Ruženje intelekta
"Nerazjašnjeni
pojmovi samo prave zbrku. Ružno je kad se upetljavaju intelektualci i samo
povećavaju zbrku", kaže nam, između ostalog, g. Medaković, predsednik
SANU, u tekstu "Crkva ne treba da se bavi dnevnom politikom", Danas, 29. 09.1999, i
"Srbija je postala Alaj-begova slama", Prelom, 6. 10. 1999.
Sadržaj
pomenutog članka provocira nas da progovorimo nešto o zastarelosti naše
kulturne matrice mišljenja i, shodno tome, nagoni nas da pokušamo da
odgovorimo na pitanje ko se danas, na kraju dvadesetog veka, može smatrati
obrazovanim.
Analizirajmo,
prvo, gore pomenute rečenice; varirajmo ih. — Intelektualci samo povećavaju
zbrku. Oni nisu u stanju da razjasne stvari. — Zanimljivo! To mi liči na
iskaz: lekari, umesto da leče, samo uvećavaju bolest. "O, ho, ho!"
mogao bi da se smeši đavo iz Geteovog "Fausta", i da pevuši:
"prezri samo razum i nauku,
najvišu snagu čovekovu,
...
onda si već i bez
ugovora moj." (stihovi:1851–1855).
Paradoksalno
i tužno, ako se ima u vidu da to izgovara predsednik SANU! Umesto da brani intelekt
— on ga ruži! Izvinjavam vam se unapred, g. Medakoviću, ali
se ovo ne može oćutati. "Boriti se protiv ovog uticaja u svakoj prilici
obaveza je svakoga ko je u stanju da nezavisno sudi. Jer ako mi ćutimo, ko će
govoriti?" (Šopenhauer u borbi protiv Hegelovih intelektualnih prevara).
Ne obraćate se našem
umu već našim strastima
Ako
crkva treba da ima zadatak "da nas osvesti i vrati hrišćanskoj civilizaciji",
kao što umesno primećujete, valjda bi slično trebalo da važi i za SANU. SANU bi
trebalo da nas uči samooslobađanju pomoću
znanja,
trebalo bi da nam pomogne u obuzdavanju
ovag neviđenog brutalnog revolta protiv
razuma koji vlada ovom zemljom poslednjih desetak godina. Već deset
godina u našoj zemlji sistematski je, i s leva i s desna, potkopavana vera u razum, te je tako
otvoren prostor za vladavinu iracionalnog.
Umesto da, kao presednik SANU, razvijate
kod Srba humanističke i prosvetiteljske
ideje, na primer, o čoveku kao racionalnom biću, vi od
njega pravite herojsku životinju. Umesto da se, kao predsednik SANU, obraćate
našem umu, vi se obraćate našim strastima. No, iskreno da vam kažem, ja se tome
ni nisam začudio.
Izgleda
da se krug prirodno zatvorio, proroci i vođe se uvek nađu; jer: nije li iskra iracionalnog romantizma upaljena baš u
SANU? Nije li u SANU smišljena pseudo-filozofija materijalističkog
rasizma —
Hegel začinjen materijalizmom devetnaestog veka — koja tako uspešno proždire srpski intelekt?
Nije li SANU porodio nacionalizam u formi
istoricizma? I niste li i vi u tome od početka zdušno učestvovali?
Vama
čak nije bilo nedolično ni da se pojavljujete na TV Palmi. To je ona televizija
čija je programska šema: red "akademskih" dnevo političkih
razgovora, red — "tvrdih pornića". Zanimljivo! Ako tražite od patrijarha
da se ne bavi dnevnom politikom jer je partrijarh svih Srba, nije li onda
prirodno očekivati i od predsednika SANU
da se ni on ne bavi dnevnom politikom? — Prirodno je, ali ste vi ipak već
samim odlaskom u TV Palmu napravili politički korak.
