GALILEJEVE ANAMORFOZE[1]
"U svojoj delatnosti ja uopšte
ne oponašam ni jednu od stvarnih stvari... I baš zbog toga je moja umetnost
savršenija od one koja oponaša stvari i likove, zato je bliža beskonačnom..."
Nikola Kuzanski
Ovim ogledom pokušaćemo da dovedemo u sumnju vekovnu sliku o
Galileju kao velikom fizičaru i matematičaru i predložićemo jednu novu, čini
nam se mnogo realniju[2]:
Galilej - vešti latinski retoričar. Naime, po svom obrazovanju on se nikako ne
može smatrati ni naučnikom ni filozofom, a u njegovim knjigama nema otkrića i
originalnih naučnih misli, već - u izobilju - "LOGIKE UBEDJIVANJA".
Danas ime Galilea Galileja (1564 - 1642) predstavlja sinonim
mučeništva i pobede u borbi za novu nauku. Bolje upućeni vezuju to ime odmah za
"Epur si mouve!" - definitivnu prevagu heliocentričnog nad geocentričnim
sistemom sveta ("Dialogo... sopra i due massimi sistemi del
mondo..."), kao i za njegova tehnička dostignuća - astronomski durbin i
hidrostatsku vagu. A eksperti bi govorili o njegovom dinamičkom razumevanju
sveta (pojmu ubrzanja i inercije), oličenom u zakonima slobodnog pada i kosog
hica, tj. o njegovom glavnom delu "Discorsi e dimostrazioni matematiche
intorno a due nuove scienze".
Cilj ovog ogleda je,
medjutim, da ospori standardno ortodoksno gledište o ovom naučniku[3] i da pokaže da je, u suštini, Galilej samo
jedan u nizu važnih mislilaca na putu od Aristotelove ka Njutnovoj nauci, a
nikako da je on sam - sinonim čitave moderne nauke. U želji da primerima
potkrepe svoje filozofske sisteme, već vekovima se razni filozofi pozivaju na
Galilejev "naučni metod". Materijalisti i pozitivisti, na primer,
vide u Galileju čoveka koji je svojim eksperimentima racionalno uspeo da
"pokaže i dokaže" Keplerov sistem sveta, kao i zakone inercije, kosog
hica itd. Sagledamo li, medjutim, i Galileja iz jednog novog ugla, što je moguće
nepristrasnije i, dakle, poštenije (što je danas, svakako, mnogo lakše nego
nekada), uvidećemo da on, zapravo, nije posedovao nikakav odredjeni NAUČNI METOD. Nadalje će u ovom ogledu biti
dokazano da Galilej nema PRIORITET što se
tiče bilo kog zakona koji mu se pripisuje, te da isto tako nije prvi
konstruktor ni teleskopa[4] ni časovnika[5]
niti je prvi otkrio pojavu Sunčevih pega[6]. Ono u čemu Galilej ima prioritet jeste nekoliko
otkrića u vezi sa nebeskim telima, a koja su publikovana u "Zvezdanom
glasniku", ali zbog kojih on nikako ne bi bio nešto posebno istican u
istoriji nauke. To otkriće VENERINIH MENA
i JUPITEROVIH SATELITA[7]
pa čak i kada bi mu se priznao i prioritet po pitanju praideje zakona INERCIJE i RELATIVNOSTI
- opet nije ono zbog čega je Galilej izborio privilegovan položaj u istoriji
nauke: on se za takav položaj, pre svega - pa, može se reći, i isključivo-,
izborio fanatičnim zalaganjem za izgradnju nove meta-paradigme mišljenja, a što
se najbolje može pratiti na njegovoj razradi principa relativnosti.
Započinjući na tom planu pravu propagandnu kampanju, on se,
medjutim, služio uglavnom idejama drugih naučnika: Filopona, Buridana,
Bredvordajna, Svajnsheda, Orema, Benedetija, Keplera, Kavalijerija... No ako je
već i imao nekakvu iracionalnu potrebu da podrži Kopernikov sistem sveta,
Galilej nije pokušao da uz pomoć tih ideja taj sistem proveri (te da nekim
eksperimentom pokaže njegovu ispravnost - jer to, uostalom, nije ni moguće), već
je krenuo obrnutim putem: počeo je oživljavati stare provere Aristotelovih
gledišta, čijim je pobijanjem smatrao da automatski obezbedjuje legitimnost
Koperniku.
Medjutim, u to vreme svaki pokušaj osporavanja Aristotelovih
gledišta još je značio suprotstavljanje uopšte razumu, značilo je to sukobiti
se sa tadašnjim poimanjem uloge čula kao sasvim objektivnih entiteta: upravo je
takvo shvatanje o čulima toliko vekova obezbedjivalo legitimnost Aristotelovoj
"fizici", odn. filozofiji prirode. A silogistička forma te
Aristotelove kvalitativne "fizike" učinila ju je idealnim tautološkim
teorijskim sistemom. Stoga, da bi se potkopala ta tako stabilna gradjevina,
bilo je nužno stvoriti jedno potpuno novo iskustvo! Trebalo je obnoviti stare Filoponove
eksperimente, trebalo je uvesti misaone eksperimente koji se zasnivaju na nizu
idealizirajućih postavki.
Ne mogući da drugačije izbegne tu nezgodnu činjenicu da se
kopernikanizam kosi sa nizom očevidnih činjenica, Galilej pribegava oksfordskoj
kinematici[8], te uz njenu pomoć kreće u konstruisanje NOVOG empirijskog iskustva. Medjutim, to
nadglasavanje srednjevekovnog superracionalnog peripatetičkog uma postignuto je
pre svega "iracionalnim sredstvima, kao što su propaganda, emocije, ad
hoc-hipoteze i pozivanjem na predrasude svake vrste".[9]
Preokretanje strukturalnog prostora Aristotelove
"fizike" u funkcionalni prostor nove nauke, koje je započeto u
renesansi, preokretanje mitskog pojma vremena[10],
koje je započeo Platon u "Timaju", u stalno ravnomerno, nepromenljivo
vreme, vreme Keplerovih zakona, dalo je Galileju taj neophodni novi misaoni
medijum - sredstvo da stara čulna opažanja uobliči u novi sistem iskustva. A to
je značilo ukidanje onog što je neposredno dato u čulnom zapažanju (gde, na
primer, mesto, na kome se neki predmet nalazi, nije nešto što bi se moglo
odvojiti od sadržaja - od tog predmeta - koji se tu nalazi) za račun
konstruktivno proizvedenog metričkog prostora matematike.
"Anizotropni", "nehomogeni", fiziološki prostor čulnog zapažanja
zamenjen je izotropnim, homogenim prostorom čistog saznanja Euklidove
geometrije.
Intuicija konkretnih stvari (Aristotelove
"fizike") zamenjivana je, znači, intuicijom jednog čistog
funkcionalnog postupka.
Bilo je to uzdizanje čulnih kvaliteta na nivo matematičkih
veličina, koje je moguće egzaktno definisati. Fizika slika ustupala je mesto
fizici principa.
