LAGRANŽ - PRINCIP NAJMANJEG DEJSTVA
"Zato će biti puko ime sve ono
što su smrtnici ustanovili u svom
jeziku, ubedjeni da je to istinito."
Parmenid
Ovo saopštenje ima za cilj da obeleži dvestogodišnjicu
izlaska iz štampe Lagranževe "Analitičke mehanike", a želja samog
Lagranža je bila da tom svojom knjigom uveliča proslavu stogodišnjice
pojavljivanja Njutnovog revolucionarnog dela, "Matematičkih principa
prirodne filozofije".
Pitanje koje se odmah na početku nameće jeste o samom
naslovu ovog prigodnog saopštenja. Zašto, dakle, baš "Princip najmanjeg
dejstva", a ne, recimo, "Analitička mehanika"? - Jednostavno
zato što ja tu knjigu želim da posmatram najpre iz perspektive današnjeg
fizičara, da istaknem posebno mesto koje taj princip ima u savremenoj fizici.
Princip najmanjeg dejstva sažima čitave oblasti stare i nove
fizike. Rezultati dobijeni u jednoj oblasti mogu se analogijama preneti u
druge, od klasične mehanike, hidrodinamike, elektromagnetizma, teorije
relativiteta - do kvantne mehanike.
Da bi fizika započela svoj hod, na samom njenom izvorištu
stoji imenovanje,
u kojem su se procesu pojavili fizički objekti; oni se medjusobno razlikuju
merom i brojem. Zapremina, temperatura, napon, pritisak,... odredjeni su skupom
karakterističnih brojnih vrednosti. Baš ti brojevi, pomoću kojih se vrši
redukcija stvarnosti na matematičke entitete, oštro razdvajaju taj novi svet
fizike od "sveta po sebi". Sami fizički objekti, tako uvedeni, jesu
početak i kraj moći toga novog, fizičkog, jezika. Jer, bez odeljenosti fizičkih
objekata ne bi bilo moguće konstituisati ni jezik fizike, ali, istovremeno, baš
ta odeljenost jeste i prepreka u dosezanju sveobuhvata, tj. jedinstva svega,
čemu fizičari a priori streme. Osetljivost naših čula zamenjena je osetljivošću
naših instrumenata. Naše beskonačne čulne predstave fizika je redukovala na
merne vrednosti, a zatim je te vrednosti svrstala u odredjene klase, što je sve
vodilo gomilanju empirijskih zakona. Ti zakoni predstavljaju iskaze o
odredjenim konkretnim fenomenima. Ali osnovni zadatak fizike jeste da
generalizuje naše iskustvo. U tom cilju stvoreni su principi koji je trebalo da
u sebe sažmu čitava područja stvarnosti. Principi su zamišljeni kao matrice iz
kojih će se proizvoditi novi prirodni zakoni. U svojoj prethodnoj raspravi
"Rast znanja i Njutnovi Principi" pokazao sam da je Njutn u
"Principima" dao koncept izgradnje aksiomatskih teorija fizike, i to
u vidu trokoraka: hipoteza (postavljanje principa) - dedukcija (deduktivno
izvodjenje opažajnih činjenica iz principa) - eksperiment (eksperimentalno
proveravanje opažajnih činjenica). I Lagranževa analitička mehanika, kao i sve
kasnije aksiomatske teorije fizike, izgradjena je po tom metodološkom receptu.
Štaviše, pored metodologije, Lagranž je direktno preuzeo i same osnovne pojmove
Njutnove racionalne mehanike: tačku, pravu, ravan, masu, silu i vreme.
Koristeći se uglavnom aparatom sintetičke geometrije, Njutn
je u "Principima" izložio prvu aksiomatsku teoriju prirode - mehaniku. Cvetanje novih analitičkih metoda u
prvoj polovini XVIII veka prirodno je nametalo pitanje reinterpretacije
Njutnove mehanike. Pravi početak analitičkog prikazivanja mehanike jeste Ojlerova
knjiga iz 1736. godine. Baš te, za mehaniku važne godine, rodiće se i Žozef-Luj
Lagranž, koji će u svojoj čuvenoj "Analitičkoj mehanici" taj započeti
razvoj analitičkih metoda dovesti do vrhunca.
