Čudni detalji života
Salvadora Dalija: Organizovao orgije, Hitler ga „uzbuđivao“
LIFESTYLE Autor:Nikola Popović02. jan 202320:06 Izvor: YAMIL LAGE / AFP
Salvador Dali ne samo da je stvarao čudnu i nadrealnu umetnost, već je vodio život fascinantan i složen kao što je i njegovo umetničko delo.
Dali je sebe nazivao „božanskim“, a među njegovim ogromnim krugom prijatelja bio je i roker Alis Kuper, ekstravagantan i mračan lik kakav je malo ko drugi u istoriji umetnosti. Takođe su ga oduševljavali frojdovska psihoanaliza, sadomazohizam, čitanje tarota, a imao je i strah od kastracije. Sve navedeno je samo primer kompleksnog uma jednog od velikih genija umetnosti 20. veka. Pravljenje kompilacije najvećih ekstravagancija majstora nadrealizma je težak zadatak, budući da je Dali vodio stil života blizak čudnim delima koja je slikao, piše Muy Interesante.
Zaljubio se u prijateljicu jednog od svojih najboljih prijatelja
Bilo je to u avgustu 1929. godine kada je Salvador Dali upoznao ljubav svog života – Elenu Ivanovnu Diakonovu, poznatiju kao Gala. Međutim, postojao je mali problem: Gala je bila udata za francuskog pesnika nadrealizma Pola Eluara.
To za Dalija nije bio veliki problem i na kraju se Gala udala za slikara 1934. Iako je bila 10 godina starija od njega, bili su zajedno do njene smrti 1982. godine.
Gala je postala Dalijeva muza, poslovni menadžer i finansijski savetnik, omogućavajući mu da vodi ekstravagantan i luksuzan način života. Gala je često „konsultovala“ tarot karte da bi donela najvažnije odluke o Dalijevoj karijeri.
Dizajnirao logo za poznati brend
Dali je bio ikona pop kulture. Nikada nije krio svoju fascinaciju slavom ili novcem. Pored toga što se stalno pojavljivao u televizijskim reklamama, dizajnirao je za poznate brendove. Primer za to je čuveni logo koji je napravio za Čupa čups lizalice i logo Pesme Evrovizije 1969.
Organizovao je orgije
Gala, Dalijeva žena, ohrabrila ga je da imaju „otvoreni“ brak, što je uključivalo učešće u orgijama koje su organizovali u svom domu. Dali nije učestvovao u njima, već je se „ograničavao“ na to da bude „gledalac“. On je zapravo bio voajer, a jedna od nekoliko poznatih ličnosti koje su bile pozvane na ove događaje bila je i pevačica Šer, navodi ovaj meksički medij.
Imao je čudnu opsesiju Hitlerom
Za razliku od većine nadrealista, koji su u potpunosti bili antifašisti i antihitlerovci, Dali je bio opsednut firerom do te mere da je počeo da ga slika. Među njegovim delima su „Hitlerova zagonetka“ i „Hitler masturbira“.
Jednom je rekao da je „često sanjao Hitlera kao ženu“ i da ga je nacistički diktator „uzbuđivao“.
Mislio je da je reinkarnacija svog mrtvog brata
Dalijeva majka rodila je svoje prvo dete 1901. godine, ali je ono umrlo od gastroenteritisa sa 22 meseca. Zvao se Salvador. Devet meseci kasnije rođen je drugi Salvador, koji je dobio ime po svom pokojnom bratu.
Kada je drugi Dali imao pet godina, roditelji su ga odveli u grob njegovog mrtvog brata i rekli mu da je on reinkarnacija pokojnika. To je imalo ogroman psihološki efekat na Dalija.
Umalo se ugušio dok je držao predavanje u ronilačkom odelu
Na Međunarodnoj izložbi nadrealista u Londonu 1936. godine Dali je odlučio da održi predavanje obučen u staro ronilačko odelo, koje je predstavljalo uranjanje u more svoje podsvesti. Sve je išlo dobro dok nije počeo da se guši u zvučno izolovanom ronilačkom odelu. Najzanimljivije je što je publika mislila da je to deo programa.
Zavisnik od masturbacije
Masturbiranje je bilo jedino seksualno zadovoljstvo koje je Dali redovno praktikovao. U svojoj autobiografiji je tvrdio da je ovu praksu nastavio i u odrasloj dobi, često pred ogledalom. Međutim, taj čin je takođe mu je ulio strah, jer se u to vreme verovalo da izaziva impotenciju, homoseksualnost i ludilo.
