Pjer Dijem — u traganju za izgubljenim viteštvom[i]
Da bi novoj fizici pružio sopstveni doprinos u prevladavanju
ograničenja koja su sobom nosili dogmatski empirizam i dogmatski racionalizam,
ne samo na ontološkom već i na metodološkom planu, Pjer Dijem se
poduhvatio krajnje obimnog posla kritičkog preispitivanja samih temelja
fizike. Iznoseći u svojim brojnim analizma niz validnih argumenata za to, on
zaključuje da oslonac na matematiku
fizičaru nije dovoljan za uspešno razvijanje njegove teorije i da će mu za tu
uspešnost najbolji garant biti još i oslanjanje na istoriju nauke i na holistiČku epistemologiju, jer su jedino one u
stanju da fizičara održavaju u "savršenoj ravnoteži, u kojoj on može
ispravno da proceni kakav cilj i strukturu imaju /i treba da imaju/ njegove
teorije". Živim i bogatim jezikom svojih knjiga i raznih vrsta članaka
(preko četiri stotine objavljenih naslova!), istovremeno napisanih i za specijaliste
i za širok krug čitalaca, Dijem ubedljivo demonstrira te svoje provokativne
ideje o neophodnosti uspostavljanja jedne dinamičke ravnoteže između
fizike, istorije i filozofije.
Pjer Moris Mari Dijem (Pierre Maurice Marie Duhem) je rođen
10. juna 1861. god. u Parizu, a obrazovanje je sticao i u elitnoj francuskoj Ecole Normale Supérieure. Doktorat
iz fizičkih nauka odbranio je 1888, takođe u Parizu, ali nije imao sreće —
kako je sam to doživljavao — da u svom gradu dobije i profesuru. Posle kraćeg
boravka u Lilu i Renu, od 1895. je izabran za docenta na Katedri za teorijsku
fiziku u Bordou, na kojoj je ostao sve do smrti, 14. septembra 1916. godine.
Događaj usled kojeg je Dijem bio trajno "izgnan" iz Pariza pada u školsku
1885/6. godinu. Tada je — pre nego što je diplomirao — Dijem predao na ocenu
svoj rad iz fizičke hemije[1], na
osnovu kojeg je trebalo da stekne akademsku titulu doktora fizičkih nauka.
Jedan od članova komisije za ocenu Dijemove teze — Bertelo — bio je, na
kandidatovu nesreću, zagovornik naivnog realizma u fizici i hemiji, te samim
tim i ispunjen predrasudom da razumeti jednu fizičku pojavu znači isto što i
moći sačiniti mehanički model koji tu pojavu verno oponaša. A Dijem je još
kao student bio uočio da mehanički, kao i kvantitativni pristup, sam po
sebi, nije dovoljan za konstituisanje jedne uspešne fizike, ali i bilo koje
druge prirodne nauke, ta je svoja rana zapažanja hteo da ugradi već u svoju
potencijalnu doktorsku tezu. Možda ova razlika na ontološkoj i metafizičkoj
ravni razmišljanja između doktoranta i člana komisije ne bi bila tako
pogubna za kandidata, da on pri pisanju svoje teze, vođen intelektualnim poštenjem,
nije negativnoj kritici podvrgao jedan Berteloov rad iz fizičke hemije, publikovan
samo godinu dana ranije; taj Berteloov rad je, naime, trebalo da zaokruži čitav
onaj doprinos koji je on tokom prethodnih dvadeset godina davao na polju
fizičke hemije, a koji se bazirao na ideji "principa maksimalnog
rada". Prenoseći pojam termodinamičkog potencijala u hemiju i nauku o
elektricitetu, Dijem je, međutim, u svojoj tezi pokazao neodrživost ovog
Berteloovog principa. Vođen ličnim, psihološkim razlozima, ne razumevajući
da je istinska genijalnost ipak dar bogova, a ne posledica dugotrajnog mukotrpnog
rada, Bertelo je ove Dijemove misli iz teze — a koje su kasnije postale
temelj razvoja savremene fizičke hemije — proglasio jeretičkim. I premda je
bio oborio Dijemovu tezu iz fizičke hemije, Bertelo, koji je ujedno bio i
sekretar francuske Akademije nauka, smatrao je da to nije dovoljno velika
kazna za greh koji je kandidat počinio. Sada je jedno intelektualno nepoštenje
učinilo da se, osim neprihvatanja teze, ovom "mladom buntovnom čoveku i
fizičaru nikako ne sme dozoliti da drži predavanja u Parizu". Berteloove
akademske pozicije, ali i ravnodušnost najuticajnijih pariskih naučnika,
pokazale su se kao sasvim dovoljan garant da će se ovo prokletstvo i
obistiniti.
Ovu skandaloznu činjenicu, koju je prouzrokovala čista sujeta,
nije mogao da popravi ni kasniji poziv Dijemu sa Pariskog Collège de France da se prihvati
profesure na novoosnovanoj Katedri za istoriju nauke. "Ja sam teorijski
fizičar", odgovara Dijem, "ili ću u Parizu predavati teorijsku
fiziku, ili se tamo uopšte neću vraćati." I nije se vratio. Međutim,
razloge za to ne treba više tražiti samo u Berteloovoj moći, već i u činjenici
da je, radeći u Bordou kao profesor fizike, i uviđajući metodske poteškoće
savremene fizike, kao i potrebe svesne refleksije o njenoj metodi, Dijem
vremenom izašao iz užeg okvira fizičkih nauka i stupio na šire polje opštih
metodoloških i epistemoloških ideja. Svojim kritičko-metodskim i
saznajno-psihološkim refleksijama on je, zahvatajući čitavo područje fizičkog
saznanja, počeo da mu daje, poput Maha i Poenkarea, potpuno novi vid. Sve to
ga je dovelo u sukob sa dominantnom grupom pariskih fizičara tog vremena,
predstavnika ortodoksne fizičke metode. Sistematski delajući u novom smeru,
koji je nalagao da se iz fizike prognaju naivni realizam i mehanicizam, on
je među pariskim uglednim, ali klasično obrazovanim fizičarima, stekao niz
oponenata. Tako se stvorila apsurdna situacija da je čovek koji je tvrdio da
"fizika ne može da dokaže svoje aksiome, niti mora da ih dokazuje",
koji je ocenjivao da je "mehaničko objašnjenje univerzuma najopasniji
kamen spoticanja za teorijsku fiziku" — mogao biti promovisan i u akademika,
ali nikada naimenovan i za profesora fizike na nekom od brojnih pariskih
fakulteta. Kao borac protiv površnih mehanicističkih metafora, Dijem je
sledio neke već izrečene misli Rankina, pionira na polju termodinamike, koji
je, govoreći o novoj energetskoj nauci, već hteo da potpuno demehanizuje
fizičku nauku; a uz to, Dijem se upravo u vreme antiklerikalne i liberalne
faze, u kojoj se tada nalazila Treća Republika[2],
iskazivao kao čovek dubokih katoličkih ubeđenja, te krajnje konzervativnih
pogleda u politici. To su razlozi zbog kojih nimalo ne treba da nas čudi činjenica
što je on mnogima bio trn u oku. Ili, kako je to jednostavno formulisao Žil
Taneri, obraćajući se jednom prilikom Dijemu: "neslaganje sa važnim ličnostima
postalo je deo vašeg identiteta".
Bilo nam to danas pravo ili ne, tek, izgleda da su i
najbolje crte Dijemovog karaktera — kao što su, na primer, takoreći nagon
za nepristrasnim kritičkim mišljenjem, ili njegovo nesebično požrtvovanje —
imale simpatije uglavnom kod studenata, a ne i kod mnogih vodećih ličnosti
tog, pa i kasnijih vremena. To sve samo pokazuje da ni znameniti naučnici i
filozofi, na kraju, ipak nisu a
prirori pošteđeni mana svih smrtnika, te da je dobar deo i među njima,
izgleda, spreman da se "posluži" raznoraznim oblicima intelektualnog
nepoštenja kada je u pitanju zaštita njihove sopstvene slave i položaja. Malo
ko je to na svojoj koži tako dobro osetio kao Pjer Dijem.
Odbijanje Dijemove prve teze nije bilo i fatalno za njegov
dalji intelektualni razvoj; to najbolje pokazuje njegova, već posle dve
godine ponovo prijavljena teza, ovoga puta iz "matematičke analize
teorije magnetizma", kao i svi njegovi veoma brojni i originalni radovi
koji će uslediti. Ova druga Dijemova teza, odbranjena 1888. godine, bila je
veoma zapažena, te je proglašena za najbolju doktorsku tezu te godine. Kako
mu, međutim, ni to nije pomoglo da dobije docenturu u Parizu, on se od te
godine našao u nekoj vrsti "doživotnog izgnanstva". A tada biti u
provinciji značilo je, pre svega, biti izolovan od glavnih tokova
intelektualnih misli svoga vremena. Međutim, da ono što je važilo za većinu,
izgleda, ne važi i za Dijema — očitovalo se vrlo brzo.
Kao i Mah, Ostvald, ili Poenkare, krajem XIX veka je i Dijem
sa velikim uspehom radio na preoblikovanju epistemologije i metodologije
klasične fizike, koja je patila od okamenjenog esencijalističkog i
mehanicističkog načina mišljenja. I dok su pokušaji drugih uglavnom ostajali
parcijalni, Dijem je bio dovoljno izdržljiv i hrabar da se na najširem mogućem
frontu upusti u razgraničenje hipotetičko-deduktivne metode empirijskih
nauka od deduktivne metode matematike. Da bi rad na tom razgraničenju i na tom
preoblikovanju, kao i njegov pokušaj da, rekli bismo, "epistemološki prosveti"
fizičare, bio što uspešniji, Dijem se potrudio ne samo da proširi sopstvena
znanja iz svih disciplina fizičkih nauka, već da, isto tako, ovlada znanjima
i iz metodologije i epistemologije fizike, kao i istorije nauke. I u tome
svakako treba tražiti jedan od korena njegove i velike orginalnosti i velike
produktivnosti, koje retko idu istovremeno.
Velika većina Dijemovih radova, bez obzira na to da li su
iz fizike, filozofije ili istorije fizike, podjednako su aktuelni i
danas, kao što su to bili i u godinama kada su objavljeni. To su, pre svih,
sledeći radovi:
—Le
Potentiel thermodynamique et ses applications à la mécanique chimique et à la
théorie des phénomènes électriques, Paris, 1886;
—Leçons
sur l'électricité et magnétisme, Paris, 1891/2;
—"Quelques réflexions au
sujet des théories physiques", Revue
des Questions Scientifiques, sér. 2, vol. 1, 1892;
—"Notation atomique et
hypothèses atomistiques", Revue
des Questions Scientifiques, sér. 2, vol. 1, 1892;
—"Physique et
Métaphysique", Revue des
Questions Scientifiques, sér. 2, vol. 2, 1893;
—Inroductions
à la mécanique chimique, Paris, 1893;
—"L'Ecoce anglaise et les
théories physiques", Revue des
Questions Scientifiques, sér. 2, vol. 2, 1893;
—"Quelques réflexions au
sujet de la Physique expérimentale", Revue
des Questions Scientifiques, sér. 2, vol. 3, 1894;
—"L'Evolution des théories
physiques du XVIIe siècle jusqu'à nos jours", Revue des Questions Scientifiques,
sér. 2, vol. 5, 1896;
—Théories
électriques de J. Clerk Maxwell: Etude historique et critique, Paris,
1902.;
—L'Evolution
de la Méchanique, Paris, 1903;
—Recherches
sur l'hydrodynamique, Paris, 1903/4; Les
Origines de la Statique, Paris, 1905/6;
—La
Théorie physique, son objet et sa structure, Paris, 1906;
—Etudes
sur Léonard de Vinci: Ceux qu'il a lus et ceux qui l'ont lu, Paris,
1906/13;
—"Le Mouvement absolu et le
mouvement relatif", Revue de
Philosophie, vol. 11, 1907;
—Sozein ta Fainomena,
Paris, 1908;
—"Thierry de Chartres et
Nicolas de Cues", Revue des
Sciences Philosophiques et Théologiques 3, 1909;
—"Sur les Meteorologicorum libri quatuor,
faussement attribués à Jean Duns Scot", Archivium
Franciscanum Historicum 3, 1910;
—"History of Physics",
"Albert of Saxony", "John of Saxony", "Nicole
Oresme", Catholic Encyclopedia,
New York 1911;
—"La nature du raisonnement
mathématique", Revue de
Philosophie 12, no. 2, 1912;
—Le
Système du monde, Paris, 1913/6;
—"Roger Bacon et l'horreur
du vide", Seventh Centenary of
the Birth of Roger Bacon, Oxford, 1914;
—La
Science allemande, Paris, 1915;
—"L'Optique
de Malebranche", Revue de
Métaphysique et de Morale 23, 1916.
