Misliti svojom glavom, ili "peitharchia"?
(pankerke: Pusi
Rajot)
Pošto je čovek "život svestan samoga sebe", suprotnost između
samostalnosti i konformizma prati nas od rođenja, jer je porodica prva sredina
u kojoj mi stičemo brojne identitete: "mi", kao i identitet "ja".
Znači, od detinjstva smo stalno razapeti između potrebe da budemo solidarni sa
porodicom, s jedne strane, i da, s druge strane, razvijemo sopstvena shvatanja
i verovanja – sopstveni identitet. Ove prve strukture identiteta koje smo
stekli u porodici imaće presudnu ulogu kroz čitav naš život počev od škole, pa
do radne sredine, ljubavnog života, novostvorene porodice... Načini da se
postane čovek nisu istovetni, oni se razlikuju od jedne do druge porodice, od
jedne do druge grupe, od jedne do druge kulture. Dok građanska i demokratska
kultura za podsticanje "relativnog konformizma" kod građana koristi
sugestiju i propagandu (ali pri tome ne uništavajući čovekovo "ja",
jer bez tog "ja" ta tradicija bi izumrla), dotle se despotska
kulturna tradicija koristi zastrašivanjem i terorom kako bi prouzrokovala "apsolutni
konformizam" te neutralisanje čovekovog "ja".
Kada je despotska tradicija Rusije, nesposobna da nalazi rešanja za brojne
životne probleme carstva, početkom XX veka doživela metamorfozu u komunizam,
bio je to beg u utopiju. Bilo je to odbijanje suočavanja sa problemima
despotske prošlosti te ponavljanje svih grešaka koje su u carevini već bile
načinjene. Kada se obećani utopijski raj počeo pretvarati u pakao, ugrožena
država se sve više oslanjala na vojsku, koja je tako postala jedina uzdanica
opstanka. Ali kako ni ideologija "perestrojke" nije mogla vratiti
nadu u bolji život, započeto je sa političkom instrumentalizacijom verskih,
etničkih i drugih tradicija. Umesto izgradnje građanskog društva i demokratije,
dogodila se još jedna despotska metamorfoza, gde je centralno mesto dobio "inženjering
za stvaranje kolektivističkog ruskog identiteta" – identiteta oslonjenog
na tradiciju, konkretno na religiju, te na carsku političku matricu – Moskve
kao "trećeg Rima".
Podsetimo se – ruski carevi (poput vizantijskih), kao i, kasnije, sekretari
komunističke partije, bili su apsolutni gospodari života i smrti, kao i
gospodari svih dobara svojih podanika, a carski poredak politički nije mogao
biti oboren stoga što je "odraz nebeskog poretka". Najveća vrlina
koja se kod podanika u carstvu očekuje (a čiji učinak treba da bude učvršćenje "nebesko-zemaljskog
poretka") nije ništa drugo do "disciplina" (peitharchia) – "poslušnost
pred vlašću"! Da bi čitava stvar bila dobro utemeljena i sa ideološkog
stanovišta, bio je neophodan ipak jedan međukorak – neko je caru morao staviti "božiju
krunu" na glavu. Car ju je dobijao od patrijarha. Car je kao hrišćanin
podređen patrijarhu, a patrijarh je kao podanik države podređen caru! Na papiru
patrijarhova vlast je naizgled najveća u zemlji. Despot se, naizgled, strogo
drži verskih zakona i poštuje svog verskog poglavara, a u praksi verski
poglavari su potpuno zavisili od despota i, zapravo, nisu posedovali nikavu
stvarnu vlast. Crkva je zato, radi bezbednosti svoga opstanka, morala da vodi
računa da tako "usmeri" vernike da oni bespogovorno priznaju
despotovu apsolutnu vlast. Za uzvrat, car je crkvi garantovao apsolutnu vojnu
zaštitu.
Preinačenje "cara" u "seketara
komunističke partije", a ovoga u "predsednika", ideološka je kamuflaža
sa ciljem da se kod podanika stvori privid promena, i to promena na bolje.
Članice „Pusi Rajot“ se nisu dale zavesti, nisu
poverovale u tu maskaradu i to je njihova najveća greška u očima vlasti,
usudile su se da misle svojom glavom, a ne glavom despota. Otežavajuća okolnost
je da su to svoje mišljenje (u vidu performansa) izvele ni manje ni više nego
baš u crkvi, što mu dođe isto kao kada bi neke njihove preteče, neke "pusi
babuške", takav performans u doba Staljina izvele ni manje ni više nego u
zgradi Centralnog komiteta Partije. E, što je mnogo mnogo je! A kako i u XXI
veku postoje zemlje u kojima Vizantija živi i posle Vizantije, onda u njima svaki
buntovni akt koji ugrožava "Poredak" istovremeno biva kažnjen i od
strane Crkve i od strane Cara, pardon, predsednika, pardon, nezavisne grane
vlasti, sudstva.
Zoran Stokić
17. 08. 2012
Нема коментара:
Постави коментар