HANS RAJHENBAH
"FILOZOFIJA NAUKE O PROSTORU I VREMENU"
Predgovor
Dr Zoran Stokić
Od Hamburga, Berlina i Minhena
do Istambula, Pariza i Los Anđelesa
Neopozitivista Hans Rajhenbah, filozof nauke i teorije
verovatnoće, član Berlinskog kruga, rodio se 26. 9. 1891. g. u Hamburgu, u
Nemačkoj. Studirao je fiziku, matematiku i filozofiju u Berlinu, Erlangenu,
Getingenu i Minhenu. Njegovi profesori su bili i neokantovac Ernst Kasirer,
matematičar David Hilbert, fizičari Maks Plank, Maks Born i Albert Ajnštajn.
Doktorirao je filozofiju na Univerzitetu u Erlangenu 1915; njegova disertacija
iz teorije verovatnoće publikovana je 1916. Budući da je u Berlinu
1917-1920 posećivao Ajnštajnova predavanja iz teorije relativnosti, nije
neobično što je baš nju izabrao i za prvi predmet svojih filozofskih istraživanja.
Godine 1920. bio je izabran za profesora na štutgartskoj Politehnici, a
zatim je, na preporuku Planka i Ajnštajna, 1926. postao profesor filozofije
fizike na univerzitetu u Berlinu. Njegova otvorenost za pitanja i za rasprave
sa studentima tokom samih predavanja bila je novina za nemačke univerzitete.
Već 1920. publikuje svoju prvu knjigu o filozofskim
implikacijama teorije relativnosti pod naslovom Teorija relativnosti i
znanje a priori, u kojoj kritikuje Kantovu teoriju sintetičkog a priori.
Narednih godina objavljuje još tri knjige o filozofiji teorije relativnosti: Aksiomatizacija
teorije relativnosti (1924), Od Kopernika do Ajnštajna (1927) i Filozofija
nauke o prostoru i vremenu (1928). Ova poslednja se, najkraće rečeno, može
smatrati njegovim preispitivanjem teorije relativnosti pretežno kroz prizmu
logičkog pozitivizma. Ali već i tu Rajhenbahova pozicija je drugačija od one
koju Karnap te iste, 1928. godine, izlaže u svojoj Logičkoj izgradnji sveta.
Na naučnom kongresu u Erlangenu 1923. Rajhenbah se lično upozanje sa neopozitivistom
Karnapom, čija je epistemologija u tom trenutku ostavila dubok utisak na
njega. Štaviše, Rajhenbah je 1928. bio jedan od osnivača Berlinskog kruga
("Društvo za empirijsku filozofiju") — koji je nastao po ugledu
na Bečki krug koji su 1924. osnovali Moris Šlik, Rudolf Karnap, Oto Nojrajt i
Viktor Kraft. Članovi Berlinskog kruga bili su još i Karl Gustav Hempel, Rihard
fon Mizes, David Hilbert i Kurt Greling. Rajhenbah i Karnap su 1930. postali
urednici prestižnog časopisa Erkenntnis, u kome će izjaviti i to da se
"pod uticajem Maha, Poenkarea, Fregea, Rasela, Vitgenštajna i dugih,
misaoni svet Bečkog kruga bori protiv svih oblika metafizike".
Kada je 1933. god. za nemačkog kancelara ustoličen
Hitler, Rajhenbah emigrira u Tursku na mesto šefa katedere na Odeljenju za
filozofiju nauke Univeziteta u Istambulu. Iako je tu držao interdisciplinarne
kurseve, 1935. ipak publikuje originalnu knjigu Teorija verovatnoće. Profesor
na Kalifornijskom univerzitetu u Los Anđelesu postao je 1938. i te godine
objavljuje Iskustvo i predviđanje. Filozofske osnove kvantne
mehanike izašle su mu 1944, a potom dolaze dve populane knjige: Elementi
simboličke logike iz 1947. i Rađanje naučne filozofije iz 1951. (koju
su na srpski jezik preveli S. Đorđević i A. Spasić i objavili u ediciji
"Sazvežđe", knj. 6, Beograd, 1964. god. sa predgovorom M. Životića).