Već
i ovi ovde izneti događaji i stavovi vapiju za odgovorom na jednostavno, ali
veoma važno pitanje, koje u Srbiji nije raščišćeno: ko se danas, na kraju
ovoga veka, uopšte može smatrati obrazovanim čovekom? U različitim vremenima
biti obrazovan značilo je različite stvari. Nekad je to bilo vezano za
poznavanje svetih spisa ili književnosti i tsl. — Ali u vremenu u kome živimo obazovanim ne bi trebalo smatrati nikoga
ko se ne interesuje za nauku, budući
da je nauka najvažniji duhovni pokret našeg vremena. Svidelo se to nama ili ne, tek činjenica
je da su nova, zapadna nauka, i iz nje proizašla tehnika i tehnologija, iz korena
promenile način života na Zemlji. Shodno tome, onaj narod koji nije u stanju da
stvori intelektualce sposobne da nose krst savremene civilizacije — krst čije
su prečage nauka i demokratija — nema gotovo nikakve
šanse da opstane.
Međutim,
teško je imati obrazovane ljude u kulturi koja je vođena jednom tako
zastarelom matricom mišljenja, kakva je naša. Ona je staromodna i neprestano
generiše krize. U toj kulturnoj matrici podstiče se vera u mistične
sposobnosti čoveka te se na taj način
uništava osnov za racionalne
argumentovane rasprave. U toj kulturnoj matrici razvija se svojevrstan iracionalni i mistični intelektualizam. To je onaj intelektualizam
koji izbegava praksu i umesto nje stvara mitove. To je onaj
intelektualizam koji ne želi da uči na greškama i koji je uvek u pravu. Ali,
on nije u pravu u realnom svetu, ne u našoj svakodnevnoj praksi, već je u
pravu samo u virtualnim mitskim konstrukcijama svojih tvoraca. Ta zastarela
kulturna matrica uvodi ljude u duhovni život na stari, esencijalistički, romantičarski način: metodama književnosti, kojima se uglavnom razvija etika slave i sudbine umesto etike altruizma i individualizma; zatim metodama istorije, i to istorije političke
moći, istorije međunarodnih zločina i masovnih ubistava, koja je uzdignuta na
nivo istorije sveta, na uštrb, na primer, istorije ideja; ili, pak, metodama filozofije, ali, pre
svega, razvijanjem raznih metafizičkih sistema umesto izlaganja različitih filozofija
nauke; zatim metodama religije
itd. i tsl. Krajnja posledica takve kulturne matrice mišljenja jeste pojava dogmatske, esencijalističke, netolerantne svesti. Za tu svest postoji
"apsolutna istina" do
koje dolaze izabrani "nadljudi"
snagom svog "apsolutnog uma". I budući da postoji samo jedna apsolutna istina, onda sve
one druge, istine koje nude druge kulture, drugi religijski sistemi, druge metafizike
ili politike, jesu pogrešne i stoga štetne, pa ih shodno tome treba uništiti,
makar to moralo da se izvede i u krvi!
Praksa je
kriterijum istinitosti
Suprotno
zastareloj esencijalističkoj kulturnoj matrici mišljenja i njenom
intelektualno neodgovornom misticizmu koji beži u snove i istoricizam,
praznoslovlje i proročku filozofiju, instrumentalistička kulturna matrica mišljenja zapadnih društava počiva
na kritičkom racionalizmu. U toj kulturi ljudi se poznaju po
svojim plodovima. Stvari se proveravaju preko njihovih praktičnih
posledica. U toj kulturnoj matrici mišljenja praksa
je kriterijum istinitosti. I naučnik i političar su u toj kulturi odgovorni
za ono što kažu i urade. I naučnik i političar su naučeni da kritički misle, a
glavne poluge njihovog delovanja su argument i iskustvo. Naime, isto kao i
u naučnim sporovima, i u političkim debatama se iskustvo,
posmatranje i eksperiment uzimaju za nepristrasnog arbitra političkih
sporova. U instrumentalističkoj kulturi, dakle, i naučnici i političari se
trude da u sporovima sa svojim oponentima izbegnu međusobne nesporazume tako
što će sa njima govoriti istim jezikom,
tj. pokušavaju da svoje naučne teorije ili političke programe izrade u takvom
obliku da oni mogu biti provereni,
opovrgnuti, javnim iskustvom. Praksa nije neprijatelj teorijskog
znanja i političkog delovanja, nego njihov najdragoceniji podstrekač. Kao što
pomaže zemljoradnicima i inženjerima, ona isto tako pomaže i empirijskim
naučnicima i političarima da stalno ostanu u dodiru sa realnošću.