Fizičke
nauke
Prave razmere Dijemove
erudicije i univerzalnog znanja možemo, osim u samim delima — oko trideset
knjiga i, kako rekosmo, četiri stotine radova u časopisima najrazličitijih
profila — sagledati i u upečatljivom Obaveštenju
iz 1913. godine, koje je Dijem predao Francuskoj akademiji pre nego što je
bio izabran za jednog od njenih šest dopisnih članova. Bilo je to u njegovoj
pedeset i drugoj godini, tj. tri godine pre nego što će iznenada, od posledica
srčanog udara, umreti. Na gusto ispisanih sto trideset strana teksta on govori
o svojim idejama iz do tada publikovanih radova. Budući da je svoje istorijske
i filozofske studije smatrao samo "pomoćnim refleksijama", čiji je
prevashodni zadatak bio da i njemu — i fizičarima uopšte — pomognu da uspešno
postave i reše svoje fizičke probleme, on im je u Obaveštenju posvetio samo dvadesetak strana. Pišući
o svojim doprinosima u fizičkim naukama, Dijem je na osamdeset strana građu
rasporedio u sledećih devet poglavlja:
(1) Kodifikacija principâ
energetike; (2) Mehanika fluidâ; (3) Mehanika elastičnih tela; (4) Hemijska
mehanika; (5) Ravnoteža i kretanje fluida; (6) Trenje i lažna ravnotežna stanja;
(7) Permanentne promene i histereza; (8) Galvanizacija, magneti i dielektrička
tela; (9) Elektrodinamika i elektromagnetizam.
Ono što je sam Dijem smatrao svojim najvećim doprinosom u
fizičkim naukama bio je njegov pokušaj da osnovne grane fizike uključi u opštu
termodinamiku, čiji bi krajnji cilj bio izgradnja jedne opšte aksiomatske fizike.
Fasciniran analogijom koja se može uspostaviti između metoda Lagranževe
analitičke mehanike i metoda termodinamike i smatrajući da, zbog čisto
heurističkih i metodoloških ograničenja, pojam materije nije pogodna osnova
sa koje bi se razvijale fizičke teorije, on je, poput Ostvalda, pokušavao da
na njegovo mesto postavi "univerzalni energetski princip"; samim
tim, on je dvotomnu Raspravu o
energetici[3]
smatrao svojom najznačajnijom knjigom. Bliska analogija koja postoji između
potencijala u klasičnoj mehanici i potencijala Gibsove statističke
termodinamike pomogla mu je da bez većih teškoća ujedini klasičnu mehaniku,
hidrodinamiku i teoriju elastičnosti. Glavi problemi iskrsli su pred
njega onog trenutka kada je u svoju "opštu aksiomatiku" i "opštu
energetiku" hteo da uključi i elektrodinamiku. Pokušaji da Maksvelovu
elektrodinamiku poveže sa Lagranževim i termodinamičkim aksiomatskim
formalizmom, koji je već bio izgradio, primorali su ga da pomno prouči
Faradejeve i Maksvelove radove; kao rezultat toga pojavila se njegova
knjiga Teorija elektriciteta Dž.
Maksvela: istorijska i kritička studija[4]. Hvaleći
kontinentalnu, bilo "eksplikatornu" bilo "deskriptivnu"
fiziku, tj. njenu besprekornu metodu koja se oslanjala na duge dedukcije i
strogu logiku, on je, optužujući Maksvela, zapravo optuživao celokupnu
Englesku školu, u kojoj je "razumeti neku fizičku pojavu značilo isto što
i moći sačiniti model koji oponaša tu pojavu". "Engleski fizičari
sebi dopuštaju", čudi se u mnogim svojim radovima[5] Dijem,
"da se posluže jednim modelom radi predstavljanja neke grupe zakona, pa
zatim drugim, potpuno različitim od prethodnog, radi predstavljanja neke
druge grupe zakona — čak i onda kada su neki zakoni iz obeju grupa zajednički.
Matematičari Laplasove i Amperove škole smatrali bi apsurdnim davanje dva
različita teorijska objašnjenja jednog te istog zakona i držanje da oba ta
objašnjenja važe istovremeno. Za fizičara Tomsonove (tj. Lorda Kelvina) i
Maksvelove škole nema nikakve protivurečnosti kada se isti zakon može
predstaviti dvama različitim modelima." I tako Dijem, umesto da, poput
Herca[6], prati
one vrline Maksvelove nauke, koje su ovom omogućile da poveže dva različita
dela fizike, optiku i elektricitet, on ga optužuje da je "ravnodušan prema
svakoj logici i svakoj matematičkoj tačnosti", optužuje ga da nije umeo
logički da poveže različite delove svoje elektrodinamike, da nije umeo da
broj hipoteza u svojoj teoriji svede na minimum, a iznad svega ga optužuje
za nekorektno korišćenje — čak "nepoznavanje"[7] — zakona
elastičnosti (kojim se Maksvel služio pri konstruisanju svojih modela
elektrostatičkih i elektromagnetskih dejstava). Tvrdeći da je u svojim Lekcijama o elektricitetu i magnetizmu
građu iz elektromagnetizma već bio — bolje od Maksvela — organizovao u
teoriju, Dijem je, zapravo, hteo da pokaže da je onaj pravac razvoja elektrodinamike
koji su zacrtali Helmholc i Nojman daleko bolji od pravca kojim su išli Bošković,
Faradej i Maksvel. Međutim, vremensko prenošenje potencijala od
naelektrisanja do naelektrisanja, koje su zastupali Helmholc, Nojman i Dijem,
pokazalo se veoma složenim kada je u pitanju bilo konkretno operativno tretiranje
problema elektromagnetskih talasa. Dijemovi savremenici su veoma brzo uočili
operativne moći Maksvelove elektrodinamike, koja se oslanjala na Faradejevu ideju
o postojanju fizičkog polja između naelektrisanja i koja je govorila da je
"svetlost elektromagnetski poremećaj koji se prostire kroz polje po
elektromagnetskim zakonima"; stoga su oni, sasvim prirodno, ostali potpuno
ravnodušni prema Dijemovoj Raspravi o
energetici. Dijem je toga bio sasvim svestan, ali ipak nije odustajao
od svojih "kontinentalno-evropskih" ideja, niti od svoje ontologije
i epistemologije, koje nisu dopuštale da se u teoriju uvede pojam atoma,
niti da se aksiomatika žrtvuje zbog heuristike. Zbog takvog stava o
elektromagnetizmu, zbog izlaganja ruglu Tomsonovih radova o elektronima,
zbog nenalaženja razumevanja za Lorencovu Teoriju
elektrona i njene primene na pojave svetlosti i zračenja toplote, mnogi
su ga proglasili pozitivistom. Pa iako je 1911. — kada je Dijem objavio svoju
Raspravu o energetici — već
preko dvadeset godina bila poznata radioaktivnost, iako su vođa
energetičara, Ostvald, i — krajnje nevoljno — Mah odobrili uvođenje atoma u
teorijske modele, Dijem je na suprotnoj poziciji istrajao do samog kraja.
Ne želeći da preinačava fundamentalne principe svoje epistemologije i
metodologije, po kojima fizička teorija ne sme sadržavati u sebi spekulacije
o svojstvima onog sloja materije koji leži u osnovi fenomenâ, on je izgubio
korak sa svojim savremnicima, i — još gore po njega — dobio etiketu
konzervativnog fizičara. Pa ipak, taj "staromodni fizičar", koji
je odbijao da atome smatra "fundamentalnim" česticama koje u potpunosti
određuju skrivenu stvarnost — što je bio stav njegovih savremenika — mora
da doživi makar posthumno priznanje, i to, naravno, ne za svoju energetsku
aksiomatizaciju — već za svoju proročku ontologiju i epistemologiju. Jer,
za razliku od velike većine savremenika, koje je uvažavao, on je shvatao da
teorijski jezik fizike nije ekvivalentan po značenju sa jezikom na kojem se
opisuju eksperimentalni postupci. Jer, ovih poslednjih četrdesetak godina našeg
veka, ispunjenih pokušajima raznih fizičara da objasne interakciju između
fundamentalnih čestica pod nabojem i elektromagnetskog polja, ti se naučnici
više ne drže standardne procedure da postuliraju neki medijum u kom se ta
interakcija događa. Mesto odigravanja tih interakcija, prazan prostor
kvantne elektrodinamike, jeste jedna matematička fikcija, čija je jedina
funkcija da "očuva fenomene". Ukratko, fizičari koji se danas bave
elementarnim česticama uočavaju, poput Dijema, bitnu razliku koja postoji između
"iskaznih formi" i "iskaza"; na primer, reč
"elektron" danas označava teorijski pojam koji nije definisan u
jeziku korišćenom za opisivanje rezultata posmatranja i eksperimenata. Naime,
elektroni, njihovo kretanje po putanji, njihovi skokovi s putanje na putanju
itd. predstavljaju pojmove koji se ne mogu primeniti na nešto opažljivo.
"Zato se mora uspostaviti odnos između takvih teoriskih pojmova i nečega što
se može indentifikovati laboratoriskim postupcima. Na osnovu elektromagnetske
teorije svetlosti, linija spektra jednog elementa povezana je s
elektromagnetskim talasom čija se dužina može izračunati u skladu s
pretpostavkama ove teorije i na osnovu eksperimentalnih podataka o položaju
linije spektra. S druge strane, Borova teorija povezuje talasnu dužinu
svetlosnog zraka koji emituje atom sa skokom jednog elektrona s jedne moguće
putanje na drugu. Prema tome, teorijski pojam skoka elektrona povezan je s
eksperimentalnim pojmom linije spektra. Kada se uspostavi ova i druge slične
korespodencije, eksperimentalni zakoni o nizu linija koje se javljaju u spektru
nekog elementa mogu se dedukvoati iz teriskih pretpostavki o prelasku elektrona
sa jedne na drugu putanju." [8]
Sasvim protivno Dijemovom uverenju o sopstvenom doprinosu u
fizičkim naukama, njegovi savremenici i nastavljači na polju fizike najveće
priznanje odaju Dijemovim istraživanjima u fizičkoj hemiji, termodinamici i
hidrodinamici. Danas je opšte prihvaćeno da se Dijem, zajedno sa Ostvaldom,
Arenijusom, Van't Hofom i Le Šateljeom svrstava među osnivače fizičke
hemije. Da izbori to počasno mesto Dijemu je najviše pomogla knjiga Uvod u mehaničku hemiju[9], u kojoj
on sažima svoje misli čiji se začetak nalazi još u njegovoj doktorskoj tezi
— kojom je on, može se reći i započeo svoj naučni rad sa osnovni cilj da
preradi teorijske temelje hemijskih procesa, oslanjajući se na osnove uopštene
termodinamike. Termodinamičarima je od posebne važnosti njegova aksiomatizacija
termodinamičkih principa kao i njegovo neumorno prečišćavanje njenih
pojmova[10]; tako
je, na primer, nastala njegova čisto matematička definicija količine toplote
koja je bila potpuno osloboćena od svakog pređašnjeg intuitivnog fizičkog značenja.
A Dijemova laboratorijska istraživanja udarnih talasa i njihovih
modifikacija u viskoznim fluidima, tj. njegova Istraživanja iz hidrodinamike[11],
posebno su dobila na važnosti sa pojavom supersoničnog letenja.
Istorija nauke
Motivaciju za istraživanja u
istoriji nauke Dijem je nužno našao u samom svom zanimanju za
prestrukturisanje fizike i njene epistemologije. Ta se motivacija onda postepeno
osamostaljivala. Opremljen sposobnošću slojevitog iščitavanja, multidisciplinarnog
pristupa istorijskim rukopisima fizičara i metafizičara — u čemu mu je malo
ko bio ravan — Dijem je bio u stanju da veoma lako i uspešno argumentiše u prilog
svojih stavova iz heuristike fizike, ontologije i epistemologije. Ukratko rečeno,
bila je to Dijemova rafinirana odbrana ideje o energetici, instrumentalizmu
i postepenim transformacijama naučnih ideja, započeta u Evoluciji mehanike[12] i Poreklu statike[13]. Pišući
te knjige, Dijem se ispoljavao kao, takoreći, rođeni istoričar. Umesto da,
poput njegovih savremenika, istoriju nove fizike započne od renesanse, ili od
Galileja — zato što se period od propasti Grčke do renesanse, u duhovnom smislu,
smatrao izgubljenim — on se uhvatio u koštac upravo sa brojnim zaboravljenim
srednjovekovnim rukopisima. Postojeći kliše o potpunoj minornosti srednjovekovne
duhovnosti i "mraku u nauci" on je razbio u paramparčad, takoreći u
hodu. To već samo za sebe predstavlja njegov veliki i trajni doprinos istoriji
nauke i kulture uopšte. Ali, Dijemova istraživanja kao istoričara nauke time
nisu bila iscrpljena; po onom što će uslediti, dve spomenute knjige bi se
mogle smatrati tek prologom u glavni deo njegovog rada. Na red dolazi njegova
provokativna trotomna studija o Leonardu da Vinčiju i njegovim
prethodnicima, tj. Studija o
Leonardu da Vinčiju: oni koje je čitao i oni koji su čitali njega[14], u kojoj
su nam predočeni brojni srednjovekovni elementi Leonardovog mišljenja.