Godine 1952. održao je seriju predavanja na pariskoj Sorboni, na Poenkareovom
institutu. Rajhenbah umire u Los Anđelesu 9. 4. 1953, neumorno radeći na
temama iz filozofije vremena. Posthumno su mu izašle znamenite knjige Smer
vremena (1956) i Moderna filozofija nauke (1958).
Epistemologija — ona nedostižna i ona dostižna
Otkako su Grci izumeli teorijsku geometriju i logiku,
Zapadom je počela da dominira ideja da sveukupno rasuđivanje može da se svede
na neku vrstu računanja — tako da svi argumenti mogu da se postave odjednom i
zauvek. Prvi je Sokrat u Eutifronu tražio "niz pravila koja nam
govore iz trenutka u trenutak kako da se ponašamo". Ovaj zahtev iz sfere
morala Platon je transponovao u epistemologiju. Krećući se i na tragu Heraklita
i Pitagore, Platon je smatrao da postoje dva izvora saznanja pomoću kojih
shvatamo "svet": iskustvo i mišljenje; znanje koje stičemo čulima,
tj. svet iskustva, neka je vrsta iluzije, te tu ne možemo tražiti pravo znanje;
nasuprot tom nesigurnom "mnjenju" stoji svet "nepromenljivih
ideja" i u njemu je moguće doći do istinskog znanja. Možemo da napravimo
sliku kruga crtajući ga u pesku, ali sama "kružnost" je po Platonu
idealan pojam, koji samo naš um može da stvori. Tako matematičko saznanje ne
samo što je bilo shvaćeno kao saznanje same objektivne, empijriske stvarnosti,
već je bilo i mustra za epistemologiju.
U Menonu i Teetetu Platon je postavio temelje klasične teorije
saznanja — znanje je opravdano istinito verovanje — a skup istina koji bi takvo
vrednovanje omogućio morao je biti nezavistan od naučnih znanja, tj. morao
je biti izvan i iznad nauka. To racionalističko-deduktivno učenje po kome je
mišljenje nadređeno iskustvu i posmatranju bilo je u modi preko 2000 godina.
Tako su još bili pisali i Dekart i Lajbnic — Dekart u Razmatranjima o
osnovama filozofije ("sada znam da predmete u stvari ne shavatamo
čulima ili sposobnošću predstave, već razumom, i ne onda kada ih dodirujemo ili
gledamo, već onda kada ih mislimo"), a Lajbnic u Novim esejima
("osnova naše sigurnosti s obzirom na univerzalne i večne istine počiva
na samim idejama, nezavisno od čula, na primer, ideja Bića, Jednog, ideja Sebe
itd. Ali ideja čulnih kvaliteta, recimo boje, mirisa itd. (koje su u suštinio
samo privid) dolaze od čula, što će reći od naših zbrkanih opažanja").
Tako je sveukupno znanje sve do Kantovog sintetičko-apriornog saznanja bilo
građeno po uzoru na euklidsku geometriju. Jedna teorema ili zakon u fizičkim
naukama, na primer, bile bi tretirane u duhu euklidske epistemologije, bile
bi dokazane iz "istinitih aksioma" jednom za svagda. Bio je to neuspešan
pokušaj da se izgradi jedna sigurna logika otkrića eksplicitnih definicija u
kojima bi bilo sadržano apsolutno istinito znanje.
Opozicija racionalistima, koja je, počev od antike,
oličena u skepticima i empiristima, postojala je, ali je bila na društvenoj
margini. Empirizam je ponovo počeo da buja tek posle uspeha koji je u praksi
doživela prva moderna naučna teorija — Njutnova racionalna mehanika. Međutim,
i empiristi su se držali za pogrešan kraj metodološkog štapa: pokušavali su da i
sami koketiraju sa Platonovom epistemologijom tragajući za načinom izgradnje
jedne logike otkrića. Od Loka pa sve do Mila oni su pokušavali da dokažu da
su "sve deduktivne nauke induktivne", da "stavovi algebre
nisu samo doslovni sudovi, nego generalizacije iz iskustva" i tsl.
