Bolonja kao
alibi
"Sve se može
improvizovati sem nasleđa"
Milan Kašanin
Misija intelektualaca bi trebalo da bude u funkciji rasvetljavanja stvari.
Ali, kada je reč o kulturi, ako ne govorite kritički o njenim primarnim elementima,
idejama, načinu zaključivanja, verovanjima, stavovima, pogledu na svet, ako
kulturu svodite samo na njene sekundarne elemente ("vrhunsku kulturu":
umetnost i tsl.), stvari – umesto da se rasvetljavaju – zamagljuju se. Nigde se
u svetu nije dogodilo da se "kultura rata" sama od sebe preokrene u "kulturu
mira", te, izvesno, neće ni kod nas! Kultura je kontinuiran, kumulativan,
simbolički i progresivan proces, a svaki čovek je "proizvod" izvesnog
niza kulturnih podsticaja. Ima kultura koje stimulišu ljude na rat i onih koje
ih stimulišu na mir. Ratovi su dezintegratori one kulture koja ljudima omogućuje
da prožive život vredan individue. Naši ratovi iz 90-tih nisu imali samo
ekonomsku cenu – potpuno razorenu privredu koja sada nije u stanju da puni
državni budžet – nego su uništili kulturnu osnovu građanskog društva i moral.
Dogodio se diskontinuitet i regres, a taj se poremećaj odmah, 1991. godine, odrazio
na sve elemente društva, pa i na obrazovni sistem osnovnih i srednjih škola. Na
univerzitetu, kao najinertnijem društvenom sistemu, taj se poremećaj počeo zapažati
tek od 1998. Pošto nas je 2000. uskratila za 6. oktobar i lustraciju posle
jedne naopake ratne ideologije, dogodio nam se politički proces poricanja
odgovornosti za učinjena (ne)dela.
Prelazak na sistem obrazovanja nazvan "Bolonja" došao je kao "kec
iz rukava" patriJotima, zato što je uspešno prikrio stanje duha i
operacionalne sposobnosti većine naših studenata. Da je zadržan stari način
fakultetskog obrazovanja, odmah bi izašlo na videlo da oni, zapravo, više nisu
u stanju da regularno polažu ispite. Ovako, za glavnog krivca neuspešnih
studija proglašen je "bolonjski sistem", tj. nastavnici fakulteta i
njihova nesposobnost primene istog... Ali, ta optika je principski pogrešna i
zato veoma štetna po budućnost naše zemlje: ako se bolest pravilno ne
dijagnostikuje, ona se ne može izlečiti.
Kada brucoš dođe da studira, podrazumeva se da je on u prethodnom
školovanju stekao neophodna znanja i usvojio određene moralne norme i da tako
opremljen stupa u zgradu fakulteta. Poražavajuća cena razorene građanske
kulture, međutim, je ta da nam svršeni srednjoškolci sada dolaze na studije a
da nisu u stanju da grade predikatske rečenice, da se bave analizom i sitezom, da
se simbolički izražavaju, apstarahuju itd.
Kako od njih, onda, očekivati sposobnost baratanja osnovnim
logičko-teorijskim pojmovima kojima se nauke služe pri predviđanju i "objašnjavanju"
stvarnosti? Naučna metodologija, za njihovu ravan zdravorazumskog znanja,
ostaje nedostižna himera, pa onda nije čudno ni to što za njih naučni problemi
i naučne činjenice, korelacije, uzročnost, hipoteze, teorije, zakoni, naučno
predviđanje, determinizam – ostaju tek mrtvo slovo na papiru.
Vrednosti se mogu utvrditi samo poređenjem. Kad smo saznali da BU nije na
listi 500 najpoželjnijih univerziteta u svetu, patriJoti su nam se jako zabrinuli!
Oni se nisu zabrinuli što je, u periodu od 1991. do 2012. godine, trećina
profesora i asistenata BU u dijaspori, trećina pomrla u društvenom haosu, a
preostala trećina političkim diktatom prisiljena da učestvuje u lažiranju
stvarnosti. Kada ste ih čuli da kažu da Harvard, Oksford i ini jesu
univerziteti čiji je godišnji budžet veći nego budžet države Srbije? Kada ste
njih čuli da o BU govore kao o instituciji koja kasni "svega" 700
godina u odnosu na najpoznatije univerzitete u Evropi? Kada ste ih čuli da
govore pod kakvim se neakademskim uslovima razvijao naš Univerzitet od 1905. do
2012? – Nikada. Oni na fakultete i nauku gledaju isto kao i na ratni megdan,
ili sportski meč.
Kada god neko govori o našem BU, mora imati na umu i činjenicu da se on
razvijao paralelno s balkanskim ratovima, s I i II svetskim ratom, komunizmom (kao
neprijateljem kritičkog mišljenja) i s ratovima iz 90-tih – znači, on je
stasavao ne u akademskim uslovima, nego u društvenim uslovima nalik na vojni
logor! A kako su se razvijali drugi fakulteti u Evropi? Radi poređenja citrajmo
zapažanje Luisa Manforda: "U prvim nacrtima za koledže u Oksfordu i Kembridžu,
srednjovekovno urbanističko planiranje dalo je svoj najoriginalniji doprinos
izgledu grada: čitav kompleks zgrada i čitav predeo potpuno je odvojen od mreže
puteljaka i ulica. To je bio društveni pronalazak prvoga reda: da nema ničega
drugog, srednjovekovni doprinos bi bio izvanredan. Sama nezavisnost
univerziteta od normi trga i grada rezultirala je posebnim autoritetom koji on
uživa: snaga poverenja istine, potvrđene metodama logike i dijalektike, naučnog
metoda."
Univerzitet se u početku uspostavljao kao korporacija koja je tražila školski
monopol, te je odmah došao u sukob s crkvom, ali ne i s državnom vlašću. Pravnu
autonomiju dobija ili od gradova, ili od vladara. Postao je deo opšteg javnog
poretka, s delimičnom kontrolom od stane duštva. Državne vlasti su univerzitete
uzdizale u red korporacija s posebnim privilegijama: njihovi članovi su
oslobađani od noćne straže i vojne službe, a naročito su uživali ekonomske povlastice
(slobodni od plaćanja taksi, poreza, trošarina, dobijali olakšice za plaćanje
stanarina i namirnica). Iako su imali pravo da naplaćuju studije, ti prihodi
univerzitetima nisu bili dovoljni za održavanje nastave, pa zato dobijaju sredstva
i od vladara, gradova, pa čak i od crkve...
I na kraju, kao što reče Milan Kašanin: "sve se može improvizovati sem
nasleđa". Naše je bilo kakvo je
bilo i tu se ne može ništa promeniti, ali od onog što mi činimo danas – zavisi
kako će naš univerzitet i društvo izgledati sutra. Odgovornost je na nama! Pri
donošenju odluka, međutim, uvek se moramo
držati empirijskih činjenica, a ne potrošenih ideologija, gusli, mitova i
ratnih doboša.
Zoran Stokić
03. 06. 2012.
Нема коментара:
Постави коментар