Umesto da Leonardove misli povezuje direktno sa grčkim idejama, kako je to
sve do tada bilo uobičajeno, Dijem i ovde pronalazi novu perspektivnu tačku
posmatranja: on Leonarda prikazuje kao veoma učenog ljubitelja starih
srednjovekovnih knjiga koji je, ako se uzme u obzir njegovo prilično oskudno
znanje latinskog, vrlo mnogo toga pročitao. Tu se, dakle, Leonardo više ne
pojavljuje kao usamljeni genije, kao osnivač moderne nauke i tehnike,
greben u moru srednjovekovnog neznanja..., kako su nam ga slikali istoričari
XIX veka[15].
Po Dijemovom shvatanju, Leonardo je spona između srednjeg veka i modernih vremena
— i na taj način se uspostavlja ono jedinstvo i kontinuitet razvoja naučne
misli, koji su vekovima bili prekinuti. Primenjujući neku vrstu doktrine o
transformaciji naučnih ideja[16] na
jedan period srednjovekovne antiaristotelovske tradicije — onaj od Alberta Saksonskog,
preko Bredvordaja, Orema, Buridana, Kuzanskog, pa do Leonarda da Vinčija —
Dijem nam daje upečatljivu analizu faza — "mena" — kroz koje su
prolazili neki pojmovi; ta je analiza od osobite vrednosti naročito u primeru
u kom nam govori o pojmu impetus.
Otvaranjem svih tih izvora iz
istorije srednjovekovne misli, Dijem je istoriji nauke dao sasvim novi
podsticaj. Taj je podsticaj, međutim, naročito bio uvećan Dijemovim
desetotomnim istorijskim remek-delom, Sistemom
sveta, u 10 tomova, nastalih od 1913-1916, a čiji će sadržaj ovde
biti prikazan iz ed. Hermann, urađene u
6 knjiga:
1.
knjiga: I, II La Cosmologie hellénique: L'astronomie
pythagoricienne; La cosmologie de Platon; Les sphères homocentriques; La
physique d'Aristote; Les théories du temps, du lieu et du vide après Aristote;
La dynamique des Hellènes après Aristote; Les astronomies héliocentriques;
L'astronomie des excentriques et des épicycles; Les dimensions du Monde;
Physiciens et astronomes: I. Les Hellènes, II. Les sémites; La précession des
équinoxes; La théorie des marées et l'astrologie. — 2. knjiga: III, IV L'Astronomie latine au Moyen-Age: La cosmologie des pères de
l'Eglise; L'initiation des barbares; Le système d'Héraclide au Moyen-Age; Le
tribut des Arabes avant le XIIIe siècle; L'astronomie des séculiers
au XIIIe siècle; L'astronomie des Dominicains; L'astronomie des
Franciscains; L'astronomie parisienne: I. Les astronomes, II. Les physiciens;
L'astronomie italienne. — 3. knjiga:
V La Crise de l'aristotélisme: Les sources du néo-platonisme arabe; Le
néo-platonisme arabe; La théologie musulmane et Averroés; Avicébron; Scot
Erigène et Avicébron; La Kabbale; Moïse Maïmonide et ses disciples; Les
premières infiltrations de l'aristotélisme dans la scolastique latine;
Guillaume d'Auvergne, Alexandre de Hales et Robert Grosse-Teste; Les questions
de Maître Roger Bacon; Albert le Grand; Saint-Thomas d'Aquin; Siger de Brabant.
— 4. knjiga: VI
Le Reflux de l'aristotélisme: La réaction de la scolastique latine; Henri de Gand; La doctrine de
Proclus et les Dominicains allemands; D'Henri de Gand à Duns Scot; Duns Scot et
le scotisme; L'essentialisme; Les deux vérités: Raymond Lull et Jean de Jandun;
Guillaume d'Ockam et l'occamisme; L'électisme parisien. — 5. knjiga: VII à IX La Physique parisienne au XIVe
siècle: L'infiniment
petit et l'infiniment grand; L'infiniment grand; Le lieu; Le mouvement et le
temps; La latitude des formes avant Oresme; Nicole Oresme et ses disciples
parisiens; La latitude des formes à l'Université d'Oxford; Le vide et le
mouvement dans le vide; L'horreur du vide; Le mouvement des projectiles; La
chute accélérée des graves; La première chiquenaude; L'astrologie chrétienne;
Les adversaires de l'astrologie; La théorie des marées; L'équilibre de la
terre et des mers: Les anciennes théories; Les théories parisiennes; Les
petits mouvements de la terre et les origines de la géologie; La rotation de la
terre; La pluralité des Mondes. — 6.
knjiga: X Ecoles et universités au XVe siècle: L'Université de Paris au
XVe siècle; Les Universités de l'Empire au XVe siècle;
Nicolas de Cue; L'Ecole astronomique de Vienne; Pétrarque et Léonardo Bruni;
Paul de Venise.
Imponuje brzina kojom je, bez
pomoći saradnika, nastajalo to značajno delo — između 1913. i 1916. god. je
od planiranih dvanaest tomova bilo objavljeno deset[17]. U
njima je Dijem želeo da pruži detaljno objašnjenje razvoja fizičke teorije
od predsokratovaca do pojave klasične fizike. Pri proučavanju ove Dijemove
obimne studije odmah pada u oči činjenica da je on uspeo da izbegne jednu
zamku, u koju, inače, veoma lako upada većina istoričara nauke. U — inače
razumljivoj — želji da se služe savremenim, jasnim jezikom, većina istoričara
nauke, pri prezentaciji starih, antičkih i srednjovekovnih tekstova, odn. u
procesu prevođenja, neopreznim korišćenjem tih savremenih termina, nažalost,
osetno deformišu značenje izvornih tekstova. Dijemu, koji je podjednako dobro
bio upućen i u stvari fizike, i metafizike, i filozofoje — prevođenje uz poštovanje
celokupnog konteksta kao da je bila najuža specijalnost! Iščitavajući stare
rukopise u onoj intelektualnoj i duhovnoj sredini u kojoj su oni nastajali,
Dijemu je pošlo za rukom da pruži takve njihove analize, koje se po vrednosti
izjednačavaju sa samim tim tekstovima!
Nudeći mnoga neočekivana
originalna tumačenja, kao, na primer, ono o načelnoj nemogućnosti neke
"matematičke prirodne nauke" kod Platona, Dijem je građu ove studije
uglavnom raspoređivao oko dva stožerna pojma: astronomije i
aristotelizma. Kako je astronomija
odavno bila dostigla onaj stepen razvoja na kom su matematička teorija i
eksperimentalno posmatranje bili u smislenoj interakciji, sasvim je prirodno
da se Dijem, koji je bio zainteresovan i za probleme metodologije fizike, odlučio
da istaknuto mesto u Sistemu
sveta dâ starogrčkim i srednjevekovnim astronomskim i kosmološkim
teorijama, tj. da proširi i obogati svoja tumačenja koja je o toj problematici
već ranije bio dao u jednoj maloj ali jezgrovitoj, briljantnoj studiji — Sačuvati fenomene[18]. Sa
manjim prekidima, vezanim za tumačenje Aristotelove fizike i onog uspona koji
je ona doživela u srednjem veku, on se u prva četiri toma najviše bavio
pitanjima matematičke i fizičke astronomije u antici. U petom tomu obrađen je
arapski, jevrejski i zapadno-evropski neoplatonizam, tj. period krize
aristotelizma. [esti, sedmi, osmi i deveti tom posvećeni su problemima
daljnjeg slabljenja aristotelizma, naročito među pariskim fizičrima XIV veka,
te njihovim nastojanjima da začnu novu fiziku. U desetom tomu Sistema sveta Dijem nam je prikazao
duhovnu klimu na evropskim univerzitetima XV veka.
Dijemovi radovi iz istorije fizike
oduvek su pobuđivali veliku pažnju istoričara, a o tome svedoči veliki
broj njihovih radova i studija koje su oni napisali podstaknuti njegovim
mislima. Reč je o autorima počev od Sartona[19] i
Torndajaka[20],
pa preko Anelize Majer[21], zatim
Mudija[22], Krombija[23],
Dijksterhuisa[24],
Klegeta[25], sve do
Koarea[26] i Koena[27]. Bez
obzira na činjenicu da je u nekim svojim zaključcima Dijem preterivao, kao, na
primer, kada je Orema smatrao tvorcem analitičke geometrije, ili kada je intelektualno
ulepšavao Pariski univerzitet XIV veka tvrdeći da su pojedini pariski fizičari
već bili kreirali ideju, koju je zapravo stvorio Nikola Kuzanski, po kojoj
sublunarni i superlunarni prostori podležu istim zakonima, itd. — njegova
istorijska dela kao Studija o
Leonardu da Vinčiju, Sačuvati
fenomene i Sistem sveta
ostala su nezaobilazno i neiscrpno polazište i za buduća istorijska istraživanja.
Filozofija
nauke
O Dijemu kao filozofu nauke
najpre se, prirodno, raspravljalo u Francuskoj. Njegova je teorija značenja
kritički sučeljavana obično sa Poenkareovom[28] i Le
Rojevom[29]. Prevod
Cilja i strukture fizičkih teorija
na nemački jezik, 1908. god., sa Mahovim predgovorom, pomogao je da se sa
Dijemovom teorijom značenja, tj. teorijom empirijskog značenja, upoznaju i članovi
"Bečkog kruga" i Karl Poper. Danas znamo da je ključnu ulogu u uklanjanju
osnovnog pojma prve faze neopozitivizma, pojma proverljivosti, imala i
Dijemova epistemologija[30].
Anglo-saksonski filozofi, koji su u to vreme uglavnom bili esencijalisti
opsednuti analitičkom filozofijom, dugo su ignorisali Dijemov
instrumentalizam, kao i sam Dijemov "francuski stil" saopštavanja
saznajno-teorijskih ideja. Takvo stanje stvari se počelo popravljati zahvaljujući
Franku[31], Poperu[32] i
Kvajnu[33].
Napadajući glavne dogme logičkog pozitivizma, analizirajući odnose koji važe
između zakona, eksperimenta i teorije, Kvajn je oživeo Dijemovu holističku
epistemologiju. Pokušavajući da ospori Dijem-Kvajnovu tezu i, uopšte, napadajući
Dijemov konvencionalizam[34],
Grinbaum[35]
je, zapravo, započeo veliku raspravu, čiji se odjeci susreću i danas, u kojoj
su učestvovali eminentni filozofi nauke i koja najbolje svedoči o aktuelnosti
Dijemove epistemologije i metodologije nauke. Glavni cilj Grinbaumove
kritike, u vremenskom periodu od 1960. do 1969. god. bio je da pokaže da je
osnovna strategija konvencionalizma nelegitimna u logičkom i epistemološkom
smislu. Analiza koju su sproveli Grinbaumovi oponenti[36], međutim,
vrlo brzo je pokazala da je, u logičkom i epistemološkom smislu,
konvencionalizam zapravo savršen sistem. Sve to je primoralo Grinbauma da
ublaži svoje prvobitne stavove; od 1969. Grinbaum uglavnom tvrdi da postoje
slučajevi kada je opovrgavanje izolovane hipoteze — iako logički nije nužno
— opravdano metodološki. Ovo Grinbaumovo premeštanje diskusije o konvencionalizmu
iz logičko-epistemološke u metodološku ravan nije mnogo popravilo njegovu
poziciju. Tako, na primer, Lakatoš[37]
ubedljivo pokazuje da je Grinbaumova induktivistička metodologija inferiornija
od Dijemove konvencionalističke. I, uopšte uzev, dalje rasprave su pokazale
da Dijemov konvencionalizam, iako možda nije savršena metodologija, jeste
jedna veoma važna, elastična metodologija koja daje mogućnost za postojanje
"različitih konvencionalističkih strategija", te da nikako ne sme
biti zanemaren u savremenoj filozofiji nauke. Agasi, Lakatoš i Fajerabend,
koji se uporno bore protiv aistoričnih teorija nauke, posebno su hvalili Dijemova
vizionarska povezivanja naučnih teorija sa istorijom nauke.
Cilj i struktura fizičkih teorija.
Zbog velikog značaja koji u filozofiji nauke imaju Dijemove ideje iz Cilja i strukture fizičkih teorija,
ovde ćemo se nadalje pozabaviti kratkim kritičkim prikazom ove knjige.
