„Više neće imati ko
da proizvodi kulturne sadržaje“: Docent FLU o peticiji za prostor
KULTURA Autor: N1 Beograd 22. nov
202316:00 N1
Suočićemo se sa tim da neće imati
ko da proizvodi ono što je kulturni sadržaj ovog grada, upozorava Nemanja
Nikolić, umetnik i docent na Fakultetu likovnih umetnosti, objašanjavajući
ideju iza inicijative da se sistemski reši pitanje prostora za rad umetnicima.
Beogradu je potreban prostor gde
će umetnici moći da rade, kaže on. Grupa umetnika i zaposlenih na Univerzitetu
umetnosti u Beogradu pokrenula je peticiju „Prostor za umetnost“. U njoj
zahtevaju sistemsko rešavanje problema dodeljivanja i obezbeđivanja prostora za
umetničko stvaralaštvo.
„Zahtevamo isključivo ono što je
odavno standard u okolnim državama.
Trenutno oko pedeset umetnika
radi u zapuštenom prostoru fabrike Jugošped, ali im je poručeno dačak i tamo
nisu poželjni jer je taj prostor namenjen Beogradu na vodi. Danas neki od
vodećih umetnika kiriju plaćaju netransparentno, kreću se kroz memljive
kancelarije sa dotrajalim instalacijama i stvaraju kapitalna dela srpske
umetnosti u nebezbednim uslovima. Istovremeno, grad Beograd ima u svom posedu
oko 150 ateljea namenjenih umetnicima o čijoj sudbini se ne zna ništa.
Mi ne zahtevamo socijalnu pomoć,
već dogovor. To podrazumeva da bi umetnici plaćali troškove korišćenja prostora
po subvencionisanim cenama, jer je kultura istorijski jedan od najvećih
nacionalnih resursa i u današnjem svetu je neophodno da iza kulture stane
matična država, jer je samo tako moguće, uz sav talenat, ići u korak sa
svetom.“
Kad je u pitanju kultura nadležni
nemaju sluha, ocenjuje Nikolić i dodaje da je to slučaj i sa prostorom Cvijeta
Zuzorić, po pitanju položaja i statusa slobodnih umetnika, to je širi problem
koji se već jako dugo ne rešava.
„Nigde kultura i umetnosti nisu
prepušteni samo tržištu, to tako ne može da funkcioniše, ako želite dobru
muzičku, pozorišnu, alternativnu, scenu morate da je subvencioniše na neki
način“, dodaje.
Ljudi odlaze u Ljubljanu, Berlin,
Beč, zbog sadržaja koje oni nude. I tu se stvara disproporcija, sa jedne strane
navodno želimo da imamo regionalni centar, a sa druge strane ne podržavamo
umetnike koji ih stvaraju“, zaključuje on.
Pokretači peticije Prostor za
umetnost su dr um. Luka Tripković, asistent, Fakultet likovnih umetnosti i dr
um. Nemanja Nikolić, docent, Fakultet likovnih umetnosti.
Peticiju su podržali Akademik
Mrđan Bajić, redovni profesor Fakulteta likovnih umetnosti u penziji; profesor
emeritus Ćedomir Vasić, nekadašnji rektor Univerziteta umetnosti i redovni
profesor Fakulteta likovnih umetnosti; istoričarka umetnosti i kustoskinja
Biljana Tomić, dugogodišnja urednica likovnog programa SKC-a.
***
Komentar
***
https://www.youtube.com/watch?v=-_RGKAJBusU
Pál I Esterházy of Galántha
(1635-1713) - Varias Obras
Pal Esterhazi (1635-1713) iz
bogate grofovske porodice Esterhazi nije bio poznat samo po svojim vojnim
uspesima protiv Osmanskog carstva, zbog kojih ga je car Leopold I, uzdigao u
"princa Svetog rimskog carstva" (a njegova je titula
"princa" proširena na njegove muške potomke) nego je isto tako bio
poznat po svojim – uspesima u kulturi u Mađarskoj. Osnovao je privatnu muzičku
kapelu Esterhazi, poznatu po svojim solo pevačima, horu i orkestru (koja je
zvezdane trenutke dostigla kasnije pod vođstvom J. Hajdna) - bio i donator,
pokrovitelj u književnosti i ostalim granama umetnosti. Bio je kompozitor
amater koji je dostigao rang profesionalaca o čemu najbolje svedoči njegova
"Harmonia Caelestis" - ciklus od 55 sakralnih kantata komponovanih u
baroknom stilu, objavljen u Beču 1711. Svaka od kantata se sastoji od jednog
stava. Komponovane su za glasove (solo glas, duete), hor i orkestar (uključujuć
i viole, violine, harfu, fagot, flaute, trube, orgulje, timpane), u kantatama
se koriste i tradicionalne mađarske i nemačke melodije kao i bečki
akademski stil - pod italijanskim
uticajem. Pamti se i kao jedan od sastavljača "Trophaeum Domus Inclitae
Estorationae" - veoma važne mađarske ilustrovane knjige (kao i , na
primer, "Chronicon pictum" 1358) koja je doprinela - formulisanju
nacionalne slike u Mađarskoj, zasnovane na etno-mitovima, sećanjima na
zajedničke pretke i kolektivnu prošlost, kulturnim vrednostima, zakonskom
kodeksu, običajima i modelima ponašanja i, na kraju, ali ne i najmanje važno,
na slikovitost zavičaja. Pal Esterhazi u
1.300 priča opisuje poštovanje Device
Marije.
Zoran Stokić
22.11.2023.
Нема коментара:
Постави коментар