Tradicija slobode i pojam
"stvaralaštva"
arije "Dovea svenarti
allora" iz
opere "Catone
in Utica"
Drame i opere "Catone in Utica" širile su ideju
slobode po gradovima i državama Evrope, samo ne i u Srbiji. Variranje dramatične
arije "Dovea svenarti allora" (po Metastazijevom libretu ""Catone
in Utica") najjasnije
odslikava proces muzičkog stvaranja (i stvaranja uopšte); ujedno, pokazuje i
lažnost romantičarske ideje genija. Ili, da kažemo to ovako: da, postoje geniji,
ali udeo genijalnosti u njihovom stvaranju je 1%, a njihov "nevidljivi
rad" čini ostalih 99%. Međutim, da bi bilo i tog "nevidljivog
rada", neophodni su DRUGI – brojni drugi kompozitori, koji su takođe vrsni
majstori muzike: svoje opere "Katon u Utici" komponovali su Vinči
1727, Leo 1729,..., Vivaldi 1737,..., Gasman 1761, J.K. Bah 1761,..., Paizijelo
1789.
Srbija živi ovakvu lošu stvarnost kakvu
živi jer u svojoj kulturnoj matrici ima BAG: tu su "drugi" (množina)
nevažni za život, stvaranje, budućnost; srpskoj kulturi bitne su samo vođe,
harizmatski pojedinci, geniji (romantičarski).
Libreto se bavi tragedijom
rimskog državnika Katona iz Utike, koju je ispričao Plutarh ("Bioi
paralleloi"), Apijano Aleksandrijski ("Romaika") i Kasije Dio
("Historia Romana"); Katon je živeo od 95. do 46.pne., poznat je kao
„otac otadžbine" – starog Rima, praunuk je Katona Starijeg i autor
poznatih dela o formiranju Rima i o Punskim ratovima u 2. veku pne.; bio je
Brutov tast. Vatreni pristalica Republike, nije verovao Pompeju i Cezaru. Kada
je Cezar 49. pne., prešao Rubikon, Katon je stao na stranu Pompeja. Posle
poraza kod Farsala, koji je Pompeja koštao života, Katon je pobegao u Utiku u
Africi. Posle Pompejeve smrti, Julije Cezar kaže da njega obožavaju ne samo u
Rimu, već i u svetu, samo ga ne obožava Katon. Cezar s vojskom, koja brojno
daleko nadmašuje Katonovu, kreće ka Utiki, ne da bi vojno porazio Katona, već
da bi ga naterao da se predomisli i prizna poraz Repubike. Kada Katonu donesu odluku
senata, tj. naređenje da u ime rimskog naroda prihvati mir sa Cezarom, on to sa
gnušanjem odbija! Kaže: mir može biti sklopljen samo "ako se Cezar odrekne
vlasti i pristane da bude zatvoren"!
Jednog trenutka, u bogatom
zapletu, Katon vidi svoju ćerku, koja je zaljubljena u Cezara, kako koketira sa
njim, on naređuje da je ubiju ("Dovea svenarti allora"), a da Cezara
uhapse. To naređenje nije ispunjeno jer je u protiv-udaru Cezar oslobođen;
Katon ne želi da prizna poraz i, u skladu sa svojom stoičkom filozofijom, izvršava
samoubistvo mačem. Pre smrti, oprašta ćerkinu "izdaju" samo pod
uslovom da napusti Cezara i uda se za kralja Arbačea. Cezar, ipak, oplakuje
svog neprijatelja: Katonova smrt je prevelika cena za njegovu pobedu; baca svoj
lovorov venac.
https://www.youtube.com/watch?v=rz02lrAtiU0
Catone in Utica: Dovea Svenarti Allora
(Catone) Vinci
*
https://www.youtube.com/watch?v=_NqB1FzLmRU
Vivaldi, "Dovea svenarti
allora", Staveland, Modo Antiquo, Federico Maria Sardelli
*
https://www.youtube.com/watch?v=mS0_28rGfO8
Catone in Utica, Act II Scene 13: Aria.
Dovea svenarti allora (Catone) Ferrnandini
*
https://www.youtube.com/watch?v=p-aYWD-tUqU
Florian Leopold Gassmann Catone in
Utica Dovea svenarti allora
Tako je Florian Leopold Gassmann, bio u prilici, pošto je "stajao na ramenima svojih predhodnika" i savremenika da postige optimalni zvuk za ovu ariju(!)
Zoran
Stokić
14.04.2023.
Нема коментара:
Постави коментар