Dijem-Kvajnova teza[1]
Dijemova kritika asimetrije između proveravanja i
opovrgavanja navela je Kvajna da najpre u potpunosti preuzme njegovu tezu o
simetriji (danas poznatiju kao slaba
teza o simetriji):
"nije moguće u bilo kojoj naučnoj
teoriji, koja se odnosi na bilo koju oblast empirijske spoznaje, izdvojiti
jedan od njenih baznih principa /hipoteza/, a sa ciljem da se taj princip
/hipoteza/ opovrgne ili potvrdi na osnovu opažanja odvojeno od ostatka
teorije",
te da potom razvije svoju tezu, danas uglavnom poznatu kao jaka teza
simetrije:
"svako tvrđenje /na pr.
izolovana hipoteza/ se pod bilo kojim uslovima može smatrati tačnim ako negde
u sistemu napravimo dovoljno drastična prilagođavanja... I obrnuto, isto tako,
nijedno tvrđenje nije imuno na reviziju." [2]
Ovaj Kvajnov semantički holizam, koji je bio radikalniji[3] od
Dijemovog, vodio ga je ka holističkoj koncepciji opravdanja, čiji su zaključci
bili pogubni za tradicionalnu
epistemologiju.
"Kartezijansko traganje za
sigurnošću bila je daleka motivacija epistemologije i na pojmovnom i na
doktrinarnom planu, ali je to traganje sagledano kao izgubljena stvar.
Obdariti istine prirode punim autoritetom neposrednog iskustva bilo je isto
tako izgubljena nada kao i ona da se istine matematike mogu obdariti
potencijalnom očiglednošću elementarne logike."[4]
Naime, iz teze o neodređenosti rečeničnog značenja direktno je sledila teza o neodređenosti prevođenja iz jezika u jezik, što za posledicu
ima nemogućnost epistemoloŠke redukcije tradicionalne
epistemologije. Tradicionalno epistemološko opravdanje, čiji su poslednji
pobornici bili logički empiristi, a koje je bilo shvaćeno samo kao redukcija na logiku i iskustvo, pokazalo se himerom, budući da zahteva prevođenje
iz jednog jezika u drugi; Dijem-Kvajnova teza nam pokazuje da je takva redukcija u principu neodređena, a to nam, pak, onda oduzima sve
razloge da i dalje verujemo kako je moguće konstruisati jednu disciplinu nezavisnu od nauke, koja
bi nam poslužila za utemeljenje i vrednovanje
nauke. Kako racionalna
rekonsktrukcija i redukcija nauke ni u principu nije moguća, Kvajn nam nudi epistemolo[ki obrt,
nudi nam da se okrenemo naturalizovanoj
epistemologiji, tj. predlaže da
se okrenemo "prirodnoj nauci i pogledamo kako ona stvarno teče".
"Zašto se ne okrenemo
psihologiji? Ovo prebacivanje epistemološkog tereta na psihologiju jeste
potez koji ranije nije bio dozvoljen zbog cirkularnosti razmišljanja. Ako je
cilj epistemologa da pokaže valjanost temelja empirijske nauke, on taj cilj
napušta kada upotrebljava psihologiju ili druge empirijske nauke u svrhu
pokazivanja te valjanosti. Međutim, ovo oklevanje protiv cirkularnosti ima
malo smisla kada smo jednom prestali sanjati o dedukovanju nauke iz opažanja.
Ako jednostavno idemo za tim da razumemo vezu između opažanja i nauke uputno
je koristiti se bilo kojom raspoloživom informacijom, uključujući i one
pribavljene od one nauke čiju vezu s opažanjem nastojimo razumeti."[5]
Dijemov instrumentalizam i istoricizam uveliko je pomogao Kvajnu da — iako on u svom
holizmu nije išao do krajnjih konsekvenci[6] — ipak
odbaci dve dogme empirizma, tj. da odbaci pretpostavku o razlici između sintetičkih
i analitičkih sudova[7], kao i
pretpostavku o mogućnosti redukcije smislenih iskaza na iskaze o neposrednom
iskustvu[8], te tako
izvrši taj vrlo značajan epistemološki obrt, koji nam je omogućio da na saznanje i epistemologiju počnemo gledati kao na prirodne, a ne čisto
logičke procese.
² ²
²
[1]
Zoran
Stokić Njutnova
epistemologija i "Cilj i struktura fizičkih teorija" Pjera Dijema
[2]W.
Quine, "Two Dogmas of Empiricism", From
a Logical Point of View, Harvard, 1964, p. 43. — "Cela nauka je
slična polju sila čiji granični uslovi jesu iskustvo. Sukob sa iskustvom na
periferiji dovodi do ponovnog podešavanja u unutrašnjosti polja. Potrebna je
nova raspodela istinitnosnih vrednosti za neke od naših stavova.
Prevrednovanje jednih stavova izaziva prevrednovanje drugih, zbog njihovih međusobnih
logičkih veza, jer su logički zakoni prosto izvesni dalji iskazi sistema,
izvesni dalji elementi polja. Ako imamo prevrednovan jedan iskaz, moramo
prevrednovati i neke druge, koji mogu biti logički povezni sa prvim ili mogu
predstavljati same logičke veze. Ali, celo polje je tako podređeno svojim graničnim
uslovima, iskustvu, da postoji vrlo velika sloboda izbora u pogledu toga koje
iskaze treba prevrednovati u svetlu bilo kog pojedninačnog protivnog
iskustva. Posebna iskustva nisu vezana sa posebnim iskazima u unutrašnjosti
ovog polja, izuzev indirektno kada se uzme u obzir ravnoteža polja kao
celine... Jedinica empirijskog značenja je celina nauke". — ibid., p. 42.
[3]Treba
napomenuti da se Kvajnova metodološka koncepcija u epistemološkom smislu razlikuje
od generalnog konvencionalizma koji je bio potpuno ravnodušan prema izboru stava
koji će biti revidiran. Kvajn smatra da za revidiranje treba izabrati one
stavove koji će obezbediti da se "što manje naruši celovitost
sistema". — ibid., p. 42.
[4] W.
Quine, "Epistemology Naturalized", Ontological
Relativity and Other Essays, New York, 1969, st. 91.
[5]ibid.,
p. 92. — "Ja vidim filozofiju ne kao apriornu propedeutiku ili temelj za
znanje, već u kontinuitetu sa naukom. Vidim filozofiju i nauku u istom čamcu
— u čamcu koji, da se vratim Nojratovoj figuri kao što to često činim, možemo
prepravljati samo na moru dok plovimo u njemu. Ne postoji nikakva spoljna tačka
prednosti, nikakva prva filozofija."
(ibid., p. 39)
[6]Naime,
tek je Dejvidson predložio napuštanje i "treće dogme empirizma", tj.
napuštanje razlikovanja opservacionih od ne-opservacionih rečenica. — D.
Davidson, "A Coherence Theory of Truth and Knowledge", Truth and Interpretation: Perspectives on
the Philosophy of D. Davidson (ed. E. LePore), New York, 1989, p. 314.
[7]W.
Quine, "Two Dogmas of Empiricism", From
a Logical Point of View, Harvard, 1964, p. 20.
[8]ibid.,
p. 38.
Нема коментара:
Постави коментар