Međutim, što su se prirodne nauke više razvijale, to
je bivalo sve jasnije da je Platonova epistemologija tek jedan idol, jedna
himera. Grupa fizičara kojoj su pripadali Helmholc, Mah, Dijem, Poenkare, ...
Rajhenbah — jeste ona koja je prestala da razmišlja u kategorijama klasične
epistemologije i koja je, umesto pokušaja izgradnje racionalne logike otkrića,
sebi postavila skromniji, ali zato dostižan zadatak, zadatak formulisanja
logike vrednovanja teorija post hoc, ocenjivanja gotovih,
artikulisanih teorija. Iskaz "normativno" više nije označavao pravila
za dolaženje do rešenja, nego samo pravce za ocenu već ponuđenih rešenja. Metodologija
je na taj način odvojena od heuristike. — Kako je došlo do ove dramatične
promene? Zašto je epistemologija utemeljenja napuštena u korist jedne
deskriptivne epistemologije?
Tradicionalna epistemologija utemeljenja, kojom su se
uglavnom bavili filozofi, i koja je odlagala ontologiju dok ne budu rešena
sva važna epistemološka pitanja, u praksi je otkazivala. S druge strane, u
drugoj polovini XIX veka nauka se našla u svojevrsnom raskoraku budući da je
mehanicistički naučni metod počeo zakazivati u brojnim novim empirijskim
teorijama. Naučna praksa je dovela do toga da su se sada i sami fizičari,
biolozi i hemičari počeli zanimati za brojne epistemološke probleme svojih
nauka. Rezultati nisu izostali. Tako su, na primer, Helmholc, Poenkare i
Rajhenbah konstruisali situacije u kojima su se opažene činjenice mogle
opisati neeuklidskim geometrijama, što je za direktnu posledicu imalo
neodrživost Kantovih metodoloških stanovišta. "Biti a priori" nije
identično sa "biti objektivno istinit". Ako postoje različiti
geometrijski sistemi koji se međusobno logički isključuju, a podjednako su korektno
logički zasnovani, postaje jasno, kaže Rajhenbah, da matematički iskazi nisu
opisi objektivne stvarnosti. Koja će od tih geometrija biti upotrebljena kao
instrument za objašnjenje stvarnosti — nije više pitanje logike, već je empirijsko
pitanje, zaključuje on. Nasuprot klasičnoj esencijalističkoj epistemologiji,
piše Rajhenbah u Aksiomatici relativističke nauke o prostoru i vremenu,
"vrednost aksiomatskog prikaza sastoji se u tome što on sadržaj naučne teorije
sažima u nekoliko stavova; tako se svaki sud o teorijskim iskazima sme
ograničiti na sud o aksiomima, jer u njima je već implicitno sadržan svaki
teorijski stav. Aksiomatska metoda je našla široku primenu u matematici; stoga
je opšti običaj postao da se rasprava o logičkom mestu matematike svodi na
raspravu o logičkom mestu aksioma. Međutim, danas je razjašnjeno da matematički
aksiomi predstavljaju definicije, tj. proizvoljne tvrdnje, za koje ne važi istinitost
ili pogrešivost, te da predmet kritike mogu biti jedino logička svojstva
sistema, neprotivurečnost, nezavisnost, jednoznačnost, potpunost. [...] Fizika se, međutim,
razlikuje od matematike u jednom bitnom pogledu. Njeni stavovi hoće da budu
nešto više od konsekventnih posledica proizvoljnih postavki; oni pretenduju
na to da važe za realitet. A to u krajnjem slučaju govori da se na osnou njih
mogu izračunati pojave koje su predmet direktnog opažanja; te stoga vrhovni
kriterijum validnosti neke fizičke teorije jeste uvek pitanje da li se jedno takvo
opažanje realizuje ili ne. Stoga sud "tačan" ili
"pogrešan" znači u fizici nešto bitno drugačije nego u matematici:
to je jedna vanlogička relacija koja govori o obistinjavanju ili neobistinjavanju
opažajnog iskustva." Zbog svega toga, preporučuje Rajhenbah,
esencijalistička epistemologija utemeljenja mora biti zamenjena
empirističkom epistemologijom koja neće "opšte principe saznanja izvoditi
iz strukture razuma (tj. bića) već iz analize metoda i činjenica koje proizilaze
iz same empirijske nauke".
