Van Dajkovo izgubljeno platno prodato za više
od tri miliona dolara
KULTURA Autor:Hina30. jan
202311:43 Izvor: Tanjug via AP Photo/Bebeto Matthews
Nakon što je bilo zaboravljeno u šupi na američkoj farmi, ponovno otkriveno platno flamanskog slikara Anthonisa van Dajka prodato je za više od tri miliona dolara na aukciji.
Delo je studija za kasniju sliku koju je izradio flamanski majstor pod nazivom „Sv. Jeronim“.
Završna verzija je u muzeju Boijmans van Beuningen u Roterdamu, preneo je CNN.
Studija, koja prikazuje nagog starijeg muškarca koji sedi na stolici, jedinstvena je iz nekoliko razloga, prema aukcijskoj kući Sotheby’s.
To je jedna od samo dve velike studije koje je Van Dajk napravio na osnovu živih modela.
Verovatno je naslikana između 1615. i 1618. godine, dok je Van Dajk bio mladi umetnik koji je radio zajedno sa Peterom Polom Rubensom u Antverpenu.
Ulje na platnu ima neobični put. Istraživanjem je tek nedavno identifikovano kao delo Van Dajka, rekao je Sotheby’s. Platno je otkriveno krajem 20. veka na farmi u Kinderhuku u Njujorku.
„Osoba koja ju je pronašla, Albert B. Roberts, bio je strastveni kolekcionar ‘izgubljenih’ komada, opisujući svoju zbirku kao ‘sirotište zagubljenih i zanemarenih umetničkih dela'“, rekla je aukcijska kuća.
Roberts je kupio odbačenu sliku za samo 600 dolara, prema Sotheby’su.
Ali ubrzo nakon toga, istoričarka umetnosti Suzan J. Barns objavila je članak u kojem je prepoznala delo kao „iznenađujuće dobro očuvano“ Van Dajkovo delo.
Slika je u četvrtak prodata za 3,1 milion dolara.
Deo prihoda biće u korist Fondacije Albert B. Roberts, koja pruža finansijsku podršku umetnicima.
***
Komentar
***
Uljana slika sa aukcije, koja je datirana između 1615/1618., je bila studija koju je slikar uradio kao pred-radnju za svoj rad „Sveti Jeronim sa anđelom“ (muzej Boijmans Van Beuningen, Rotterdam) - prikazuje starijeg golog čoveka pognutog na stolici sa licem obavijeno senkom i jasno izraženom mršavom muskulaturom. Majstor portreta dao je doprinos i na slikama sa bibliskim i mitološkim temama. Rubens je uvek govori da mu je Antonis van Dajk najbolji učenik koji je u potpunosti savladao njegovu tehniku slikanja. Rubens je na van Dajka preneo zanat da portret mora biti - moćan, emotivan, zemaljski. Zato i Rubensovi i van Dajkovi bibliski portreti omogućuju onome ko posmatra sliku da „pati” u smislu sažaljenja – u tradiciji pijetista. On su se bavi jevanđeljem na veoma liberalan i dramatizujući način. Veliki deo Rubenskovog i van Dajkovog slikarskog jezika stvorio je "osetljivost" za sledeće generacije slikara, sve do, slikarke Elizabete Vigee Le Brun (1755-1842) svakako najvećeg slikara portreta svog vremena u Parizu.
Zoran Stokić
31.01.2023.
Нема коментара:
Постави коментар