Ovu studiju Dijem je pisao u vreme kada je teorija polja sa
velikim uspehom počela potkopavati temelje esencijalističke i mehanicističke
slike sveta. Uvažavajući, s jedne strane, Helmholcovu ideju po kojoj je
teorija polja samo matematička fikcija, te da stoga polje uopšte i ne
postoji u stvarnosti, i solidarišući se, s druge strane, sa Poenkareovom
tvrdnjom da Njutnovi principi dinamike predstavljaju samo implicitne definicije,
te da stoga ni oni ništa ne govore o stvarnosti, Dijem je krenuo u veliki i težak
poduhvat, u kom je pokušao da uspešno konstruiše jednu čisto instrumentalistiČku strukturu fiziČkih teorija. Rad je najpre po poglavljima—tezama
objavljivan u Revue de Philosophie
tokom 1904. i 1905. godine, a zatim se, naredne godine, pojavila i knjiga sa
originalnim naslovom La Théorie
physique, son objet, sa structure. Prvi deo knjige sačinjavaju četiri, a
drugi sedam poglavlja, koja su sama podeljena na različit broj podnaslova. Tih
jedanest poglavlja čine, dakle, jedanaest kapitalnih problema u vezi sa
fizičkim teorijama, i to:
·
kako razgraničiti fizičke teorije i metafizička
objašnjenja?
·
kako klasifikovati fizičke teorije?
·
kakva veza postoji između opisnih teorija i
istorije fizike?
·
kakva veza postoji između apstraktnih teorija i
mehaničkih modela?
·
šta su to fizički kvaliteti i kvantiteti?
·
da li su primarni kvaliteti samo privremeni?
·
kakav odnos postoji između fizičkih teorija i
matematičkih dedukcija?
·
šta je to fizički eksperiment?
·
šta su to fizički zakoni i simboličke veze i
kakva veza postoje između njih?
·
kakva veza postoji između eksperimenta i fizičke
teorije i da li je moguć experimentum
crucis?
·
kako fizičari prave izbor hipoteza u svojim
teorijama?
Ovo Dijemovo znalački napisano delo, koje, inače, — među
stručnjacima kojima je istinski stalo do visokog intelektualnog poštenja — s
pravom nosi epitet jednog od najvažnijih klasičnih dela filozofije nauke,
nema samo vrednost u istorijskom smislu, već je ono itekako relevantno i za naše
sasvim savremene metodološke probleme. Nadamo se da ni naš kratki prikaz
ovog znamenitog dela (kretaćemo se, redom, od poglavlja do poglavlja) neće
ostaviti mesta nikakvoj sumnji u to da ono i dan-danas predstavlja živi izvor
savremenih filozofsko-naučnih ideja.
Fizičke teorije i metafizička objašnjenja ·
Da bi razgraničio
fizičke teorije od metafizičkih objašnjenja, Dijem pokušava u prvom poglavlju
uglavnom da odgovori na sledeća četiri pitanja: — šta je predmet fizičke teorije?
— šta znači pojam objašnjenja u fizičkim naukama? — da li su fizičke teorije
podređene metafizici? i — kada neka grupa teorema zaslužuje da bude nazvana
fizičkom teorijom?
Negirajući misao po kojoj predmet fizičke teorije jeste objašnjenje[38] neke
grupe eksperimentalno utvrđenih zakona, on pokazuje, koristeći se eksperimentalnim
zakonima akustike kao primerima, da fizička teorija "predstavlja jedan
apstraktan sistem koji treba da sažme i logički klasifikuje neku grupu
eksperimentalih zakona, ne postavljajući pri tome zahtev za objašnjenjem
tih zakona... Fizička teorija ne može dati sigurno objašnjenje čulnih opažanja...
Stoga se ona zadovoljava time da jasno pokaže da su sva naša opažanja u stvari
takva kao da je stvarnost upravo onakva kakvom je ona prikazuje. Takva teorija
predstavlja hipotetičko objašnjenje"[39]. Naime,
od eksperimentalnog istraživača, koji ne može izaći izvan čulnih pojava, ne
može se tražiti odgovor na pitanja koja ga u tom smislu prevazilaze, kao na
pr. o tome "postoji li materijalna stvarnost koja se razlikuje od čulnih
pojava". Na osnovu tako iznetog shvatanja, Dijem izvodi prirodan privremeni
zaključak da su, onda, "fizičke teorije podređene metafizici" te da "vrednost
fizičke teorije zavisi od priznatog metafizičkog sistema". Ali, ako bi to
bilo tačno, konstatuje Dijem, onda bi fizika bila podređena metafizici, a
sukobi koji postoje između različitih metafizičkih sistema, naročito oni oko
skrivenih uzroka, preneli bi se na teren fizičkih nauka. Sve to bi onemogućavalo
autonomnost fizičkih teorija. Međutim, koristeći se i primerima iz istorije
fizike (sučeljavanjem atomističke i kartezijanske fizike), Dijem nam
uverljivo pokazuje da nijedan metafizički sistem nije dovoljan za izgradnju bilo koje fizičke teorije. Na taj način
on se priprema da nam u drugom poglavlju prikaže pravu prirodu fizičkih
teorija.
Fizička teorija i prirodna klasifikacija ·
Analizirajući
građu izloženu u prvom poglavlju, Dijem zaključuje da fizičku teoriju nije
pogodno smatrati hipotetičkim objašnjenjem materijalne stvarnosti[40], jer se
onda ona dovodi u preteranu zavisnost od metafizike[41], a na
taj način joj se daje i oblik koji ni u kom slučaju ne može da joj obezbedi priznanje
velikog broja mislilaca (naprotiv, određenu teoriju odobravaće samo oni fizičari
koji se izjašnjavaju za istu onu filozofiju na koju se poziva i ta teorija).
Zato Dijem predlaže novi način definisanja fizičke teorije: "Fizička teorija
nije objašnjenje. Ona predstavlja sistem matematičkih teorema koje su izvedene
iz malog broja principa i čija je svrha da jednu grupu eksperimentalnih
zakona predstave kako jednostavno, tako i potpuno i tačno"[42]. Da bi
svoju definiciju učinio što jasnijom, Dijem uz nju navodi i četiri operacije
koje slede jedna za drugom, a koje su neophodne za nastanak fizičke teorije:
1. definisanje
i merenje fizičkih veličina,
2. izbor
hipoteza,
3. matematičko
razvijanje teorije,
4. poređenje
teorije sa eksperimentom.
Na osnovu izloženog, on u drugom poglavlju, pri kraju prvog
paragrafa, zaključuje da se "tačnom teorijom ne može smatrati ona koja
daje objašnjenje fizičkih pojava koje odgovara stvarnosti, nego ona koja na
zadovoljavajući način predstavlja jednu grupu eksperimentalnih
zakona".[43]
Ali, ako teorije ne otkrivaju
skrivenu stvarnost, nego samo na zadovoljavajući način predstavljaju grupe
eksperimenata, kakvu onda korist mi imamo od njih? — pita se zatim Dijem i
okreće se Mahovom pojmu ekonomičnosti mišljenja[44]. Polazeći
od njega, on nam pokazuje da već i sam eksperiment predstavlja ekonomičnost
mišljenja, međutim fizičke teorije se ne sastoje samo od ekonomičnih
predstavljanja eksperimentalnih zakona, već i od njihovih klasifikacija. Eksprimentalna
fizika nam sve zakone daje zajedno, takoreći na istom mestu, ne deleći ih na
grupe zakona unutar kojih vlada nekakvo srodstvo; tako je, na primer, Njutn u Optici obrađivao zakone o
rasipanju svetlosti pri prolasku kroz prizmu i zakone o bojama koje ukrašavaju
balon od sapunice, i to jednostavno zato što pažnju oka u obe te vrste fenomena
privlače upadljive boje. Nasuprot tome, u razvoju mnogobrojnih grana
deduktivnog zaključivanja, koje povezuju principe sa eksperimentalnim
zakonima, teorija među ovim poslednjim uspostavlja red i klasifikaciju. Tako
pored zakonâ spektra izazvanog pomoću prizme ona postavlja zakone duginih
boja. A zakone kojima podležu boje Njutnovih prstenova ona smešta u sasvim
drugo područje, sjedinjujući ih sa zakonima interferencije, koje su otkrili
Jang i Frenel. Tek su tako klasifikovana saznanja laka za dalju primenu, a
njihova upotreba može biti sigurna. Zahvaljujući takvim klasifikacijama, fizičar
sa sigurnošću u okvirima takve fizičke teorije, ne ispuštajući bitno niti se
dotičući suvišnog, nalazi one zakone koji mu mogu poslužiti u rešavanju nekog
datog problema. "Svuda gde vlada red, vlada i lepota", smatra
Dijem. "Teorija stoga ne utiče samo na to da grupa fizičkih zakona, koju
ona predstavlja, bude lakša, pristupačnija i plodonosnija, nego i na to da
bude lepša." Ovo estetsko osećanje nije i jedino osećanje, po Dijemovom
mišljenju, koje izaziva teorija koja je dostigla tako visok stepen savršenstva.
"Ona u nama budi i uverenje da je moramo posmatrati kao prirodnu klasifikaciju". Do te
prirodne klasifikacije, tj. do idealne
forme ka kojoj treba da teže fizičke teorije — a to je koncept koji ga bitno
udaljava od Mahovog pozitivizma — stiže se jednim povezanim nizom duhovnih operacija
— metafizičkim instinktom, mudrošću i zdravim razumom. Fizička teorija, doduše,
"nikada ne daje objašnjenje eksperimentalnih zakona, nikada nam ne
otkriva realitete koji se kriju iza opažljivih pojava. Ali, što se ona više
usavršava, to mi više slutimo da logična uređenost, sa kojom ona predstavlja
iskustvene činjenice, jeste odraz jedne ontološke uređenosti"[45]. Pa
iako ovo uverenje fizičar ne bi mogao i da opravda, "postoji jedna
okolnost", smatra Dijem, "koja naročito jasno odaje naše verovanje
u prirodan karakter teorijske klasifikacije. Ta okolnost se pojavljuje onda
kada od teorije tražimo da nam navede rezultate eksperimenta još pre nego što
se taj eksperiment izvede, kada joj hrabro izričemo naređenje: 'Proriči
nam!'"[46]
Opisne teorije i istorija fizike · Pošto nam je pokazao da su fizičke teorije
na neki način apstraktne predstave odnosa koji vladaju između pojava, te da
nisu slike realnosti skrivene iza same realnosti, i pošto nam je pokazao da
teorije deduktivno povezuju veliki broj eksperimentalih zakona u samo
nekoliko hipoteza—principa, on nas podseća na veliku ekonomičnost kojom se
teorije odlikuju. Naime, umesto da pamtimo veliki broj eksperimentalih zakona,
teorije nam omogućuju da pamtimo samo nekoliko principa. A zatim, skrenuvši
nam pažnju i na neophodnost da teorije anticipiraju neke buduće
eksperimentalne rezultate, on pokazuje koje su to sličnosti koje postoje između
njegove i Mahove slike o fizičkim teorijama. U tu svrhu citira neka Mahova razmišljanja,
kao, na primer, ono gde nam Mah objašnjava kako je došao do svoje predstave o
ekonomičnosti mišljenja: "predstava o ekonomičnosti mišljenja razvila
se u meni tokom predavanjâ, u nastavnoj praksi. Ja sam je imao još onda kada
sam 1861. započeo sa predavanjima kao privatni docent i tada sam verovao da
je ja jedini posedujem, što će mi, svakako, biti oprošteno. Sada sam,
naprotiv, uveren u to da je barem slutnja takvog shvatanja morala uvek biti
zajedničko dobro svih onih istraživača
koji su se bilo kada zamislili nad istraživanjem kao takvim."[47]
Na istorijskoj ravni, zatim, Dijem nam pokazuje da su još u
starom veku izvesni antički filozofi "vrlo ispravno shvatili da fizičke
teorije nikako nisu objašnjenja, da njihove hipoteze nikako nisu sudovi o
biću stvarî, već su samo pretpostavke, određene da iskustvenim činjenicama
dadnu odgovarajuće posledice"[48].