Za razliku od Leukipovog i Demokritovog atomizma koji nije
sadržavao nikakvo opšte misaono sredstvo za prikazivanje "promene"
(nikakav princip na osnovu kojeg se može učiniti pojmljivo, i zakonito
odrediti, uzajamno dejstvo atoma), Aristotel je napredovao do stvarne analize
fenomena samog kretanja. Kretanje je tu ostvarenje onog što potencijalno
postoji.[11]
Aristotel je uz pomoć teleoloških principa i silogističkog
metoda izgradio strukturnu organicističku teoriju prirodnih promena (kretanja).
Osnovni pojmovi Aristotelove "fizike", medjutim, skoro da i ne postižu
ništa više od čisto jezičkih pojmovnih obeležja ("teško"-"lako",
"retko"-"gusto", "vlažno"-"suvo",
"hladno"-"toplo", "tvrdo"-"meko",
"puno"-"prazno"...). Bila je to teorija prirode koja nije
prevazilazila čulna iskustva stečena neposrednim posmatranjem. U toj
"fizici" nisu postojali prirodni zakoni ni eksperimenti, niti u njoj
postoje teorijski termini kao što su BRZINA,
SILA, MASA, TEMPERATURA...
Već je u Platonovoj Akademiji prostor geometrije počeo da
zadobija karakter jednakoobraznosti, stalnosti, a što je protivrečilo čulnom
zapažanju. Izgleda da je baš ta praideja geometrijskog prostora čistog
saznanja, tj. ideja homogenosti i izotropnosti prostora, uplašila Aristotela,
koji nije želeo da veruje u takve "sanjarije"[12],
čija bi posledica, po njemu, bila ta da
"geometrijske tačke imaju istu prirodu kao zvezde". Kako verovati u
kretanje Zemlje, čudio se, zatim,
Aristotel, kada to toliko protivreči neposrednom opažanju? Sve je to
doprinelo da Aristotel u temelje svoje metafizike ugradi i ideju o "nemešanju
rodova", koja nije dopuštala mešanje fizike i geometrije[13],
te da razvije i ideju o "nepokretnosti" matematičkih bića. Dakle,
budući da su Platonova matematička bića (ideje) bila plod čovekove uobrazilje,
budući da su nestvarna i nepokretna, morala su biti izbačena iz te
"fizike" koja je želela da se bavi samo stvarnim, pokretnim objektima.
Tako je Aristotelova "fizika supstance"[14] zaustavila Platonov simbolički metod
gradjenja pojmova.
Tako na primer, Aristotel nije nastavio da razvija metaforu
o "zakonu prirode", koja se pojavila u "Timaju"[15],
a i pojam vremena, koji je Platon takodje počeo da razvija u "Timaju"[16]
- umesto daljeg razvoja - doživljava stagnaciju: iako je, u Platonovom duhu,
Aristotel zaključio da "vreme nije kretanje" ("Fizika",
219b, 3) i da je ono, dakle, "nekakav broj"[17]
("Fizika", 219b, 5) i taman kada je pripremio teren za napuštanje
prirodnog jezika, tj. u trenutku kada se moglo očekivati uvodjenje jednog čisto
SIMBOLIČKOG teorijskog pojma, - Aristotel
se, vodjen biološkom empirijskom intuicijom, ponovo vraća prirodnom jeziku,
tvrdeći da "vreme, naime, nije broj kojim brojimo, nego onaj brojeni; a
taj - prema pre i posle - izlazi uvek drugačiji, jer 'trenuci' su drugačiji"
("Fizika", 220b, 7-10).
Zahvaljujući latinskim prevodima i komentarima Aristotelovih
traktata iz logike i retorike[18]
od strane Boetija, "poslednjeg Rimljanina" i "oca
sholastike", - bilo je u srednjem veku jednako moguće govoriti o sv.
Avgustinu i Aristotelu. Boetijev pokušaj da Aristotela i Platona približi hrišćanskoj
teologiji, zbog njegove iznenadne i tragične pogibije, ostao je tek na pola puta,
bez ijednog prevoda Platonovih dijaloga.[19]
Pa ipak, Boetijeve knjige, kao što su "Uteha filozofijom"[20],
"Osnovi aritmetike"[21]
"Osnovi muzike", zajedno sa Avgustinovim knjigama o slobodnoj volji i
muzici, biće glavni izvori neoplatonizma srednjevekovne Evrope.
U jeku ovog istorijskog perioda počeli su se od XII veka
ovde-onde (u Vizantiji, na Siciliji, u Francuskoj i Španiji) pojavljivati neki
neobični ljudi još neobičnijih ideja. Njihov osnovni kredo bio je vapaj za
slobodom srca i uma. Odlični poznavaoci raznih jezika, ti vitezovi mašte i
razuma - za nas danas bezimeni! - stvarali su neophodne uslove za pojavu
italijanske društvene renesanse: Jovan Španski, Žerar od Kremone, Mihajlo
Skot... Na latinski se prevode dela grčkih, jevrejskih i arapskih filozofa -
Aristotela, Majmonida, Avicene, na primer. Preko prevoda Žerara Kremonskog
Latini su se oko 1150. god. mogli upoznati sa alhemijom i hermetizmom Arapa.[22]
A Bernard iz Tura, upoznavši se najpre sa kineskim i egipatskim idejama o
medjuzavisnosti mikro i makrokosmosa, mogao je da napiše jednu od najčitanijih
rasprava XII veka: "De mundi universitae sive megacosmus et
microcosmus". Ta je znamenita knjiga omogućila Evropljanima da razviju
bogata mističko-medicinska učenja, čiji se bitan doprinos ogleda i u tako ranom razvoju
eksperimentalnog metoda u evropskim naukama. Bio je to vek susreta i sa
vavilonskom simboličkom algebrom i - tada toliko nadmoćnom - kineskom tehnikom
i tehnologijom: tehnikom prerade rude u visokim pećima, segmentnim mostovima,
bušotinama, razbojem, mlinovima i časovnicima na mehaničko-hidraulični pogon, štamparskim
priborom, eksplozivom, te raznim instruumentima koji koriste znanje magnetskoj
polarnosti, ekvatorskim načinom praćenja planeta...
Ta bogata "predigra" i "vežba" renesanse
trijumfalno se, krajem XIII veka, završila jednom velikom idejom Rodžera Bekona
o postojanju PRIRODNIH ZAKONA.[23]
Veoma apstraktna Bekonova ideja
morala je, medjutim, na svoju legitimnost da čeka sve do pojave Bojla i Njutna.
U samom Bekonovom vremenu alegorija i simbola - vremenu velikih ideja, ali
primitivnih, nerazvijenih metoda - ta je metafora ostala neprimećena.
Srednjevekovna je misao još i tada vezu izmedju stvari tražila tako što je
uspostavljala vezu izmedju svrhe i smisla. Bila je potrebna revolucionarna
kartezijanska naučna metoda, u kojoj se kao polazne tačke u naučnim teorijama
uzimaju sudovi i stavovi, a ne sami pojmovi, da bi se veza izmedju stvari počela
tražiti isključivo u uzročno-posledičnom maniru. Izgleda da je tek sa
Dekartovom "Analitičkom geometrijom" i "Raspravom o metodi"
postalo jasno, kako to tvrdi Kasirer, da se sva naša spoznaja prostora i
prostornih relacija može prevesti na nov jezik, na jezik brojeva, i da se tim
prevodjenjem i preobražajem istinski karakter geometrijske misli može mnogo
jasnije i prikladnije shvatiti... "Novi kriterijum istine, na kojem počiva
Dekartova filozofija, ruši vladajuću sliku sveta 'supstancijalnih oblika'...
