„Monti Pajton i Sveti
gral“ objavljen pre pola veka: Apsurdni film koji je zauvek promenio komediju
SHOWBIZ Autor: BBC 09. apr 202518:44 4 komentara
Nezavisna britanska komedija koju je napravila televizijska
skeč trupa? Zvuči kao film koji je predodređen da bude zaboravljen u roku od
nekoliko nedelja. Ali "Monti Pajton i Sveti gral" se i dalje poštuje
kao jedna od najvećih komedija na velikom platnu, 50 godina nakon objavljivanja
u aprilu 1975. godine. Pročitaj više:
***
Komentar
***
Ta "otkačenost"
Pajtonovaca nije pala sa Marsa nego je proizvod - primenjenog znanja - tj. rada
vekova. Oksimoroni, na primer, Šekspirovi: "O svadljiva ljubavi! O
ljubavna mržnje" i tsl. Pa preko
Bajronovog "melanholičnog veselja",Tenisonove "neverne
vere", "lažne istine" i tsl. do "obrazovne televizije"!
Preko "paradoksa" (logičkih, semantičkih, epistemoloških) povezanim
sa ironičnim ili neočekivanim izjavama "paradoks da je stajanje zamornije
od hodanja"! Uobičajene teme u paradoksima uključuju samoreferenciju,
beskonačni regres, kružne definicije i konfuziju ili dvosmislenost između
različitih nivoa apstrakcije. Na primer, lažni paradoks uspostavlja rezultat
koji ne samo da izgleda lažan, već je zapravo lažan, zbog zablude u
demonstraciji, kao Zenonov "da
leteća strela nikada ne stiže do cilja". Ili dijaleteja - paradoks koji
je i istinit i lažan u isto vreme i u istom smislu, kao na primer u Zen-u. Osim
"ćaka" mi ostali smo u školi učili - "ova rečenica je lažna"
- je primer dobro poznatog paradoksa lažova: to je rečenica koja se ne može
dosledno tumačiti ni kao istinita ni kao netačna, jer ako se zna da je netačna,
onda se može zaključiti da mora biti istinito, a ako se zna da je istinito,
onda se može zaključiti da mora biti lažno. Raselov paradoks, koji pokazuje da
pojam skupa svih onih skupova koji ne sadrže sami sebe dovodi do kontradikcije,
bio je instrumentalan u razvoju moderne logike i teorije skupova ali i
Pajtonovskog humora.
@ famous eccles Naravno da ima i
toga što vi kažete. Ipak stvara "vreme" brojni drugi - njihove
kreacije su uključene u buduće nove kreacije (na bezbroj raznih načina); u
Srbiji razmišljaju romantičarski, kako pojedinac (genije) iz ničega stvara
kapital. Duga je to tradicija "otkačenosti", na primer, "The Beggar’s Opera",
1728., Pepuša, na tekst satire (balade) Dzona Geja. "Otkačena" kritika
je bila usmerena, na korupciju vladajuće klase, partiju vigovaca koja je uzuprirala svu
moć u VB na čelu sa premjerom vlade Robertom Volpolom, koji se mogao
prilagoditi svim aktuelnim političkim
dešavanjima. Volpol, budući da mu je moral bio nevažan, bio je tolerantan prema
krađama bogatih ("direktora Južnog mora " i tsl) i poznatih lopova ("Vajld");
"i mali ljudi imaju - iste poroke kao i bogati - ali male ljude kažnjavaju
a velike i bogate ne; tu je (i) Hendlov
čuveni morš iz "Rinalda" (prvi krstaški pohod) postao je "hor
razbojnika". Delo je doživelo neviđen uspeh izvedeno je preko 1000 puta
(ugrozilo je Hendlove poslove). Bilo je uzor za buduće mjuzikle i Singspiele, na
primer, čuveni, Artur Salivan "Pirati iz Penzansa"1879. – "kao da" su
pirati, tako su prikazani na sceni, ali ustvari to su "otimači autorkih
prava". Kada je
Mocart davao svoj max, poslednjih pet godina života, zvezda Beča je ipak bio Vencel
Miler (Wenzel Müller)(1759 – 1835), komponovao je svega 166 opera (Singspiele, operete,
pantomime,...,magične opere), na primer preteča "Čarobne frule" – je (i)
Milerov "Kaspar - čarobna citra".
Zoran Stokić
09.04.2025.
Нема коментара:
Постави коментар