VILJEM RUAN HAMILTON
"Stvari matematike ne predstavljaju ni 'šta' ni
'kako',
nego su to samo oznake, koje je za sebe
sačinio
naš razum, a bez kojih on ne bi mogao obavljati
svoj posao..."
Nikola Kuzanski
Henri VIII proglasio se kraljem
Irske 1542. godine, pa je tako bilo legalizovano ekonomsko i političko
porobljavanje Iraca od strane Engleza. Ta je eksploatacija svoj vrhunac
dostigla kada je Kromvel 1649. godine beskompromisno ugušio veliku irsku pobunu.
Oduzeta im je skoro sva zemlja i predata na korišćenje engleskim lordovima i
trgovcima. Počeo je jedan nesvakidašnji proces: Englezi su se sve više
naseljavali u Irskoj, a Irci su se iseljavali u Englesku, Ameriku, kasnije i
Australiju.
Neposredno, pak, pre Hamiltonova
rodjenja, zbila su se za Irsku tog vremena dva važna politička dogadjaja: 1801.
godine Irci su morali ući u uniju sa Britanijom, a 1802. raspušten je irski
parlament. Kako u detinjstvu, tako će i kroz ceo život Hamiltona pratiti nacionalistička previranja u irskoj
politici. Rodio se 1805. godine u Bla Klieu, tj. Dablinu (engleski naziv irskog
glavnog grada), centru mnogobrojnih irskih pobuna; ili, radi bolje istorijske
koordinacije, - rodio se godinu dana posle Bendžamina Dizraelija, a godinu dana
pre Džona Stjuarta Mila. Bilo je to vreme žigosano Napoleonovim pohodima i
velikim preokretima. Svima je postalo
jasno da su optimističke nade o ljudskim pravima, koje su gajene u XVIII veku,
bile nedostižne. Pesimizam se počeo širiti Evropom, a naročito su ga širili
Bajron i Šopenhauer; kontra-struja je, pak, svoj optimizam hranila moćnim
savezom koji je prećutno bio sklopljen izmedju nauke i tehnike. Parne mašine su
izašle iz tkačkih fabrika i ušle i u brodove i lokomotive. Evropa se uveliko
modernizovala. Industrijska revolucija, čija je kolevka bila Engleska, najviše
je doprinela da se stvori slika o jedinstvu prirode. U književnosti suvereno je
vladao Gete, u muzici Betoven, a u matematici Gaus. Rastući uz oca advokata,
Hamilton se rano upoznao sa složenim motivima i ponašanjima ljudi u javnom
životu, te je stekao živo osećanje za iskustvenu realnost; ta će ga realnost
kasnije neprestano vraćati fizičkom svetu. Uz to, Hamilton je rastao u živoj
tradiciji
irske mitologije i folklora, zatim uz Sviftova
menipejska "Guliverova putovanja", Homerove, Miltonove, Vordsvortove
stihove...
Kao i u Njutnovom slučaju, i ovde
je jedan ujak bitno uticao na životni put jednog sestrića. Ujak - sveštenik -
Džems, talentovani poliglota, smatrao se obaveznim da svoje znanje prenese na
mladog sestrića. Već u trećoj godini Viljem je tečno govorio i čitao engleski i
pokazivao izrazit talenat za aritmetiku; u četvrtoj je čitao hebrejske
tekstove, a u petoj latinske i grčke; zatim je svake godine ovladavao još sa po
nekoliko novih jezika: francuskim, italijanskim, nemačkim... Kada je 1815.
napunio deset godina, ujak piše kako je njegova "žedj za orijentalnim
jezicima neutaživa. On je za sada savladao većinu /jezika/, zapravo sve, osim
manjih i razmerno provincijalnih. Hebrejski, persijski i arapski još će
učvrstiti bolje i pobliže poznavanje sanskrita, za koji je on već stručnjak.
Haldejskom i starosirijskom već se uči, takodje hindustanskom, malajskom,
mahratskom, bengalskom i drugim. Upravo namerava početi kineski, no veoma
veliku teškoću predstavlja nabavljanje knjiga. Njegove nabavke iz Londona staju
me velike svote novca, no nadam se da je taj novac pametno utrošen".