Svi kvaliteti oseta isključuju se iz objektivne slike prirode: /jer/ oni izražavaju
samo osobinu subjekta opažanja, a ne osobinu predmeta. Time su ne samo
eliminisani miris i ukus, boja i ton, kao objektivna obeležja, nego su i
osobine kao što je tvrdoća i težina prestale da budu nužna i konstitutivna
svojstva prirodnih tela... Tako je ono što se obično naziva materijom, u
karakteru svog čistog bivstva, svedeno na prostor, na dimenziju... Put do
'racionalne' analize prirodnih pojava vodi kroz prostornu intuiciju."[24]
Sve to, medjutim, još nikako nije onaj Njutnov MATEMATIČKI PROSTOR. Da bi se do njega stiglo,
bilo je potrebno zaključiti da apstraktni matematički prostor nema pokrića i
osnova ni u psihičkoj ni u fizičkoj realnosti. Preciznije rečeno, tek je Njutn
zaključio da tačka, prava i ravan nisu ni psihički ni fizički predmeti, oni su,
za njega, simboli apstraktnih relacija. A krajnja konsekvenca takvog razmišljanja
jeste ta da se mi u apstraktnom matematičkom prostoru, znači, ne bavimo ISTINITOŠĆU STVARI, nego, pre svega, ISTINITOŠĆU SUDOVA I PROPOZICIJA. U tom razgraničenju
realnog od matematičkog prostora leži i sva nadmoć Njutnovog metoda u odnosu na
Keplera, ali i u odnosu na Galileja.
Tako smo došli i do dve glavne tačke razgraničenja izmedju
Njutna sa jedne strane i Galileja i Keplera sa druge. Da bi se Kepler i Galilej
mogli smatrati tvorcima novog naučnog metoda, morali su imati ono što je,
zapravo, imao tek Njutn, a to je svest da se prirodne pojave mogu uspešno
shvatiti i tumačiti samo uz pomoć PRIRODNIH
ZAKONA i OPŠTIH POJMOVA u kojima je
veza izmedju STVARNOSTI i POJMA - SIMBOLIČKA.
Centralno Keplerovo delo, "Harmonija sveta", nije
- kako to mnogi još i danas misle - nikakva astronomska knjiga. Program svog
glavnog dela Kepler je nenametljivo izložio još u prvoj publikovanoj knjizi,
"Kosmografskim misterijama", godine 1596. Oslanjajući se na ideje
Pitagore, Platona, Prokla i Kuzanskog, Kepler se nadao da će upravo njemu poći
za rukom da da najbolji mogući magijsko-simbolički opis makro i mikro-sveta.
Keplerova astronomija, onakva kakva je data u njegovoj "Novoj
astronomiji" i "Rudolfovim tablicama", predstavljala je tada za
njega jednu od mnogih usputnih stanica - pored astrologije, teologije, teorije
muzike, mistike - kroz koje je morao proći da bi dospeo do sopstvenog ključa za
pokušaj odgonetanja harmonije sveta.
Njegove hermetične knjige, medjutim, gotovo da niko nije iščitavao
do kraja. Tako se dogodilo i to da su značaj "Rudolfovih tablica"
Keplerovi savremenici shvatili tek godinu dana nakon njegove smrti: povod je
bilo jedno tačno predvidjanje koje je on tu dao, naime da će Merkur proći
ispred Sunca dana 7. XI l631. god. Malo po malo, Keplerove tablice kretanja
planeta (omogućene Braheovim preciznim merenjima) postale su nezamenljivi priručnici
u rukama astronoma i astrologa. No takvim putem nisu prošle i tri Keplerove
"teoreme" (površine, elipse i obilaska). Već i samo pogrešno
numerisanje tih teorema svedoči o nepoznavanju sadržaja Keplerovih teorijskih
knjiga.
Ni sam Galilej nije imao strpljenja da pomno iščitava
Keplerove rukopise. Upravo stoga Keplerove elipse nisu ostavile nikakvoga traga
u Galilejevom delu. A bez Keplerovih ideja nije ni bila moguća stvarna
revolucija u nauci (povezivanje fizike i astronomije), koju je Galilej toliko
priželjkivao.
Pišući o Galilejevoj fizici i matematici, gotovo svi autori
nekritički barataju nekolikim stereotipovima: o tome kako je Galilejeva misao
bila nearistotelovska, tj. da je bila platoničarska, o tome kako je Galilej
koristio induktivni metod, kao i o tome da je bio veliki eksperimentator (tj.
nekakav "latinski Arhimed"). Vekovima se filozofi i fizičari utrkuju
u fingiranju argumenata koji bi svedočili u prilog njihovim tvrdnjama, a što u
Galilejevom opusu, nesistematičnom i punom protivurečnosti, ni nije teško postići.
No kada se sagledaju i shvate sve protivurečnosti Galilejevog dela, shvatiće se
i to da se Galilej celog života zapravo nije emancipovao od Aristotelove
filozofije prirode. Tačnije, Galilej se celoga života hvatao u koštac ne sa
Aristotelom[25],
već pre svega sa srednjevekovnom peripatetičkom praksom.
Vezanost za Aristotelovu dogmu o kružnom kretanju, kao i za
dogmu o konačnosti prostora, onemogućila mu je da dodje do Dekartovog i
Njutnovog principa inercije sa jedne strane, te da prihvati Keplerove elipse s
druge strane. Nepotrebnu zbrku oko istorijata principa inercije stvorio je
Njutn nepromišljenom izjavom da je taj princip preuzeo od Galileja. Ključni
termini u tom principu su STATUS, RAVNOMERNO i
PRAVOLINIJSKO, a ključna ideja vezana je
za odsustvo realnog prostora; a tih elemenata kod Galileja, zapravo, uopšte
nema - ali ih zato ima kod Dekarta![26] Galilej odbija da raspravlja o uzrocima
kretanja, njegove se teorije ne primenjuju na spoljne pojave, "one ne
spasavaju te pojave, one izražavaju njihovu suštinu". Zato su njegove hipoteze bile isuviše
konkretne: u njima je pojava pretvarana u pojam, a ovaj, pak, u sliku koja je
stvarala SAMO JEDAN konačan pogled,
"realno tu predstavlja inkarnaciju matematičkog".[27]
Za njega su hipoteze bile i ostale materijalne istine fizičkog
sveta, tj. on je bio još daleko od hipotetičko-deduktivnih teorijskih sistema
jednog Dekarta ili Njutna, koji su se tako vešto koristili neproverljivim
simboličkim sistemskim hipotezama; te su hipoteze pretvarale pojave u ideje, a
ideje u slike duhovnog a ne čulnog oka. Tek su Dekartovi "Filozofski principi"
zaista raskinuli sa aristotelovskom intelektualnom tradicijom. A Galilej,
umesto da postavlja smele simboličke hipoteze, zapravo se neprestano grčevito
držao Aristotelovog kanona iz "Druge analitike", po kome
"premise u deduktivnom objašnjavanju moraju, izmedju ostalog, biti
istinite, da se mora znati da su one istinite i da moraju biti 'poznatije' od
eksplikanduma"[28]
To je samo jedan od mnogih primera, koji potvrdjuje tezu o
nestalnosti Galilejevog delanja, tj, slobodnije rečeno, on se stalno nalazio u
raskoraku, a da toga, verovatno, nije bio ni svestan: ne razumevajući samu suštinu
matematike, on preuveličava njen značaj u prirodnim naukama; deklarativno
potpuno protiv Aristotela, on se ipak vezuje za Aristotelovu dogmu o kružnom
kretanju i konačnom prostoru; zagovarajući novu nauku, on ne čini ništa da
razvije i njen metod...
