Srpska varijanta orijentalne despotije
Razgovor vodila Milena M. Popović
Gospodine
Stokiću, naše društvo se očigledno nalazi u poodmakloj fazi bolesti. Možete
li vi postaviti dijagnozu?
— Dijagnoza glasi:
orijentalna despotija! Proučavanje evropske kulture i istorije dovodi nas do
zaključka da je, zahvaljujući privatnom
vlasniŠtvu i decentralizaciji moći — vladar, plemstvo, crkva — te uvažavanju Avgustinovog
borbenog religioznog učenja, Evropljanin, u toku nekoliko stotina godina,
najpre na slobodnim univerzitetima, prvo — pre moderne nauke — stvorio
modernu filozofiju, onu filozofiju koja je pravila veliku razliku između ja i ti,
i ja i nešto
drugo,
filozofiju koja je učila o individualizaciji subjekta i objekta, o jedinstvu
vrlo raznovrsnog, filozofiju koja je zahtevala od subjekta da traži,
ispituje, upoznaje objekat. Prirodni nastavak tog misaonog puta bilo je
stvaranje naučnog metoda, spiritus-movens-a današnje Evrope. naučni metod se prvi put pojavio
1687. godine u Njutnovim Principima. Ono što je iz temelja srušilo stare
civilizacije nije neki konkretan proizvod tog metoda — železnica, električna
struja, avion, mikro-čip i tsl. — već je to sam
taj metod. Slučajni, amaterski metodi u tehničkim izumima starih
civilizacija zamenjeni su novim, profesionalnim i naučnim. Taj novi naučni
metod uspeva da apstraktno naučno
znanje veoma lako i brzo poveže sa tehnologijom i tehnikom. Evropa — to je moć profesinalizma na svim područjima znanja i najbolje se može pratiti u načinu
stvaranja novih naučnika. Ali i više od toga, Evropa
nije samo stvorila novu nauku, već je od nauke preuzela i njen demokratski duh, koji
je ušao i u politiku i
svakodnevni život.
Kakav
je odnos naše orijentalne despotije prema nauci?
— Mi — budući da smo
bili i ostali orijentalna despotija
— želimo samo telo nauke, bez njenog duha. Međutim, ta želja je jedan utopistički
san. Njena posledica jeste da smo mi zemlja
koju ne vodi naučna etika ni naučna
elita;
shodno tome, ne vode nas ni profesionalni političari, pravnici i slični, već
nas, kao u svakoj orijentalnoj despotiji, vode podobni drugovi — čitaj: amateri — iz
birokratsko-administrativnog aparata totalitarne države. Ukratko, oni,
Evropa — to je demokratija i profesionalizam; mi, Srbija — to je
orijentalna despotija i amaterizam, predvođen plemenskim vračevima i njihovom
crnom i belom magijom.
Šta
su koreni naše orijentalne despotije?
—
Orijenatalna despotija u Srbiji je, izgleda, logična i nužna posledica našeg viševekovnog
vizantijskog, turskog i komunističkog nasleđa. I dok se za otomansku Tursku
zna, i to niko ne spori, da je bila orijentalna despotija, većina nas spremna
je da se spori oko toga da li to važi i za Vizantiju i komunističke države. Iz
psiholoških razloga, budući da smo naučeni da živimo u mitskoj prošlosti a ne u
realnoj sadašnjosti, ne želimo da vidimo Vizantiju kao orijentalnu despotiju,
premda je ona to bila par excellence. Što se tiče činjenice
da komunizam uglavnom ne doživljavamo kao orijentalnu despotiju, posredi je
uglavnom neznanje koje je posledica dugogodišnje ideološke indoktrinacije. —
Nikakvo čudo, budući da je to i bila najveća tajna sovjetske, tj. Lenjinove revolucije, koja se
i nadalje brižljivo čuvala.