Naime, za Dijema je upravo karakteristično to da, bez
obzira o čemu govorio, on uvek istovremeno saopštava i relevantne delove
svoje teorije o empirijskom značenju u fizičkim naukama, koja je, po našem
mišljenju, najbolja teorija te vrste; ona nam govori da je fiziČka teorija taČna ukoliko se slaŽe sa svim poznatim Činjenicama posmatranja. Ova Dijemova instrumentalistička
teorija značenja svakako je bolja od one koju nude realisti. Jer, sam je
Dijem pokazao da realističku teoriju istinitosti nikako nije moguće lišiti
protivurečnosti; ako smo realisti, onda smo nužno esencijalisti, a sa druge
strane, svaki ozbiljan fizičar, pa i onaj, dakle, koji zastupa realizam, zna
da su svi pojedinačni fizički zakoni samo približno istiniti i verovatni,
te se, prema tome, napredak teško može tretirati kao nešto što je usmereno
ka istini. Istina se ne može dostići serijom pogrešnih teorija. Insistirajući
na nemešanju fizike i metafizike, on napredovanje u fizičkim naukama doživljava
kao "nadolaženje morske plime". Ko baci samo kratak pogled na
talase koji hoće da osvoje obalu, kaže Dijem, "ne primećuje nadolaženje
plime. On vidi kako se talas uzdiže, približava, kako se šumeći slama,
vidi kako prekriva uzani pojas peska; a onda se povlači, dok tle, koje se učinilo
osvojenim, postaje opet suvo. Za prvim dolazi drugi talas, koji ponekad dopre
nešto dalje od prethodnog, a ponekad, opet, ne stigne do onog belutka koji
je onaj okvasio. Ali, u tom površinskom kretanju ovamo-onamo rađa se
jedno drugo, dublje, laganije kretanje, neprimetno za onoga ko kratko posmatra,
koje uvek napreduje u istom smeru i usled kojeg more neprestano raste. To
promenljivo kretanje talasâ verna je slika pokušajâ objašnjenjâ: ona nastaju samo zato da bi opet nestala.
Objašnjenja skrivaju onaj lagani i stalni napredak prirodne klasifikacije, čija plima
neprekidno osvaja nova područja, a koja fizičkim učenjima osigurava
kontinuitet predanja."[49] Taj
kontinuitet tradicije, koji pred površnim posmatračem ostaje skriven, Dijem
je potkrepio sa nekoliko istorijskih primera iz teorija koje su nastale iz
pojave prelamanja svetlosti.
Apstraktne teorije i mehanički modeli · Dovodeći u pitanje tradicionalna naučna
shvatanja, minimizirajući značaj mehanike a veličajući uopštenu termodinamiku,
te pokušavajući da odgovori na pitanje kakva razlika postoji između mehaničkih
modela i apstraktnih teorija — Dijem se poslužio psihološkom klasifikacijom
uma u dve kategorije: konkretan i apstraktan um, tj. — u njegovoj
interpretaciji — engleski i francuski um. Ovaj Dijemov potez prilično je uzrujao
filozofe sa anglosaksonskog područja i oni su ga čak doživeli kao zlonameran
i šovinistički. Ova podela — podela, dakle, na širok, konkretan, "engleski"
duh[50], koji
je opsednut mehaničkim modelima, i dubok, apstraktan, "francuski"
duh[51], koji
je opsednut izgradnjom apstraktnih teorija — koštala je Dijema mnogih neopravdanih
zapostavljanja, svakako najpre na engleskom govornom području, o čemu na
svoj način svedoče i godine kada su njegova kapitalna dela prevedena sa
francuskog na engleski. Tako je, na primer, ovo delo, Cilj i struktura fizičkih teorija,
prevedeno tek 1954. — gotovo 50 godina pošto je prvi put objavljeno.
Engleski induktivizam i naučni realizam jesu, dakle, meta
Dijemove kritike u ovom, četvrtom poglavlju. "U engleskim raspravama iz
fizike stalno se upotrebljavaju ... mehanički modeli, koji određenim, više
ili manje grubim analogijama dozivaju u sećanje svojstva teorije o kojoj se
raspravlja... 'Moj cilj', kaže V. Tomson u svojim predavanjima o molekularnoj
dinamici[52],
'jeste da pokažem kako se u svakoj kategoriji fizičkih fenomena koje posmatramo,
ma kakvi oni bili, može konstruisati mehanički model koji zadovoljava postavljene
uslove. Ako posmatramo fenomene elastičnosti čvrstih tela, osećamo potrebu da
sebi predstavimo model tih fenomena... Meni se čini da pravi smisao pitanja:
da li mi razumemo odnosni fizički problem, ili ga ne razumemo? — jeste sledeći:
možemo li konstruisati odgovarajući mehanički model? Ja se bezmerno divim
mehaničkom modelu elektromagnetske indukcije, za koji zahvaljujemo Maksvelu;
on je stvorio model koji može izazvati sva ona čudnovata dejstva koja vrši
elektricitet posredstvom indukovane struje itd. Bez sumnje je takav jedan mehanički
model izvanredno poučan i označava jedan jasno određeni korak ka mehaničkoj
teoriji elektromagnetizma'... 'Ja nikada nisam zadovoljan', kaže V. Tomson takođe,
na jednom drugom mestu[53], 'sve
dok nisam u stanju da konstruišem mehanički model predmeta koji proučavam.
Kada mogu da konstruišem mehanički model, ja razumem; kada ne mogu da ga
konstruišem, ja ne razumem. Iz tih razloga ja ne razumem elektromagnetsku teoriju
svetlosti. Kada budemo razumeli elektricitet, magnetizam i svetlost, prepoznaćemo
u njima delove jedne celine. Ali ja želim da razumem svetlost što je god moguće
bolje, bez uvođenja stvarî koje razumem još manje od same svetlosti. Usled
toga, ja se držim čiste dinamike. U čistoj dinamici, a ne u
elektromagnetizmu, mogu da dođem do modela'." Zato za engleske fizičare
teorija nije ni objašnjenje, niti racionalna klasifikacija fizičkih zakona, već
— model tih zakona.
Iako je u ovom poglavlju Dijem uspešno prikazao mehaničke modele
i apstraktne teorije, ipak ostaje činjenica i to da je, vezivanjem određenih
psiholoških karakteristika za pojedine nacije i ljude, Dijem svoju analizu učinio
nepotrebno konfuznom, pa u pojedninim segmentima čak i netačnom. To se
najbolje može pratiti na primerima u kojima se pojavljuje Dekartovo ime.
Jer Dekart, koji u Dijemovoj interpretaciji predstavlja sinonim francuskog
apstraktog teorijskog duha, takođe je — itekako — bio opsednut mehaničkim
modelima, a to se ne može objasniti samo kao njegova reakcija na period
sholastike. Na kraju primetimo da je u Dijemovom izlaganju o fizičkim modelima
od Engleza, ipak, najbolje "prošao" Njutn. "Po sposobnosti",
kaže Dijem, "da apstraktne ideje sebi potpuno razjasni, da najopštije
principe do krajnosti tačno shvati, kao i po umešnosti da besprekorno
uredno izvede kako niz eksperimenata, tako i postupak zaključivanja,
Njutn nikako ne dolazi iza Dekarta niti iza bilo kog klasičnog mislioca,
snaga njegovog duha bila je jedna od najvećih koje je čovečanstvo poznavalo."[54]
Kvantitet i kvalitet · Pošto
je u prvom delu svojih Fizičkih
teorija precizno razjasnijo cilj koji sebi mora zadati fizičar
kada postavlja neku teoriju, tj. pošto je zaključio da je instrumentalizam
— a ne, kako se obično misli, esencijalizam — onaj koji doprinosi širenju naučnog
znanja, Dijem se u drugom delu, koji započinje ovim (petim) poglavljem o
kvantitetu i kvalitetu, posvećuje zadatku da nešto više kaže o samoj
strukturi fizičkih teorija. Polazeći, znači, od toga da fizička teorija
predstavlja jedan sistem koji se sastoji iz logiČkog lanca teorema, a ne iz nekog nepovezanog niza mehaničkih ili algebarskih modela, odmah tu, na početku, Dijem nas upozorava da
zahtev da se "jedan veliki broj teorema stavi u potpun, logički uređen
lanac, niti je beznačajan, niti ga je lako ispuniti. Viševekovno iskustvo
nam pokazuje da se u niz potpuno besprekornih zaključivanja može uvući i
pogrešan zaključak."[55]
"Teorijska fizika je matematička fizika", ističe
Dijem u prvom podnaslovu ovog poglavlja, ali nas i odmah upozorava da
izbegavamo veoma čest pogrešan način izražavanja kada kažemo da se
"matematički formalizam koristi u nekoj fizičkoj teoriji"; ispravno
je reći "teorija se sastoji od formalizma koji dobija empirijsko
tumačenje". Prirodno se postavlja pitanje kako, pod kojim uslovima, matematička
fizika, koja je svoj hod započela još u XVII veku, uspeva da neko fizičko svojstvo
obeleži pomoću numeričkih simbola? Ona to postiže tako što Aristotelovu
kategoriju kvaliteta zamenjuje kategorijom kvantiteta, tj. veličinama. Ako
pojmove dužine, površine, zapremine, vremena, ugla, svede na odrednicu
veličine, fizika dobija mogućnost da u sebe inkorporira aritmetičke i
algebarske operacije sa brojevima, kao što je, na primer, zakon komutacije,
ili asocijacije; ta činjenica za fizičara ima veliku važnost stoga što su među
naukama jedino aritmetika i algebra oslobođene od svakog pojma iz kategorije
kvaliteta. U matematičkoj fizici, dakle, bitno obeležje "svakog svojstva
koje spada u kategoriju kvantiteta jeste sledeće: svaka vrednost nekog kvantiteta
može se dobiti putem sabiranja manjih vrednosti toga istog kvantiteta. Na temelju
komutativne i asocijativne operacije, svaki kvantitet se sastoji u sjedinjavanju
nekih kvantiteta koji su manji od njega, ali su iste vrste kao i on i sačinjavaju
njegove delove."[56] Ali, pošto
teorijska fizika "ne obuhvata realitet stvarî, ona se ograničava na
to da opažljive pojave predstavi znacima, simbolima. Ako želimo sada da
naša teorijska fizika bude matematička fizika, naši simboli postaće
algebarski simboli, kombinacije brojeva. Ako tako pomoću brojeva budu
mogle da se izraze samo veličine, onda ćemo mi u našu teoriju moći da
uvedemo samo pojmove koji predstavljaju veličine. Ne iskazujući tvrdnju
da u krajnjoj osnovi materijalnih stvari leži kvantitet, u slici o celini
fizičkih zakona, koju mi konstruišemo, ne bismo zadržali ništa drugo nego
ono što je kvantitativno; u našem sistemu za kvalitet ne bi bilo mesta."[57] Međutim,
Dijem nas upozorava da ova tvrdnja nikako ne sme biti prihvaćena: da bi
fizika zaista postala matematička, nije dovoljan samo rad sa kvantitetima,
neophodno je da fizičar bude u stanju da "različite intenzitete istog
kvaliteta takođe može da izrazi brojevima".
Primarni kvaliteti · U ovom poglavlju Dijem nam pokazuje
kako da jednu grupu fizičkih zakona prikažemo što je moguće jednostavnije i što
je moguće sažetije. Pokazuje nam da se najpotpunije ekonomično mišljenje
postiže tako što ćemo u našim teorijama upotrebiti najmanji broj pojmova
koji se mogu posmatrati kao primarni i najmanji broj kvaliteta koji se mogu
posmatrati kao jednostavni; pri tome, Dijem se koristi metodom analize i redukcije,
kojom uspešno razdvaja složene osobine koje se neposredno opažaju čulima, i
svodi ih na jedan mali broj elementarnih osobina. Jedan od važnih ciljeva
koje je Dijem hteo da realizuje u ovom poglavlju je i taj da nam pokaže da je
"jedan primarni kvalitet primaran uvek samo privremeno".
Matematička dedukcija i fizičke teorije · Pošto nam je u petom i šestom
poglavlju pokazao kako da, pri izgradnji fizičke teorije, među svojstvima
koja nam nudi posmatranje, odabremo ona koja ćemo smatrati primarnim kvalitetima
i kako da ih predstavimo pomoću algebarskih ili geometrijskih simbola, sada
ovde, u sedmom poglavlju, Dijem pokušava da nam pokaže kako da uspostavimo odnose između izbranih algebarskih ili
geometrijskih simbola koji predstavljaju primarna svojstva. Ne treba,
rekli bismo, posebno naglašavati od kolikog je značaja taj korak za jednu fizičku
teoriju, jer baš ti odnosi uspostavljeni između tih simbola kasnije i služe
kao principi za ona dedukovanja na osnovu kojih se teorija razvija. Govoreći
o matematičkom opisu fizičkih teorija, Dijem posebnu pažnju obraća na činjenicu
da je matematička dedukcija samo posredni
element, te da je njen zadatak da nam pokaže kako na osnovu fundamentalnih
teorijskih hipoteza pod određenim
uslovima nastaju određene posledice, kao i to da pojava određenih činjenica
isto tako izaziva pojavu određenih drugih činjenica.[58]
Fizički eksperiment · Da bi pokazao da se do naučnih zakona i
teorija ne dolazi putem indukcije, Dijem je svoju kritičku oštricu usmerio
prema onome što se u nauci oduvek činilo najpouzdanijim, o čemu se, stoga,
nije trebalo ni raspravljati, a to su termini opažanja i fizički eksperimenti.
Pokušavajući da odgovori na naizgled trivijalno pitanje o tome šta je fizički
eksperiment[59],
Dijem nas zapravo uvodi u svoj veoma strog i dosledan sistemski jezik, u
kojem je precizno određeno šta pojedini naučni pojmovi znače, da bi nam potom
pokazao, vrlo uverljivo, nemogućnost postojanja jednog čistog jezika opažanja.
