Kako Mocart
komponuje?
Da bi dali odgovor na to pitanje treba koristiti:
1) njegove radne skice,
2) varijacije koje je sastavljao
celoga života.
Naučnici su dugo pokušavali da
odgovore na pitanje kako je Volfgang Amadeus Mocart stvarao svoja dela. Pogledi
devetnaestog veka na ovu temu bili su zasnovani na romantičnoj, mitologiziranoj
koncepciji procesa kompozicije. Novije nauke se bave ovim pitanjem sistematskim
ispitivanjem pisama i dokumenata, i
došle su do prilično različitih zaključaka, ali po mom mišljenju to je još uvek
nekopmletna slika. Ona je nekopletna jer muzikolozi pokušavaju nemoguće, da
otkriju "logiku stvaranja"; ono što je dostižno - to je kada je
muzičko delo gotovo - možemo ga porediti sa drugim muzičkim delima.
Mocart je često pisao skice, od
malih isečaka do obimnih nacrta, za svoje kompozicije. Iako je mnoge od njih
uništila Mocartova udovica Konstanca, sačuvano je oko 320 skica i nacrta, koji
pokrivaju oko 10 % kompozitorovog dela. Ulrih Konrad, stručnjak za skice,
opisuje dobro razrađen sistem skiciranja koji je Mocart koristio, na osnovu
pregleda sačuvanih dokumenata. Obično su najprimitivnije skice ležerni rukopisi i daju samo delove muzike. Naprednije
skice pokrivaju najistaknutije muzičke linije (liniju melodije, a često i bas),
ostavljajući druge linije da se popune kasnije. Takozvani „nacrt partiture“ bio
je u dovoljno naprednom stanju i Mocart ga je smatrao kompletim, i (posle
1784.) ga je unosio u lični katalog koji je nazivao "Verzeichnuss aller
meiner Verke" („Katalog svih mojih dela“) Nacrt partiture nije uključivao
sve note: ostalo je da se uobliče unutrašnji glasovi, ispunjavajući harmoniju.
Oni su dodavani kasnije da bi se napravio kompletan rezultat, koji se izvodi na
koncertu.
Ovaj postupak Mocart opisuje ocu
Leopoldu u pismu (30. 12. 1780), govoreći o svom radu u Minhenu na operi "Idomeneo"
gde on razlikuje „komponovano“ od „napisanog“: "Moram da završim (pisanje
ovog pisma) sada, jer moram da pišem vrtoglavom brzinom — sve je sastavljeno —
ali još ne i napisano". Po Konradovom mišljenju, Mocart je završio
"nacrt partiture" dela, ali je još uvek trebalo da napravi završenu,
konačnu verziju.
Ali kako su nastajale te početne
skice? Moramo se vratiti u njegovo "oduzeto" detinjstvo kada su on i
sestra bili izloženi torturi oca Leopolda koji je od njih napravio
"dresirane kiborge" koji su trebali
svojim umećem sviranja da fasciniraju
aristokrate – od svega toga je Leopold očekivao dobru, unosnu, zaradu.
Osim sviranja, bilo kojih zadatih nota kompozitora (U Londonu 1765., J.C.Bach,
kraljičin kompozitor je Amadeusu davao da on pred kraljicom pokaže svoje umeće
sviranja, tako što mu je davao nepoznate
partiture nekih Hendlovih, J.S.Baha i Vivalidejvih dela) deo performansa
sastojao se od toga da neki aristokrata Amadeusu ponudi jednu
muzičku frazu, tada na scenu stupa mali kiborg, koji počinje da je
varira. Tipične osobine Mocartovih varijacionih dela su: varijacije koje
postaju sve teže, jedna varijacija u molskom modusu, Adagio tempo za
pretposlednju varijaciju i promena metra u poslednjoj. Čak i prva dva sačuvana
seta varijacija KV 24 i KV 25, sastavljena kada je Mocart imao deset godina,
pokazuju neke od ovih osobina. Vratićemo se kasnije na KV 24 KV 25.