Lagranž, "veličanstvena piramida matematičkih
nauka", kako je za njega uobičavao da kaže Napoleon, živeo je u doba kada
su se francuski prosvetitelji latili svoga najvećeg poduhvata, sastavljanja
kolektivne "Enciklopedije", po uzoru na "Ciklopediju ili
univerzalni rečnik" Engleza E. Čembersa (objavljeno u Londonu 1728.
godine), kao "sredjenog rečnika nauke, umetnosti i veština". To
veliko delo pokrenulo je sumnju u do tada vladajuće dogme, te je tako postalo
Biblijom francuske revolucije iz 1789. Pored ove, Lagranž je bio svedok još dve
velike revolucije: industrijske (za koju se može smatrati da je počela 1760.) i
američke (iz 1775.); s druge strane, bio je savremenik i Fridriha Velikog,
Katarine Velike, ali i Voltera, Rusoa, Kanta, Fihtea, Hjuma, Ramoa, Mocarta,
Kulona, Lamarka, Adama Smita, Lomonosova, pa i našeg Rudjera Boškovića, te je,
na svoju veliku nesreću, prisustvovao i giljotiniranju svoje velike zaštitnice
Marije Antoanete i svog odanog prijatelja Lavoazjea; a na kraju, da bi ironija
bila potpuna, on će postati idol tog istog naroda koji se pokazao krvnikom ono
dvoje!
Pa ipak, bilo je to doba prosvetiteljstva i romantizma,
tačnije doba u kome su vladali kult razuma i kult osećajnosti. Ta svojevrsna
mešavina razuma i osećanja dala je niz velikih naučnih otkrića. Najveća naučna
zabava tog doba bio je elektricitet. O tome šta je elektricitet prvi je
Franklin izneo svoje mišljenje; 1752. je pokazao da je i munja oblik
elektriciteta, a 1760. konstruisao je gromobran. Galvani je opazio, a Volta
uspeo da precizno izmeri, to čarobno vrelo elektriciteta, te je tako započela
ubrzana gradnja aparata za proizvodnju i čuvanje elektriciteta. Konstruisanjem
stalnih izvora električne struje, posle 1800. godine, širom su bila otvorena
vrata nauci o elektricitetu. Dalje, iz alhemije, farmacije i metalurgije
preciznim analitičkim merenjima kondenzovana je hemija gasova. Stara antička
ideja da je priroda sastavljena od četiri elementa konačno je bila napuštena.
Kevendiš odredjuje specifičnu težinu vodonika. Otkrivajući kiseonik, Pristli
pobija alhemijsko poimanje vatre i omogućuje Lavoazjeu da dodje do principa
konzervacije mase [1],
a baš će taj princip učiniti da se i hemija počne smatrati egzaktnom naukom.
Napuštani su i stari zanati, tehnika je kretala novim
putevima. Racionalnost XVIII veka uveliko je bila stavljena u službu
ispunjavanja ljudskih želja. Vodena para, koju je još i Heron koristio za
pokretanje neobičnih igračaka, sada je počela pokretati ogromne mehanizme,
brodove, lokomotive. Savremena tehnika radjala se tako iz saveza kapitala sa
eksperimentalnom naukom. Ljudi su konačno shvatili da je nemoguće konstruisati
idealnu mašinu (perpetuum mobile), tj. spoznali su da je nemoguće dobiti rad ni
iz čega. Tačna merenja su počela bistriti ljudske umove, te su se tako
približavali zakonu o održanju energije. Ali kako iz prirode izvući energiju?
Kako ona prelazi iz jednog u drugi oblik? - Tim pitanjima nisu se bavili samo
naučnici i tehničari, već i umetnici, filozofi; Blejk peva: "Energija je
večni užitak". Energija i znanje su polako postajali moć.
Engleska, koja je zbog svoje specifične istorije prva
raskrstila sa religijskim istinama i feudalizmom, bila je u vodjstvu. Da ne bi
zaostali, Francuzi su se počeli koristiti svim idejama zasejanim u Engleskoj.
Centralna ličnost francuskog prosvetiteljstva, Volter, koji je u Engleskoj
video zemlju istinskih političkih i verskih sloboda, zalagao se za potiskivanje
Dekartovih i Lajbnicovih ideja i svesrdno je pomagao širenje engleske
filozofije i kulture u Francuskoj. On nikada nije zaboravio susret sa Njutnom,
kao ni njegovu svečanu pogrebnu ceremoniju u Vestminsterskoj opatiji 1727.
godine. Tom Volteru [2]
duguje i Lagranž svoje povezivanje sa Njutnovim genijem.
U školi u svom rodnom Torinu, posle upoznavanja sa
Euklidovim i Arhimedovim radovima, Lagranž slučajno dolazi do eseja Njutnovog
kolege Haleja, u kome se iznosi prednost diferencijalnog računa nad sintetičkim
metodama geometrije. Upravo tom radu imaju da zahvale matematika i fizika što
su u svoje redove svrstale još jednog genija. Sa samo šesnaest godina Lagranž
je postao profesor matematike u kraljevskoj artiljerijskoj školi u Torinu. Tada
i počinje sa objavljivanjem svojih naučnih radova - od primene diferencijalnog
računa u verovatnoći, preko varijacionog računa, do problema vibracije žice.