***
Komentar
***
Dalijevo slikarstvo sam upoznao
preko njegove kultne slike "Postojanost sećanja" 1931., - Satovi koji se tope - "meki
satovi" - meki satovi kao nesvesni
simbol relativnosti prostora i vremena, nadrealistička meditacija
o kolapsu naših pojmova fiksnog kosmičkog poretka. Kasnije sam saznao da
je na pitanje fizičara Ilje Prigožina da li su njegovi "meki
satovi" inspirisani Ajnšajnovom
teorijom relativnosti odgovorio "ne, to je moja nadrealistička percepcija
kamembera koji se topi na suncu"!
Referetni okvir fenomena Dali
daleko prevazilazi psihologiju,
to najbolje pokazuje Bunjueleov nemi kratki film koji je radio zajedno da
Dalijem – "Andaluziski pas"
1929.; namera im je bila da šokiraju i uvrede intelektualnu buržoaziju. Protivno
njihovim očekivanjima film je doživeo ogroman uspeh među francuskom buržoazijom
pa je Bunjuel ogorčeno uzvikno: "Šta mogu da uradim sa ljudima koji
obožavaju sve što je novo, čak i kada je to u suprotnosti sa njihovim
najdubljim ubeđenjima, ili o neiskrenoj, pokvarenoj štampi, i bezumnom krdu
koje je videlo lepotu ili poeziju u nečemu što je u suštini bio samo očajnički
strastveni poziv na ubistvo?"
*
"Postojanost sećanja" 1931.
Nasuprot – opsednutosti Homo
sapijensa da kontroliše vreme – Dali iskrivljuje same instrumente koji nas
obavešavaju o vremenu, ukida njihovu funkciju. Slika ismeva krutost
hronometrijskog vremena i predstavlja alegoriju besmrtnosti. Nijedan od ovih
"mekih" satova na slici ne pokazuje isto vreme; poslednji sat je
jedini "čvrst" i jedini ofarban u toplu, narandžastu boju, jasno se
izdvaja od mekih satova hladnim plavičastim tonovima; to je džepni sat prikazan
naopako i zato skriva kazaljke koje pokazuju vreme; zaražen je mravima -
insektom koji je kod Dalija povezan sa osećanjem užasa; to je sat Dalijevog oca
sa kojim je bio u velikom sukobu. Slika predstavlja nebo u sumrak, koje zauzima
gornju trećinu, dominira plažom i Mediteranom. Morski horizont koji služi kao
tačka nestajanja je jedini svetleći element platna. Uvala, stene i litice
Portligata prikazani su sa desne strane. Prema Fondaciji Gala i Salvadora
Dalija, slikar „nudi jednostavnu i strogu viziju prirode, prilično statičan
pejzaž koji prenosi određenu ideju sterilnosti". Slika je nastala, kao i
sve važne kreacije, slučajno i to tako što je na nezavršenu predhodnu sliku
dodao nekoliko časovnika. Nezavršena slika je saržala pustinjski pejzaž
Portligata sa stenama i skicom maslinovog drveta. Dali je često koristio motiv
Katalonije, naročito Portliget za koji je kazao: "ja sam kod kuće samo na
ovom mestu; na drugom mestu logorujem"! Za ovu najpoznatiju Dalijevu sliku
Gala je odmah primetila da "niko ne može da je zaboravi nakon što je
vidi". Dok ju je kreirao, kako sam kaže primenio je svoju metodu stvaranja
"paranoično-kritičku" pomoću koje je - istakao - na nadrealističko simboličan
način univerzalnu temu - vreme i smrt. Pošto je slika postala planetarni
poznata, kada je, kako sam kaže, na nadrealistički način proučio kvantnu fiziku
naslikao je varijaciju ove slike "Raspad postojanosti sećanja"
1954., prikazujući svoju slavnu sliku koju je podelio na sastavne elemente uz
niz pravougaonih blokova koji otkrivaju dalje slike kroz praznine između njih,
podrazumevajući nešto ispod površine originalne prvobitne slike. Da ne bude
zabune - sve te njegove brojne uspele nadrealističke kreacije, su najpre plod
velikog rada, proučavanja starih majtora slikarstva Boša,Vermera i & kao
što su i njegovi brkovi varijacija Velaskezovih brkova!
Zoran Stokić
3.01.2023.
Нема коментара:
Постави коментар