Velika tajna Lenjinove
revolucije jeste činjenica da ona, u stvari, nije odvela rusko društvo u obećavani
komunizam — čudite se? — nadam se da se ne čudite, jer ne može se stići u bajku
i u mit! — već ga je vratila u period azijatske orijentalne despotije. U odnosu na stare orijentalne
despotije — u Mesopotamiji, Indiji, Kini, Egiptu, Rimu, Vizantiji — koje su
bile poljoprivredne despotije,
sovjetska država je postala industrijska
despotija, a slično se ponovilo u Hitlerovoj
Nemačkoj. Tako je teror starih
orijentalnih despotija uz pomoć novih idustrijskih tehničkih naprava bio
usavršen do neviđenih razmera. I dok je Hitlerov etnički
totalitarizam
proizvodio Aušvice, Staljinov socijalni
totalitarizam je proizvodio Gulage:
milioni ubijenih robova — sve u ime "dobrobiti naroda i države".
Šta
je karakteristično za vladavinu u našoj aktuelnoj orijentalnoj despotiji?
— Sama matrica
upravljanja u industrijskim despotijama ostala je, naravno, ista kao i u onim
poljoprivrednim. Kao prvo, despot ne veruje nikome! Shodno tome, despota nisu
obavezivali nikavi zakoni. Kao drugo, u sferi fiskalnog postupka, menadžerskog
postupka, sudskog postupka i tsl. — despot je sistemom zakona, koji je mogao
menjati po ličnom nahođenju, svoje potencijalne konkurente stalno držao u
stanju političke rascepkanosti. Vojska, policija i obaveštajna služba bili su
mu fizička sredstva za sprovođenje totalne kontrole i mogao je uvek da se posluži
terorom da bi postigao svoje ciljeve. Moć orijentalnih despotija direktno je
proizilazila iz psihologije straha
i apsolutne nesigurnosti, koja je
sistematski razvijana kod svih podanika.
Neslobodni podanici imali su samo jednu brigu, a to je bilo svakodnevno preživljavanje. Budući da podanici žive
u stalnom stanju straha od udruživanja, orijentalne despotije ne poznaju
pojam pobune; jedino što
postoji jeste apsolutno pokoravanje.
Socijalna mobilnost, naravno, bila je određivana odozgo, pa, za razliku od
Zapada, gde je ona bila aktivna — prema političkim ili privrednim zaslugama
— ovde je bila pasivna: na važna mesta u birokratskom upravljačkom aparatu
dovođeni su ljudi sa najopskurnijim znanjima, bivši robovi ili evnusi, ne,
dakle, zbog njihovih sposobnosti, već zbog bespogovorne odanosti.
Kako
se uklapa marksizam u vašu teoriju o orijentalnim despotijama?
— Osnivači takozvanog
naučnog socijalizma (Marks, Engels, Lenjin), koji su sva zla u prethodnim društvima
videli u činjenici postojanja privatnog vlasništva — odakle i "antičko
ropstvo", "feudalno kmetstvo" i "kapitalistički najamni
rad" — rešili su da naprave društvo bez privatnog vlasništva i klasa.
Njihova analiza prethodnih stanja društvenih zajednica nije, međutim, bila
naučna — već nenaučna — i njihovo istorijsko proročanstvo se nije ostvarilo.
A šta je to naučni metod?