Danas se retko izvode Mozartove
varijacije, što je prava šteta, jer se tako izgubila mogućnost da se
razume kako je on zapravo komponovao. Mozda je najbolji uvod u njegove varijacije,
varijacija: KV 455 gde on koristi jednostavnu Glukovu melodiju da pokaže svoje
majstorstvo melodijskih, harmonskih i kontrapunktnih elemenata. Mocart
varijacije KV 455 - 10 varijacija u G-duru na temu Kristofa Vilibalda Gluka
"La rencontre imprevue", ili "Les pelerins de la Meckue",
"Unser Dummer Pobel" opera comikue 1763. Na kraju, u poslednjim
varijacijama, čujemo zvuke kao amalgam Bahovog preludija i sonate Domenika
Skarlatija.
https://www.youtube.com/watch?v=EgD2CE6Hsb8
W. A. Mozart - KV 455 - 10
Variations on 'Unser dummer Pobel Meint' for keyboard in G major
///////Gluch "Unser Dummer
Pobel" njegovo najpopularnije delo u žanru u 18. veku. Izvođena je na
francuskom jeziku u Briselu, Bordou, Amsterdamu, Hagu, Manhajmu (1768),
Frankfurtu (1771), Kopenhagenu (1772), Liježu (1776), Kaselu (1780), Lilu i
Marseju, Minhenu, Berlinu. Beč (1776. u Karntnertor teatru; 26. jula 1780. u
Burgteatru). i oživljavanje Glukove verzije u Beču 1780. verovatno inspirisane
Mocartovom Die Entfuhrung aus dem Seraglio.////////
*
Varijacije, kod Mocarta,
započinju nekom muzičkom frazom – ali nekom dokazanom uspešnom muzičkom idejom,
da ne bi razočarao oca, da bi uspeh muziciranja bio 100% siguran nastup! Ne kao
kod , na primer, Telemana, koji se nije plašio da započne, na neviđeno, nesigurno;
čuo je u bari žabe, čuo je zrikavce kako zriču, i pokušava to da uglazbi. Romantičari
su baš način na koji komponuje Teleman pripisivali Mocartu. Kako je bilo u
detinjstvu, tako je kod Mocarta ostalo celoga života, komponovanje mora
započeti "proverenom sigurnom muzičkom idejom", iz dela predhodnika i
savremenika. Broj varijacija, iz dela drugih kompozitora pokazuje, da ih je
slušao, da ih je pomno studirao. Bio je to maniristički, mukotrpni, svakodnevni
rad. Preživelo Mocartovo pismo ocu
Leopoldu (31. 07. 1778.) ukazuje da je kompoziciju smatrao veoma aktivnim
procesom: "Znate da se upuštam u muziku, da tako kažem – da o njoj
razmišljam po ceo dan – da volim da eksperimentišem – učim – razmišljam"!
Od detinjstva Mocart je razvio muzički dekoder – šta može da mu posluži kao
korisan početak neke varijacije tj. komponovanja – jer za Mocarta komponovanje
nije ništa drugo do neprestalno igranje – varivarnje!
Zoran Stokić
6.02.2023.
*
Evo samo nekoliko
varijacija,da rečeno ilustruje:
https://www.youtube.com/watch?v=iN5N4oN2QbY
Mozart - Eight Variations on a
Dutch song KV 24 (1766)
Ovo je prvi
sačuvani Mocartov skup varijacija za klavijaturu, napisan u vreme kada je
navršio svoj deseti rođendan. Proveo je zimu 1765-1766 u Holandiji sa svojom
porodicom i bio je inspirisan da napiše ovaj skup varijacija na osnovu tada
popularne holandske pesme "Laat ons juichen", koju je komponovao
Kristijan Ernst Graf. Naravno, ovo Mocartovo delo nije tako majstorski urađeno
kao njegove zrele kompozicije, ali je pisanje iznenađujuće sigurno, a muzika
lagana i privlačna. Kompozicija se otvara divnom temom "Laat ons
juichen", gracioznom i laganom melodijom u Mocartovoj obradi ovde, i
baroknom sa trelovima koji naglašavaju početak ključnih fraza. Prva varijacija
je živahna i poletna, dok je druga suptilnija u sinkopiranom ritmičkom
karakteru, maštovitija u svojim retkim teksturama. Sledeća varijanta je
živahna i razigrana, ponovo pokazuje kompozitorovo inventivno umeće. Četvrti
graciozno juri u svom digitalnom uzorku preko tastature, dok varijacija koja je
usledila ponosno i razigrano skače u svom živahnom, ležerno koračajući.