Ferma i Dekart su uvodjenjem koordinata trasirali put pojmu funkcionalne veze
izmedju dve promenljive veličine. Preko Gregorija, Njutna, Lajbnica i
Bernulijevih pojam funkcije je polako sticao svoju legitimnost. Jednakost kao
što je definiše krivu
povezivanjem koordinata svake tačke na njoj. U veku analitičkih metoda
postavljalo se pitanje kako analitički pojam funkcije osloboditi od geometrijske
predstave.
Nekako paralelno sa razvojem pojma funkcije formirao se i
znameniti integro-diferencijalni račun. Njutn je prvi primetio da se mnogi
fizički zakoni mogu jednostavnije izraziti pomoću diferencijalnih simbola nego
na ma koji drugi način. Na toj ideji, ali i na Lajbnicovoj simbolici, sazdali
su svoje "kraljevstvo" Ojler, Dalamber i Lagranž. Diferencijalne
jednačine ne vezuju promenljive y
i x
direktno; one se služe potpuno
drugom metodom. Diferencijalna jednačina definiše krivu kazivanjem pravca u
kome ona prolazi kroz svaku od svojih tačaka.
Ali, govoriti o realitetu matematičkim simbolima nije ni
malo lako. Ubrzo se pokazalo da je, na primer, oscilovanje žice ili ploče
nemoguće predstaviti običnim diferencijalnim jednačinama. Zato je 1715. godine
Tejlor postavio, a d'Alamber prvi rešio, takozvanu "jednačinu sa
diferencijom", danas poznatu kao parcijalna jednačina. Skoro da je suvišno
napominjati da su Ojler i Lagranž bili ti koji su iznašli opšte metode za
integraciju ovih jednačina.
I sam varijacioni račun, koji u pravom analitičkom obliku
započinje tek sa Ojlerom, bio je jedna od metoda koja je trebalo da pomogne pri
rešavanju praktičnih problema, kao što su, na primer, problem dimenzionisanja
gradjevinskih elemenata, grede i stuba, ili problem odredjivanja oblika tela
tako da moment inercije pri rotaciji bude minimalan. Ti su problemi bili
iskristalisani u tri praktična zadatka: brahistohrone, geodezijske linije i
izoperimetrijski zadatak. Dok kod problema brahistohrone odredjujemo minimalno
vreme, kod problema geodezijske linije odredjuje se minimalna dužina linije
koja leži na zadatoj površi (problem rešio N. Bernuli 1697), a kod
izoperimetrijskog problema odredjujemo krivu koja zadovoljava dva uslova: jedan
se odnosi na njenu dužinu, a drugi na ekstremalnost obuhvaćene površine. Nije
teško zaključiti da je zajedničko za ova tri zadatka, ali i za svaki budući
varijacioni zadatak, to što je potrebno odrediti krivu (funkciju) tako da ona
minimizira ili maksimizira neki dati integral; taj integral, po Adamarovom
predlogu, danas nazivamo funkcional. Taj je zadatak izuzetno složen zato što tu
više nije reč o maksimumu ili minimumu (apsolutnom ili relativnom) neke
funkcije jedne ili više realno promenljivih, tj. ono što se menja pod integralom
nije više broj, već funkcija , koja prolazi
odredjen skup funkcija G. Prirodno, i ovde se zahteva da važi
nejednakost tipa za svako y
iz neke okoline . Problem je,
samo, šta je sada okolina tačke u ovom apstraktnom skupu funkcija G. Šta je to okolina bilo koje funkcije?
Ojlerovom je varijacionom računu nedostajala matematička strogost. Po samom
Ojlerovom svedočenju, tek je sa Lagranževim radovima, koji su u periodu od
1759. do 1761. godine publikovani u analima Torinske akademije nauka,
varijacioni račun stekao svoj današnji analitički oblik.
Tako je već u dvadeset četvrtoj godini Lagranž postao
priznat i poznat u Evropi kao jedan od najvećih matematičara. Godine 1764. za
rešenje problema tri tela (Zemlja, Mesec, Sunce) on dobija veliku nagradu
Francuske akademije nauka. Dok se problem dva tela mogao rešiti u konačnom
obliku, dotle je to sa problemom tri tela bilo nemoguće. Lucidni Lagranž rešava
problem u dva specijalna slučaja: kada se tela nalaze u temenima
jednakostraničnog trougla, kao i kada su na pravoj liniji, kojom prilikom su
medjusobna rastojanja data unapred. Osim ovoga, Lagranž je kasnije dao i
rešenje problema tri tela u tzv. "užem smislu", tj. kada je masa
jednog od tela zanemarljivo mala, što u današnje "satelitsko doba"
naročito dobija na važnosti. Godine 1766. nagrada se ponovila, jer je ovog puta
na sasvim korektan način približno rešio problem šest tela (četiri Jupiterova
satelita, Jupiter, Sunce).
