Reforme i estetika
/slučaj
"Galilej"/
(Kakvo je stanje medija u Srbiji već dve decenije, može kao ilustracija
da posluži ovaj tekst (koji do sada ni jedne novine ili sajt nisu htele da
"objave". Jer budući da tekst ne podstiče mit o teoriji zavere, i
budući da nije u rangu: sega-mega-turbo-pink fora i fazona zašto bi ga neko
objavio. Takvi tekstovi koji služe razvoju kritičkog mišljenja, argumentovanog
dijaloga i očuvanju zdravog razuma su najveći neprijatelj despotske kulturne
matrice vladanja. Ako pratite, sociološka istraživanja i crnu hroniku videćete da u nas, kod prosečnog
stanovnika Srbije, ne samo da više ne postoji kritičko mišljenje nego je
despotska kulturna matrica učinila da je nestao i "zdrav razum"!)
U antičkoj Grkoj, u 5. v. p.n.e,
mlade ljude je za učešće u javnom životu u polisu pripremala “paideia” kroz
svoj ideal urbanosti i obrazovanosti; u starom Rimu za to je bio zadužen
obrazovni program “humanitas”. “Paideia” i “humanitas” su bili ključni elementi
po kojima su se građani razlikovali od neobrazovanih ljudi i koji su tadašnje
gradove-države, odn. imperije, limesom – graničnom linijom – odeljivali od
varvara. Samo oni među varvarima koji su bili u stanju da shvate značaj i
spremni da prihvate obrazovne sisteme “paideia” ili “humanitas” mogli su ući u
krug civilizovanih naroda! – Mi smo iz takvih i sličnih civilizacijskih krugova
bili odsutni vekovima, te smo, kako reče Dvorniković, pod Osmanskim carstvom ostali
“ne samo konzervirani u svom srednjovekovnom kulturnom stadijumu nego smo još u
naročitom procesu ‘regresije’ velikim delom vraćeni u još starije doba epske
patrijarhalosti”. Posledica svega toga? Evo i u 21 veku na svakom koraku
"izbija" naš: anti-humanizam, egocentričnost i narcizam. Taj egocentričnim
modelom – usađivan nam je još u detinjstvu, a zatim cementiranim kroz jezik,
društvene institucije, ponašanje okoline i tsl. – on je u osnovi svih naših
misli, našeg osećanja stvarnosti, analiza i procesa odlučivanja. Tako naša
psihološka paradigma ponašanja, naše mentalne slike, premda mi toga nismo
svesni, postaju glavni kočničar bilo kavih suštinskih promena u našem društvu.
Ljudski život se u svakom
trenutku može shvatiti kao jedna jednačina između prošlosti i budućnosti. Da bi
se neki čovek ili društvo istinski shvatili, po preporuci Ortege i Gaseta,
treba ih postaviti u tu jednačinu, odn. precizirati kakav je njihov stav prema
budućnosti i prema prošlosti. Svi oni koji na prošlost gledaju nekritički vide
društvene reforme i budućnost samo unutar staroga modela političkog vladanja.
Oni, pak, koji su u stanju da na prošlost gledaju kritički, koji su vaspitani
humanistički i koji uviđaju da se evolucija kreće u smeru sve veće integracije,
u stanju su da izgrade nove društvene paradigme, te da nas iz skupa u kome nema
rešenja izvedu u širi skup, u kome se to rešenje nalazi. Kao ilustracija
rečenom može da nam posluži jedna manje poznata strana Galilejeve ličnosti,
koja ga je sprečila da stvori novu paradigmu dinamike.
Ervin Panofski, znameniti
istoričar umetnosti, razvijao je ideju o istoriji umetnosti (“ikonologiji”) kao
humanističkoj disciplini koja je komplementarna sa prirodnim naukama i da samo
ta komplementarnost vodi uspešnom opisivanju realnosti. On 1955. pokazuje da se
estetsko i naučno kod Galijeja savršeno slažu i da su njegovi estetski stavovi
uticali na njegova naučna ubeđenja. Kao sin poznatog teoretičara muzike i
muzičara, Galilej je odrastao u sredini više umetničkoj i humanističkoj nego
naučnoj. Zato ne čudi što je pisao pesme, pamflete i sarkazme i što je znao
napamet dela mnogih latinskih klasika. Više godina posvetio je tumačenju
Ariosta, kome se divio. Njegovo sučeljavanje Ariostovog “Besnog Orlanda” sa
manirizmom Tasovog “Oslobođenog Jerusalima” otkriva nam njegove klasične
umetničke ideje, njegov ukus koji je bio u duhu pobune protiv manirizma i sav
okrenut ranoj renesansi, te Panofski kaže: “Mladić se u borbi protiv oca okreće
idejama dede”! I u drugim umetnostima (muzici i slikarstvu) vidljiv je njegov
klasičan pristup. Slikarstvo pretpostavlja vajarstvu (koristeći se Leonardovim
argumentima), a u samom slikarstvu brani “svetlost”, hvali “kompozicije rane
renesanse”, a kudi i mrzi “preterivanja, alegoričnost, pretrpanost i kontorziju”
u radovima manirista; Rafaela i Ticijana pretpostavlja Bronzinu i Salvijatiju.
Analize i sinteze koje je izveo o klasičnom i manirističkom slikarstvu Galilej
će iskoristiti u napadima na Tasovu liriku: “on (Taso) primorava čitaoce da sve
tumače preko neke daleke aluzije na nešto drugo”, zato takvo pesništvo liči na
“trikove prespektive koje vidimo na nekim modernim slikama”, poznatim pod
imenom anamorfoza (“ana”=vraćanje, “morphe”=forma, deformisana slika oblika
koja se iz određene tačke posmataranja vidi kao oblik bez deformacije). Zato ne
čudi što je on, kao jedan od pionira moderne fizike, tvorac misaonih
eksperimenata i kinematskog principa relativnosti kretanja, čovek koji je
stvorio "novo nebo" i "novu Zemlju" i koji je sa Keplerom
delio prezir prema sholastičkim školskim programima i zajedničku veru u
istinitost Kopernikove revolucije, ipak osećao “prezir” prema Keplerovim
elipsama i što je za njega Keplerova astronomija, sa svim svojim simbolima i
kosmološko-teološkim dokazima, ličila na slikarske manirističke trikove, na
svojevrsne “astronomske anamorfoze”.
Do nove paradigme, dakako, niste
mogli stići ako ste elipsama pretpostavljali aristotelovske savršene krugove,
te ako ste fizici naturali matematičku epistemologiju. Njutn je, pak, novu
paradigmu izgradio povezujući keplerovsku astronomiju i
dekartovsko-galilejevsku fiziku, stvarajući novu sintezu i novu epistemologiju.
Klasična estetika, zakasnelo i
nedovoljno matematičko obrazovanje, egoistička psihologija, samoljublje – sve
je to “vezalo” Galilejeve misaone slike i ograničilo domete njegove želje za
istinskim reformama. A možete zamisli domete naših reformatora, čiji estetski
doživljaji nisu čak ni klasični, nego su zasnovani na turbo folku – jer, da se
podsetimo, osećanje zadovoljstva kod kiča je do te mere brutalizovano, da je
oslobođeno odnosa sa bilo kakvim empirijskim racionalnim idejama!
Zoran Stokić
Нема коментара:
Постави коментар