Pišući o Hamiltonu, američki istoričar matematike Bel smatra da je taj novac
ipak bio loše utrošen i zato slavi dan kada je on prestao sa "besmislenim
učenjem beskorisnih jezika" (na prelasku iz četrnaeste u petnaestu
godinu). Takva špekulativna teza teško da se može braniti danas kada znamo da
je u principu nemoguća racionalna rekonstrukcija stvaranja jedne ideje. Čisto
logički, analitički opis nije u stanju da nam da šemu radjanja jedne ideje;
klasična epistemologija bez odredjenih ontoloških pretpostavki jeste jedna
mrtva stvar. Ontogeneza znanja genetičkih epistemologa daje nam slobodu da
donesemo sasvim suprotan zaključak od Belovog. Hamilton je, po svoj prilici,
zamenio lingvistički broj (singular, dual, plural) aritmetičkim prirodnim
brojem (1, 2,...). Izgleda da su ti "beskorisni",
"besmisleni" jezici trajno obogatili njegovu intuiciju. Matematička
intuicija mu je omogućila formalizaciju algebre, koordinaciju mnogobrojnih
kanonskih transformacija, a to ga je sve vodilo izgradnji jednog matematičkog
formalizma koji je Njutnovu mehaniku uzdigao do njenog najoperativnijeg -
najmoćnijeg - oblika.
Bilo kako mu drago, tek izrastao
je Hamilton u mladića retke kulture i žive inteligencije. Taj vrsni sudija u
stvarima misli i ukusa želeo je neodoljivo da piše pesme - i pisao ih je! Ko
zna, možda se potajno nadao da će postati irski Šekspir? Ali, izgleda da su i
ovoga puta erudicija i pamet radile protiv nadahnuća i duše. Skeptik kakav je
bio, Hamilton je to odmah zapazio. Osetio se nesposobnim da, kao Vordsvort,
bude "srce koje misli", a znao je i da ne može udovoljiti Kolridžovom
kredu, po kome pesnik treba snagom svoje imaginacije "ne da opisuje, već
da ponovo stvara prirodu". Raskinuo je svoj pesnički savez sa Kaliopom,
Polihimnijom i Eratom i bez rezerve se predao novom, koji je sklopio sa
Uranijom. Ovoga puta, zacrtao je sebi(!): nema povlačenja. Počeo je samostalno
proučavati klasike: Njutna, Lagranža, Laplasa... S primetnom lakoćom sticao je
nova znanja. Njegovom temeljitom znanju u dablinskom Triniti-koledžu bila su
otvorena sva vrata. Doktor Brinlej (po svoj prilici po uzoru na Baroua koji je
svoju katedru prepustio Njutnu) predaje svoju katedru dvadesetdvogodišnjem
Hamiltonu, a sam se povlači u manastir. Kada je sledeće godine Hamilton objavio
prvi deo svoje znamenite knjige, "Teorije o sistemu svetlosnih
zraka", niko više nije sumnjao u to da je Irska dobila svog Njutna.
