Filharmonijski koncert posvećen uspomeni na Zorana Đinđića
KULTURA Autor:N1 Beograd13. mar 202312:47
Marko Đoković
Beogradska filharmonija nastupa pod dirigentskom palicom Hauarda Grifitsa i predstavlja čuvenu violinistkinju Karolin Vidman, u petak, 17. marta. Kao i proteklih dvadeset godina, koncert u drugoj nedelji marta, Filharmonija posvećuje uspomeni na Zorana Đinđića.
Filharmonijska sezona „Na dobrom putu“, posvećena muzičkim portretima svetskih metropola, stiže do Londona, a program koncerta donosi dela tri poznata kompozitora sa Ostrva – Voltona, Britna i Von Vilijamsa. Kao solistkinja nastupa izuzetno svestrana umetnica Karolin Vidman koja će izvesti Koncert za violinu i orkestar, Bendžamina Britna.
Pored toga što je solistkinja izuzetne karijere sa redovnim nastupima sa Berlinskom filharmonijom, Pariskim orkestrom, Simfonijskim orkestrom Bi-Bi-Si radija, Elbfilharmonijom i sa istaknutim dirigentima kao što su Ser Sajmon Retl, Rikardo Šaji, Vladimir Jurovski, Alan Gilbert – posebna sfera interesovanja Karolin Vidman je povezivanje sa drugim oblicima umetnosti. Tako je poznata violinistkinja bila učesnica umetničkog performansa Marine Abramović, nastupala na koreografskim koncertima sa čuvenom plesnom trupom Saša Volc Kompani, svirala na fudbalskom stadionu u Frankfurtu i osmislila koncertne programe koji će se izvoditi u Muzejima moderne umetnosti u Kelnu i Frankfurtu. Karolin se prvi put predstavlja beogradskoj publici i to na Gvadanjinijevoj violini iz 1782. Godine
Program inspirisan Londonom, predvodi rođeni Britanac i veliki filharmonijski prijatelj, maestro Hauard Grifits, imenovan za člana Britanske imperije i nosilac Ordena zasluga za umetnička dostignuća i društveno zalaganje. Koncert otvara Voltonov “Skapino” koji pršti od briljantnih zvukova, a toj atmosferi se suprotstavlja emotivnost Britnovog Koncerta kao i “Londonska simfonija” Von Vilijamsa, koje evociraju strah pred početak oba svetska rata. Ulaznice za koncert u prodaji na blagajni Beogradske filharmonije, kao i onlajn.
***
Komentra
***
Evropa to je neprestalno stvaranje novog. To se najlakše može pratiti u istoriji muzike, čak i ikone muzike su doživele da, za života njihova muzika zastari, umru u siromaštvu, na primer - Vivadi, i da posle smrti odmah budu zaboravljeni, na primer - J.S.Bah. Poručioci i mecene su od muzičara stalmno tražil - nove tonske i strukturne forme. Ali to nije naš slučaj mi nismo imali građansku kulturu a ni sponzore umetnosti, mecene i tsl – pa mi se čini da mi sada nemamo publiku za ovoliko "avangardan" koncert(!) A započelo je tako što su "naši" kopirali despotsku Vizantiju - despotski poredak ne može biti oboren ni pod kojim uslovima stoga što je odraz "nebeskog poretka" i izvire iz "volje Božije", slično kasnije, Sultan je sam Alah. Svekolika sultanova vlast prelazi u ruke onoga kome se poverava, vezir je sam sultan, a svaki niži činovnik dobija ovlašćenja vezira. Za slobodnu volju tu nigde nije bilo mesta, Kuran je učio da je u njemu "sve napisano". Tu se verovalo da je sudbina svakog pojedinca sa neba utisnuta u njihova čela i da se nesreća (slično i za sreću) ne može izbeći (steći) nikakvom razboritošću, znanjem, umećem, vrlinama, uopšte bilo kakvim naporom. I tu se krug zatvara. Pošto je podanik u despotiji ubeđen da mu je sudbina unapred određena, njega je bilo lako navesti da bude oruđe - despotskog tradicionalnog vrtloga; pa da brutalno ubije one vladare koji su hteli da ih izvede iz tog despotskog sociološkog blata: kneza Mihajla, Aleksandra Obrenovića, Ivana Stambolića, Zorana Đinđića.
*
@Mihajlo Građanin je "politčka
životinja" naučio nas je tako davno Aristotel. O tom koncertu, šta mislim?
Nacije kao ideologije novog zajedništva (19 vek) još nisu imale svoju istoriju.
Romantičari, književnici, istoričari, lingvisti, slikari, kompozitori,.., dali
su se na posao kreiranja zajedniče prošlosti - jezika, mitova, folklora. Za Villiamsa
kažu: "Njegovo dostignuće je bilo da preseče veze koje su iz vremena
Hendla i Mendelsona vezivale Engleske ruke i noge za kontinent. U
elizabetancima i narodnoj pesmi pronašao je elemente maternjeg engleskog jezika
koji se više ne mora govoriti sa nemačkim akcentom, i iz njega je iskovao
sopstveni idiom. Emancipacija je bila potpuna pa Voltonu i Britnu više nije bio
potreban - svesni nacionalizam - koji je bio umetničko uverenje Vilijamsa. Sada
postoji engleska muzika koja može dati svoj doprinos zajednici nacija".
Zašto je Barok (sa velikim slovom) toliko nadmoćan i uspešan u odnosu na tu
novu "nacionalnu muziku"? Zato što mu nisu "bile vezane, ruke i
noge", bio je kosmopolitski, poput nauke. Zamislite našta bi ličela -
nauka - da je bila "nacionalna"? Ličila bi na astrologiju, hiromantiju
i tsl. Takve se i te "nacionalne muzike!
"Da se podsetimo - Hendl je bio engleski državljanin od 1727., zamerili su
mu snažan nemački akcenat i nemačko poreklo, poput tadašnje
vladajuće dinastije, koju mnogi
nisu voleli jer je kraljevska porodica zadržala nemački jezik. U nemogućnosti da direktno napadne kralja
Dzordza II, plemstvo (princ od Velsa i &) je tada napalo kraljevog
kompozitora (štićenika) Hendla.
https://www.youtube.com/watch?v=914wPDqFbUk
Walton: Scapino - A Comedy Overture
https://www.youtube.com/watch?v=0Uv4lJsu0Jw
Ralph Vaughan Williams: "A London
Symphony"
Zoran Stokić
14.03.2023.
Нема коментара:
Постави коментар