Čuvši za takve Lagranževe uspehe, Fridrih Veliki ga poziva
da, posle Mopertuija i Ojlera, on bude direktor fizičko-matematičkog odeljenja
Berlinske akademije nauka, na kojoj je svojevremeno boravio i Volter. Punih
dvadeset godina Lagranž je neprestano publikovao radove u zbornicima Berlinske
akademije. I baš u njoj on će se uzdići do personifikacije novog tipa naučnika,
koji će postati uzor kasnijim pokoljenjima. On je to postigao ne samo svojim
matematičkim genijem, jer su istu takvu genijalnost posedovali i njegovi veliki
prethodnici - d'Alamber i Ojler - nego i zato što u njegovim radovima nije bilo
nikakvih metafizičkih i teoloških rasprava. Od renesanse vekovima pripremana
autonomija nauke u odnosu na teologiju i metafiziku, koja je - neprimećeno -
zasijala još kod Njutna, ponovo se, tako, pojavila u Lagranževim radovima.
Lagranž je Evropom proneo slavu prvog "čistog" naučnika. Jer, fizičko
iskustvo isprepletano sa matematičkim rasudjivanjem - jedino je što se može
naći u njegovim radovima, bez ikakvih primesa u stilu Ojlerovih "Pisama
nemačkoj princezi". Kao ni Njutn, tako ni Lagranž nije naučne istine
smatrao apsolutnim i kategoričkim istinama, već je nauku doživljavao kao
putokaz - kao radna uputstva sugerisana iskustvom, a stvorena u svetlu razuma.
Nakon smrti Fridriha Velikog, Lagranž prihvata poziv Luja
XVI da nastavi svoj rad u Pariskoj akademiji nauka. Godine 1787. Marija
Antoaneta mu u Parizu priredjuje veličanstven doček. To je bila godina u kojoj
je još doterivao svoje remek-delo započeto u Torinu - svoju mehaniku koja će
biti isključivo zasnovana na simboličkom jeziku algebre i analize. "Onaj
ko voli matematičku analizu, sa zadovoljstvom će uvideti da mehanika postaje
novim delom analize i biće mi zahvalan za takvo proširenje područja njene
primene." I dodaje: "Ja hoću svesti teoriju mehanike i veštinu
rešenja koja se odnosi na njene zadatke na opšte formule iz kojih slede sve
jednačine, neophodne za rešavanje bilo kog njenog zadatka."
Po uzoru na Njutna, koji je na isti ontološki nivo doveo
mirovanje i kretanje, Lagranž u svojoj "Analitičkoj mehanici" na
analitički način obuhvata statičke i dinamičke zakone. Kritički raspravlja o
lokalnim principima i zakonima statike svojih prethodnika: Arhimeda (zakon
poluge), Stevina (ravnoteža na strmoj ravni), Galileja (zakon koturače), zatim
Dekarta, Toričelija, Bernulijevih, Varinjona, da bi tek potom dao osnovni
princip statike, koji danas obično nazivamo principom mogućih pomeranja, po
kome je, u slučaju ravnoteže sistema materijalnih tačaka, zbir radova
spoljašnjih i unutrašnjih sila, za moguće pomeranje koje zadržavajuće veze
dopuštaju, jednak nuli, uz pretpostavku da su početne brzine svih tačaka
sistema jednake nuli. Osnovna prednost ovako uvedenog principa ogleda se u
primeni na složene sisteme, a sastoji se u tome što se ravnoteža sistema može
odrediti bez rastavljanja sistema na osnovne elemente, kako se inače u statici
činilo. Spajajući princip mogućih pomeranja sa d'Alamberovim principom, Lagranž
uvodi opštu jednačinu dinamike, danas poznatu pod imenom d'Alamber-Lagranžev
princip, koji glasi: "Pri proizvoljnom kretanju materijalnog sistema sa
idealno zadržavajućim vezama, u svakom trenutku zbir radova [3]
svih aktivnih sila i svih uslovno pridodatih sila inercije na svakom mogućem
pomeranju sistema jednak je nuli."
Ovaj diferencijalni princip, kao svojevremeno i Njutnovi
aksiomi, nije nikakva induktivna generalizacija, niti iskaz o onome što se
stvarno dešava; to je jedna pojmovna A PRIORI
data šema iz koje se, kao i iz Njutnovih aksioma, mogu izvesti eksperimentalni
zakoni kretanja. Značaj ovog principa za filozofiju nauke bio je, pre svega, u
tome što je konačno postalo očigledno da jedno opaženo kretanje tela ne
propisuje samo po sebi ni jedan poseban način opisivanja tog procesa. Opažena
kretanja mogu se analizirati na različite načine. Kritički posmatrano, Njutnova
i Lagranževa mehanika se nisu razlikovale u svojoj biti, jer su i jedna i druga
iz trenutnog stanja sistema izvodile evoluciju posmatranog dinamičkog sistema.
Povezuju ih istovetna reverzibilnost i uzročnost.
