Posle 80 godina će
konačno biti objavljena muzika nastala u Aušvicu
Muzika koju su komponovali zatvorenici Aušvica tokom
Holokausta konačno će ugledati svetlost dana sledeće nedelje.
IZVOR: INDEX.HR SUBOTA, 25.11.2023. | 12:47 -> 14:50 Foto:
Shutterstock/Rawpixel.com
Biće predstavljena četiri od preko 200 komada koje je
otkrio dirigent i kompozitor Leo Gejer tokom posete tom koncentracionom logoru
2015. godine.
Gejer je posetio bivši nacistički koncentracioni logor nakon
što je dobio nalog da komponuje muziku u znak sećanja na Martina Gilberta,
britanskog istoričara i stručnjaka za holokaust koji je umro u februaru ove
godine.
Gejer, koji nije Jevrej, otputovao je u Poljsku da bi stekao
„osećaj težine“ Gilbertovog dela. Dok je bio tamo, sastao se sa arhivistom u
Memorijalnom centru i muzeju Aušvic-Birkenau, koji je spomenuo da imaju ostatke
muzičkih ploča koje su svirali orkestri u logoru.
"Umalo da se srušim..."
„Znao sam da u Aušvicu postoje orkestri i o tome smo
razgovarali, jer me je kao muzičara to zanimalo“, rekao je Gejer u telefonskom
intervjuu za CNN u četvrtak.
"Tek tada je pomenuo rukopise u arhivi. Skoro sam se
srušio kada mi je prvi put rekao - nisam mogao da verujem da je tako nešto
prošlo skoro nezapaženo skoro 80 godina", dodao je on.
Gejer, koji je doktorirao muziku i kompoziciju na
Univerzitetu Oksford, naglasio je da je ono što je sačuvano u Aušvicu „kao
rasuta slagalica“. Ali on je odlučan da sastavi ova dela i oživi ih.
Četiri numere koje će biti predstavljene sledeće nedelje
biće deo jubilarnog koncerta Constella Music povodom 10. godišnjice.
***
Komentar
***
Vivaldijeve kompozicije bile su revolucija u muzičkoj koncepciji, posebno u "Il cimento dell'armonia e dell'inventione". Ali ekonomski uslovi u Veneciji 1730-ih su se pogoršavali. Vivaldi je bio jedna od žrtava te krize. Završeno je njegovo 25-godišnje druženje sa Teatrom Sant'Angelo, operskom kućom. Godine 1740. njegov ugovor sa prestižnom dela Pieta — gde je bio zvezda 40 g — nije obnovljen. Vivaldijeva umetnička i finansijska perspektiva bila je mračna u Veneciji, pa se 1740. preselio u Beč pod pokroviteljstvom cara Karla VI; Međutim, ubrzo nakon što je Vivaldi stigao u Beč, Karlo VI je prerano umro od konzumiranja otrovnih pečuraka. Zbog smrti cara, opera je obustavljena na godinu dana. Vivadi je umro u siromaštvu 1741. Ironija Vivaldi je sahranjen bez muzičke pratnje! I odmah je zaboravljen. Zahvaljujući otkrićima iz Torina i Drezdena početkom 20. veka, mnoge njegove kompozicije, posebno opere, ugledale su svetlost dana. Prof Alberto Đeneti je u tomovima starih muzičkih rukopisa u Biblioteci u Torinu i Drezdenu (Vivaldi je je svoje rukopise slao Pisendelu) – slučajno 1926., – pronašao stotine izgubljenih Vivaldijevih rukopisa koncerata, opera, sakralnih dela. Trebalo je vremena i rada brojh ljudi da se to blago sačuva iz kandzi Musolinija i Hitlera; pride Torino i Drezden su saveznici bombardovali. Kako su Vivaldijevo muzičko blago spašavali iz Torina i Drezdena prava je kriminalistička drama sa elementima crne komedije. Zahvaljujući brojnim znanim i neznanim junacima, mnogi od njih su bili jevreji, možemo danas slušati Vivaldijevo muzičko blago!
*
https://www.youtube.com/watch?v=tI04DmP862s
Vivaldi - Orlando Furioso
(Marilyn Horne, Kathleen Kuhlmann, San Francisco Opera) | Full Opera
(Jedini ravnopravni konkurent Hendlovim operama bio je
zapravo Vivaldi)
Zoran Stokić
25.11.2023.
Нема коментара:
Постави коментар