Konvencionalizam (Le Roa, Milo, Dijem, Poenkare),
neopozitivizam (Rajhenbah, Karnap), falsifikacionizam (Poper), pragmatizam,
evolucijske i genetske metodologije, bez obzira koliko se međusobno
razlikovale, predstavljale su značajan napredak u epistemologiji u odnosu na
njenu dogmatsku varijantu. One su bile te koje su i prirodne nauke uključile u
rešavanje problema znanja, što je, inače, u ortodoksnoj epistemologiji bilo
strogo zabranjeno zbog cirkularnog načina zaključivanja. Međutim, treba
naglasiti da su u početku i neopozitivisti, poput dogmatskih epistemologa,
gajili nadu da će naći način izgradnje sigurnog — apsolutno istinitog —
znanja. Vođeni time, pokušavali su da daju jednu racionalnu rekonstrukciju
nauke pomoću činjenica iskustva i logike. Istinitost matematike bi dokazali,
smatrali su oni, ako budu u mogućnosti da je redukuju na logiku, a istinost
fizike bi dokazali ukoliko bi bili u stanju da sve njene iskaze prevedu u
iskaze posmatanja, a zatim, polazeći od tih iskaza posmatanja uz korišćenje
logike, ako budu u stanju da dedukuju i same aksiome fizičkih teorija. Time bi
po njima fizika bila dedukovana iz iskustva, što bi istovremeno povlačilo za
sobom i njeno epistemološko opravdanje. Kretanje stazom koju je utabao Mah navelo
je, znači, neopozitiviste da smatraju da sve što znamo o svetu činjenica mora
da bude takvo da može biti izraženo u obliku iskaza o našem iskustvu; međutim,
to se nije pokazalo mogućim čak ni kada su termin "iskustvo"
zamenili "protokol-rečenicama". Redukcionizam neopozitivista koji je
propao na problemu indukcije i univezalija bio je povod za definitivno
napuštanje dogmatske epistemologije i podstrek za deskriptivne epistemologe
suparničkih škola da nastave sa sopstvenim pokušajima. I samom Rajhenbahu
teorija značenja logičkih empirista bečkog kruga činila se neadekvatna, te
je on izlaz video u preformulaciji termina proverljivost. "Treba izgraditi
takvu teoriju značenja", piše Rajhenbah, "koja ne bi zahtevala
potporu nikakvih van-naučnih, čisto logičkih, analitičkih kriterijuma značenja,
a koja bi istovremeno bila sasvim prikladna za objašnjenje naučnog
iskustva". — Za Rajhenbaha se i inače može reći da je bio nestandardni neopozitivista,
jer kad god bi se našao pred problemom koji treba rešiti, on se nije ustručavao
da napusti bilo koju dogmu neopozitivističke škole ako bi time dati problem
uspešno rešio. Tako, umesto da se bavi akademskim redukcionizmom logičkih
empirista koji je u praksi otkazivao, on se bavio onim što mu se činilo
dostižnim, ostvarljivim: proučavao je odnose verovatnoće između različitih
nivoa naučnih teorija. Šta više, da bi bio u stanju da obuhvati svu raznovrsnost
mogućih iskustava koju je sobom nosila kvantna mehanika, počeo je izgrađivati
modele polivalentnih logika. Pošto je dvovrednosna logika ("tačno",
"netačno") zakazivala, nadao se da će pomoću trovalentne logike (po
ovoj logici iskazi su ili "tačni", ili "netačni", ili
"neodređeni") konačno opisati kvantnu mehaniku jednim
"neutralnim jezikom koji se neće baviti ni talasima ni česticama, već
slučajnostima, to jest sudarima i koji neće određivati šta se dešava između
tih sudara". Isto tako, umesto da se bavi pitanjima istine ili verovatnoće
induktivnih zaključaka, on je razvijao metode kako koristiti indukciju u
fizičkim teorijama. Po njemu, iako indukcija ne može da obezbedi apsolutno
sigurno znanje, ona je u odnosu na druga metodološka oruđa najbolja za
predviđanje budućih događaja.