Krećući se za sledbenicima Platona i Aristotela, on je, sa
jedne strane, dogmatizovao značaj matematičkog u novim naukama, ali, sa druge
strane, iako je sebi pribavio titulu i profesora matematike, on uopšte nije bio
u stanju čak ni da čita znamenite knjige svojih prethodnika, kakve su bile
"Suma aritmetike" Luke Pačolija, iz 1494, "Velika veština"
Kardana, iz 1545, "Uvod u analitičku veštinu" Vijeta, iz 1591,
"Algebra" Rafaela Bombelija. Galilej ne samo da nije bio upoznat sa
savremenom matematikom - on za to, štaviše, nije imao ni želje! Njegov je
matematički amaterizam bio posledica njegovog renesansnog pogleda na stvari
matematike. Kao i od retorike, u periodu renesanse, i od matematike se očekivala
neposredna korist. Bila je to "humanistička matematika" koja se
pojavljivala pod maskom arhimedizma. Korisnost matematike, koja se već bila
osvedočila u arhitekturi, balistici, komercijalnim poslovima, slikarstvu, ali i
astrologiji i medicini, trajno je hipnotisala Galilejev um. Tako je za njega
matematika bila i ostala TEHNIČKA nauka -
ona koja je imala da bude vezana za praktičnu geometriju te raznovrsne procese
merenja vezanih za vreme, visinu, dužinu, težinu i zapreminu. Vijetova
"Algebra nova", kao i matematičke misli Kuzanskog, bile su strane
Galileju. Potpuno ravnodušan za pitanja teorijske matematike, on nije umeo,
poput Keplera, Robervala, Paskala, Fermaa, Kavalijerija, Toričelija, Valisa da
u "božanstvenom Kuzanskom" nasluti budući pravac matematičke
"analysis infinitorum"; hrišćanska prijemčivost za pojam beskonačnosti
njemu je ostala strana. Iako je obećavao sintezu fizike i matematike, on se
nije ni približio onome što toj sintezi nužno prethodi, a što je pošlo za rukom
Dekartu: sintezi geometrije i algebre. Bez pojma opšteg broja, pojma
promenljive, funkcije jedne promenljive, infinitezimale, nije nikakvo čudo što
Galilej nije bio u stanju da na matematičkim osnovama izgradi dinamiku. Pa i
njegova kinematika bez tih baznih matematičkih pojmova bezgranično je siromašna.
Bez pojma izvoda nema valjanog kinematskog pojma brzine i ubrzanja. Nedostatak
matematičke dubioznosti, kakvu su posedovali jedan Ferma, Roberval, Gregori,
Kavalijeri, Toričeli, onemogućio je Galileja da stvori jedan heuristički metod,
jedan "modus operandi" koji bi mu omogućio kinematsku interpretaciju
promene trenutne brzine. "Modus operandi" bi mu u geometrijskom
tretiranju kretanja omogućio da nadje nagib tangente u zadatoj tačci krive.
Površno poznavanje Euklidovih "ELEMENATA"
bilo je Galileju dovoljno da u geometrijskom tretiranju problema kretanja
koristi samo Eudoksovu teoriju odnosa. Bio je to povratak u XIV v, na
kinematiku Merton-koledža i Orema, gde su se kinematske tvrdnje geometrijski
dokazivale uz pomoć dijagrama. Bez pojma trenutne brzine bio je prinudjen
uglavnom da se bavi jednolikim kretanjem te da ostane bez definicije prostora i
vremena. U svom velikom opusu Galilej nigde ne uspeva da izgradi jasnu vezu
izmedju prostora i vremena.
Ne naučivši ništa od svojih matematičkih savremenika, koji
su već uveliko konstruisali razne infinitezimale, Galileju nije ostala druga
mogućnost nego da se pri razradi pojma ubrzanja posluži pre svega sholastičkim
elementima, uključujući tu i sholasticima toliko omiljeni eklekticizam. Pošto
su od Galileja načinili sinonim za novu matematičku nauku, istoričari i
filozofi nauke uporno odbijaju da u njegovim radovima vide brojne sholastičke
elemente. A zapravo, shvatimo li Galileja kao nekakvo ogledalo, dobićemo taj
interesantan efekat da se u njemu ogleda onaj ko je pred njim: naučnik XX veka
videće u Galilejevom delu obrise moderne fizike, a kakav Aristotelov djak
mislio bi da je Galilej baš Aristotelov komentator.
Možemo uzeti bilo koji Galilejev teorijski rezultat i uvek ćemo
biti u stanju da pokažemo njegov osobit dar za eklekticizam. Na primer, problem
slobodnog pada: kratku istoriju tog problema započećemo Aristotelovim zapažanjem
datim u knjizi "O nebu", gde se tvrdi da je "odnos težina
/padajućih tela/ obrnuto srazmeran vremenima padanja" (I,273b). Filopon
Aleksandrijski, pak, u VI v. pokušava da dokaže netačnost ovog Aristotelovog
zaključka. Pozivajući se na posmatranje i eksperiment (te boreći se protiv bilo
kakvog verbalnog argumenta), Filopon tvrdi da, ako sa iste "visine pustimo
dva tela od kojih je jedno više puta teže od drugog, /uočavamo/ da odnos
vremena padanja ne zavisi od odnosa težina, /jer je/ razlika u vremenima veoma
mala. Ako je, recimo, jedno telo dva puta teže od drugog, razlike u vremenu
nema ili je ona neprimetna." članovi Merton-koledža u Oksfordu u XIV v.