Pored diferencijalnog principa koji se formira lokalno, za
odredjeni trenutak vremena, Lagranž formira i jedan integralni princip, kojim
uporedjuje konačna pomeranja za konačne vremenske razmake, a koji je danas
uglavnom poznat kao Mopertui-Lagranžev princip najmanjeg dejstva.
Predistorija ovog principa nalazi se još u mitovima i
legendama. Tako je, u legendi o osnivanju Kartagine, Muton, tirski kralj,
ostavio presto svojoj deci, Didoni i Pigmalionu, ali je narod za vladara
postavio muškog naslednika. Nezadovoljna Didona luta morima i u Africi kupuje
zemlju, sklopivši lukav ugovor da njena veličina odgovara veličini kože bika.
Ona kožu iseca na tanke kaiševe, koje nastavlja jedan na drugi i tako uspeva da
obuhvati maksimum zemljišta, na kome gradi svoje kraljevstvo, prelepi grad
Kartaginu. Umesto da krajeve sastavi, ona ih je otavila otvorenim, jer su pali
na obale mora. Tako je Didona rešila, mi bismo danas rekli, izoperimetrijski
varijacioni zadatak: data je jedna kriva (morska obala), a znajući
konfiguraciju terena, treba povući novu krivu date dužine (dužina spojenih
kaiševa od kože) tako da površina obuhvaćenog zemljišta unutar ove krive i one
zadate bude maksimalna.
Sama istorija principa najmanjeg dejstva, medjutim,
započinje Heronovom postavkom principa najkraćeg puta svetlosti. Problem se
pojavio onda kada je uočeno da pri prelamanju, tj. pri prelasku svetlosti iz
jedne u drugu sredinu, ona ne sledi najkraći put. Posle spora sa Dekartom,
kritički se odnoseći prema Aristotelovoj filozofiji, po kojoj priroda uvek bira
najkraći put, Ferma uočava da najkraći put ne mora nužno da bude i najbrži, te
formuliše svoj princip najkraćeg vremena, po kome, ako svetlosni zrak, polazeći
iz tačke A u nekoj sredini, stigne do
tačke B u drugoj sredini,
varijacija integrala
(pri
čemu je )
jeste jednaka nuli. Ovo je, naravno, savremeni zapis ovog
principa, jer u Fermaovo vreme varijacioni račun još nije bio konstruisan. Pri
gradnji svog principa, Ferma je koristio Snelov empirijski zakon prelamanja,
konstruišući istovremeno, za razliku od Dekarta, hipotezu da se svetlost
sporije kreće u gušćoj sredini. Godine 1682. Lajbnic publikuje svoja
razmišljanja o problemu prelamanja svetlosti i Fermaovom principu. On formuliše
princip "najlakšeg" puta. Ali, to je bio ponovni povratak Dekartovim
izvornim idejama; tako Lajbnic sasvim pogrešno zaključuje da se, zbog manjeg
rasejavanja, svetlosni zraci brže kreću u staklu, nego u vazduhu. Sve do Njutna
ekstremalnost je tražena samo u optičkim pojavama. To nikako nije
iznenadjujuće, jer je teorija svetlosti u to vreme bila pre svega uprošćena
geometrijska optika. Preneti zadatak ekstremalnosti u mehaniku značilo je
sudariti se sa pojmom dejstva.
Njutn, koji je u mnogo čemu već bio prvi, bio je to i na
ovom polju delatnosti. On je prvi uspeo tačno da reši tri ekstremalna zadatka u
dinamici. Sasvim neopravdano istoričari nauke su potpuno zapostavili ova tri
tako važna zadatka za razvoj varijacionog računa. Podsetimo da je tek devet
godina posle objavljivanja "Principa" Johan Bernuli postavio problem
brahistohrone, koji se svojom atraktivnošću nametnuo kao temelj početka razvoja
varijacionog računa, uprkos činjenici da je Njutn već u to vreme vladao
elementima koji čak prelaze okvire tog kasnije razvijenog računa.
U drugoj knjizi "Principa", koja zajedno sa prvom
sačinjava celinu "De motu corporum", tj. "O kretanju tela",
u propoziciji XXXV Njutn daje teoremu 28: "Ako se, u retkoj sredini koju
čine jednake čestice slobodno rasporedjene na medjusobno jednakim rastojanjima,
kugla i cilindar, jednakih prečnika, kreću jednakim brzinama, u pravcu ose
cilindra, otpor kugle biće dva puta manji od otpora cilindra." Zatim Njutn
definiše retku sredinu, pa dokazuje teoremu. I sada kao kruna sledi
zaboravljeni sholijum, koga zbog važnosti prenosim u celini iz prvog izdanja "Principa",
uz originalne Njutnove skice:
"Eadem methodo figurae allae inter se quoad
resistentiam comparari possunt, eseque inveniri quae od motus suos in Mediis
resistentibus continuandos aptiores sunt. Ut si base circulari CEBH, quae centro
O, radio OC
describitur, et altitudine OD,
construendum sit frustrum coni CBGF,
quod omnium eadem basi et altitudine constructorum et secundum plagam
axis sui versus D progredientium frustorum
minime resistatur: viseca altitudinem OD
in Q et produc OQ ad S
ut sit QS aequalis QC, et erit
S vertex coni cuius frustum quaeritur.