Hamiltonovi će savremenici
njegovu "Teoriju o sistemu svetlosnih zraka" smatrati u istoj meri
klasičnom, kao što je to za njih bila i Njutnova knjiga "Matematički
principi prirodne filozofije". Teorijsko predskazanje prelamanja (refrakcije)
snopa svetlosnih zraka koje je Hamilton tu dao, a koje se kasnije
eksperimentalno potvrdilo, podsetilo ih je na Njutnova verifikovana teorijska
predvidjanja; u to vreme, 1845. godine, bila je potvrdjena perturbacija planete
Urana. Tako je on sa samo dvadeset sedam godina postao živa legenda ne samo u
Britaniji, već i u kontinentalnoj Evropi i Americi. Ali, evo šta o svom
predskazanju prelamanja snopa svetlosnih zraka kaže sam Hamilton:
"Izlazi da je zakon o
refrakciji svetlosti s običnih ogledala bio poznat Euklidu; zakon o običnoj
refrakciji na površini vode, stakla, ili drugih nekristalizovanih materija,
otkrio je mnogo kasnije Snelijus; Hajgens je otkrio, a Malus dokazao zakon o
izuzetnoj refrakciji koja nastaje kod jednoaksijalnih kristala, kao što su
islandski listići; i najzad, zakon o izuzetnoj dvostrukoj refrakciji na
površinama biaksijalnih kristala, kao što su topaz i aragonit, otkrio je u naše
vreme Frenel. No i u ovim slučajevima izuzetne ili kristalne refrakcije, nikad
nije opaženo više od dva refraktirana zraka, niti se uopšte pretpostavljalo da
oni postoje, ako izuzmemo Košijevu teoriju da bi možda mogao postojati treći
zrak, premda verovatno nevidljiv za naša čula. Ja sam, medjutim, ispitujući
pomoću svoje opšte metode posledice Frenelovog zakona, došao do zaključka da u
nekim slučajevima, koje je on naveo, moraju postojati ne samo dva, već
beskonačni broj ili snop reflektovanih zraka unutar biaksijalnog kristala, koji
odgovara i nastaje iz jednog jedinog upadnog zraka; te da će u nekim drugim
slučajevima jedan jedini zrak unutar tog kristala izazvati beskonačan broj
izlaznih zraka, složenih u neki drugi snop. Dakle, bio sam doveden dotle da
prema teoriji predvidim dva nova zakona o svetlosti, kojima sam dao imena
unutrašnja i spoljašnja refrakcija snopa svetlosnih zraka."
Istaknimo još i to da je Hamilton
tada uočio kako se "zamenom broja funkcijama, a dijagrama formulama",
tj. "primenom algebre na optiku", može uspešno izgraditi jedna nova
teorija svetlosnih zraka. Bilo je to još uvek vreme intenzivnog analiziranja
Lagranževih i Laplasovih radova, pre svega. Baveći se problemom orbitalne
stabilnosti, tj. jednačinama poremećenog kretanja, on uočava nedoslednosti u
Laplasovoj "Nebeskoj mehanici". Prepoznao je odmah da je Laplasova
slika sveta pretrpela razorni udarac još 1811. godine - one godine u kojoj je
jedan baron, prefekt Izera, Furije, za svoju studiju o širenju toplote u krutim
telima dobio nagradu Pariske akademije. Furije je u svom radu zaključio da je
toplota "koja se širi izmedju dva tela srazmerna gradijentu temperature
izmedju njih". Ta se teorija nikako nije dala svesti na mehaničku
definiciju stanja sistema. Hamilton je vrlo rano zaključio da razne teorije
prirode čuvaju svoju kauzalnost u odnosu na svoju definiciju stanja sistema,
koja, naravno, ne mora da se poklapa sa mehaničkom (Laplasovom)
definicijom. Većina njegovih
savremenika, ali, nažalost, i naših, to nikako nije razumevala.
U XIX veku još je gajena bolesna
ideja o apsolutnom znanju. Kod fizičara, vera u razum bližila se svom vrhuncu.
Predvidjanje tokova u prirodi i dalje se izvodilo iz hipoteze po kojoj je
budućnost sadržana u sadašnjosti. Taj je vek uglavnom nastavio da razvija staro
"racionalističko" učenje, po kome je posmatranje podredjeno mišljenju.
I dalje se radilo na projektu svodjenja celokupne prirode na matematičke
entitete. Lajbnicovi i Boškovićevi sledbenici i dalje su forsirali primenu
zakona neprekidnosti. Ako su sve promene u prirodi vezane za zakon
neprekidnosti, onda se problem spoznaje, mislili su oni, svodi na problem
integrabilnosti posmatranog sistema.
Pokušavajući da se bavi
problemima integracije diferencijalnih jednačina posmatranih sistema, Hamilton
se zainteresovao najpre za problem prvih integrala kretanja. Naime, pri
kretanju mehaničkog sistema sa stepeni slobode
kretanja menja se, u toku vremena, veličina i (=1,..., ) ( predstavljaju
generalisane koordinate, a generalisane
brzine), a koje veličine odredjuju stanje sistema. Medjutim, postoje takve
funkcije ovih veličina, koje pri kretanju sistema očuvavaju svoje vrednosti i
koje zavise samo od početnih uslova; njih obično nazivamo integralima kretanja.