Da bi neko danas bio u stanju da prati zbivanja u savremenoj
epistemologiji, najpre bi morao da savlada njen prvobitni jezik koji su
izgrađivali ljudi poput Rajhenbaha. Sa tim već klasičnim
"ortodoksnim" gledanjem na naučne teorije najbolje se možemo upoznati
u Rajhenbahovoj knjizi Iskustvo i predviđanje, a naročito u njenom
čuvenom poglavlju "Tri zadatka epistemologije", u kom on
objašnjava zašto je važno razlikovanje "konteksta otkrića" od
"konteksta opravdanja". Da bi se shvatio cilj ovog novog
epistemološkog pristupa nauci, tj. njenim teorijama, treba ga dobro omeđiti
ne samo u odnosu na antičku mustru epistemologije, već i u odnosu na
sociološki, istorijski i psihološki način tretiranja iste problematike. Jedna
je stvar tragati za istorijskim izvorima, psihološkim poreklom i razvojem,
društveno-političkim i ekonomskim uslovima za prihvatanje ili odbacivanje
naučnih teorija, a sasvim je druga stvar obezbediti logičku rekonstrukciju
pojmovnih struktura i proveravanja naučnih teorija.
Epistemologija, onako kako je vidi Rajhenbah, treba da
nam, s jedne strane, pomogne u razjašnjenju logičko-matematičke strukture
naučnih teorija, a sa druge strane da nam osvetli proces empirijskog
potvrđivanja i opovrgavanja unutar i između naučnih teorija. I to je sve. Ona
nije u stanju da nam dâ recepte za konstruisanje nove naučne teorije i baš zbog
toga ona i ne treba da se bavi misaonim procesima onako kako se oni stvarno
dešavaju.
"Epistemologija ne posmatra procese mišljenja u
njihovim stvarnim javljanjima; ovaj zadatak je u potpunosti prepušten
psihologiji. Epistemologija namerava da konstruiše misaone procese na način na
koji će oni morati da se javljaju ako bi trebalo da budu razmešteni u
konzistentan sistem; ili ako bi trebalo konstruisati skup operacija koji se
može opravdati i koji može biti ubačen između polazne tačke i predmeta
misaonih procesa, zamenjujući prave posredne veze. Epistemologija stoga pre
razmatra logičke zamene nego realne procese. Za ove logičke zamene uveden je
termin racionalna rekonstrukcija.."
Filozofija nauke o prostoru i vremenu, koja je pred našim čitaocima u prevodu g. Miloša Đurđevića,
kritički analizira ulogu iskustva i konvencija u fizičkom tretiranju pojmova
"prostor", "vreme" i "kretanje"; istovremeno,
ona u velikoj meri u Ajnštajnovom duhu interpretira fizičku osnovu
relativističke teorije prostornih i vremenskih rastojanja, istovremenosti i
tsl. U njoj Rajhenbah dosledno gradi jednu kauzalnu teoriju vremena, polazeći
od pretpostavke da je kauzalna relacija između fizičkih događaja objektivna i
da se vremenski redosled može svesti na kauzalni poredak; pored toga, ova Rajhenbahova
knjiga može takođe biti veoma dobar primer za praktičnu primenu epistemologije
u empirijskim naukama.
