'La Betulia Liberata'
Mozart 1771?
Tvorci mita o Mocartu me
neodoljivo podsećaju na "naše" mitomane Srbija "pupak
sveta", "narod najstariji"!
Među delima koja se pripisuju
Mocartu iz njegovog vremena u Italiji bio je oratorijum, 'La Betulia Liberata'
(libreto od Metastasija), koji se pominje u pismu Leopolda Mocarta iz marta
1771., "On je takođe dobio nalog da komponuje oratorijum za Padovu...“.
Mocart nije poslao 'La Betulia liberata'
u Padovu! U stvari, Mocartovi se nikada nisu vratili u Padovu posle Milana u
decembru 1771. I, iako je 'La Betulia liberata' izvedena u Velikom postu 1772.,
u Padovi libreto (koji još uvek postoji) identifikuje kompozitora muzike, NE
kao Mocarta, već kompozitora Đuzepea Kalegarija. Epilog- 'La Betulia Liberata'
nije izvedena za Mocartovog života. Slično oratorijum Misilvečeka „Abramo ed
Isacco“ (Isacco figura del redentore; Firenca, 1776.) dugo vremena su
stručnjaci pogrešno pripisivali Mocartu. Josef Mysliveček"La Betulia
liberata" koju je on komponovao 1771, JOŠ NIJE PRONAĐENA (kakva
slučajnost) (!!!!) A da nije to isto kao i „Abramo ed Isacco“. Amadeus i Leopold imali napisan oratorijum i nisu ga nikada unovčili? Pa Leopold bi se
"ubio za jedna dukat"(!)
Danas se naveliko izvodi Mocartova 'La Betulia Liberata' ali je samo pitanje dana kada ćemo otkriti o čemu se tu radi; nema snimaka (nikada nije urađena Gasmanova 'La Betulia Liberata'; niti Đuzepea Kalegarija 'La Betulia Liberata', Jommellijeva - dugačak je spisak onih koji su je pre Amadeusa komponovali na libreto Metastazija. Poneki muzikolog se osmelio da napiše: "Stilski je sličan delima Leonarda Lea i Johana Adolfa Hasea. Sastoji se iz dva čina i sadrži 16 arija sa solo ili horskim delovima". "Dimna zavesa" to su barokni kompozitori, treba da skrenu pažnju sa Jamelija, Gasmana, Kalegarija, Myslivečeka i &.
Dugačka je lista roditelja koji
su hteli da "dobro unovče" svoju decu! Kada je došao u Beč
10.01.1768., Leopold Mocart je zamislio da od sina "čudo od deteta – kao
izvođača" postane "čudo od deteta - kao kompozitor drama"
(Leopol je "snimio" da se od koponovanja opera može dobro zaraditi.
Ali Amadeus nije imao od koga da nauči zanat pisanja opera). Nekoliko nedelja
kasnije Leopold piše pismo prijatelju u Salzburgu "Ljudi ovde u Beču
izbegavaju svaku priliku da nas vide ili da priznaju Amadeusove muzičke
kvalitete, tako da ih mnogo puta pitaju da li su čuli dete i šta misle, uvek
odgovaraju da nisu obraćali pažnju ni na njega ni na njegovu muziku i da to ne
može biti istina, da je njegova reputacija sva izmišljotina i glupost..."
Bilo kako bilo, preko poznanstava Leopold je uspeo da izdejstvuje da Marija
Terezija naruči od 12-to godišljeg Amadeusa komičnu operu 'La Finta Semplice' –
a kada bude izvedena sledi 100 dukata. Otac i sin su se vratili u Salzburg da
napišu operu. Kada su se u junu vratili u Beč u pozorište da započnu probe
desilo se: direktor opere i pavači su bili uvereni da muziku nije napisao
Amadeus. Kazali su "konsultovali smo se i sa drgim muzičarima u Beču i
zaključili da je delo napisao 'anonimni autor' i da svakako to nije A.M. koji
nije završio nikakvu ozbiljnu muzičku školu za pisanje opera" (mnoga
Mocartova dela iz tog žanra tada zapravo su pisali Jezuitski manastirski
kompozitori). Skandal je bio na pomolu, videvši to sin matije Terezije je
raskinuo ugovor, opera nije izvedena u Beču. To je nagnalo Leopolda na turenju
po Italiji tj., da omogući sinu doškolovavanje.
*
Najizvođeni je oratorijum J.Haydna " Die
Schöpfung", "Die Jahreszeiten", "Il ritorno di Tobia".
Tu su i Hasina " Santa Elena al Calvario", Florian Leopold Gassmann
" La betulia liberata", Salijeri "La Passione di Giesu
Cristo", "Isacco figura del Redentore",..., "Re di
Giuda"; Kao i Hendlov "Mose in Egitto", "Judas
Maccabäus" i Ramoov "Castore e Polluce".
Ako je A.Mocart imao već
komponovanu (1771.) "La betulia liberata"; kao što tvde tvorci i
održavaoci MITA o A.Mocatru; pa zašto je nije izveo u "Tonkunstler-Societat"?
Ili zašto udovica Konstanca, operska pevačica, imala je onolike finansiske
probleme, nije unovčila (prodala) napisan (neizveden) oratorijum "La
betulia liberata"? Svi ovi posredni dokazi sugerišu da to nije delo
A.Mocarta; najverovatnije je A.Mocart, prepisao svojom rukom Myslivečekovu "La
betulia liberata (1771.) - kao što je svojom rukom prepisao (posedovao je note)
Myslivečekovog „Abramo ed Isacco“. Iz tih rukopisa je učio komponovanje.
https://www.youtube.com/watch?v=P_-DNIB40gc
W. A. Mozart (?) - KV C 03.11 (Anh. 241a) - Abramo e Isacco
(tj. J. Myslivecek)
https://www.youtube.com/watch?v=-Y5-IFyMW84
Mozart's (?) works (31) K. 118(K.
74c) Oratorio "La Betulia Liberata"
Zoran Stokić
26.04.2023.
Нема коментара:
Постави коментар