Ako eliminišemo parametar vreme (t) iz ovih
funkcija
ostaje funkcija, koje
povezuju konstante sa
promenljivim i , a koje
nazivamo nezavisnim integralima kretanja. Nekoliko integrala kretanja ima
izuzetno važnu ulogu u mehanici, jer se njihovo poreklo danas vezuje za
homogenost i izotropnost vremena i prostora. Zakon održanja energije vezuje se
za homogenost vremena. Ta homogenost čini da lagranžijan za zatvoreni sistem ne
zavisi eksplicitno od vremena, a to dalje vodi jednom skalarnom zakonu održanja
energije. Zakon održanja količine kretanja vezuje se za homogenost prostora, a
održavanje momenta količine kretanja za izotropnost prostora. Ova dva zakona
održanja su vektorska. Baveći se problemom tri i tela, Hamilton
se sretao sa magičnim brojem od 7 prvih integrala koji se mogu postaviti u
posmatranim problemima, ali je aktuelno pitanje bilo kako pronaći preostale
prve integrale.
Hamilton je potovao i celog
života pomno proučavao Lagranževe radove, pravu riznicu novih ideja, kao što
su: teorija algebarski nepromenljivih veličina (na čemu su kasnije najviše
radili Keli i Silvester), teorija determinanti (sam naziv
"determinanta" potiče od Košija, a za legitimnost teorije najviše je
učinio Jakobi), zatim ideje da tri prostorne dimenzije i vreme čine skup od
četiri dimenzije, da vreme nije ništa drugo do geometrijski parametar koji je
moguće meriti (tu ideju o mnogostrukosti vremena kasnije su preuzeli Poenkare i
Ajnštajn), zatim teorija grupa (taj "ključ" savremene algebre i
geometrije, čiju je kompletnu teoriju izumeo Galoa, a koja je shvaćena i
prihvaćena tek na kraju XIX veka u radovima Žordana, Klajna i Lija)...; i sami
osnovi kanonskog formalizma mogu se naći već u Lagranževoj "Analitičkoj
mehanici". Dalje, preuzimajući definiciju impulsa iz Poasonovog
"Traktata iz mehanike" iz 1811. godine, po kojoj je Hamilton uvodi
funkciju koordinata i impulsa: . Ta - kako je mi danas, iz pijeteta prema njenom
tvorcu, nazivamo - Hamiltonova funkcija, jeste osnovna veličina nove
formalizovane mehanike i iz nje se može dedukovati deskripcija sistema kao i
njegova evolucija. Za razliku od Lagranževog formalizma, gde se količina
kretanja izračunava preko generalisane brzine, generalisani se impuls kod
Hamiltona više ne izračunava direktno; to je omogućilo da se pri integraciji
novonastalog sistema od diferencijalnih jednačina, sli sada prvog
reda, u takozvanom "kanonskom" obliku:
generalisane koordinate i impulsi
smatraju medjusobno nezavisnim parametrima sistema. Glavna karakteristika ovih
jednačina jesu odredjene osobine invarijantnosti prilikom transformacija
koordinata. I još, pošto su svi kanonski sistemi medjusobno ravnopravni, tj.
govore iste stvari, u krajnjoj instanci, o posmatranom sistemu, onda pri
rešavanju nekog konkretnog problema biramo one promenljive i koje nas preko
odgovarajućeg hamiltonijana vode najjednostavnijoj integraciji diferencijalnih
jednačina kretanja.
U želji da iz jednog varijacionog
principa izvede kako poznate zakone klasične mehanike - tako i poznate zakone
geometrijske optike, Hamilton dolazi u situaciju da transformiše Lagranžev
princip najmanjeg dejstva. On pod integral uvodi lagranžijan u vidu razlike
kinetičke i potencijalne energije tako da
varijacioni princip najmanjeg dejstva sada dobija formu:
gde ukupna energija više ne mora,
kao kod Lagranža, biti konstantna.
Jakobi je u svojim
"Predavanjima iz dinamike" posebno mesto dao Hamiltonovom formalizmu
kojim se rešavanje bilo kog mehaničkog problema svodi na nalaženje potpunoig
integrala jedne parcijalno-diferencijalne jednačine. Tu jednačinu obično nazivamo
Hamilton-Jakobijevom:
U njoj su nezavisno-promenljive
generalisane koordinate i vreme . Ključ za
rešavanje te jednačine sadržan je u takozvanoj
"karakterističnoj" ili "glavnoj" funkciji
.