postavili su problem slobodnog pada na matematičke osnove. Posebno je vredno pažnje
njihovo tretiranje pojma ubrzanja, kao i njihovo zasnivanje teoreme o srednjoj
brzini. "Ubrzanje se odnosi prema brzini", tvrde oni, "kao
brzina prema putu, jer kao što se put stiče brzinom, tako se i brzina stiče
ubrzanjem"! Kada Galilej 1638. god. u svojoj znamenitoj "Raspravi i
matematičkim dokazima o dve nove nauke", u "Trećem danu"
(odeljak o jednako ubrzanom kretanju), u teoremi I, propozicija I, i u teoremi
II, propozicija II[29],
bude govorio o slobodnom padu, odnosno prirodno ubrzanom kretanju, biće to
doslovno plagiranje kinematskih rezultata mertonovaca. Teoremu I, zajedno sa
njenim dokazom, eksplicitno - a teoremu II implicitno - nalazimo i kod
mertonovaca, a i kod Nikole Orema. Ovaj primer ima osobitu težinu, jer svi
autori, bez izuzetka, ističu da je tim matematičkim zakonom slobodnog pada ()
stvoren novi metod za
ispitivanje prirode. Razlike postoje utoliko što jedni ističu da je do tog
zakona Galilej došao eksperimentom, a po drugima pomoću izvesnih platoničarskih
elemenata. Posebno je neutemeljena tvrdnja onih prvih - da su eksperimenti na
strmoj ravni i sa tornja u Pizi doveli Galileja do zakona slobodnog pada. Jer,
da bi se jedan takav eksperiment izveo, a da se pri tome smatra i validnim,
morao bi pri kretanju tela biti isključen otpor vazduha, tj. tela bi se morala
kretati u vakuumu. Ali, prvu vazdušnu pumpu izgradio je tek Gerike 1645. god.[30]
A i zbog vrlo nepreciznog vodenog časovnika kojim je merio vreme, Galilejevi
eksperimenti ne zadovoljavaju prvi i osnovni uslov svakog merenja: da greška
pri merenju ne sme biti reda veličine dobijenih rezultata. Zanimljivo je napomenuti
da u vreme izvodjenja eksperimenata 1604, pa, zvanično, sve do 1638. god,
Galilej tvrdi da je u slobodnom padu brzina srazmerna predjenom putu, a ne
vremenu - u njegovoj notaciji: .
(Bez mernih tabela, bez opisa merne opreme i toka merenja -
ni njegovi savremenici, a ni mi danas, nikako ne možemo proveriti te Galilejeve
navodno eksperimentalne rezultate.) Primetimo da Dekart i Bekman[31]
ponavljaju Galilejevu grešku, tj. i oni ubrzano kretanje vezuju za predjeni
put.
Bilo kako bilo, Galilej tek pred kraj života daje novu
formulaciju problema slobodnog pada. šta - ili ko ga je na to naveo? - Biće to,
najpre, njegov izvanredni djak Kavalijeri, matematičar, jedan od retkih koji je
Galileja zapravo mogao upoznati sa mertonijanskom kinematikom, pa i sa činjenicom
da je ubrzano kretanje, kao i svako kretanje, pre svega jedan vremenski
fenomen. Taj zaključak je neizbežan kada se zna da je Kavalijeri koristio
vremenske ili kinematske infinitezimale koje je koristio i Orem pri dokazivanju
mertonijanske teoreme o srednjim brzinama.
Sa jedne strane, znači, Galilej se priključio učenjima koja
su rušila srednjevekovnu peripatetičku praksu, ali će zato, sa druge strane,
robujući Aristotelovoj predstavi o prirodnom kružnom kretanju, sebi zatvoriti
put ka dvema značajnim generalizacijama u fizici: ka problemu kosog hica i
principu inercije. U "Dva sistema sveta", objavljenim na italijanskom
1632. god, a 1635. na latinskom, Galilej će u "Drugom danu" tvrditi
da se telo bačeno u horizontalnom pravcu (u vertikalnoj ravni) kreće po POLUKRUGU. U analizi tog kretanja on koristi dve
- po njemu - istinite premise: da se mesto (toranj), sa koga se izbacuje telo,
kreće kružno zbog rotacije Zemlje, te da kod svakog tela postoji tendencija da
završi kretanje u centru Zemlje. Posle dijaloške analize, Galilej zaključuje da
je linija putanje izbačenog tela polukrug, sa početkom u mestu izbačaja i
krajem u centru Zemlje. Istina, godine 1638. Galilej taj isti problem rešava u
"Dve nove nauke" drugačije: "Pri složenom kretanju, koje se
sastoji iz ravnomerno horizontalnog i prirodno ubrzanog kretanja, bačeno telo
/u vertikalnoj ravni/ opisuje poluparabolu" ("Četvrti dan",
teorema I, propozicija I). No šta to sve vredi Galileju, ali i svim pristrasnim
istoričarima i filozofima nauke, kada je u Bolonji 1632. god, reagujući na
Galilejevu knjigu "Dva sistema sveta", tj. na problem hica, matematičar
Bonaventura Kavalijeri pokazao netačnost Galilejeve analize i da je, zapravo,
pravo rešenje ne krug, već PARABOLA![32]
Tako je istinska slava za problem hica, koja de facto pripada Kavalijeriju,
nepravedno dopala Galileju.
Slično stoji stvar i sa principom inercije. Naime,
Galilejeva povezanost nekakvim nevidljivim nitima za Aristotela ogledala se još
i u njegovim velikim simpatijama za Aristotelovu predstavu o "sklonosti
tela prema padu". Pa i kada je jednog trenutka prevazišao Aristotelov
pojam kretanja - kretanja-PROCESA - onda
kada je pomislio da kretanje treba predstaviti kao
STANJE kome nije potreban ni uzrok ni stalni pokretač, dao se uhvatiti u
Aristotelovu klopku samorazumljivosti, pa je STANJEM
proglasio i pravolinijsko (horizontalno) ravnomerno i kružno ravnomerno kretanje. Odviše siguran u sebe,
nije ni primetio na kakav ga krivi put odvodi to izjednačavanje pravolinijskog
i kružnog kretanja. Nevolja nije samo u tome što je Galilej krenuo na pogrešnu
stranu - mnogo veća nevolja je to što mu njegov skučen matematički duh nije
omogućavao da te svoje greške i uvidi - i ispravi ih. On nije umeo da samu
matematiku oslobodi materijalnosti i da je tako svede na čistu formu, nije bio
u stanju da od broja stigne do čiste apstrakcije, gde konačno prelazi u beskonačno,
a promenljivo u nepromenljivo. Zato mu se i dogodilo to saplitanje o
Aristotelovu predstavu o "sklonosti tela prema padu". Naime, kada hoće
da "spreči" tu "prirodnu sklonost tela prema padu", on
ispod tela postavlja horizontalnu materijalnu vezu; zato se u njegovom principu
"inercije" telo ne kreće u zamišljenom, apstraktnom, matematičkom
prostoru, u odsustvu drugih tela, već se kreće u fizičkom prostoru, po
horizontalnom pravcu, bez trenja. - Galilej naglašava odsustvo trenja, ali ne i
odsustvo materijalne veze, koja je tu da spreči "tendenciju" tela
prema padu i baš zato se u njegovom principu telo kreće pravolinijski, po
favorizovanom horizontalnom pravcu. Tek je Dekart prvi prešao taj ambis izmedju
realnog i matematičkog prostora, što je kasnije omogućilo Njutnu da se uz pomoć
svoje metafore o sili potpuno oslobodi Aristotelove "tendencije tela prema
padu", te tako u principu inercije odbaci svaku pomisao o materijalnoj
vezi i privilegovanom horizontalnom ili vertikalnom pravcu.
