Neformalne
institucije
Les Festes d'Orphee
Društvo čine institucije (formalne i neformalne) i ljudi
koji su u njima. Za razliku od despotskih društava, građanska društva su
premrežena brojnim instuticijama pa je na taj načinje max povećan broj
interakcija u društvu koje doprinose uspešnom rešavanju brojnih problema preživljavanja.
Primer jedne neformalne institucije, tipa: izbor po srodnosti, kojima je Evropa premrežena preko 1000 godina – a bez tih neformalnih institucija zapravo nema Evrope; obrasci ponašanja koje razvijaju neformalne institucije su veoma važne za društvo.
Les Festes d'Orphee je barokni muzički ansambl, sa
sedištem u Bouches-du Rhône, koji je kreirao i režirao Gi Loran (Guy Laurent)
tokom 31 sezone, od 1986. do 2018.
Orfejevi praznici u bazilici Sen Pjer u Avinjonu
"Les Festes d'Orphee" stvorio je brojne vokalne i
instrumentalne grupe (uključujući i barokni orkestar), uglavnom posvećene
oživljavanju provansalskih repertoara, u njihovoj raznovrsnosti. Takođe je
sarađivao sa renomiranim specijalizovanim izvođačima.
Instrumentalni ansambl Festes d’Orphee
Otkrili su nam dvadesetak regionalnih kompozitora (prestavili
su više od stotinu dela), kao i malo poznate delove produkcije najpoznatijih od
njih, velikih evropskih baroknih autora, i repertoarom od srednjeg veka do
danas.
Ansambl je izveo brojne koncerte
(Provansa, Francuska, u svetu) i snimio 10 CD-ova, koji su još uvek dostupni. Barokni
majstori Provanse: 5 tomova; Božić u Provansi: 3 toma; Muzika iz katedrala
drevnih provincija Francuske (K617): 2 toma. Na primer, otkrili su nam Laurent
Bellissen (1693-1762); "Les
Festes d'Orphée" Concert du 2 mai 2017 Première partie: Extraits de
L'Orfeo nell'inferi du carnaval de Venise (André Campra / 1699), Deuxième
partie: Les Muses rassemblées par l'amour, idille mise en musique par Mr.
Campra Denis-Marius Perrin (livret) - André Campra (musique) / 1723
https://www.youtube.com/watch?v=9Rh_tICR7fM&list=PLPGQTpQUOPWhCKiWQ554uHY8S4dCjEecw&index=47
Laurent Belissen (1693-1762) - Magnificat En Simphonie
*
https://www.youtube.com/watch?v=vmwdN4HkFbw
"Les Festes d'Orphée" Concert du 2 mai 2017
/Campra/
*
Evo još nekoliko
primera neforamlnih institucija:
"Florentine Camerata"
(prvi sastanak 1573.), poznata i kao Camerata de' Bardi, bila je neformalna grupa
humanista, muzičara, pesnika i intelektualaca u kasnorenesansnoj Firenci koji
su se okupili pod pokroviteljstvom grofa Đovanija de Bardija da diskutuju i
vode trendove u umetnosti, posebno muzici i drami. Camerata dostigla je vrhunac
između 1577. i 1582. godine. Dok su zagovarali oživljavanje grčkog dramskog
stila, muzički eksperimenti Camerata doveli su do razvoja stila recitativo. Na
taj način je olakšala kompoziciju dramske muzike i razvoj opere. Članovi "Florentine
Camerata" su smatrali da je muzika postala korumpirana i da kvari društo, zato
su kreirali nove muzičke forme sa ciljem da ožive muzičke elemente koji su postojali u antici.
Muzička umetnost se, smatrli su oni, mogla poboljšati, a samim tim i društvo. Od
svih revolucija u istoriji muzike, revolucija ove neformalne akademske grupe
imala je dalekosežne posledice; ovde je muzička teorija predholdila praksi. Florentine
Camerata je bila grupa muzičara, pesnika, humanista i naučnika u periodu ranog
baroka u Firenci, koji su se sastajali pod zaštitom grofa Bardija od 1573-1587.