Unde obiter cum anglus
CSB semper sit acutus, consequens est, quod si
solidum ADBE convolutione figurae
Ellipticae vel Ovalis ADBE
circa axem AB facta generetur, et
tangatur figura generanx a rectis tribus
FG, CH, HI in punctis
F, B et I, ea lege ut
GH sit perpendicularis ad axem in puncto
contactus B, et FG, HI cum aedem
GH contineant angulos FGB,
BHI graduum 135: solidum, qoud convolutione
figurae ADFGHIE circa axem
eundem CB genertur, minus
resistitur quam solidum prius; si modo utrumque secundum plagant axis sui AB progrediatur, et utriusque terminus B praecedat. Quam quidem propositionem in
constuenndis Navibus non inutilem futuram esse censeo.
Quod si figura DNFG
eiusmodi sit ut, si ab eius puncto quovis N ad axem
AB demittature perpendiculum NM, et a puncto date G ducatur recta
GR quase parallela sit rectas figuram tangenti
in N, et axem productum secet in R, fuerit
MN ad GR
ut GR cub. ad 4BR
GB: Solidum quod figurae
huius revolutione circa axem AB
facta describitur, in Medio raro et Elastico ab A versus B
velocissime movendo, minus resistetur quam aliud quodvis eadem
longitudine et latitudine descriptum Solidum circulare."
U svojoj suštini, u ovom se sholijumu postavlja problem
ekstremalnosti i daju tačna rešenja koja su zasnovana na uslovu minimalnosti
sile otpora. Ukratko, tu se radi o tri varijaciona zadatka:
Od svih zarubljenih pravih konusa jednakih kružnih
osnova CEBH i jednakih visina OD (pogledati skicu 1), najmanji otpor kretanju
u retkoj i elastičnoj sredini imaće onaj, čije su izvodnice odredjene
tačkom S, koja se dobija kada se u
tački Q, sredini visine OD, nanese duž
OS, jednaka dužini CQ.
Ako u tačkama F, B i I
(pogledati skicu 2), eliptične ili ovalne figure, povučemo tangente
duži FG, GH, HI tako da je
Ð
FGB = Ð BHI = 135, telo koje se dobija obrtanjem figure ADFGHIE oko ose
AB, imaće manji otpor kretanju u retkoj i
elastičnoj sredini, u pravcu ose AB,
nego telo nastalo obrtanjem figure
ADBE.
Ako je DNFG (pogledati skicu 2) takva kriva da, kada iz
proizvoljne tačke N povučemo normalu NM na osu
AB i iz date tačke G povučemo duž
GR paralelno tangenti nakrivoj u tački N, važi proporcija:
MN : GR = GR3 :
4(BR)(GB)2
onda telo, koje se dobija obrtanjem ravne figure oko
ose AB, trpi najmanji otpor kretanja u retkoj i
elastičnoj sredini u poredjenju sa bilo kakvim drugim telom iste širine i
dužine. Kako se danas, uz pomoć principa maksimuma Pontrjagina, mogu rešiti ovi
zadaci - može se pregledno naći u radu Josifa Vukovića pod naslovom
"O jednom Njutnovom problemu optimalnosti". Njutnovi rezultati,
tj. rešenja koja su vezana za problem ekstremalnosti, čekaju i danas na svoje
potpuno priznanje.
Hajgens, koji je bio vrsni eksperimentator, analizirajući
rezultate svojih eksperimenata koji su bili vezani za kretanje materijalne
tačke u polju sile Zemljine teže po cikloidi, zaključio je da ta kriva ima
osobinu izohronosti (tj. osobinu po kojoj period oscilovanja ne zavisi od
početnih uslova, već samo od poluprečnika generatrise kruga generatora
cikloide) i tautohronosti (tj. osobinu materijalne tačke da puštena niz
cikloidu bez početne brzine iz bilo koje tačke stiže u svoju najnižu tačku za
isto vreme). Baš ti su rezultati potakli Bernulijeve da, izučavajući problem
brahistohrone, izmedju svih krivih posebnu pažnju obrate na cikloidu. Godine
1696. Johan Bernuli je evropskim matematičarima postavio sledeći zadatak: da
kroz dve slučajno izabrane tačke u vertikalnoj ravni koja se nalazi u homogenom
polju sile Zemljine teže odrede oblik one krive po kojoj će tačka, krećući se
bez trenja, preći zadati put za najkraće vreme. Problem brahistohrone rešili su
tada Njutn, J. Bernuli, Lopital.