Samo čistim mišljenjem nikako se ne može steći saznanje o stvarnosti. Empirijska nauka i demokratija su otvoreni
sistemi i bitno se razlikuju od zatvorenih
sistema kao što su religija,
metafizika, matematika ili logika, na primer. Naime, za razliku od empirijske nauke,
tj. otvorenih sistema, ovi drugi teorijski — zatvoreni — sistemi uglavnom se
bave ili tautologijama, ili kontraindikacijama; te teorijske
sisteme možemo staviti u rang sa umetničkim delima ili sa bajkama, na
primer. Stavovi neke bajke ne protivureče logici, nego samo iskustvu; oni su
potpuno smisaoni, mada su sa stanovišta iskustva lažni. Dok se u zatvorenim
teorijskim esencijalističkim sistemima problemi formulišu u vidu pitanja
"šta je materija?", "šta je sila?" ili "šta je
pravda?", dotle pitanja otvorenih instrumentalističkih sistema
empirijske nauke zadobijaju oblik: "kako se ponaša ovaj deo stvari?"
ili "kako se on kreće u prisustvu drugih tela?". Jer, instrumentalisti
smatraju da se zadatak nauke sastoji samo u opisivanju načina na koji se
stvari ponašaju; oni veruju da se taj zadatak može rešiti slobodnim uvođenjem
novih termina kad god je to neophodno. Reči su za njih uglavnom instrumenti
kojima se koristimo u opisivanju, a ne nekakvi esencijalistički odgovori na
esencijalistička pitanja.
Sama
empirijska nauka je važna i zbog svoje forme
i zbog bogatih plodova kojima rađa;
međutim, ono najvažnije kada je u pitanju postojanje nove zapadne empirijske nauke, ono bez čega nje ne bi
ni bilo, jeste njen osobeni metod.
Srž tog metoda jeste mogućnost da se bude kritikovan, što u krajnjoj
instanci znači mogućnost da se postojeća teorija zameni, prevaziđe, boljom.
Podnesite
neopozivu ostavku
Osnovna
karakteristika empirijskih naučnih iskaza, znači, jeste njihova podložnost
reviziji.
Ukratko, empirijsku nauku karakteriše naš određeni način postupanja sa naučnim sistemima: u samoj srži empirijske nauke jeste metod učenja
na greškama. U kulturi ogrezloj u
esencijalizmu, tj. apsolutizmu, ljudi žele da vide nauku kao sigurno znanje,
ali ona to uopšte nije! Naše celokupno znanje je pogrešivo, pa je isto tako pogrešiv
i najsigurniji deo tog našeg znanja — naučno znanje. U ranijim sistemima
znanja, magijskim, religijskim, metafizičkim, na primer, ljudi su verovali da
poseduju neoborive istine — esencije
kojima otkrivaju skrivenu suštinu
stvarnosti.