Prigušeni tonovi sledeće varijante su lagani i živahni, a sedmi je spor i
sanjiv. Završna varijacija je radosna i šumeća, energična, ali razigrana.
*
https://www.youtube.com/watch?v=ft3--gLVW3I
W. A.
Mozart - KV 25 - Variations for keyboard on "Willem van Nassau" in D
major
Sedam
varijacija u De-duru za klavir na "Villem van Nassau", K 25,
klavirsko je delo Volfganga Amadeusa Mocarta, napisano u Hagu ili Amsterdamu
pre 7. marta 1766. godine, kada je imao deset godina. Kompozicija je
sastavljena od sedam varijacija zasnovanih na holandskoj nacionalnoj pesmi
Villema van Nasau nepoznatog autora.
*
https://www.youtube.com/watch?v=-2aKVJUMt9k
W. A.
Mozart - KV 180 (173c) - 6 Variations on 'Mio Caro Adone' for keyboard in G
major
Šest
varijacija u G-duru za klavir na 'Mio caro Adone', K. 180/173c, klavirsko je
delo Volfganga Amadeusa Mocarta, verovatno napisano u Beču u jesen 1773.
godine, kada je imao sedamnaest godina. Komad se sastoji od šest varijacija
zasnovanih na ariji Mio caro Adone kojom se završava drugi čin opere "La
fiera di Venezia" Antonija Salijerija. Iz tog razloga, ove varijacije se
ponekad nazivaju i Salijerijeve varijacije.
*
https://www.youtube.com/watch?v=f58Al2pW1YU
W. A.
Mozart - KV 179 (189a) - 12 Variations on a Minuet by J. C. Fischer for
keyboard in C major
Dvanaest varijacija u C-duru za
klavir na menuet Johana Kristijana Fišera, K. 179/189a, je klavirsko delo
Volfganga Amadeusa Mocarta, verovatno napisano u Salcburgu pre 6. 12. 1774.
godine. Ove varijacije Mocart je često svirao pred različitom publikom i
pominje ih petnaestak puta u svojoj prepisci.
*
https://www.youtube.com/watch?v=rxF9rUXRuwo
W. A. Mozart - KV 573 - 9
Variations on a Minuet by Duport for piano in D major
Devet
varijacija u D-duru za klavir na Menuetu od Duporta, K. 573, je klavirsko delo
Volfganga Amadeusa Mocarta, napisano 29. aprila 1789. u Potsdamu. Kompozicija
je sastavljena od devet varijacija zasnovanih na menuetu iz sonate za
violončelo i kontinuo op. 4 br. 6 od Žan-Pjera Diporta, koji je došao da se
nastani 1773. na dvor Fridriha Velikog i bio majstor violončela kod
Frederika-Vilijama II.
*
https://www.youtube.com/watch?v=6L2IDjYPWFA
W. A.
Mozart - KV 354 (299a) - 12 Variations on 'Je suis Lindor' for keyboard in E
flat major
Dvanaest
varijacija u Es-duru za klavir na „Je suis Lindor“, K. 354/299a, je klavirsko
delo Volfganga Amadeusa Mocarta, verovatno napisano u martu 1778. ili junu
1778. u Parizu. Komad se sastoji od dvanaest varijacija zasnovanih na romansi
„Vi naručite, ja ću se oglasiti“. Naslov „Ja sam Lindor“ je prvi red drugog
stiha. Romansa je preuzeta iz usputne muzike koju je Antoan-Loran Bodron
napisao za Bomaršeovog Seviljskog berberina.
*
https://www.youtube.com/watch?v=L7yZzzM4UHs
W. A.
Mozart - KV 353 (300f) - 12 Variations on 'La Belle Françoise' for keyboard in
E flat major
Dvanaest
varijacija u Es-duru za klavir na „La belle Francoise”, K. 353/300f, je
klavirsko delo Volfganga Amadeusa Mocarta, verovatno napisano 1778. godine u
Parizu. Kompozicija je sastavljena od dvanaest varijacija zasnovanih na
francuskoj pesmi „la belle Francoise“. To je mešavina Malbroa, u kojoj Marlbur
kaže svojoj ženi: „Adieu, Donc, Dame Francoise“ (na sadašnjem francuskom:
„Adieu, dakle, francuska damo“).