Da bi se krenulo dalje od problema brahistohrone, bilo je
potrebno uvesti koncept dejstva. Osnovna metafizička postavka "principa
najmanjeg dejstva" u mehanici pripada "velikom spljoštivaču",
Francuzu Mopertuiju. Naime, jedno od bazičnih pitanja koja su sebi postavljali
naučnici XVIII veka bilo je i ono o obliku Zemlje. Kartezijanci su tvrdili da
je Zemlja na polovima izdužena, a iz Njutnove kosmološke teorije sledilo da je
Zemlja baš na polovima spljoštena. U periodu od 1735. do 1737. spor je trebalo
da razreše dve ekspedicije - u Peru i
Laponiju (na čelu ove druge nalazio se lično Pjer Mopertui) - da bi se izmerila
veličina jednog stepena geografske dužine. To je bila samo još jedna od mnogih
potvrda nadmoćnosti Njutnovih teorija nad Dekartovim. Na taj dogadjaj
Mopertuiju je ostala uspomena u vidu nadimka "veliki spljoštivač".
Prema Mopertuiju "jednostavnost tera prirodu da deluje na takav način, da
se delovanje svodi na najmanju moguću meru". Ali, šta je dejstvo? -
Mopertui mu ne daje precizno kvantitativno odredjenje. Tek u Ojlerovim radovima
Mopertuijeve zamisli su, uz pomoć novorazvijenih analitičkih metoda, dobile
egzaktan fizički smisao. Izoperimetrijski zadatak koji je postavio Jakob
Bernuli rešio je Ojler 1740. godine, držeći se ideje Johana Bernulija da ako
neka kriva linija ima maksimum ili minimum, onda i svaki njen beskonačno mali
deo ima ista svojstva. Na kraju rasprave o izoperimetrima, koja je štampana u
Lozani 1744. godine, Ojler pokazuje da se, od svih mogućih trajektorija,
kretanje materijalne tačke u polju centralne sile odvija po onoj za koju je
varijacija integrala
jednaka nuli.
Razvijajući, sa svoje strane, varijacioni račun, uvodeći
posebnu oznaku za operator mogućeg pomeranja, Lagranž svodi princip najmanjeg
dejstva na variranje integrala izmedju dve fiksne granice. Za razliku od
Ojlera, Lagranž pod integral uvodi kinetičku energiju ("živu silu"),
tako da mu vreme postaje nezavisno promenljiva veličina, te se funkcional, tj.
integral dejstva, može pisati u obliku:
Tako princip najmanjeg dejstva glasi: od svih krivih C koje prolaze kroz tačke P1
i P2, a za koje potpuna energija ima jednu te istu
vrednost, linija putanje (direktan put) je ona kriva za koju dejstvo B ima stacionarnu vrednost. Pitanje kada
dejstvo B na direktnom putu ima
najmanju vrednost danas se rešava pomoću kinetičkih fokusa. Iz ove formulacije
principa, medjutim, očigledno proizilazi neadekvatnost njegovog opšteusvojenog
naziva. Svakako bi mnogo adekvatniji naziv bio: princip stacionarnog dejstva.
Ovaj Lagranžev integralni princip ekvivalentan je Njutnovoj
racionalnoj mehanici, ali samo kada su veze holonomne. Iako danas mnogo
korišćen, on je u početku dugo čekaao na svoju legitimnost; tako je još 1837.
Poason govorio da je to "samo jedno nekorisno pravilo". U XIX veku,
kada su ustanovljene konverzije izmedju mehaničkog kretanja, toplote,
elektriciteta i magnetizma, zakoni održanja energije počeli su se činiti
pogodnijim za opšte generalizacije u fizičkim teorijama. Paralelno sa tim novim
tokovima, nesmetano se nastavlja i razvoj principa najmanjeg dejstva. Hamilton
ga transformiše tako što pod integral uvodi funkciju L = T - V, takozvani LAGRANŽIJAN, a zatim slede doprinosi Jakobija i Dirihlea.
Helmholc je u nekoliko radova, a naročito u svom akademskom saopštenju
"O fizičkom značenju principa najmanjeg dejstva" iz 1886.
godine, tom principu udahnuo novi život. On iz principa najmanjeg dejstva
izvodi zakon održanja energije i odatle zaključuje da taj princip prevazilazi
granice klasične mehanike. Teorija relativnosti i kvantna mehanika potvrdile su
velika "heuristička" očekivanja koja je Helmholc vezao za ovaj
princip. Šredinger je izgradio most izmedju Fermaovog i Hamiltonovog principa.
