Istinski vernik
"The True
Believer" Eric Hoffer
Razmišljanja o
prirodi masovnih pokreta
Eric Hoffer (1902
–1983)
Bila je to
jedna od ominjenih knjiga Ajzenhauvera. Američki predsednik Dvajt Ajzenhauer
pročitao je The True Believer 1952., poklanjao je ovu knjigu prijateljima i
preporučivao je drugima. Bertrand Rasel kazao je da ova knjiga vrši promociju "intelektualnog zdravlja",
te da je važna jer je "politički pravovremena“.
"The True Believer" 1951.,
američkog filozofa, sociologa, pisca Eriha Hofera je knjiga o psihološkim
osnovama masovnih pokreta. Hofer u početku pokušava da objasni motive
različitih tipova ličnosti koji uopšte dovode do masovnih pokreta i zašto neki
napori uspevaju dok mnogi drugi ne uspevaju. On nastavlja da artikuliše
ciklični pogled na istoriju tako da se istražuje zašto i kako navedeni pokreti
počinju, napreduju i završavaju. Bez obzira da li su zamišljeni da budu
kulturni, ideološki, religiozni ili bilo šta drugo, Hofer tvrdi da su masovni
pokreti u velikoj meri zamenljivi čak i kada se njihovi navedeni ciljevi ili
vrednosti dramatično razlikuju. Ovo, po mišljenju autora, ima smisla, s obzirom
na česte sličnosti među njima u smislu psiholoških uticaja na njegove
pristalice. Stoga će mnogi često prelaziti iz jednog pokreta u drugi, tvrdi
Hofer, a često zajedničke motivacije za učešće povlače praktične efekte.
Budući da, bilo da su radikalni ili reakcionarni, pokreti imaju tendenciju da
privlače istu vrstu ljudi po njegovom mišljenju, Hofer ih opisuje kao da u
osnovi koriste istu taktiku, uključujući posedovanje retoričkih alata. Kao
primere, on se često poziva na navodne političke neprijatelje komunizma i
fašizma, kao i na religije hrišćanstva i islama.
Iz predgovora knjige
Ova knjiga ispituje neke od
karakteristika zajedničkih svim masovnim pokretima, bilo da su verski pokreti,
socijalne revolucije ili nacionalistički pokreti. Ova knjiga ne tvrdi da su svi
masovni pokreti slični, ali neke fundamentalne karakteristike su toliko
zajedničke masovnim pokretima da im omogućava da se pojavljuju u istoj
porodici.
Odlomci iz knjige
Masovni pokret koji je u porastu privlači i zadržava
pristalice ne zbog snage svoje doktrine, već zato što nudi utočište onima koji
žele da pobegnu od života briga, nemogućnosti i besmisla. (Poglavlje 2
Ujedinjeni siromasi)
Takođe se čini da ako masovni pokret ima priliku da koristi
i ubeđivanje ili prinudu, obično bira ovo drugo. Metoda ubeđivanja je spora, a
rezultat neizvestan. (Poglavlje 3 Obmana i prinuda)
Kada su ljudi spremni da učestvuju u masovnim pokretima, oni
su u poziciji da učestvuju ne samo u određenom pokretu sa doktrinom ili
programom, već u svakom pokretu koji je generalno efikasan. Mladi ljudi u
prehitlerovskoj Nemačkoj često su - bace novčić - da bi se pridružili
komunističkoj ili nacističkoj partiji. U poslednjem skučenom periodu carske
Rusije, jevrejski narod je bio spreman da se pridruži ili cionizmu ili
komunističkoj revoluciji.
Sadržaj knjige
PRVO POGLAVLJE
ATRAKTIVAN PRAVAC KRETANJA MASA
1. Zahtev za promenu
2. Spremnost da budete drugo ljudsko biće
3. Transfer između masovnih kretanja
POGLAVLJE DVA
LJUDI SPREMNI DA PROMENE VEROVANJE
4. Uticaj donjih krajeva na društvo
5. Jadna klasa
Novi siromasi
Siromašni siromašni
Slobodni siromašni
Creative Poor
United Poor
6. Oni koji se ne mogu uklopiti u društvo
7. Izuzetno sebičan
8. Strastveni protiv dodatnih mogućnosti
9. Manjine
10. Depresija zbog nedostatka svrhe
11. Zločinci
GLAVA TREĆA
ZAJEDNIČKO DELOVANJE I ŽRTVOVANJE SEBE
12. PREDGOVOR
13. Faktori koji povećavaju žrtvu
Nošenje identiteta kolektivne zajednice
The Make Up-Believe Factor
Zanemarivanje sadašnjeg vremena
"Stvari koje još ne postoje"
doktrina (doktrina)
ekstremizam (ekstremizam)
Masovni pokreti i vojske
14. Faktori ujedinjenja
Mržnja
Mimikrija
Obmana i prinuda
Liderstvo
zauzet (aktivizam)
Sumnja
Činjenice kao rezultat spajanja
ČETVRTO POGLAVLJE
POČETAK I ZAKLJUČAK
15. Majstori reči (pisci, pesnici i govornici)
16. Ekstremisti (ekstremisti)
17. Podobni ljudi iz akcije
18. Dobri i loši masovni pokreti
Neugodnost i neplodnost aktivnog perioda
Faktori koji ukazuju na trajanje aktivnog perioda
Korisni masovni pokreti
*
Mržnja: „Masovni pokreti mogu da
se dižu i šire bez Boga, ali nikada bez vere u đavola.“ Svaki masovi pokret ima
svoje đavole.
Prinuda: Nasilje i fanatizam
međusobno zavisni. Ljudi koji su nasilno prešli u islamska ili komunistička
uverenja postaju fanatični kao i oni koji su ih terali.
Liderstvo: Bez vođe, nema
pokreta. Često vođa mora dugo da čeka u krilima dok vreme ne sazre. On poziva
na žrtve u sadašnjosti, kako bi opravdao svoju viziju budućnosti koja oduzima
dah. Potrebne veštine uključuju: drskost i drskost, gvozdenu volju, fanatično
uverenje; strasna mržnja, lukavstvo, oduševljenje simbolima; sposobnost
inspirisanja slepe vere u masama; i grupa sposobnih potporučnika. Šarlatanizam
je neophodan, a vođa često imitira i prijatelja i neprijatelja, „jedinoumni
model koji kroji po uzoru”. On neće odvesti sledbenike ka „obećanoj zemlji“,
već će ih samo „udaljiti iz njihove letargije".
Zoran Stokić
28.03.2023.
Нема коментара:
Постави коментар