Proizveli su monodiju i operu (Peri: "Dafne", "Euridika" i
&; Vinčenco Galileo 1681., "Dialogo della musica antica et della
moderna") - kao protiv težu tada sveprisutnoj polifoniji. Članovi
- J. Peri, Đ.Kačini i E.Kavalijeri,...,Đ. Mei, V. Galilej - su
razgovarali o likovnoj umetnosti, a posebno o muzici (teoriji) i drami. Da nije
Vinćenco Galilej izveo revoluciju u muzici nisam siguran da bi njegov sin
Galileo to isto uradio u fizici. Veza između teorije i eksperimenta u oblasti
muzike koju je uspostavio njegov otac uticala je na Galilejev razvoj kao
fizičara; Galileo je dobio muzičku obuku od svog oca i svirao je dobro lautu,
ali važnije od toga je to da se poreklo njegove eksperimentalne metode nalaze u
eksperimentima njegovog oca (sin je u tim eksperimentima pomagao ocu) u kojima
je proveravao i popravljao (eksperimentalnom metodom) - stavove matematičke
analize muzike Pitagore; do kojih sam PItagora nije došao eksperimentima (u to
vreme još nije postojao monohord sa podesivim mostom), nego misaonim sintezama
brojeva, muzike, kosmologije.
*
Nažalost krajem 20 veka a posebno na početku 21 veku
su zamrle nekadašnje neformalne institucije koje su se borile protiv nuklearnog
naoružanja i iracionalnog hladnoratovskog naoružavanja interkontinetalnim
raketama sa nukleranim bojevim glavama, koje bi uništile planetu - kao što je
bio „Russell-Einsteinov manifest“ (1947.) ili „Pugwash Conferences on Science
and World Affairs“ (1957.) Važan član
ovog drugog pokreta koji je nastao u Kandskom gradiću Pugwash bio
je hrvatski fizičar Ivan Supek. Pangwash pokret je dobio Nobelovu nagradu za
mir 1995. Inače sam Ivan Supek je govorio o opasnosti potencijalnog nuklearnog
oružja još 1944. (znači pre Hirošime i Nagasakija). Takođe zahvaljujući Supeku postojalo je i Pangvaško odeljenje u
YU od 1963. u Dubrovniku; bio je fizičar humanističkog duha koji je itekako bio
svestan stvarne opasnosti po planetu Zemlju pa je zagovarao ne samo nuklearno
nego i potpuno razoružanje na planeti. Taj je impuls, pritisak građana sveta na
svoje vlade oko - nuklearnog naoružanja - prokockan, pobedio je konformizam,
nacionalizam, sport i razonoda.
*
A naše neformalne institucije? Naš
problem je bio u tome što smo krenuli od "0"! Sultanov Hatišerif iz
1830. bio je vesnik konstituisanja samostalne srpske države, ali istovremeno s
njim započinje i naša obrazovanje, jer po tom dokumentu Srbi će „biti ovlašćeni
da u svojoj zemlji štampaju knjige i podižu bolnice i škole radi vaspitavanja
svoje dece“. Ali u osvit 19. veka Srbi Šumadinci bili su mahom seljaci, neuk
narod, jer, prema Vukovom zapisu, ni u 100 sela nije bilo nijedne škole...
Jedini uzor, politički i kulturni obrazac ponašanja, nalazili su pre svega u
osmanskoj vladavini... Da bi nadoknadili vekove atavizma, da bi izgradili
društvo, nama su i te kako bili potrebni delovi elita iz Evrope. Nažalost
Pašić/Karađorđevići su napravili "greške u koracima" umesto da
patriotizam vežu za IZGRADNJU DRUŠTVA oni su ga vezali za "MOĆ DRŽAVE".
Od društva - figurativno kazano - na nivou deteta od 3 god očekivali su da je u
stanju da im omogući postojanje "moćne države" (poput Francuske). Samo
jedna primer. 1905. kada je Viša škola prerasla u Univerzitet, Andra Nikolić,
ministar posvete u Pašićevoj Vladi, obrazlaže potrebu donošenje akta o BU; kaže
tada da "stvaranje Univerziteta nije samo naučnom i prosvetnom pitanje - nego i
nacionalno - putem Univerziteta širiće
se misao o jednistvu srpskog plemena preko granica današnje Srbije. Taj
kulturni centar biće najmoćnije oruđe za širenje našeg uticaja." Prvo
skoči pa kaži hop. Evo već 100 g samo viču "hop" – pa smo postali
"hopi indijanci" (u Evropi).
Zoran Stokić
8.04.2025.
Нема коментара:
Постави коментар