Pokazujući da se fizički eksperiment bitno razlikuje od konstatovanja jedne
svakodnevne činjenice, Dijem priprema teren za svoj zaključak da kada fizičar
iskazuje rezultate nekog svog eksperimenta, to nikako nije izveštaj o
konstatovanim činjenicama, a pogotovu nije induktivna generalizacija;
naprotiv, to je tumačenje tih činjenica, to je njihovo premeštanje u jedan
idealan, apstraktan, simbolički svet, stvoren onom teorijom koja se posmatra
kao važeća. To Dijemovo učenje u kojem pojam činjenice gubi svoju samostalnost
i potpada pod vlast teorije, trasiralo je put Kvajnu, Fajerabendu, Agasiju.
Ali, samim tim što je ukinuo indukciju, a sačuvao empirijsko utemeljenje
fizike, on nikako nije skrenuo u vode apriorizma. Za razliku od najopštijih
teorijskih zakona — principa čija se istinitost empirijski ne može proveravati
— Dijem empirijskim zakonima priznaje, u krajnjoj instanci, činjenični sadržaj.
Eksperimentalni zakoni se, doduše, ne mogu ni formulisati ni proveravati bez
pomoći teorije, ali se njima — zbog velike bliskosti sa činjenicama — može
pripisivati pojam istinitosti. Čisto teorijski zakoni, i same teorije, ne
mogu polagati pravo na pojam istinitosti. Uopšte govoreći, u takvim
Dijemovim stavovima može se uočiti ona doza pragmatičnosti, koja se, možda
podjednako dobro, ogleda i u njegovoj ideji o nemogućnosti krucijalnog eksperimenta.
No, pre nego što pređemo na sam krucijalni eksperimet (o kome će biti više reči
u prikazu X poglavlja), primetimo — kada smo već istakli i izvesne elemente
pragmatičnosti u njegovoj filozofiji fizike — Dijemovo neslaganje sa
pojedinim Poenkareovim konvencionalističkim gledanjima. Iako među njima
dvojicom postoje mnoge sličnosti, ipak postoje i razlike, a one sa najbolje
mogu pratiti u Dijemovoj kritici upućenoj Poenkareu u vezi sa tim kako, na
primer, treba odgovoriti na tvrđenje nekog eksperimenta koji bi osporio
hipotetičku teorijsku činjenicu da ubrzanje tela koje slobodno pada jeste
konstantno; dok se Poenkareov odgovor sastoji u tome da je tu, zapravo,
posredi jedna definicja — te da su tu stavovi posmatranja nebitni — dotle je
Dijemov pristup problemu drugačiji; po njemu, suština je, u stvari, u tome što
se navedena činjenica ne može proveravati izolovano. Dijem takođe, i to
naročito u ovom poglavlju, podvrgava negativnoj kritici Poenkareovo tvrđenje
da su "naučne činjenice samo sirove činjenice koje su prevedene na
podesan jezik". Dok Poenkare, dakle, veruje da apstraktni simboli mogu
adekvatno predstavljati konkretne činjenice, Dijem u svojoj kritici ukazuje
na problematičnost takvog tvrđenja. Naime, analizirajući Poenkareov primer
sa "mernim instrumetima i žicom kroz koju teče struja", on je pokazao
da između apstraktnih simbola i konkretnih činjenica može, doduše, postojati
veza, ali nikako i potpuna jednakost. Jer, jednoj te istoj teorijskoj činjenici
može odgovarati bezbroj praktičnih činjenica i obrnuto. Reči kao šro su
"teče struja" ne znače nikakvu konkretnu činjenicu, na nekom
konvencionalnom ili tehničkom jeziku, već je to jedna simbolička forma koja nema
nikakvog smisla sve dok ne znamo jezik određene fizičke teorije. Naime, teorija
je ta koja povezuje pojave u sistem, ali je važno uočiti da jezik teorijske
fizike nije ekvivalentan po značenju jeziku na kojem se izvode
eksperimenti.
Da zaključimo. Na pitanje kakvo je mesto fizičkog
eksperimenta u fizičkim teorijama Dijem u ovom poglavlju odgovara na svoj
orginalan i savršeno precizan način, rečima koje su većini njegovih svremenika
izgledale sasvim jeretički: "Fizički eksperiment ne predstavlja samo
posmatranje neke pojave: on je, uz to, i njena teorijska interpretacija...
Rezultat fizičkog eksperimenta jeste apstraktan i simbolički sud... Jedino
teorijsko tumačenje pojava omogućava upotrebu instrumenata... Fizički eksperiment
je manje siguran, ali je tačniji i detaljniji od nenaučnog konstatovanja neke činjenice."[60]
Fizički zakon · Pošto je u osmom poglavlju pokazao da
su fizičke činjenice uvek nužno prožete teorijom, tj. pošto je činjenicama
oduzeo svaku samostalnost i u potpunosti ih stavio pod dominaciju teorije, u
ovom i narednim poglavljima Dijem pokazuje da to, ipak, ne znači da je
propao pokušaj empirijskog utemeljenja fizike. Krećući se veoma vešto između
apriorizma i induktivizma, on nam ovde, koristeći se analogijom sa zdravorazumskim
zakonima, pokazuje da fizički zakon nije ni tačan ni pogrešan[61], već da
je približan, da zato što je približan jeste privremen i relativan, da je
privremen zato što je simbolički, te da je, na kraju, svaki fizički zakon
detaljniji od zakona običnog razuma. Naime, naučni zakoni daju odnose između
simbola čije se značenje izvodi iz onih teorija čiji su oni deo. Ti zakoni su
idealizacije i aproksimacije i ne govore o onim odnosima koji vladaju između
aktuelnih fizičkih svojstava. Sve te svoje stavove Dijem nam ilustruje na
primeru Mariotovog, tj. Bojlovog zakona. Pojmovi koji se koriste u tom zakonu,
kao što su pritisak, masa, temperatura, jesu apstraktni pojmovi koji su uz to
još i simbolički, a značenje tih simbola razumemo samo zahvaljujući fizičkoj
teoriji čiji su oni deo. Ali, ti isti pojmovi predstavljaju u zdravorazumskom
govoru, u svakodnevnoj upotrebi, koncepte koji se razlikuju od teorijskih.
Koristeći se u konkretnim merenjima uređajima kao što su manometar,
termometar, mi nesvesno previđamo taj neizostavni prelaz od apstraktog ka
konkretnom, zaboravljajući da bilo kakva upotreba mernih instrumenata takođe
pretpostavlja korišćenje nekih prethodnih fizičkih teorija. Fizički eksperiment
nije samo konstatovanje neke grupe činjenica, nego je i prevođenje tih činjenica
na logički jezik pomoću pravila koje daju fizičke teorije. U procesu merenja
fizičar stalno upoređuje dva sasvim različita instrumenta: onaj prvi kojim
manipuliše, i onaj idealni i simbolički, koji mu stalno lebdi pred očima. U slučaju
manometra, ovaj prvi instrument radi sa stišljivom tečnošću, gde se temperatura
i barometarski pritisak menjaju od tačke do tačke; ovaj drugi radi sa nestišljivom
tečnošću, ima svuda jednaku temperaturu i u svakoj tački svoje slobodne gornje
površine izložen je istom atmosferskom pritisku, nezavisno od visine. Zato srž
fizičkog eksperimenta i jeste korekcija, tj. otklanjanje sistemske greške.
Ali, ono što se nesvesno previđa jeste da je, znači, i sama korekcija eksperimentalnih
merenja vezana za preslikavanje koje postoji između zdravorazumskih činjenica
i simbola. "Stepen neodređenosti simbola jeste granica greške određenog
eksperimenta."[62] I eksperimentalni
rezultati, kao i same fizičke teorije, odišu sličnom približnošću. Nučne
zakone koji se zasnivaju na fizičkim eksperimetima i koji predstavljaju, kao što
smo već napomenuli, simboličke odnose, ne može razumeti onaj ko ne poznaje
fizičke teorije. Pošto su simboličkog karaktera, za razliku od zdravorazumskih
(kao, na primer, "Papir je zapaljiv"), koji mogu biti tačni ili
pogrešni, oni nisu nikad ni tačni ni pogrešni, već su, kao i eksperimenti na
kojima počivaju, približni, relativni i samim tim privremeni. "Čovek se
može zaklinjati da govori istinu, međutim izvan je njegove moći da govori celu
istinu i samo istinu. 'Istina je jedna toliko fina tačka', kaže nam Paskal[63], 'da su
naši instrumenti isuviše grubi da bi je mogli registrovati. Kad dospeju do
nje, oni spljošte tu tačku, te se — više nego u istinitom — nalaze u onom
pogrešnom koje je svuda okolo'."[64]
Usled ovakvog načina razmišljanja, Dijem nikada nije bio
popularan među fizičarima esencijalistima; oni su oduvek smatrali — a tako čine
i danas — da ovakvi zaključci preterano umanjuju ono saznanje o dubinama stvarnosti,
koje nam razvitak fizike može pružiti. Ovde je posredi sukob dva morala,
jednog dogmatskog, koji misli u kategorijama apsoluta, i drugog koji je
empiristički, instrumentalistički, koji se odriče svakog idealizma i apsolutizma
i koji je baziran na principu tolerancije. Kada bi imao priliku da i danas
brani principe svoje humanističke naučne filozofije, Dijem bi se opet pozivao
na misli svoga omiljenog filozofa, Paskala, čije je Misli znao gotovo napamet, te ne bi oklevao da i pred
današnje esencijaliste izađe sa rečima: "Mi nismo u stanju da nešto dokažemo
i tu našu nesposobnost ne može pobediti nikakav dogmatizam; mi imamo ideju o
istini i nju ne može pobediti nikakav Pironov skepticizam."[65]
Fizičke teorije i eksperiment · U centralnom poglavlju svoje knjige Cilj i struktura fizičkih teorija,
Dijem pokazuje autonomnost fizičke
metode u odnosu na matematičke i filozofske metode. Iz njegove analize odnosa
između eksperimenta, zakona i teorije nužno proizilazi holističko shvatanje
nauke. A to znači sledeće: "eksperimentalna provera jedne određene hipoteze
moguća je samo na taj način što će se upoređivati čitava jedna grupa fizičkih
zakona sa čitavom jednom grupom eksperimentalnih zakona." Ukoliko
eksperiment dâ negativan rezultat, problem neslaganja se ne odnosi na
pojedinačnu hipotezu, već na ukupan teorijski sistem koji je pri proveravanju
morao biti uzet. Nijedan eksperiment ne može da pokaže na kom mestu u sistemu
je greška. Ako je rezultat eksperimenta negativan, jedino što sigurno možemo
zaključiti jeste da posmatrana teorija kao celina otkazuje. Experimentum crucis u fizici nije
moguć, Empirijska generalizacija "svi A su B" nikada se ne može
konačno uspostaviti, jer nikada ne možemo biti konačno sigurni da smo
ispitali sve A; ali se zato može konačno opovrgnuti nalaženjem samo jednog A
koje nije B. Tako, ako takvu generalizaciju uzmemo kao model naučnih
teorija, moramo reći da su hipoteze otvorene za konačno opovrgavanje. No, to
je, pokazuje nam Dijem, suviše jednostavan model, jer se naučna hipoteza
nikada ne može proveravati nezavisno od drugih hipoteza u teoriji. Stoga,
eto, u fizici experimentum crucis
nije moguć.
Model takvog eksperimenta bi bio sledeći: o datom fenomenu
imamo dve suparničke hipoteze, te konstruišemo eksperiment čiji će jedan rezultat
odrediti da li možemo jednu hipotezu prihvatiti a drugu odbaciti, i čiji će
drugi rezultat odrediti možemo li drugu prihvatiti a prvu odbaciti. Međutim,
hipoteze nisu, kao što nam Dijem pokazuje, nezavisne i izdvojive. Mi, u
stvari, uvek moramo sučeliti čitavu teoriju, čiji deo predstavlja ta hipoteza,
sa drugom čitavom teorijom, čiji deo predstavlja druga hipoteza. Mnogo je teže
konstruisati eksperiment koji bi odlučio o izboru između dve teorije, a kad
bismo to i mogli, moglo bi se desiti da ona teorija za koju se ispostavi da
se ne slaže sa našim eksperimentom ipak može uz neznatne izmene da se dovede
do poklapanja s njim i da bude prihvatljiva jednako kao i ona druga. Te, suočavajući
se sa nemogućnošću krucijalnog eksperimenta, zdravom
razumu moramo na kraju prepustiti da odluči koju ćemo hipotezu u
posmatranoj teoriji izmeniti.