Iako, sa jedne strane, vatreni zagovornik nove nauke, te
obezbedivši sebi još i titulu filozofa, Galilej, sa druge strane, nije ništa učinio
na tome da razvije metod te nove nauke. U traženju istine koristio se
autoritetima, navikom, intuicijom, Kabarelinom kompozitivno-rezolutivnom
metodom (nekom vrstom preteče deduktivno-induktivne metode)... Sve u svemu,
njegova matrica stvaranja neodoljivo podseća na matrtice stvaranja renesansnih
duhova. Ako se uopšte i može govoriti o Galilejevom naučno metodu, onda je on najviše nalik renesansnom kredu
"sve ide"! Galileju, koji,
zapravo, nije imao nikakav razvijen filozofski sistem, najmanje se može pripisati
nekakva nova eksperimentalna metoda, kako to, vrlo često i uporno, pokušavaju
da dokažu pozitivisti i materijalisti.[33]
On nije izveo ni one najjednostavnije
eksperimente, za koje mu ni nije bila potrebna precizna merna oprema (a koji bi
bili ilustracija za njegov već izgradjen koncept o relativnosti kretanja).
Naravno, tu se, pre svega, misli na čuveni Gasendijev eksperiment iz 1649.
godine: sa vrha katarke broda, koji se kretao velikom brzinom, on je pustio da
slobodno pada jedan kamen; i pored kretanja broda, kamen je pao duž katarke, u
njeno podnožje, jer ga je njegova početna brzina (koju je primio od broda)
pokretala istim pravcem i u istoj meri kao i brod. Bio je to odgovor na drugi
Aristotelov argument o nemogućnosti kretanja Zemlje: jer, kad bi Zemlja bila
pokretna, mislio je Aristotel, zbog njenog velikog prečnika obodno pomeranje
bilo bi toliko veliko, da bi svako naše udaljavanje (skok) iznad Zemlje
prouzrokovalo "istrčavanje" Zemlje ispred nas pri našem ponovnom padu
na nju. Prema duhovnom ustrojstvu kakvo je tada postojalo u filozofiji i
naukama, bilo je ovo krajnje logično i racionalno objašnjenje. Prigovori na
prvi i drugi argument protiv kretanja Zemlje brzo su se pojavili: već kod
Aristarha i Filopona.
Šta i koliko toga jedan čovek stvori - ne zavisi samo od
njegovog talenta, vremena i društva u kome je živeo, već i od karaktera i volje
njegove. Da se voljom i karakterom puno toga može postići - upravo Galilejev
slučaj svedoči najbolje. SRODIVŠI se sa
ulogom naučnika, Galilej je osećao
potrebu da svakom svom novom
dijalogu da ton SENZACIJE. Svojim
raspravama on je podjednako zaneo i naučnike, i filozofe, i umetnike, ali i
teologe. Mnogi su se kardinali više divili Galileju, nego nekim crkvenim ocima.
Kardinal Barberini (a od 1623. god. - papa Urban VIII) piše čak sonet u
Galilejevu čast! Tu se onda, prirodno, postavlja pitanje: kako je takva PERSONA GRATA mogla završiti na optuženičkoj
klupi inkvizicije? - Po svoj prilici tome je najpre kumovalo Galilejevo
neumereno samoljublje. Katolička crkva, koja je od samih početaka
instrumentalizovala nauku, dozvolila je postojanje raznih matematičkih hipoteza
u astronomiji. Precenjujući svoje moći, Galilej je počeo svoje naučne hipoteze
predstavljati kao - apsolutne istine! Crkveni velikodostojnici su pokušavali da
stvar sa Galilejem izglade; evo šta kardinal Belarmi 12. IV 1615. god. piše
prijatelju Foskeriniju: "... gospodin Galilej mudro bi učinio ako bi se
ograničio na to da govori pod pretpostavkom (ex suppositione), a ne apsolutno,
kako je to, verujem, činio Kopernik. Zapravo, može se reći da se sve pojave
mogu mnogo bolje razjasniti ako se Zemlja uzme kao pokretna, a Sunce kao
nepokretno, nego ako se koriste ekscentrični krugovi i epicikli."[34]
- Ne čineći mudro, Galilej je sam od sebe napravio žrtvu i
mučenika.
Uprkos fanatičnom optimizmu, Galilej, koji je godinama
verovao u istinitost Kopernikovog učenja, nikako nije pronalazio načina kako da
to svojim prijateljima i neprijateljima demonstrira. I onda, sasvim iznenada,
kako to obično biva sa velikim idejama, Galilej je na već poznate činjenice
bacio jedan 'POGLED ISKOSA', istim
stvarima dao je drugačiji naglasak! Bila je to ona anamorfoza koju je on toliko
mrzeo u slikarstvu (ali, s druge strane, uopšte nije zazirao od njene upotrebe
u dijalozima). Odrastajući u sredini mnogo više humanističkoj i umetničkoj nego
naučnoj, kao sin poznatog muzičara i teoretičara muzike, dobio je izvanredno
umetničko i književno obrazovanje. (Uostalom, Galilej se rodio onog dana kada
je umro Mikelandjelo!)
U njegovim stručnim raspravama iz umetnosti i estetike u
svakoj rečenici vidljiv je njegov KLASICIZAM.
Zarobljenik renesanse (Ariosta i Rafaela), prezirao je alegoričnost jednog
Torkvata Tasa i manirizam jednog Bronzina. Ako taj njegov klasicizam, kako nam to
pokazuje uverljivo Panovski, rasvetljava njegov zagonetni odnos prema Kepleru,
utoliko nam on malo govori o toj iznenadnoj Galilejevoj "deformaciji
svesti" koja je ono što je
zabranjivala u slikarstvu iznenada počela koristiti u nauci. "Čudni,
nepredvidljivi, nelogični su putevi ljudske misli". Izgradnji temelja nove
nauke, koja je započela sa Robertom Grosetesteom, pridružio se i Galilej svojom ANAMORFOZOM, svojim "pogledom iskosa".