Dok je Hamilton svoj formalizam
iz klasične mehanike protegao samo još na optiku, krajem XIX veka - i u XX
naročito - taj je formalizam bio osnovna gradja i za sisteme sa velikim brojem
čestica - u statističkoj fizici (Gibs-Ajnštajnova teorija ansambla), mehanici atoma i molekula, kao i kvantnoj mehanici - a o tome svedoče izjave samih tvoraca
tih teorija, pre svih Hajzenberga i Diraka, na primer.
Svoju konceptualističku
metafiziku Kant započinje "kopernikanskim obrtom", tj. idejom da se
naše saznanje ne treba upravljati prema predmetima, već da se oni (predmeti)
imaju upravljati prema našem saznanju. Smatra da se samo sa tom idejom nauka o
prirodi može smatrati naučnom. Pokušavajući da dokaže postojanje apriornih
sintetičkih istina, Kant sklapa čvrst savez sa matematikom i fizikom, te tako
uspeva da svojoj filozofiji obezbedi za metafizičke sisteme neuobičajenu
ubedljivost. Čak se i Hamilton dao uhvatiti u mrežu Kantove doktrine, po kojoj
su zakoni euklidske geometrije i zakoni brojeva apriorni i sintetički i gde su
prostor i vreme "samo čulni oblici intuicije". Za razliku od
geometrije, koju je Hamilton pod uticajem Kanta smatrao naukom o prostoru, želi
on da izgradi algebru kao nauku o vremenu (pogledati radove koje je on
publikovao u "Transactions of Royal Irish Academy" u periodu 1833--1835, a naročito obratiti
pažnju na njegov rad pod naslovom "Theory of conjugate functions or Algebric
Couples; with a preliminary and elementary essay on Algebra as the Science of
pure time" ). Tako Hamilton ponavlja Kantovu grešku u uverenju da se naše
znanje (sintetičke apriorne istine)
mora nužno podudarati sa stvarnošću. Sledeći Kantov putokaz, a i
smatrajući sebe više fizičarem nego matematičarem, trudio se da nove tipove
složenih brojeva (na primer kompleksne) demistifikuje tako što će ih
interpretirati u realnom svetu. Hamilton je po prvi put uveo u matematiku
operaciju uredjene dvojke, pomoću koje se, uopšte, strogo mogu definisati razni
pojmovi, za koje inače nemamo definiciju, ali koji imaju odredjen broj svojih
odrednica. Tako je kod njega kompleksni broj postao uredjena dvojka: . Za tako uvedene kompleksne brojeve definisao je
operaciju sabiranja i pokazao da su oni u odnosu na operaciju sabiranja
komutativni i asocijativni. Nadovezujući se na Vesel-Arganovu geometrijsku
interpretaciju komplesnih brojeva, Hamilton za potrebe fizike uvodi pojam "vektor" (od latinskog vectus = nošen), kojim ostvaruje davnašnju želju da se algebarske
metode iskoriste u geometriji.
Grčki pokušaj aritmetizovanja
geometrije neslavno se završio Hipasovim brodolomom. Dekartov i Fermaov pokušaj
završio se izgradnjom "koordinatne geometrije", u kojoj su
geometrijski definisane krive bile pretvorene u algebarske jednačine; u
krajnjoj instanci to je sve, ipak, vodilo algebarskoj apstrakciji. Činilo se da
će ova "aritmetizovana geometrija" prevazići geometrijsku
"geografsku" statičnost i uspeti nešto preciznije da progovori o
promenama u prirodi. Formiranjem integro-diferencijalnog računa put
matematičkoj analizi bio je dobro trasiran.
Ceo XVIII vek bio je obojen novim
rezultatima u matematičkoj analizi; u to vreme u matematičku analizu ubrajana
je i njena primena u prirodnim naukama, a pre svega u mehanici. Na početku XIX
veka Poason je prvi ustao protiv analitičkih formula koje opisuju kretanje.