Bibliografija
Hans
Reichenbach,
1916, Der Begriff der Wahrscheinlichkeit fuer
die mathematische Darstellung der Wirklichkeit, (disertacija, 1915),
Erlangen
1920, Relativitaetstheorie
und Erkenntnis a priori (prevod na engleski: The theory of relativity
and a priori knowledge, Berkeley : University of California Press, 1965)
1921, "Bericht uber eine Axiomatik der
Einsteinschen Raum-Zeit-Lehre" u: Phys. Zeitschr. 22
1922, "Der
gegenwartige Stand der Relativitaetsdiskussion" u: Logos, X (prevod
na engleski: "The present state of the discussion on relativity" u: Modern
philosophy of science : selected essays by Hans Reichenbach, London :
Routledge & Kegan Paul; New York : Humanities press, 1959)
1924, Axiomatik
der relativistischen Raum-Zeit-Lehre (prevod na engleski: Axiomatization
of the theory of relativity, Berkeley : University of California Press,
1969)
1924, "Die
Bewegungslehre bei Newton, Leibniz und Huyghens" u: Kantstudien 29
(prevod na engleski: "The theory of motion according to Newton, Leibniz,
and Huyghens" u: Modern philosophy of science : selected essays by Hans
Reichenbach, London : Routledge & Kegan Paul; New York : Humanities
press, 1959)
1925, "Die Kausal-Strukture der Welt und der
Unterschied von Vergangenheit und Zukunft" u: Sitzungsber d. Bayer.
Akad. d. Wiss., Math.-Naturwiss.
1927, Von Kopernikus bis Einstein. Der Wandel unseres Weltbildes (prevod na engleski: From Copernicus to Einstein,
New York : Alliance book corp., 1942)
1928, Philosophie
der Raum-Zeit-Lehre (prevod na engleski: The philosophy of space and
time, New York : Dover Publications, 1958)
1929, "Stetige Wahrscheinlichkeitsfolgen"
u: Zeitschr. f. Physik, 53
1929, "Ziele und Wege der physikalischen
Erkenntnis" u: Handbuch der Physik, izd. Hans Geiger i Karl Scheel,
Knj. IV, Berlin : Julius Springer
1930, Atom und Kosmos. Das physikalische
Weltbild der Gegenwart (prevod na engleski: Atom and cosmos; the world
of modern physics, London : G. Allen & Unwin, ltd., 1932)
1931, Ziele
und Wege der heutigen Naturphilosophie (prevod na engleski: "Aims
and methods of modern philosophy of nature" u: Modern philosophy of
science : selected essays, Westport : Greenwood Press, 1959)
1933, "Kant und die Naturwissenschaft", Die
Naturwissenschaften, 33-34
1935, Wahrscheinlichkeitslehre : eine
Untersuchung ueber die logischen und mathematischen Grundlagen der
Wahrscheinlichkeitsrechnung (prevod na engleski: The theory of
probability, an inquiry into the logical and mathematical foundations of the
calculus of probability, Berkeley : University of California Press, 1948)
1938, Experience
and prediction : an analysis of the foundations and the structure of knowledge,
Chicago : University of Chicago Press
1944, Philosophic
foundations of quantum mechanics, Berkeley and Los Angeles : University of
California press
1947, Elements
of symbolic logic, New York, Macmillan Co.
1948, Philosophy
and physics (Faculty research lectures, 1946), Berkeley, Univ. of
California Press
1949, "The
philosophical significance of the theory of relativity" u: Albert
Einstein: philosopher-scientist, ed. P. A. Schillp, Evanston : The Library
of Living Philosophers
1951, The
rise of scientific philosophy, Berkeley : University of California Press
1953, "Les
fondements logiques de la méchanique des quanta' u: Annales de l'Institut
Henri Poincare', Tom XIII, Fasc. II
1954, Nomological
statements and admissible operations, Amsterdam : North Holland Publishing
Company
1956, The
direction of time, Berkeley : University of California Press
*
1959, Modern
philosophy of science : selected essays by Hans Reichenbach, London :
Routledge & Kegan Paul; New York : Humanities press
1959, Modern
philosophy of science : selected essays by Hans Reichenbach, Westport,
Conn. : Greenwood Press
1978, Selected
writings, 1909-1953 : with a selection of biographical and autobiographical
sketches ("Vienna circle collection"), Dordrecht; Boston : D.