Jedna od bitnih karakteristika naučnog metoda jeste da se hvata u koštac sa činjenicama,
tj. primerima koji opovrgavaju naše
teorije! Jer, ako smo nekritični, uvek ćemo naći ono što nam odgovara, uvek ćemo
isticati samo one primere koji potvrđuju našu teoriju, a skrenućemo pogled sa
onih primera koji je opovrgavaju. Pitanje od naučnog značaja nije pitanje
"koji primeri potvrđuju vašu teoriju?", već: "kako ste proverili
vašu teoriju"? Jer ukoliko se nađu činjenice koje ne mogu da se uspešno
uklope u vašu teoriju, onda vi nju morate napustiti, zameniti je drugom,
uspešnijom. Ljudi koji stvaraju kvazi-naučne teorije, kao što su marksizam,
psihoanaliza ili astrologija, na primer, uopšte ne žele da se bakću sa činjenicama
koje opovrgavaju njihove teorije. Oni svoje teorije doživljavaju kao apsolutno
istinite, što pokazuje da ne poznaju suštinu naučnog metoda. Naime, nauka
nije — kako su oni smatrali — skup otkrića, album činjenica i teorija koje
su uspostavljene jednom za svagda. Naučne teorije su samo one koje su
opovgljive! Ukoliko su neopovrgljive, nisu naučne! I umesto da se ponašaju
poput naučnika, i uhvate u koštac sa činjenicom "orijentalne
despotije", tvorci marksizma su je gurnuli pod tepih, ne uključivši je
u svoju šemu civilizacija. Samim tim, umesto naučne teorije načinili su
jednu opasnu ideologiju. Klasici marksizma nisu želeli da uvide da su ropstvo
u antici, kmetstvo u feudalizmu i najamni rad u kapitalizmu — uvek bili lokalnog tj. privatnog karaktera, za razliku od društava tipa
orijentalne despotije, u kojima je ropstvo uvek bilo totalno budući da je bilo državnog karaktera. Ne treba se, dakle, čuditi što
Marks, na primer, nikada nije javno odgovorio na Bakunjinove opravdane
prigovore u knjizi iz 1873. godine pod naslovom "Državnost i
anarhija". Bakunjin tu primećuje, i pokazuje, da će "državni socijalizam
nužno dovesti do /orijentalno-/despotske vladavine povlašćene manjine
nad ostatkom stanovnika, ne isključujući ni radnike", da će država
koju Marks misli da ostvari, zapravo, stvoriti "s jedne strane /orijentalnu/
despotiju, a s druge /državno/ ropstvo", te da je marksistička
teorija "laž iza koje se krije despotizam manjine koja upravlja, toliko
opasniji despotizam jer izražava tobože narodnu volju". Naravno da borci
za Oktobarsku revoluciju većinom nisu znali šta pokreću, a ostali narod je
naprosto bio zaveden svojim neznanjem i svojim strastima. Lenjin je o velikoj tajni revolucije govorio indirektno,
ezopovskim jezikom — pa ko treba da razume, razumeće! — jer da je govorio
otvoreno, ko bi svoj život dao za obnavljanje azijatske orijentalne despotije
osim, naravno, onih povlašćenih, kojima ona donosi korist?
Kakav
je odnos savremenih zagovornika marksističke teorije prema opštem razvoju naučne
misli?
—
Nauka ne raste, kao što naivno misle marksistički sociolozi, tako što je planira
i kontroliše neki viši nadmoćni razum, svezanje velikog vođe. Naprotiv, razum, kao i nauka, rastu putem obostrane
kritike; jedini mogući način planiranja njihovog rasta jeste razvoj institucija
koje obezbeđuju
slobodu ove kritike tj. slobodu miŠljenja. Naime, dok su zapadna otvorena društva bila vođena
naukom, zatvorena istočna društva, kao i naše, bila su uglavnom vođena
marksizmom, a to znači nenaukom. I dok se nauka odlikuje preciznim predviđanjem budućih nepoznatih događaja, nenauka nema
nikakav metod koji bi obezbedio pouzdana predviđanja. Kad god su marksisti
pokušali da predvide neku nepoznatu činjenicu, njihova se predviđanja nisu
ostvarila. Tako, na primer, marksisti su predvideli apsolutno osiromašenje
radniče klase, zatim da će do prve socijalističe revolucije doći u idustrijski
najrazvijenijoj zemlji, zatim da između socijalističkih zemalja neće biti
konflikata itsl. Ništa od toga se nije ostvarilo. Marksisti, poput plemenskih
vračeva, vidovnjaka, astrologa, uvek kasne za činjenicama, pa stoga i jesu
tako loši vodiči u budućnost. Najveća šteta koju su naneli svojim teokratskim
državama jeste to da su im svojom nesposobnošću da shvate suštinu nove
nauke i njenog metoda upropastili mogućnosti za razvoj nauke, tehnologije i
tehnike. Jer, onaj ko hoće istinsku nauku, ne može je imati ako ne prihvati i
njen demokratski duh!
