Pogled iskosa na obrazovanje
Samo jedan pogled iskosa (šta se događa kad obrazovanje kasni
vekovima). Mendeljejev se kretao na tragu Daltona koji je 1805. postavio
hipotezu da se elementi razlikuju samo po JEDNOJ osnovnoj karakteristici -
atomskoj težini. Mendeljejev je pronašao dokaze za postojanje tog ključa, da
sled po atomskoj težini nije slučajan. Skrivena struktura atoma se mogla
izraziti JEDNIM brojem u paradigmi da je atom nedeljiv. 1897. dolazi do
preokreta paradigme Tomson je u Kembridzu otkrio elektron. Prema broju
elektrona vodonik i helijum nalaze se na 1 i 2 mestu, litijum sa 3 elektrona na
trećem mestu. Mesto koje elektron zauzima u novoj tablici naziva se
"atomski broj" – on određuje fizičku realnost unutar atoma, unutar
savremene fizike i savremenog sveta. Slika se sada promenila. Od "atomske
težine" prešli smo na "atomski broj" na nivo substruktura -
Radeford, Bor, Hajzemberg...spektri, kvantna fitika... -ali tu među njima nije
moglo biti (zbog nedovoljnog , super zastarelog, znanja matematike): Tesle,
Pupina, pa čak ni Milankovića....naša tadašnja i ovdašnja elita još nije u
stanju da shvati i razume zašto Tesla nije mogao dobiti Nobelovu nagradu i tsl.
Ps1. Obrazovanje je u nas evo i u 21 veku još uvek "poslednja rupa na svirali"!
Ps2. Tvorci atomske fizike, Džon Tomson i Ernest Raderford, bili su intelektualno pošteni, pa su svojim učenicima (Bor, Hajzenberg, kasnije Dirak, Bom...) priznavali da zbog svog klasičnog matematičkog obrazovanja nisu u stanju da prate njihove nove matematičke metode kvantne mehanike...
Ps1. Obrazovanje je u nas evo i u 21 veku još uvek "poslednja rupa na svirali"!
Ps2. Tvorci atomske fizike, Džon Tomson i Ernest Raderford, bili su intelektualno pošteni, pa su svojim učenicima (Bor, Hajzenberg, kasnije Dirak, Bom...) priznavali da zbog svog klasičnog matematičkog obrazovanja nisu u stanju da prate njihove nove matematičke metode kvantne mehanike...
Raderfordov model atoma ličio je na "perpetuum
mobile", pa se Bor 1913. osmelio da izađe iz tog ćorsokaka tako što će uspostaviti
analogiju između kretanja elektrona i Njutnovih trajektorija planeta, ali sa
suštinskom novinom – Plankovim kvantima (Plank 1900. – energija se emituje u
paketima=kvantima). To povezivanje Raderfordovog atoma s Plankovim kvantima bio
je dobro trasiran put za razvoj kvantne fizike. Unutrašnjost atoma je
nevidljiva, ali, kao što je pokazao Bor, postoji "prozor od obojenog
vitražnog stakla" da zavirimo unutar atoma – postoji spektar atoma. Crvena
linija govori nam da elektron prelazi iz treće staze u drugu... Vodonik, na
primer, u spektru ima 3 jasne linije: crvenu, plavu, plavozelenu! Na taj način
se već stvarao novi simbolički jezik prirodnih nauka.
Нема коментара:
Постави коментар