pa su stoga naša sreća ili naša
nesreća obično posledica naše razboritosti. Mi i ne pomišljamo na neku slepu
kob. U istočnjačkim romanima /a danas bismo mogli reći: u turskim, indijskim i sličnim
tv-serijama/ vidite kako ljude neprestano vodi ta slepa kob i taj neumitni usud"
i kako – dodali bismo – zapravo ništa drugo ni ne postoji!
Zoran Stokić
21. 12. 2014.
Нема коментара:
Постави коментар