Reidel Pub.
1979, Hans
Reichenbach, logical empiricist ("Synthese library"), Dordrecht;
Boston : D. Reidel Pub.
1991, Erkenntnis
orientated : a centennial volume for Rudolf Carnap and Hans Reichenbach,
Dordrecht; Boston : Kluwer Academic Publishers
1991, Logic,
language, and the structure of scientific theories : proceedings of the Carnap-Reichenbach
centennial, University of Konstanz, 21-24 May 1991, Pittsburgh :
University of Pittsburgh Press; Universitaetsverlag Konstanz
*
Gesammelte Werke, Hans
Reichenbach, u 9 knjiga, priredili: Andreas Kamlah i Maria Reichenbach, Wiesbaden :
Vieweg
1977 - knj. 1: Der Aufstieg der
wissenschaftlichen Philosophie
1977 - knj. 2: Philosophie der
Raum-Zeit-Lehre
1979 - knj. 3: Die philosophische Bedeutung
der Relativitaetstheorie
1983 - knj. 4: Erfahrung und Prognose : eine
Analyse der Grundlagen und der Struktur der Erkenntnis
1989 - knj. 5: Philosophische Grundlagen der
Quantenmechanik und Wahrscheinlichkeit
1994 - knj. 7: Wahrscheinlichkeitslehre
: eine Untersuchung ueber die logischen und mathematischen Grundlagen der
Wahrscheinlichkeitsrechnung
*
Aqvist, L., "Formal
Semantics for Verb Tenses as Analyzed by Reichenbach." Ur, Teun van Dijk , Pragmatics of Language and Literature,
Amsterdam,
North-Holland, 1976, 229-36
Aqvist, L., "A Conjectured
Axiomatization of Two-Dimensional Reichenbachian Tense Logic." Journal
of Philosophical Logic 1979, 8.1-45
Blackwell, R, "In Defense of
the Context of Discovery," Revue Internationale de Philosophie 34,
1980, 90-108
Curd, M.V., "The Logic of
Discovery: An Analysis of Three Approaches", u: T. Nickles, 1980, 201-19
Gruenbaum, A., Philosophical
Problems of Space and Time, New York, 1963, Por 3.
Feigl, H., "The 'Orthodox'
View of Theories: Remarks in Defense as well as Critique", Minnesota
Studies in the Philosophy of Science, knj. IV, Minneapolis, University of
Minnesota Press, 1970
Hanson, N. R., "The Logic of
Discovery", Journal of Philosophy 55, 1958,1073-1089
Hempel, C.
G., "Hans Reichenbach remembered", Erkenntnis 35 (1-3), 1991,
5-10
Hoyningen-Huene P., "Context
of Discovery and Context of Justification," Studies in the History
and Philosophy of Science 18, 1987, 501-15
Kamp, H., "Deixis in
Discourse: Reichenbach on temporal reference", Reichenbach Lecture at
the University of California at Los Angeles Department of Philosophy, 1999
McLaughlin, R., "Invention
and Induction, Laudan, Simon and the Logic of Discovery", Philosophy
of Science 49, 1982, 198-211
McMahon, W., "Hans
Reichenbach's Philosophy of Grammar", JanuaLinguarum, Series Minor,
90,The Hague: Mouton, 1976
Nickles, T., Scientific
Discovery, Logic, and Rationality, Dordrecht, 1980
Popper, K. R., The Logic of
Scientific Discovery, London: Hutchison, 1959
Salmon, W. C., "The
philosophy of Hans Reichenbach; Hans Reichenbach, logical empiricist I", Synthese
34 (1),1977, 5-88
Salmon, W. C., "Hans
Reichenbach's vindication of induction", Erkenntnis 35 (1-3) 1991,
99-122
Siegel, H., "Justification,
Discovery and the Naturalizing of the Epistemology," Philosophy of Science
47, 1980, 297-321
Zahar, E., "Logic of
Discovery or Psychology of Invention," British Journal for the Philosophy
of Science 34, 1983, 243-61
Нема коментара:
Постави коментар