Radeći na praktičnim problemima dinamike, on je došao do zaključka da se
inženjer ne može osloniti samo na analitičke metode, jer one same po sebi ne
doprinose "očiglednosti" procesa koji se proučava; u tom cilju tražio
je ponovno uvodjenje geometrijskih metoda.
Tehničko crtanje i projektivna geometrija nisu mogle udovoljiti njegovim
zahtevima i održati ravnotežu sa zahuktalom matematičkom analizom. I dalje se
postavljalo pitanje kako izbeći svodjenje računa geometrijskih veličina na
račun brojeva. Kako sprečiti gubljenje geometrijske očiglednosti? Hamilton, a
nezavisno od njega godinu dana kasnije i Grasman, ponudili su rešenje za
neposredno računanje geometrijskih veličina, ponudili su teoriju vektora.
(Godine 1844. Grasman je u svojoj "Teoriji ekstenzije", praveći
analogiju sa elementarnom algebrom, izgradio svoju linearnu algebru, koja je
čak obuhvatala i elemente tenzorske algebre, koji su se mnogo kasnije pojavili
u opštoj teoriji relativnsti.) Teorija vektora dozvoljavala je uvodjenje novih,
složenijih objekata: dijada, afinora, tenzora...
I evo nas na raskrsnici gde jedna
staza, tj. jedna metoda za rešavanje odredjenih problema u prirodnim naukama -
vektorski račun - prilagodjen potrebama teorije polja, kreće od Hamiltona, a sa
Gibsom i Hevisajdom postaje zasebna grana matematike. Ta je matematička novina
omogućila Maksvelu da razvije svoju teoriju elektromagnetizma. Ta će se staza
nastaviti i dostići svoj zenit u vidu totalne diferencijalne geometrije, tj.
tenzorskog računa, koji su razvili Riči, Levi-Čivita i Minkovski. Ta će
matematička mašinerija omogućiti Ajnštajnu da kreira svoju teoriju relativnosti
u kojoj je pokušao da pomiri elektromagnetizam sa klasičnom racionalnom
mehanikom. Tako se još jednom potvrdila uzajamna povezanost koja vlada izmedju
novih matematičkih i fizičkih teorija. To možemo potkrepiti činjenicom da je i
kvantna mehanika bila povezana sa razvojem "funkcione analize", ili
primetimo da u naše vreme profesor Viten pokušava da za teoriju stringova
izgradi jednu novu matematiku.
Ali, vratimo se počecima
vektorskog računa, Hamiltonu i njegovom velikom savremeniku Faradeju, jednom od
najvećih eksperimentatora koga je dao Zapad.
Njegov legendarni eksperiment, u kome je proizveo strujni tok u namotajima
bakarne žice pokretanjem magneta pokraj njih, značiće novu prekretnicu u
razvoju tehnike i tehnologije zapadne civilizacije. To kretanje magneta, tj.
pretvaranje mehaničkog rada u električnu energiju, bila je osnova za Maksvelova
teorijska promišljanja. Još na samom početku svojih promišljanja Maksvel je
jasno sagledao da bez novog matematičkog orudja ni njegova teorija neće biti
dobro prezentovana. U svom "Traktatu o elektricitetu i magnetizmu" on
piše: "Često kad se radi o fizičkom rezonovanju, za razliku od izračunavanja,
poželjno je da se izbegne eksplicitno uvodjenje Dekartovih koordinata i da se
usredsredi na jednu tačku prostora umesto na njene tri koordinate, kao i na
veličinu i pravac sile umesto njene tri komponente. Ovaj način posmatranja
geometrijskih i fizičkih veličina je osnovniji i prirodniji od drugog."
"Umesto da
interakciju", kao što kaže Kapra, "izmedju pozitivnog i negativnog
naelektrisanja tumače tako što će jednostavno reći da se ta dva naelektrisanja
medjusobno privlače kao dve mase u njutnovskoj mehanici, Faradej i Maksvel su
našli da je primerenije reći kako svako naelektrisanje stvara jedan 'poremećaj'
ili jedno 'stanje' u prostoru oko sebe tako da drugo naelektrisanje, kada je
prisutno, oseća silu. To stanje u prostoru koje poseduje potencijal da stvori
silu naziva se polje. Njega proizvodi jedno naelektrisanje i ono postoji bez
obzira da li neko drugo naelektrisanje dospeva u njegovu blizinu kako bi
osetilo njegov učinak." - Najjednostavnije rečeno, dok u Njutnovoj
racionalnoj mehanici sadašnje stanje izvodimo iz prethodnog na vremenskoj osi,
sada, u savremenim teorijama polja, o stanju u jednoj tački zaključujemo iz
onoga što se dogadja u neposrednoj okolini te tačke.