Završimo prikaz ovog poglavlja sledećim Dijemovim mislima:
"fizička nauka je sistem koji uvek mora biti uzet kao celina; to je
organizam kod koga ne može funkcionisati jedan njegov deo a da i delovi
koji su od njega najudaljeniji ne uđu u igru, jedni više, drugi manje, a svi u
nekoj meri; ako se u tom funkcionisanju pojavi neka nezgoda, neka slabost, nju
proizvodi celokupan sistem i fizičar će morati da pogodi koji organ treba popraviti
ili modifikovati, a neće mu biti moguće da taj organ izvadi i zasebno ga
razmotri. Sajdžija. kome damo sat koji ne radi. rastavlja sve njegove zupčanike
i ispituje ih jedan po jedan sve dok ne pronađe onaj koji je neispravan ili
slomljen; lekar, kome dovedete bolesnika, ne može da ga secira da bi
ustanovio svoju dijagnozu. On mora pogoditi žarište i uzrok bolesti jedino
posmatranjem koje zahvata celo telo. Lekaru a ne sajdžiji sličan je fizičar
zadužen da ispravi jednu defektnu teoriju."[66]
Izbor hipoteza
· Nikada nijedna naučna hipoteza — kao
ni bilo koji "izum" — nije stvorena izolovano. Istorija fizike nas
upućuje na zaključak, smatra Dijem, da fizika nije samo skup pozitivnih činjenica,
hipoteza i zakona, već da je ona pre svega određena jednom organskom metodom
sakupljanja i povezivanja činjenca. Istorija i filozofija fizike nas uči
suprotno od onoga što nam govori opšte-obrazovna fizika — da ta, kao, uostalom,
ni bilo koja druga nauka, nije nekakav dogmatski, neprilagodljiv i ideološki
okamenjen materijal. Ono što vredi u "našim metodološkim procenama jeste
evolucija teorije u toku dugog vremenskog razdoblja, a ne njen oblik u određenom
trenutku"[67].
Fizika budućnosti, kao i nauka bilo koje epohe, "hrani se iz sistema
prethodnih vekova". Alternative koje su tokom istorijskog razvoja bile
odbačene mogu predstavljati sasvim nov heuristički potencijal za neku
kasniju epohu. "Nijedna odbačena naučna ideja nije zauvek mrtva."
Istorija nauke nam takođe pokazuje i to "da nijedna fizička teorija
nije napravljena od jednog liva. Izgradnji svake fizičke teorije uvek prethodi
niz poboljšanja koja vode sistem od prvih, gotovo bezobličnih nacrta,
postepeno, ka sve većoj savršenosti; pri svakom tom poboljšanju, učestvuju
najrazličitije okolnosti, stavovi ljudi... Fizička teorija nije nekakav trenutni
proizvod stvaranja, već je rezultat polaganog i postepenog razvoja."[68] To
postepeno preoblikovanje naučnih ideja, taj dublji uvid u naučnu metodu,
koji postaje moguć zahvaljujući istoriji nauke, Dijem nam demonstrira na
primeru pojma gravitacije, vraćajući se čitava dva milenijuma u nazad. Dalje,
pošto je zastupao mišljenje da zakoni fizike nikako nisu dobijeni indukcijom
iz izkustva, već su konvencionalističke kreacije, Dijem se osetio i
obaveznim da to svoje mišljenje na nečemu utemelji; tu su mu kao osnova poslužili
fenomeni simultanosti otkrića. Sve u svemu, zaključuje Dijem, sama
istorijska situacija jeste ta koja sužava naučniku prostor za odlučivanje, tj.
empirijski pojmovi koje dobija od svojih savremenika, tradicija koja ga okružuje,
analogije koje mu se nude — sve to u velikoj meri determiniše pojavu određenih
hipoteza, tako da o slobodi izbora jedva da se još može govoriti.
Ukratko rečeno, ovo, jedanesto poglavlje Cilja i struktura fizičkih teorija,
pružilo je Dijemu priliku da nam iznova skrene pažnju na važnost primene istorijskog
metoda u fizičkim naukama. "Izlaganje istorije nekog fizičkog principa
znači istovremeno i njegovu logičku analizu. Kritika intelektualnih metoda
kojima se fizika služi neraskidivo je povezana sa izlaganjem postepenog
razvoja kroz koji se usavršava dedukcija teorije, te se na taj način uobličuje
sve tačnija i sve uređenija slika zakonâ do kojih smo došli posmatranjem. Osim
toga, jedino istorija nauke može da sačuva fizičara od glupog slavoljublja
dogmatizma, kao i od skepticizma. Pokazujući mu ponovo dugu seriju zabluda i
sumnji, koja je prethodila otkriću svakog pojedinog principa, ona održava
budnim njegov oprez pred pogrešnim prividima; podsećajući ga na sudbine
kosmoloških škola, iskopavajući nekada pobedničke doktrine iz zaborava u kom
sada počivaju, ona ga podseća na to da i najzavodljiviji sistemi jesu samo
provizorni prikazi, a ne nekakva definitivna objašnjenja."[69]
Zato što je strastveno poštovao fizičke nauke i znanje, Dijem
je hteo da ih zaštiti od kvarenja, da ne postanu apsolutne istine koje vladaju
bez kontrole, i u tu svrhu je i konstruisao empirijsku
teoriju znaČenja.
Iako nije bilo sasvim razumno, bilo je vite[ki od Dijema što se, vođen istinskim intelektualnim
poštenjem, sukobio sa naučnim spekulativnim idejama Maksvela i Ajnštajna.
Njegove poučne naučne, istorijske i filozofske analize i sinteze imale su za
cilj da saČuvaju fenomene,
uključujući tu i — najvažniji i najzagonetniji od svih fenomena — Čovekov duh, jer jedino nas on u složenim
naučnim diskusijama, smatra Dijem, jednim nepristrasnim i slobodnim izborom
može odvesti ka daljem rastu naučnog znaja. Sledeći Njutna koji nam je to sugerisao
implicitno, Dijem prvi eksplicitno pokazuje kako da spasemo epistemologiju,
kako da je transformišemo u
epistemiku. Na način dostojan
najvišeg poštovanja on je pokazao kako epistemologija postaje korisna tek
onda kada se oslobodi svoje ortodoksije, kada prihvati da u svoje jezgro
primi — i poČne da koristi — analize nauČnih problema,
analize teorija i procedura, analize nauČnih diskusija. Imajući sve to u vidu,
ne možemo ostati ravnodušni prema zloj sudbini koja prati Dijema i posle
njegove smrti. Mnoge njegove velike ideje — naročito u aglosaksonskom
govornom području — bivaju preobučene u jezik nove analitičke filozofije, pa
se čak i pripisuju drugima a ne njemu. No kako taj čudni fenomen ipak možemo
podvesti pod sociološko-psihološke probleme, to ćemo nadležnim stručnjacima
i ostaviti da nam ga podrobnije objasne, a mi ćemo zaključiti. Ako je za života
bio dalek mnogim svojim savremenicima — što je, rekli bismo, i sasvim
prirodno zbog novina njegovih ideja — Dijem bi nama — danas — morao biti
sasvim blizak. Ukazujući na krivo postavljen cilj nauke, zamenjujući
esencijalističku potragu za metafiziČkom stvarnošću koja leŽi iza pojava, instrumentalističkim dostiŽnim ciljem stvaranja sredstava za
predskazivanje i kontrolisanje pojava, upoznajući nas sa bitnim elementima
naučne metode, Dijem je uverljivo pokazao da se naučno znanje može uvećavati
samo u jednom neprestanom procesu preispitivanja i preoblikovanja trenutno
važećih naučnih teorija. Dokazujući da je stanje u fizici slično onom koje
vlada i u umetnosti i književnosti, gde nema "definitivnog" mišljenja
i "sudova za sva vremena", Dijem ipak nije želeo da nauku odvede u
vode relativizma i skepticizma; baš naprotiv, on nas je učio kako da se pomoću našeg nepristrasnog
duha (koji je smatrao čovekovom najvećom vrlinom) uspešno krećemo između
"opšteg kulturnog relativizma", s jedne, i "dogmatskog elitističkog
scijentizma", s druge strane, — kao između Scile i Haribde.
² ²
²
[1]P.
Duhem, Le Potentiel thermodynamique
et ses applications à la mécanique chimique et à la théorie des phénomènes
électriques, Paris, 1886.
[2]Podsetimo
se da formalno odvajanje francuske Treće republike od crkve pada u godinu 1905.
[5]P.
Duhem, Leçons sur l'Electricité et
le Magnétisme, Paris, 1892, t. II, 1. XII; — P. Duhem, American Journal of Mathematics,
1895, vol. XVII, p. 117; — P. Duhem (1906) (1978, pp. 86-139).
[6]H.
Hertz, "Über die Grundgleichungen der Elektrodynamik für ruhende
Körper" (Göttinger Nachrichten,
19. März 1890. — Wiedemanns Annalen
der Physik und Chemie, Bd. XL, p. 577. — Gesammelte
Werke von H. Hertz, Bd. II: "Untersuchungen über die Ausbreitung
der elektrischen Kraft", 2. Aufl., p. 208). Na više mesta Dijem posebno
kritikuje kontinentalnog fizičara Herca, koji je, po njemu, "podlegao
londonskoj modi". Posebno je nepovoljan stav zauzimao prema Hercovom
iskazu da je "Maksvelova teorija sistem Maksvelovih jednačina".
[7]P.
Duhem (1902), p. 212.
[8]E.
Nejgel, Struktura nauke,
Beograd, 1974, st. 84. Iako modeli naučnih teroija imaju važnu funkciju u naučnim
istraživanjima, modeli se ne smeju shvatiti kao zamena za pravila
korespodencije.
[10]Kako
je Dijem u svakoj prilici pravio bitnu razliku između fizičkih i metafizičkih
pojmova u nauci, prirodno je što nije imao razumevanja za Maksvelove,
Klauzijusove i Bolcmanove konstrukcije kinetičke teorije materije.
[12]P.
Duhem, L'Evolution de la Mécanique,
Paris, 1903. Prvi put objavljeno u: Revue
Générale des Sciences pures et appliquées 14, 1903.
[13]P.
Duhem, Les Origines de la Statique,
Paris, 1905/6. Prvi put objavljeno u: Revue
des Questions scientifiques, 3e série, vol. 4, 1903; 5,
1904; 6, 1904; 7, 1905; 9, 1906.
[14]P.
Duhem, Etudes sur Léonard de Vinci:
Ceux qu'il a lus et ceux qui l'ont lu, Paris, 1906/13, u tri toma, koje
sačinjavaju — 1. tom: "Albert de Saxe et Léonard de Vinci", Bulletin Italien 5, 1905,
"Léonard de Vinci et Villalpand", ibid., "Léonard de Vinci et
Bernardino Baldi", ibid., "Bernardino Baldi, Roberval et Descartes",
Bulletin Italien 6, 1906, "Thémon le fils de
juif et Léonard de Vinci", ibid., "Léonard de Vinci, Cardan et
Bernard Palissy", ibid., "La Scientia de ponderibus et Léonard de
Vinci", "Albert de Saxe"; — 2. tom: "Léonard de Vinci et
les deux infinis", "Léonard de Vinci et la pluralité des
mondes", "Nicholas de Cues et Léonard de Vinci", Bulletin Italien 7, 1907,
"Léonard de Vinci et les Origines de la Géologie", Bulletin Italien 8, 1908; — 3.
tom: "Jean I Buridan (de Béthune) et Léonard de Vinci", Bulletin Italien 9, 1909, "La
tradition de Buridan et la Science italienne au XVIe siècle",
ibid., "Dominique Soto et la Scholastique parisienne", Bulletin Hispanique 12, 1910,
"La Dialectique d'Oxford et la Scholastique italienne", Bulletin Italien 12, 1912.
[15]kao
na primer: C. Ravaisson-Mollien, Les
manuscrits de Léonard de Vinci, Paris, 1881, t. I, & 2; — J. P. Richter, The Literary Works of Leonardo da Vinci
(1888), London, 1939, itd.
[16]Pišući
o primeni Darvinovih ideja o evoluciji vrsta na razvoj nauke, Ernst Mah je u
eseju O transformaciji i
adaptaciji u naučnoj misli izgleda prvi najavio doktrinu o
transformaciji naučnih ideja. Naime, on zaključuje da se "transformacija
ideja pojavljuje kao deo opšte evolucije života" — E. Mach, Populärwissenschaftliche Vorlesungen,
Leipzig, 1898, citirano prema: Popular
scientific lectures (transl. by Thomas J. McCormack), 1943, p. 224.
[17]Svestan
vrednosti, ali i obimnosti — pa samim tim i nepreglednosti — svoje kapitalne istorijske
studije, Dijem je mislio da se, kako je 1916. pisao svojim prijateljima, povuče
na odmor u Kabrespin, te da tu na miru sačini vodič kroz lavirinte svog Sistema sveta u vidu jednog malog
eseja od dvestotinak strana. Početkom septembra 1916, međutim, posle preležanog
srčanog udara, smrt ga je pretekla.