Čovek nove, empirijske nauke, međutim, zna da ne poseduje znanja tipa neoborive istine, on ima svest da je nauka
neumorno instumentalističko kritičko traganje za istinom. Empirijska nauka
— kao ni bilo koji sistem zanja koji je smislio čovek — nije u stanju da otriva
skrivenu suštinu stvarnosti. Za razliku od esencijalističkih pretenzija
magije, religije, metafizike, koje su opsednute traganjem za kamenom
mudrosti, za sveznanjem, empirijska nauka je sebi postavila mnogo
skromniji — ali zato i dostižan — zahtev da se bavi isključivo predviđanjem
nekih posledica iz naše prakse. Verujemo u neki iskaz zbog njegovih
konsekvenci. Dakle, istina jednog stava u empirijskim naukama, ali i u
zapadnim demokratijama, sastoji se u njegovom obistinjavanju ili opovrgavanju.
Dakako da se time sa istine skida veo njene apsolutnosti, večnog karaktera,
ona se relativizuje — rekli bismo, poput Protagore, ona se očovečuje — ali
tako pojam istine postaje primenljiv. A kakvom cilju može služiti pojam istine
koji nije primenljiv?
Naučni
metod razvija naše kritičko mišljenje tako što nas nagoni
da povremeno stvaramo nove naučne paradigme;
na taj način mi, u stvari, kao da povremeno provetravamo zgradu naučnih
teorija. To smenjivanje starih naučnih paradigmi novim nije nikakav hir ili
ekstravagancija naučnika, to je bazna potreba naučnog sveta, zato što nam tek
nove paradigme omogućavaju da uspešno rešimo čitave klase problema koje nije
bilo moguće rešiti putem starih. Slične promene paradigmi događaju se i u
otvorenim društvima, u kojima se građani ne plaše da racionalnom odlukom, konvencijom,
promene norme i normativne zakone.
Ono što ljude "uzdiže" iznad životinja jesu konvencije i institucije,
koje su pod kontrolom razuma a ne emocija.
Upotreba razuma pomaže nam da se oslobodimo slepog
autoriteta i tabua svih vrsta, pomaže nam da shvatimo da priroda sama
po sebi ne zna za norme, te da smo mi — građani — oni koji mogu kreirati nove
norme. Odluka da propustimo novi sadržaj u jednu naučnu teoriju ili u naš
društveni sistem znak je otvaranja sistema da bi se pokazale nove veze, nova
rešenja. Odluka da se ukine ropstvo, na primer, ili odluka da se proklamuje
stav o jednakosti građana pred zakonom nisu standardi koje je čovek preuzeo
od prirode ili boga, već ih je sam stvorio. Naravno, da bi ih stvorio, prvo je
morao da odraste, tj. razvije svoje
kritičko mišljenje, tj. najpre je morala da se dogodi duhovna
revolucija koja kao svoj krajnji proizvod rađa individuu — građanina. Taj i takav građanin
uspeo je da sruši tribalizam, da stvori novu empirijsku nauku i uspostavi
demokratiju. Stara matrica mišljenja sa svojim nadempiriskim istinama zamenjena je novom, u toj novoj
matrici mišljenja pitanje istine u društvenim odnosima postavlja se i rešava onako kako se to čini u empirijskim naukama. Otvorena društva predstavljaju proizvod, nove matrice mišljenja,
predstavljaju proizvod odraslih,
zrelih ljudi, intelektualno poštenih, koji su u stanju da nose teret svojih odluka. Akademije nauka u evropskim
zemljama bile su spiritus movens tog intelktualnog odrastanja. A kod nas... dođosmo,
evo, dotle da predsednik SANU ruži intelekt i otvoreno pokazuje svoje neprijateljstvo prema razumu.
Da
ste humanista, kao što se
predstavljate, vi se ne biste tako grčevito držali idealističkog
istoricizma,
već biste se držali racionalnosti,
a ako ste intelektualno odgovorni,
kao što verovatno o sebi mislite ("Nama
treba moralni preporod. Taj preporod dolazi od vrha" — kažete u pomenutom
tekstu, i ja se sa time u potpunosti slažem), ako ste dakle, intelektualno
odgovorni, vi biste morali momentalno da podnete neopozivu ostavku na mesto
predsednika SANU.
"Prelom", 3. 11. 1999.
Нема коментара:
Постави коментар