Poput Njutna, koji je svoje
"Principe" pisao klasično, bez diferencijalnog računa, i Maksvel je
svoja promišljanja i beleške vodio uz pomoć Hamiltonovog vektorskog računa
(koji možda najviše krasi operator "nabla"), ali svoje radove ipak
publikuje na klasičan način. Primetimo da Ajnštajn takvih problema nikada nije
imao.
Lorenc, Poenkare, Minkovski i
Ajnštajn tragali su za grupama transformacija na koje će Maksvelove jednačine
ostati invarijantne. Nasuprot ranijoj analitičkoj fizici, traže se takve
funkcije opisa prirode, koje će imati što jednostavniji zakon transformacije
koordinata (posmatrano iz ugla opšte kovarijantnosti). Umesto mehaničke definicije stanja sistema,
tj. kretanja pomoću mase i sile, Poenkare i Ajnštajn uvode
"matematičku" definiciju stanja pomoću geodezijskih linija u prostoru
sa datom strukturom (struktura je odredjena rasporedom datih tela). Tako zakoni
nove teorije bivaju nezavisni od izbora koordinata, te je na taj način bio
ostvaren Rimanov san o geometrijskoj fizici.
Jedna od ostalih staza sa već
pomenute raskrsnice odvešće nas od Hamiltona savremenoj apstraktnoj algebri.
Baveći se množenjem dva trodimenziona vektora za potrebe prostorne fizike, a
smatrajući realne i kompleksne brojeve specijalnim slučajem kvaterniona,
Hamilton je posle petnaestogodišnjeg rada uvideo da mora prevazići
fundamentalne zakone klasične algebre. Postulirao je pravila hiperkompleksnih
brojeva, koja su bila tako različita od "pravila igre" u klasičnoj
algebri, pa se s pravom, zajedno s Galoaom, smatra pronalazačem
"apstraktne algebre". Hteli to mnogi da priznaju ili ne, tek, Hamiltonovo
nekomutativno množenje u algebri zauzima isto ono mesto koje su neeuklidske
geometrije zauzimale u geometriji.
Nikako nije čudno što se to
odigralo u Britaniji. Iako se na početku XIX veka grupa mladih matematičara sa
Kembridža, na čelu sa Džordžom Pikokom, osmelila da javno proklamuje prednost
Lajbnicove simbolike koja je na kontinentu već dala obilje dobrih rezultata i
kada se činilo da će Njutnova slava polako zatamneti, spontano je progovorio
Njutn preko britanske algebarske škole. Ističem to zato što se obično previdja
činjenica da izmedju Euklidove aksiomatike i aksiomatizacije u algebri stoji
Njutnova racionalna aksiomatska mehanika.
Danas može da izgleda neverovatno, ali i analiza (diferencijalni i
integralni račun), algebra i aritmetika do tog vremena izgledale su kao mnoštvo
pravila pogodnih za računanje, a nisu imale oblik aksiomatskih sistema. Tek u
XX veku, uz veliku Hilbertovu kampanju, svima je postalo očigledno da izlaganje
naučnih teorija u vidu aksiomatskih sistema na najjasniji i najprecizniji način,
jednom rečju najbolji mogući način, prikazuje i prečišćava naše znanje.
Njutnova aksiomatska dinamika poslužila je kao provokacija britanskim
algebristima.