On je Aristotelovo "empirijsko" iskustvo, koje se zasnivalo na čulnom
opažanju (i koje se prilično dobro slagalo sa opštim iskustvom), zamenio jednim
novim iskustvom (koje se, doduše, baziralo na nizu spekulativnih elemenata),
koje je on IZMISLIO da bi podržao
Kopernikov sistem sveta. Koristeći se teleskopom i zaobilazeći intelektualno poštenje,
on je dao sistematizaciju i drugačije tumačenje tradicionalnih zapažanja
njegovih pariskih prethodnika. Svestan toga da se kopernikanizam kosi sa nizom
očevidnih činjenica, te da se nije slagao sa gramatikom opšteg govornog idioma,
da se nije slagao "sa 'formom života' koji sadrži ove činjenice, principe
i gramatička pravila", zaključuje smelo da "ni pravila, ni principi,
pa čak ni činjenice, nisu sakrosanti". Pita se nije li "možda
nedostatak u njima, a ne u ideji da se Zemlja kreće". Ako je tako,
"mi ih dakle možemo promeniti, /možemo/ stvoriti nove činjenice i nova
gramatička pravila i videti šta se dogadja kada ova pravila postanu dostupna i
poznata".[35]
Svoju veliku pobedu u borbi oko priznavanja principa
relativnosti (tj. činjenice da naša čula registruju samo relativna kretanja) i
istinitosti teleskopskih fenomena (slika u teleskopu je bila izvrnuta i neizoštrena),
izvojevao je Galilej, kako nam to uverljivo pokazuje Fajerabend ("Protiv
metode", poglavlja 7 i 12), više iracionalnim nego racionalnim sredstvima. Bilo kako mu drago, tek
"kopernikanizam i ina 'racionalna' gledišta postoje danas samo zato što je
jednog trenutka u njihovoj prošlosti /Aristotelov racionalan/ um bio
nadglasan".[36]
Da zaključimo: most izmedju Aristotelove ANALITIČKE i Njutnove SIMBOLIČKE nauke nije izgradio samo Galilej (svojim
"pogledom iskosa"), već je u toj izgradnji učestvovalo još nekoliko
isto tako umnih ljudi, a bez čijeg bi doprinosa ta izgradnja bila nemoguća:
Robert Groseteste (razvio osnove eksperimentalnog metoda), Rodžer Bekon (oživeo
vavilonsko-stoičarsko učenje o zakonima prirode i društva), Nikola Kuzanski
(metaforu o hrišćanskom bogu pretočio u metaforu o beskonačno malom i beskonačno
velikom), Nikola Orem (izgradio metaforu o prirodi kao mehaničkom časovniku),
Leonardo da Vinči (isticao uzročno-posledičnu vezu u prirodi[37]),
Nikola Kopernik (oživljavajući Aristarhovo učenje o kretanju Zemlje, počeo rušiti
crkveni instrumentalistički pristup naukama), Johan Kepler (u astronomiji
sproveo reformu prostora i vremena i dao tri matematičko-eksperimentalna
zakona), Fransis Bekon (video nauku kao najmoćnije čovekovo orudje) i Rene
Dekart (rekonstruisao Aristotelov naučni metod).
[1]
Predavanje koje sam u okviru ciklusa predavanja
"Utemeljenje matematike i fizike – predavač Zoran Stokić", školske
1991/92. god. držao na Matematičkom institutu u Beogradu, na Seminaru iz
istorije matematičkih i mehaničkih nauka (seminar vodio prof dr Dragan
Trifunović, predavanje recenzirao prof dr Staniša Novaković i Miroslav
Ivanović).
1 Medju najvažnije
autore koji su do sada najviše uradili na stvaranju te nove slike o Galileju
mogli bi se svrstati ovi:
- A. KoyrÕ: "ètudes GalilÕennes" Hermann,
Paris, 1966; "La loi de la chute des corps: GalilÕe et Descartes",
Revue Philosophique, mai-ao«t 1937, p. 149-204; "Galileo and Plato",
Journal of the History of Ideas, V. 4, 1943, p. 400-428;
- E. Cassirer: "Wahrheitsbegriff und
Wahrheitsproblem bei Galilei", Scientia, Rivista internazionale di sintesi
scientifica, Bologna, v. LXII, fasc. di Agosto, 1937, p. 126-130;
"Galileo's platonism", in: "Studies and Essays in the History of
Science and Learning", New York, 1946, p. 277-297;
- P. Feyerabend: "Against Method", London,
1975;
- E. Panofsky: "Galileo as a Critic of the
Arts", The Hague, 1954, in 4¤, p. 41.
[3]
po kome je on "oborio zastarela i pogrešna učenja sholastičara, te da je,
služeći se eksperimentom i racionalnim rasudjivanjem, potpomognuto
geometrijskim i matematičkim obrascima, stvorio nov metod za ispitivanje
prirodnih pojava" - M. Milanković, "Istorija astronomskih
nauka", Beograd, 1979, str. 78.
[4]
Uglavnom se previdja činjenica da je 1604. god. u Frankfurtu štampana Keplerova
"Optika" ("Ad vitellionem paralipomena, quibus astronomiae pars
optica traditur"), gde on razvija teoriju svog teleskopa sa konveksnim
okularom i gde se daju tačna pravila za odredjivanje žižnih daljina i uveličanja
teleskopa, zatim istančan opis strukture oka, kao i mehanizam gledanja, princip
crne komore... U Frajburgu jedan isusovac, profesor matematike, Kristof Šajner,
po Keplerovim uputstvima konstruiše prvi teleskop. Godine 1608. Hans Lipershej,
i nezavisno od njega Žak Mecijus, konstruišu svoje teleskope, koji se već te
iste godine prodaju po Parizu i Veneciji. Prvi koji je teleskop uperio u nebo
bio je znameniti oksfordski matematičar i astronom Tomas Heriot (jula 1609). Sa
Heriotom i Keplerom Galilej se dopisivao, tako da Galileju po pitanju teleskopa
ne može pripasti nikakav prioritet. Galilej je svoj prvi teleskop, koji je
uveličavao tri puta, konstruisao krajem avgusta 1609. god.
[5]
Pretpostavku o nezavisnosti perioda klatna od amplitude oscilovanja pre
Galileja koristili su u srednjem veku konstruktori uredjaja za
dijagnosticiranje pomoću pulsa. (Zanimljivo je da su Kinezi sličan uredjaj
upotrebljavali već preko 1000 godina, razlikujući čak 200 vrsta pulseva! - Dok
su Evropljani "stigli" do nekih 30.) Sa tom napravom upoznao se
Galilej na studijama medicine. Uredjaj se sastojao od jedne ploče sa klinom, za
koji je bilo zakačeno uže sa tegom na kraju, koji se mogao zanjihati. Na ploči
je bila urezana dijagnostička skala ("groznica",
"malaksalost"...). Lekar je prstom kontrolisao dužinu užeta, težeći
da sinhronizuje puls pacijenta sa oscilovanjem klatna. - Kako primeniti klatno
u satnom mehanizmu - to Galilej nikako nije mogao razrešiti, iako je 1612. god.
italijanski lekar Sanktorije uspeo da dovede u vezu klatno sa sistemom zupčastih
točkića. Eru veoma tačnih časovnika (a bez kojih su nemogući pouzdani
eksperimenti) označiće tek Hajgensov časovnik sa klatnom.
[6]
Naime, 1607. god. Kepler bez upotrebe teleskopa opaža na Suncu jednu tamnu
mrlju (pegu). Krećući se Keplerovim tragom, Johan Fabricije, a zatim i Šajner,
nekoliko meseci pre Galileja, posmatrali su Sunčeve pege i to precizno
zapisali. Naravno, Galilej se dopisivao i sa Šajnerom.
[7]Zapravo,
ni tu Galilej nije prvi. Simon Mariju 1609. god. pomoću Mecijusovog teleskopa
prvi uočava Jupiterove pratioce. Bio je to prvi dokaz netačnosti
"Aristotelovog" kosmosa, u kome sva nebeska tela isključivo kruže oko
Zemlje.