[18]P.
Duhem (1908).
[21]A.
Maier, "Die Vorläufer Galileis im
14. Jahrhundert", Studien zur
Naturphilosophie der Spätscholastik, Roma, 1949. — A. Maier, An der Grenze von Scholastik und
Naturwissenschaft. Die Struktur der materiellen Substanz; Das Problem der
Gravitation; Die Mathematik der Forlatituden, Roma, 1952. — A.
Maier, "Metaphysische Hintergrunde der spätscholastischen Naturphilosophie",
Studien zur Naturphilosophie der
Spätscholastik, vol. 4, Roma, 1955.
[22]E.
A. Moody, "Ockham and Aegidius of Rome", Franciscan Studies 9,
1949: 417-42. — E. A. Moody, "Galileo and Avempace: The Dynamics of the
Leaning Tower Experiment", Journal
of the History of Ideas 12,
1951: 163-93, 375-422. — E. A. Moody, Studies
in Medieval Philosophy, Science and Logic: Collected Papers 1933-1969,
Berkeley-Los Angeles-London, 1975.
[23]A.
C. Crombie, Augustine to Galileo,
London, 1952.— A. C. Crombie, Robert
Grosseteste and the Origins of Experimental Science 1100-1700, Oxford,
1953.
[25]M.
Clagett, Giovanni Marliani and Late
Medieval Physics, New York, 1941. — M. Clagett, "The Liber de motu of Gerard of Brussels
and the Origins of Kinematics in the West", Osiris
12, 1956, 73-175. — M. Clagett, The
Science of Mechanics in the Middle Ages, Madison, 1959.
[26]A.
Koyré, "Le vide et l'espace infini au XIVe siècle", Archives d'Histoire Doctrinale et
Littérature du Moyen Age 24,
1949: 45-91. — A. Koyré, From the
Closed World to the Infinite Universe, Baltimore, 1957. — A. Koyré, Etudes d'histoire de la pensée
scientifique, Paris, 1966. — A. Koyré, The
astronomical revolution: Copernicus-Kepler-Borelli, Paris-London, 1973.
[27]I.
B. Cohen, "'Quantum in se est': Newton's concept of inertia in relation to
Descartes and Lucretius", Notes
and Records of the Royal Society of London, vol. 19, 1964, pp. 131-155.
— I. B. Cohen, "Kepler's century, prelude to Newton's", Vistas in Astronomy, vol. 18, 1975,
pp. 3-36.
[28]H.
Poincaré, "Sur la Valeur objective des théories physiques", Revue de métaphysique et de morale,
1902, Vol. 10, p. 263-293.
[29]Le
Roy, "Science et philosophie", Revue
de métaphysique et de morale, 1899, Vol. 7, p. 503. — Le Roy, "Un
Positivisme nouveau", Revue de
métaphysique et de morale, 1901, Vol. 9, p. 143-144.
[30]R.
Carnap, Intellectual Autobiography,
in: P. Schilpp, The Philosophy of R.
Carnap, La Salle, Illinois,
1963, p. 57-8.
[34]Kao
paradigmatske primere konvencionalizma Grinbaum uzima Dijem-Kvajnovu tezu i Ajnštajnov
geometrijski konvencionalizam.
[35]A.
Grünbaum, "The Duhemian Argument" in: Philosophy
of Science 27, 1960, pp. 75-87; — A. Grünbaum, "Law and Convention
in Physical Theory" in: Current
Issues in the Philosophy of Science, Feigl & Maxwell eds., New York, 1961, pp. 140-155; — Philosophical Problems of Space and Time,
New York, 1963; — "The Falsifiability of a Component of Theoretical
System" in: Mind, Matter, and
Method, Essays in Philosophy and Science in Honor of Herbert Feigl,
Feyerabend & Maxwell
eds., Minneapolis, 1966, pp. 273-305; — "Can We Ascertain the Falsity of a
Scientific Hypothesis?" in: Studium
Generale 22, 1969, pp. 1061-1093.
[36]P.
Feyerabend, "Comments on Grünbaum's 'Law and Convention in Physical
Theory'" in: Current Issues in
the Philosophy of Science, Feigl &
Maxwell eds., New York, 1961; — P. Feyerabend, "Explanation, Reduction and
Empiricism" in: Minnesota
Studies in the Philosophy of Science, Feigl & Maxwell eds., Minneapolis, 1962; — F. Seaman,
"In Defense of Duhem" in: Philosophy
of Science 32, 1965, pp. 287-94; — J. W. Swanson, "On the
D-Thesis" in: Philosophy of
Science 34, 1967, pp. 59-68; — C. Gianonni, "Quine, Grünbaum and
the Duhemian Thesis" in: Nous 1,
1967, pp. 283-98; — L. Sklar, "The Falsifiability of Geometric
Theories" in: The Journal of
Philosophy 64, 1967, pp. 247-53; — G. Wedekind, "Duhem, Quine and
Grünbaum on Falsification" in: Philosophy
of Science 36, 1969, pp. 375-80; — P. L. Quinn, "The Status of the
D-Thesis" in: Philosophy of
Science 36, 1969, pp. 381-99; — C. Glymur, "Physics by
Convention" in: Philosophy of
Science 39, 1972, pp. 322-339.
[37]I.
Lakatos, "The Role of Crucial Experiments in Science" in: Studies in the History and Philosophy of
Science 4, 1974, pp. 309-25.
[38]Gde
"objasnisti" znači "izvući stvarnost iz pojava".
[39]P.
Duhem (1978), pp. 3-5.
[40]Porast
saznanja u fizičkim naukama ne potiče, znači, po Dijemu, iz dosledne primene ontoloških
principa, već pre svega iz njihovog hipotetično-deduktivnog postupka provere.
[41]Zapravo
i Dijem želi da izgradi jednu anti-metafizičku fiziku, ali, za razliku od
pozitivista, a i Maha, on metafiziku nikako ne smatra nevažnom i besmislenom
stvari.
[42]
P. Duhem (1978), pp. 20-21.
[43]
ibid., p. 22.
[44]E.
Mach, Die ökonomische Natur der
physikalischen Forschung (Populärwissenschaftliche Vorlesungen, III.
Auflage, Leipzig, 1903, XIII, p. 215). — Die
Mechanik in ihrer Entwicklung, historisch-kritisch dargestellt, Leipzig,
1904, V. Auflage, Kap. IV, Art. 4: "Die Ökonomie der Wissenschaft",
p. 521.
[45]P.
Duhem (1978), p. 30.
[46]ibid.,
pp. 31-32.
[47]E.
Mach, Die Mechanik in ihrer
Entwicklung, historisch-kritisch dargestellt, V. Auflage, Leipzig, 1904,
p. 537.
[48]P.
Duhem (1978), p. 47.
[49]P.
Duhem (1978), pp. 46-47.
[50]"Šta
to francuskom čitaocu pada u oči dok prelistava neki engleski roman, ... delo
nekog majstora svog zanata, kao što je Dikens ili Džordž Eliot?... On se čudi
dugim i iscrpnim opisima. Na početku, pitoreskan opis svakog pojedinog
predmeta zagolica njegovu znatiželju, ali on uskoro gubi pregled nad
celinom... Englez je u suštini konzervativan, on čuva sve tradicije, ma otkuda
one poticale. Njega ni na koji način neće povrediti ako vidi da je spomen na
Kromvela stavljen zajedno uz spomen na Karla I. Istorija njegove zemlje se
njemu prikazuje onakva kakva je zaista i bila: kao niz različitih protivrečnih
činjenica, u kom je svaka politička partija, doživljavajući i srećne i nesrećne
trenutke, naizmenično činila i zločine i slavna dela... A sada otvorimo Novum Organum. Tu ćemo uzalud
tragati za Bekonovim metodom: on metoda nema... Bekonov dar za
vizuelizovanje, njegov smisao za konkretno i praktično, njegovo nepoznavanje i
preziranje apstrakcije i dedukcije — sve je, kako se čini, ušlo u krv engleske
filozofije kojom ona živi." — ibid., pp. 79-84.
[51]"Francuz
hoće da mu istorija bude jasna i jednostavna, da građa bude poređana na određeni
način i po određenom metodu i da svi događaji proizilaze iz političkih
principa na kojima ta istorija počiva, kao što korolari proizilaze iz neke
matematičke teoreme. Ako mu stvarnost ne pruža takvu istoriju, utoliko gore po
tu stvarnost. On će onda činjenice izvrnuti, mnoge potisnuti, otkriti druge
— jer, više voli da se bavi romanom koji je jasan i metodičan, nego nekakvom
istinitom pričom koja je zbrkana i komplikovana. Uskost duha u Francuzu budi želju
za jasnoćom, sređenošću i metodom, a ta ljubav prema jasnoći, sređenosti i
metodu ga podstiče da sruši nasleđe prošlosti i poravna teren na kom će po savršeno
doteranom planu izgraditi sadašnjost." — ibid., pp. 84-85.
[52]W.
Thomson, Lectures on molecular
Dynamics, and the Wawe-Theory of Light, John Hopkins University, Baltimore,
1884, p. 131. Videti takođe: Sir W. Thomson (lord Kelvin), Conférences scientifiques et allocutions,
trad. par P. Lugol et annotées par M. Brillouin: Constitution
de la matière, Paris, 1893.
[54]P.
Duhem (1978), p. 112.
[55]ibid.,
p. 139.
[56]ibid.,
p. 144.
[57]P.
Duhem (1978), p. 151.
[58]"Ona
nam na osnovu termodinamičkih hipoteza, na primer, pokazuje da će se
kocka leda izložena određenom pritisku istopiti onda kada termometar pokaže
neki određeni stepen." — ibid., p. 172.
[59]Po
Dijemovom mišljenju fizički eksperiment jeste "precizno posmatranje neke
grupe pojava, koje je povezano i sa njihovim tumačenjem; ono što je konkretno
dato, ono što je stvarno dobijeno posmatranjem, u tom tumačenju se
zamenjuje apstraktnim i simboličkim prikazima, koji se s onim konkretno slažu
na osnovu teorija koje posmatrač prihvata". — P. Duhem (1978), p. 192.
[60]P.
Duhem (1978), pp. 188-215.
[61]"Zdravorazumski
zakon je jedan jednostavan opšti sud, koji može biti tačan ili pogrešan.
Uzmimo za primer ovaj zakon, koji je ustanovljen običnim posmatranjem: u
Parizu Sunce svakog dana izlazi na istoku, penje se na nebo, a zatim se spušta
i zalazi na zapadu. To je tačan zakon, koji važi bez ikakvih uslova i bez
ikakvih ograničenja. A sada nasuprot njemu uzmimo sledeći iskaz: Mesec je
uvek pun. To je netačan zakon. Kada se postavi pitanje o tačnosti nekog
zdravorazumskog zakona, može se odgovoriti sa 'da' ili 'ne'. No to isto ne
važi i za zakone koji se u fizici iskazuju u razvijenom obliku u vidu matematičkih
teorema. Takav zakon uvek je simboličkog karaktera. A simbol, precizno govoreći,
niti je tačan niti je pogrešan. On je samo u većoj ili manjoj meri dobro odabran
radi predstavljanja stvarnosti i on nju predstavlja na više ili manje
dobar, na više ili manje detaljan način. Međutim, upotrebljene u simbolu,
reči 'istina' i 'zabluda' gube svaki smisao. Tako će i logičar, koji
strogo pazi na smisao rečî, na pitanje da li je određeni fizički zakon tačan
ili nije, morati da odgovori: ja ne shvatam vaše pitanje." — ibid., pp.
222-223.
[62]P.
Duhem (1978), p. 223.
[64]P.
Duhem (1978), p. 238.
[65]P.
Duhem (1978), p. 31.
[66]P.
Duhem (1978), p. 249.
[67]P.
Fajerabend, Protiv metode,
Sarajevo, 1987, p. 173. "Nekad se smatralo da su naučni zakoni dobro
utemeljeni i neopozivi. Naučnik otkriva činjenice i zakone i stalno povećava količinu
pouzdanog i nepouzdanog znanja. Mi danas shvatamo, uglavnom na temelju Mila,
Maha, Bolcmana i Dijema, da nauka ne može pružiti takva jemstva. Naučni zakoni
mogu biti revidirani, često se pokazuje da ti zakoni nisu bili samo lokalno
netačni, nego potpuno lažni, iznoseći tvrdnju o entitetima koji nikada nisu
postojali..." — ibid., p. 179.
[68]P.
Duhem (1978), p. 297.
[69]P.
Duhem (1978), pp. 366-367.
[i] §10 из Стокић Зоран., Њутн-Дијемова
епистемологија, Задужбина Андрејевић, књ. 64, Београд, 1998. ISBN
86-7244-074-9 (ISSN 0354-7671)
Нема коментара:
Постави коментар