Ako se još jednom vratimo našoj
raskrsnici, videćemo da izmedju Njutna i Bula (onoga Bula za koga je Rasel
rekao "da je otkrio čistu matematiku" zato što je uključio logiku u
algebru) povezujuću kariku čini Hamilton. Baš onaj čovek, koji se toliko borio
protiv odeljivanja simbola matematičkih operacija od "stvari u kojima one
funkcionišu", tj. protiv "neumerenih apstrakcija" u algebri,
postao je sinonim - "algebarske" algebre! I ovaj, eto, primer baca u
lice još jednu rukavicu pojmovno-logičkoj epistemologiji, koja tako uporno
pokušava da rekonstruiše do tančina proces nastanka jedne ideje.
Hamilton je uvek polazio od stava
da se objektivno naučno saznanje ne može baviti suštinom, već samo njenim
pojavama, tj. modalitetima. Iako je bio po svojoj osnovnoj struci analitičar,
on se živo interesovao za sve eksperimentalne činjenice koje su se - zato što je,
u njegovo vreme, sve postajalo predmetom naučnog istraživanja - ubrzano radjale
jedna za drugom. Konstruisani su sve precizniji merni instrumenti, čime je
bitno bio proširen ukupan horizont stvarnosti. Za razliku od njega, njegovim
savremenicima se činilo da će tim novim konstrukcijama biti uklonjena sva
ograničenja koja potiču od naše organske konstitucije. Bili su ubedjeni da će
osetljivost tih aparata moći neograničeno da se povećava. Svojim radovima u
optici Hamilton je indirektno potpomagao eksperimentalne fizičare u
konstruisanju sve novijih mernih aparata, a zahvaljujući čemu biolozi i
hemičari dobijaju mogućnost da svoju nauku postave na teorijske temelje.
Listerov mikroskop je omogućio otkriće ćelije, a konstrukcija mikroskopa sa
ahromatskim sočivom omogućila je razvoj mikrobiologije.
U prirodnim naukama podsticala se
povezanost teorije i praktičnog znanja, koja je kulminirala u novim - sve
brojnijim -inženjerskim školama i tehničkim institutima: 1975. pariska
"Ecole Polytechnique", 1806. češki tehnički institut ("Das
Böhmische Technische Institut"), 1815. Politehnički institut u Beču, 1821.
"Zanatski institut" u Berlinu, zatim slede politehnički instituti:
1825. u Karlsrueu, 1827. u Minhenu, 1828. u Drezdenu, 1831. u Hanoveru... Iza
ovih škola stoje mnoge poznate gradjevine XIX veka: mostovi, tuneli, kanali. Za
to vreme, medjutim, u društvenom životu vladao je apsolutni raskorak izmedju
teorije i prakse, izmedju akcije i misli. Bilo je to vreme kada je
"religija bila toliko blaga a netolerancija toliko krvava, politika toliko
mudra u knjigama i toliko gruba u praksi, vlade toliko umerene i ratovi toliko
surovi. "Pored takvih, stalnih, poremećaja u društvenim sferama, ali i
mnogih ličnih trzavica, koje su uglavnom bile vezane za žene i alkohol, Hamilton
je uspeo da sa samo trideset godina bude promovisan u sira, u trideset dve da
postane predsednik Irske kraljevske akademije, a u trideset osam da mu
britanska vlada dodeli stalnu počasnu penziju. Postao je član mnogih uglednih
akademija. Pripala mu je čast da medju mnogo velikih (lord Kelvin, Grin, Stoks,
Mebijus, Faradej, Om - da pomenemo samo neke) baš on bude prvi inostrani član
akademije nauka SAD.
Nema sumnje da Hamilton
predstavlja sam vrh naučne tradicije Irske i da je jedan od vrhova evropske misli
XIX veka, gde je u društvu sa: Šumanom, Šopenom, V. Tarnerom, Gogoljem,
Lobačevskim, Ostrogradskim, Dirihleom, Klauzijusem, Maksvelom, Kekulom,
Darvinom. Pre nego što je - drugoga septembra 1865. godine - umro, zaželeo je
da mu epitaf bude sastavljen od reči: "Čovek koji je voleo red i
istinu"; rekao je: "Veoma dugo divio sam se Ptolomejevom opisu
njegovog velikog učitelja astronomije, Hiparha, kao 'čoveka koji voli red i
istinu', zato neka takav bude i moj epitaf." Meni se, pak, čini da bi mu
najbolje pristajao epitaf u obliku zapisa:
Нема коментара:
Постави коментар