Marksitički sociolozi,
na primer, gledaju na nauku, tj. saznanje, kao na proces u mišljenju ili svesti
pojedinih ljudi. Oni smatraju da
se do naučne objektivnosti stiže tako što su neki ljudi u stanju da se jednim
ličnim aktom oslobode od predrasuda;
oni naivno misle da naučna objektivnost počiva na mentalnom ili psihološkom
stavu naučnika kao pojedinca, na njegovom brižljivom radu, pažnji i naučnom
samoodricanju. Međutim, problem je u tome što ne postoji način ili metod oslobađanja
od predrasuda. Naučna objektivnost ne zavisi primarno od psihologije naučnika
kao pojedinca, ona nije proizvod nepristrasnosti pojedinih naučnika, nego je
rezultat javnog druŠtvenog karaktera nauČnog metoda! Nauka i njen razvoj predstavljaju
rezultat ne samo usamljenih napora pojedinaca, već još i više rezultat
slobodnog misaonog nadmetanja. Jer nauka, kako to slikovito kaže Karl Poper,
"zahteva što više nadmetanja između hipoteza i što više strogih provera.
A sukobljene hipoteze traže zastupnike: branioce, porotu, čak i publiku. Da
bi dobro obavljali svoj posao, ti njihovi lični zastupnici moraju da budu organizovani
u ustanove, koje treba da budu zaštićene zakonom. U krajnjoj liniji, napredak
veoma mnogo zavisi od političkih činilaca: od političkih ustanova koje obezbeđuju
slobodu mišljenja, od demokratije".
Šta
se javlja kao posledica državne ili partijske kontrole nad naučnim stvaralaštvom?
—
Aktivnost naučnih radnika sastoji se u slobodnom, ničim neometanom usklađivanju
rezultata svakog pojedinog naučnika sa postignutim rezultatima drugih naučnika.
Ako se ta veza između naučnika ograničava, sputava i kontroliše, u takvim
sredinama veoma brzo dolazi do zaustavljanja naučnog i tehničko-tehnološkog
razvoja. Ukidanje, na primer, autonomije univerziteta, dovodi do ubrzane
negativne selekcije kadrova, do kontrole u izdavaštvu, sputavanja naučnih
rasprava, kontrole istraživanja u laboratorijama itd. A u takvim okolnostima
naučni napredak je nezamisliv; jedino što u takvim sredinama uspeva jesu ljudi
tipa Lisenka — genetičar, kome je državni sistem omogućio da kolege koji se
nisu slagali s njegovim metodima neometano može poslati u logor!.
Činjenica da svako može
kritikovati i biti kritikovan, činjenica da svaka pretpostavka, u načelu, može
biti kritikovana, činjenica da nije važno ko govori nego šta se govori — čini
kostur javnog karaktera naučnog metoda i naučne objektivnosti zapadnih,
otvorenih univerziteta. Nepristrasni
sudija u svim tim naučnim sporovima
jeste javna praksa, tj. posmatranje i eksperiment.
Nije
li Srbija danas jedina evropska država, i jedna od retkih u svetu, koja se ne
odriče orijentalne despotije?
—
I dok Rusija i Kina, Poljska i Češka, Mađarska, Rumunija, Bugarska ili Turska
pokušavaju danas da urede svoje države tako da orijentalni
način organizacije države zamene demokratskim,
ne bi li uhvatile kakav-takav korak sa razvijenim zapadnim zemljama, srpski režim
i dalje istrajava na putu Marksovog socijalizma, tj. na kursu organizacije države
po modelu orijentalne despotije, a sve putem nazovi-demokratije. Stoga se ni
ne treba čuditi podsmehu, pomešanom sa žaljenjem i gnušanjem, koji našoj
zemlji, gledajući na nju kao na neki anahronizam ili kao na neku mentalno
zaostalu osobu, upućuje Zapad. Jer, proizvoljnost
kojom vlada orijentalni despot — na Zapadu je nezamisliva.
Podsetimo se: čak i u doba najvećih apsolutizama, evropsko plemstvo, crkva i
gradovi, čiju je autonomiju vladar mogao smanjivati, ali je nikada nije mogao
ukinuti, ograničavali su bitno vladarevu samovolju i čuvali su, i sačuvali,
instituciju privatnog vlasništva. Zahvaljući tom privatnom vlasništvu, zapadna društva su uspela da stvore nezavisne institucije moći koje su u stanju
da jedna drugu kontrolišu.
"Beogradske novine", 9. 10. 1998.
Нема коментара:
Постави коментар