[8]
čiji su najpoznatiji predstavnici Tomas Bredvordajn ("Rasprava o
kretanju", Oksford, XIV vek) i Ričard Svajnshed ("Knjiga izračunavanja",
Oksford, XIV vek).
[9]
P. Fajerabend, "Protiv metode", Sarajevo, 1987, st. 144.
[10]
Heraklit: "Vreme je dečak koji se igra..."
[11]
"Jer, 'prirodne' su one stvari koje, neprekidno pokretane nekim počelom što
je u njima samima, stižu do neke svrhe" - Aristotel, "Fizika",
199b, 15.
[12]
"Ako je moguće tako nešto kao matematička astronomija, onda će postojati
neko drugo nebo različito od onog čulnog neba, jedno drugo Sunce i jedan drugi
Mesec, i sva će se nebeska tela na taj način udvostručiti, ali kako poverovati
u takve sanjarije?" - "Metafizika", B.2.997b, 15.
[13] U geometrijski prostor smeštamo samo apstraktna
geometrijska tela, dok u fizički prostor smeštamo realna tela - tako bi
savremenim jezikom bila iskazana jedna od najpoznatijih Aristotelovih maksima.
[14]
Dva prva uzroka supstance, dve prve realnosti, jesu materija i forma, aktuelna
i potencijalna, čije sjedinjenje uslovljava pojavu različitih prirodnih stvari.
[15]
Zapravo, starost tog pojma seže još u dalju prošlost. Tako su u "Pesmi o
stvaranju" Vavilonci 2000. god. p.n.e. prikazali svog boga Sunca, Marduka,
kao boga koji donosi zakone i za ne-ljudske prirodne pojave: on svojim
"dekretima drži zvezde na njihovim putanjama". Danas više nema sumnje
da je ta vavilonska metafora o "zakonu prirode" tajnim učenjima
preneta medju Grke i Jevreje. U naučnom smislu ta se metafora o "zakonu
prirode", bez koje bi bilo nemoguće razumevanje nove nauke, ponovo javlja
u Evropi, zvanično, tek 1665. god. u "Filozofskim radovima" engleskog
Kraljevskog društva.
[16]
Vreme je tu posrednik izmedju vidljivog i nevidljivog sveta.
[17]
"Ono /vreme/ je upravo: brojčani izraz
kretanja s obzirom na 'pre' i 'posle'." ("Fizika", 219b, 1-2)
Ili: "duša kaže kako postoje dva 'sada', jedno pre a jedno posle, tada i
kažemo da je to vreme". ("Fizika", 219b, 28-29)
[18]
kao što su: "O tumačenju"; "Prva i
druga analitika"; "Kategorije"; "Indeksi sofizama";
"Topika".
[19]
U predgovoru drugom komentaru uz Aristotelov traktat "O tumačenju" on
je obećao: "Sve finese Aristotelove logičke veštine, sav značaj njegove
moralne filozofije, svu smelost njegove fizike, ja ću protumačiti, pridavši
njegovim delima potreban red, prevešću ih, snabdeću ih svojim objašnjenjima. Još
i više, prevešću i komentarisaću sve Platonove dijaloge. Završivši taj posao,
potrudiću se da predstavim u izvesnoj harmoniji Aristotelovu i Platonovu
filozofiju i pokazaću da se većina ljudi vara smatrajući da se ti filozofi u
svemu medjusobno razilaze..." - citirano prema: G. G. Majorov,
"Formiranje srednjovekovne filozofije", Beograd, 1982, st. 374.
[20]
"Ne pozvavši se ni jednom na Bibliju, Boetije se poziva i na Platona, i na
Aristotela, pominje Pitagoru, Sokrata, Seneku, stoike i epikurejce." - G.
G. Majorov, op. cit., st. 367.
[21]
"'Aritmetika' počinje ukazivanjem na to da je Bog stvorio svet po modelu
idealnog broja, od iskona prisutnog u božanskom razumu..." - G. G.
Majorov, op. cit., st. 383.
[22]
U čuvenoj Džabirovoj "Nauci o vagi" mogli su pročitati da je alhemija
ona veština koja će im otkriti sve "veze koje spajaju ono što je vidljivo
sa onim što je skriveno".
[23]
Bekon, u stvari, izgleda, samo revitalizuje stoičarsku ideju; v. i napomenu 14.
[24]
E. Kasirer, "Filozofija simboličkih oblika", Novi Sad, 1985, III
knjiga, st. 396
[25]
"Priroda je izvorište kretanja i promena." - Aristotel,
"Fizika", III, 1.
[26]
R. Descartes, "Le monde ou traitÕ de la lumiÒre", 1630, ali prvi put
zvanično objavljeno u Lajdenu, 1662. god.
[27]
A. KoyrÕ, "ètudes GalilÕennes", op. cit., p. 155.
[28]
E. Nejgel, "Struktura nauke", Beograd, 1974, st. 36.
[29]
Teorema I, propozicija I: "Vreme u kome telo predje put prešavši iz
mirovanja u jednako ubrzano kretanje jednako je vremenu u kome bi isti put prešlo
isto telo krećući se jednakim kretanjem čiji je stepen brzine polovina od najvišeg i najnižeg stepena brzine ranijeg
ubrzanog kretanja." Teorema II, propozicija II: "Ako neko telo pada
krećući se jednoliko ubrzano iz mirovanja, putevi koje ono predje, u kojima god
jednakim vremenima, odnose se kao dvostruke razmere njihovih vremena, tj. kao
kvadrati njihovih vremena."
[30]
Toričeli je 1644. god. objavio rezultate svojih eksperimenata sa cevi
napunjenom živom, čime je pokazao da je pritisak vazduha jednak težini živinog
stuba. Bio je to dokaz da nije tačna srednjevekovna koncepcija, koja je,
naravno, poticala od Aristotela, po kojoj vazduh nema težinu. I sam Galilej držao
se Aristotelovog "horror vacui" (straha od praznine), što je još
jedan primer njegovog konzervativizma.
[31]
O zaslužnom (kada je u pitanju problem slobodnog pada) - a ipak malo poznatom -
Bekmanu videti, na pr. u: E. J. Dijksterhuis,
"The Mechanization of the World Picture", Princeton, 1986, p.
329-333.
[32]
B. Cavallieri, "Lo spesshio ustorio, overo tratato delle settioni coniche
et alcuin loro mirabili effeti intorno al lume, caldo, freddo, suono e moto
ancora...", Bologna, 1632, XXXIX, p. 153.
[33]
"Galilejev eksperimentalni rad praktično je bez vrednosti i on za svoj
ugled eksperimentatora ima da zahvali neumornim
naporima istoričara pozitivizma" - Uopšte o toj temi pogledati: A.
KoyrÕ, "ètudes GalilÕennes", op. cit.
[34]
P. Duhem, "Ziel und Struktur der physikalischen Theorien", Hamburg,
1978, S. 52.
[35]
P. Fajerabend, op. cit, st. 153.
[36]
P. Fajerabend, op. cit, st. 146.
[37]
Čitava Leonardova ideja, medjutim, glasi: "Nema u prirodi posledice bez
uzroka. Shvati uzrok, i nije ti potrebno iskustvo."
Нема коментара:
Постави коментар