politički
narodi i oni drugi
"Politička vlast tiče se slobodnih građana a
despotska (gospodarska) robova".
Aristotel
Raznorodni društveni
sistemi mogu se grubo svrstati u dve grupe: mnogocentrične
i jednocentrične. Mnogocentričnu
strukturu su imala, na primer, zapadna feudalna društva; budući da su to bili otvoreni sistemi, oni su mogli da
evoluiraju preko klasične republike i monarhije do današnjih savremenih
demokratskih društava (u tim su društvima međusobno razdvojene zakonodavna,
izvršna i sudska vlast - te je na taj način moguća smena vlasti nenasilnim
putem). Budući da je još u feudalnim društvima postojalo nekoliko centara moći
(dvor, plemići, crkva), koji su se stalno međusobno borili za vlast, izgleda da
su iz pragmatičnih razloga ti centri bili zainteresovani da kod svojih podanika
razvijaju vrline. I dok mnogocentrični sistemi počivaju na razvijanju vrlina, jednocentrični počivaju
na razvijanju pokornosti.
Gde je sistem jednocentričan
imamo posla sa despotijom, tj. činovničkom državom. Despotijom,
naravno, upravlja despot, ali ko je on? "Tiranin je onaj ko se nasuprot
zakonima pača u to da vlada po zakonima, dok je despot onaj ko se stavlja iznad
zakona" - kaže nam Žan Boden 1576. godine. Krivo misle oni koji smatraju
da despotije nastaju tako što postoje
neki temperamentni ljudi koji žele da drže vlast u svojim rukama, te tako iz
psiholoških razloga zloupotrebljavaju vlast. "Vekovno iskustvo uči
nas", reči su Monteskjeove, "da je svaki čovek koji ima izvesnu vlast
sklon tome da je zloupotrebi; u služenju njome on ide dotle dok ne naiđe na
neka ograničenja". Istorijski primeri nam dalje pokazuju da ta ograničenja
nikada nisu unutrašnja, nego su uvek spoljašnja. Jednu vlast uvek ograničava
neka druga vlast. Ali u despotskim sistemima, budući da su to zatvoreni sistemi, despot ne dozvoljava
razvoj drugih centara moći. Kako je to primećeno još u antici, despot vlada
tako što svoje potčinjene unižava,
razjedinjuje i razoružava. Zašto on to radi? Iz
jedostavnog razloga da ne bi dozvolio razvoj novih, suparničkih centara moći.
On će učiniti svoje podanike poniznim, jer - kako to objašnjavaju antički
filozofi - "niske duše nisu sposobne da kuju zavere", zatim posejaće
nepoverenje među podanicima, jer se despotija ne može srušiti dok god "ne
postoje ljudi koji imaju poverenja jedni u druge" i razoružaće će ih te će
ih tako učinti nesposobnim da deluju, "jer niko ne preduzima ono što je
nemoguće".
U despotijama sve se službe
(na primer pravosuđe, poreske službe, itsl.) odlikuju piramidalnom strukturom, u kojoj se naredbe prenose na isti
način na koji se u vojsci prenose
komande. Naređenja se izvršavaju bespogovorno. Odluke - čak i u, na primer,
sudskom procesu - ne donose se tako tako što se poštuje slovo zakona, već tako
da činovnik koji odluku donosi zadovolji činovnika koji se u hijerarhijskoj
strukturi nalazi iznad njega. Naravno, da bi despotija bila moguća moraju da
postoje pokorni. Zato je centralni zadatak svake despotske vlasti razvijanje straha i pokornosti. Tako
je, na primer, u Mesopotamiji dobar život u biti značio isto što i poslušan život.
Ukratko, u despotijama običan čovek uopšte nije imao izbora. Ne treba se čuditi
ni što je u Konfučijevom idealnom društvu, jednako kao u starom indijskom i
bliskoistočnom, dobar podanik uvek i isključivo poslušan
podanik. Gde je moć paralisana kao u despotskim društvima, tu su i
ljudski odnosi paralisani. Tu nema ni najmanje mogućnosti da se utiče na
centralu vlast; pojedinac se s pravom boji da će u konfliktu sa svojim
gospodarem biti smrvljen. Oprez preživljavanja ga opominje da izbegava svaki
nepotreban dodir s režimom. Prirodna posledica takvog stanja stvari jeste ta da
podanici nikada ne prelaze granice svojih uskih privatnih i profesionalnih
poslova.
I tako, s jedne strane,
despotija se temelji na centralnoj vlasti i slabom privatnom vlasništvu (vlasništvu
koje za sobom ne povlači ozbiljnu političku moć) i ni najmanje nije bila
zainteresovana da kod svojih podanika razvija vrline i kritičko mišljenje; s
druge strane, mnogocentrični zapadni sistemi su se temeljili na individuama
sposobnim za samostalno prosuđivanje. Zanatlije, naučnici, umetnici, da
spomenemo samo neke, bili su podsticani od vladara, aristokratije, bogatih građana
ili velikih društvenih korporacija i opština da budu individue, da razvijaju
svoja umeća i vrline. Jako privatno vlasništvo (fideikomis), konkurencija i
takmičenje vodili su ta društva ubrzano napred. Tako, na primer, čak su i
gotske katedrale bile proizvod novog, smelog urbanizma, spomenici udruženih opština
i pokrajina, koje su se međusobno takmičile koja će podići veću i lepšu crkvu.
Puškin je nesumnjivo imao
pravo kad se žalio na negativne društvene i kulturne posledice koje je za sobom
ostavilo tatarsko osvajanje Rusije; dvesta pedeset godina nalazila se Rusija u
sastavu jedne despotije; isto možemo da kažemo i mi povodom otomanskog
osvajanja srpskih zemalja. "Tatari /kao ni Turci Osmanlije/ nisu imali ništa
zajedničko sa Mavrima /osvajačima Španije/. Kad su osvojili Rusiju /Srbiju/,
nisu zemlji doneli ni algebru ni Aristotela". A ko je preskočio fazu
algebre i Aristotela, završavao je uglavnom u komunističkoj despotiji, te samim
tim i nije bio u prilici da na vreme shvatiti da nisu svi narodi sposobni da se uzdignu do političkog naroda.
"Postoje", kaže Aristotel, "azijatski narodi, koji su po svojoj
prirodi pokorniji od Helena, i koji podnose despotsku vlast ne osećajući pri
tome nikavu mučninu nelagodnosti; to su narodi koji se nisu uzdigli do političkog
poretka već su u njihovim zemljama odnosi kao u kući - gde robove mora da vodi gospodar".
Zoran Stokić
9.11.2016.
Нема коментара:
Постави коментар