*
https://www.youtube.com/watch?v=jlzaxSiemXw
W. A.
Mozart - KV 264 (315d) - 9 Variations on 'Lison dormait' for keyboard in C
major
Devet varijacija
u C-duru za klavir na "Lison dormait", K. 264/315d, klavirsko je delo
Volfganga Amadeusa Mocarta, napisano u Parizu septembra 1778. Komad se sastoji
od devet varijacija zasnovanih na ariji iz komične opere Julie Nikolasa
Dezedea, koji je premijerno izveden u Parizu 1772. i ponovo izveden u avgustu
1778. godine.
*
https://www.youtube.com/watch?v=5dhjA59PRPE
W. A.
Mozart - KV 359 (374a) - 12 Variations on La Bergère Célimène for keyboard
& violin in G major
Dvanaest
varijacija, K359, napisao je Mocart tokom 1781. godine, Mocart je otputovao u
Beč nakon što je pozvan nadbiskupa fon Koloreda da nastupi za cara. Međutim,
Mocart se umorio da ga tretiraju kao slugu i da su mu plate manje nego što je
zarađivao u Salcburgu. Ubrzo, nakon svađe sa carem, Mocart je nasilno otpušten
iz službe, postao je slobodni muzičar,
kompozitor i učitelj u Beču. Ova novo otkrivena sloboda omogućila je Mocartu
da komponuje ono što je želeo. Varijacije su zasnovane na francuskoj narodnoj
pesmi La Bergere Celimene. La Bergere Celimene je prvobitno bila u G mol, ali
ju je Mocart pretvorio u Ge-dur.
Struktura teme, kao i svaka varijacija je složena ternarna forma. Violina i
klavir prenose melodiju napred-nazad kroz varijacije.
*
https://www.youtube.com/watch?v=-gsiWSaDg0Y
Mozart: 8
Variations on "Come un' Agnello", K.460 - Artur Balsam, 1961 - MHS
1815
Varijacije
u G-duru na „La bergere Celimene“, K359, komponovane su u leto 1781, verovatno
za groficu Mariju Karolinu Rumbeke, koja je bila Mocartova prva učenica klavira
nakon njegovog dolaska u Beč u martu te godine. Mocart će pronaći melodiju,
zajedno sa melodijom drugog varijantnog dela za klavir i violinu, Aupres d’une
source (K360), napisanog otprilike u isto vreme, među zbirkama koje su
sastavili kastrat i kompozitor Antoan Albaneze. Tema pesme „La bergere
Celimene“ je krajnje jednostavna. Njegova druga polovina dolazi do trenutnog odmora
na fermati koja se takođe pojavljuje u samim varijacijama, a Mocart je možda
očekivao da će igrač improvizovati minijaturne kadence u ovim tačkama. Od
dvanaest varijacija, treća je klavirski solo sa partijom leve ruke u stalnim
polukvaverima, dok je sedma silovita koračnica u molu. Pretposlednja varijacija
je adagio čija je kitnjasta klavirska melodija praćena picikatom; a delo se
završava alegrom koji melodiju nalik gavotu pretvara u življi ritam.
*
I tako brojne,...,
varijacije, sve do poslednje iz 1791:
https://www.youtube.com/watch?v=2b6uBOVUK58
W.A. Mozart
– 8 Variationen, KV 613
Osam
varijacija za klavir u F-duru na "Ein Veib ist das herrlichste Ding"
(Žena je nešto najdivnije), KV 613, je klavirsko delo Volfganga Amadeusa
Mocarta, napisano u periodu od marta 1791. do aprila 1791. u Beču. Komad se
sastoji od osam varijacija zasnovanih na ariji preuzetoj iz muzike koju su
komponovali Benedikt Šak (tvorac uloge Tamina u Čarobnoj fruli) i Franc Ksaver
Gerl (tvorac uloge Sarastra) za farsu Der dumme Gartner aus dem Gebirge (Glupavi
planinski baštovan) Emanuela Šikanedera.
Zoran
Stokić
6.02. 2023.
Нема коментара:
Постави коментар