Danas, Fejnmanov integral putanje obećava jedinstven matematički pristup u
okvirima nove fizike. Ali danas više nema mesta verovanju da bilo kakav
matematički princip može nadići iskustvo. Bez obzira na svu njegovu univerzalnost,
ni princip najmanjeg dejstva, kao uostalom ni bilo koji drugi princip, ne sme
se apsolutizovati - on nam ne govori direktno o prirodi, već je deo teorijski
modeliranih sistema. Problem definisanja samog dejstva, tj. njegovo večito
aposteriorno uvodjenje, bitno umanjuje njegovu vrednost u konstituisanju novih
fizičkih teorija. A apsolutizovanje principa najmanjeg dejstva, u želji da se
njime opiše sve, u praksi ga postepeno transformiše u neoperativnu i
nerazumljivu metaforu. U svom kapitalnom delu Lagranž je sa krajnjmom
strogošću, mudrošću i konsekventnošću sproveo Njutnov stav o tome da predmet
spoznaje mogu biti samo činjenice, tj. da se mogu saznati samo odnosi izmedju
pojava, ali ne i njihova bit, i da predmet saznaja ne može biti ni pitanje o
prvim uzrocima.
Zahvaljujući svom talentu da dobro razmisli pre nego što
bilo šta kaže, Lagranž je uspeo da bezbedno prebrodi nedaće revolucije. Tako je
najskromniji i najveći matematičar XVIII veka postao miljenik i Napoleona, koji
je od njega načinio senatora, grofa i velikog oficira Legije časti.
U XVIII veku iskustvo i praktično znanje u novoosnovanim
inženjerskim školama racionalno je analizirano. Za vreme francuske revolucije
nastava je u visokim školama bila prekinuta iz preventivnih razloga. Monž je
uspeo da izdejstvuje kod revolucionarne vlade da se organizuje jedna
inženjerska škola sasvim novog tipa. U njoj su sve povlastice pri upisu bile
ukinute; uveden je prijemni ispit; težište rada je bilo na matematici,
teorijskoj mehanici i fizici. Ta je škola otpočela sa radom krajem 1794.
godine, a glasovito ime Ecole Normale dobila je 1795. U njoj su predavali
najistaknutiji francuski naučnici tog doba: Lagranž, Monž, Lazar Karno,
Furije,... Kada je 1797. otvorena velika pariska tehnička škola, Ecole
Polytechnique, Lagranž je u njoj pred očima svojih djaka razvijao nove
matematičke metode. [4]
Tamo gde je on zastao produžio je njegov naslednik na katedri, Luj Koši, čiju
je buduću veličinu Lagranž lucidno predvideo. U razvoju nauka koje su se
proučavale u toj novoj velikoj školi, pored Lagranža i Laplasa, učestvovao je
ponovo i Monž, začetnik nacrtne geometrije (koja je čitavih petnaest godina
čuvana kao velika vojna tajna!) - a zatim i njihovi djaci: Koriolis, jedan od
tvoraca tehničke mehanike, Navije i Sen Venan, pioniri teorije elastičnosti,
Ponsele, antipod Lagranžev, koji je želeo da "oslobodi geometriju od
hijeroglifa analize", te je tako stigao do projektivne geometrije, zatim
Poason, Malis, Frenel, Amper, N. Karno, Bio, Gej-Lisak,... Iako je bio
skeptičan prema daljem razvoju matematike (progres je video isključivo u
razvoju prirodnih nauka), Lagranž je i poslednje godine svoga života proveo
diveći se drugima, bodreći ih, ali i direktno ih pomažući, mada su oni često
imali sasvim drugačije vizije od njegovih - Furije, Ležandr, Gaus, Pfaf,...
Poslednji projekat na kome je Lagranž radio bio je vezan za
uvodjenje jednoobraznog sistema mernih jedinica. Umro je 1813. godine i
sahranjen u monumentalnoj zgradi pariskog Panteona. Iza njega ostalo je njegovo
veliko delo, a vrh Lagranževe "veličanstvene piramide" krasi njegov
princip najmanjeg dejstva, koji nam otvara mogućnosti da gledamo i ispred sebe
i za sobom. Taj nas princip uči da pronadjemo pravac u kome ćemo se dalje
kretati. On nam sugeriše da se neprestano moramo uzdizati iznad ravni opažanja,
pa čak i iznad ravni eksperimentalnih podataka i pojedinih zakona, ne bismo li
onda, unutar svih tih ravni, ponovo stali na čvrsto tlo. Prevazilaženje i
uzdizanje koje se ovde predlaže služi pre svega izgradnji i učvršćenju
iskustva.
[1]
Antoine Lavoisier, "Traité élémentaire de chimie", Paris, 1789
[2]
Godine 1734. Volter je objavio "Pisma o Englezima", a 1759. Volterova
prijateljica, madam di Šatel, prevela je "Principe" na francuski
jezik.
[3]
Lagranž pod Galilejevim uticajem RAD naziva MOMENTOM.
[4]
Na pr. "Théorie des fonctions analytiques", Paris, 1797.
Нема коментара:
Постави коментар