Dijemova metodologija u analizi strukture
fizičkih teorija od Platona do Galileja[1]
Pronalazeći mnoge orginalne, zaboravljene stare rukopise, u
duhu tekstova koje su nam ostavili Skjapareli[2], Marten[3] i
Mansion[4], Dijem
nam u eseju Sačuvati fenomene[5] izlaže
koncepte fizičkih teorija koji su se pojavili u periodu od Platona do Galileja.
U dekonstrukciji tih koncepata on se oslanjao na svoju holističku
epistemologiju, sa kojom nas je već upoznao 1905. god. u knjizi Cilj i struktura fizičkih teorija.
Pod uticajem nemačke filozofije, istorija je u XIX veku
postala univerzalan način objašnjavanja; pravilo da "prošlost objašnjava
sadašnjost" proširuje se i na prirodne nauke i kosmologiju. I premda nam
je taj "vek istorije" podario mnogo novih otkrića u svim sferama
ljudske delatnosti, on je imao i svoje naličje, jer smo, umesto jedne univerzalne
istorije čovečanstva, dobili mnoge specijalizovane "objektivne"
istorije, koje su istorijske spise pretvorile u nepregledne enciklopedije,
interesantne još samo specijalistima. U takvim okolnostima, Dijem, koji je želeo
da nam predstavi istoriju antičke, a naročito srednjovekovne nauke — a
bivajući potpuno svestan činjenice da je istorija uvek historia rerum gestarum — počeo je tražiti novi putokaz,
neku novu perspektivnu tačku, koja bi mu omogućila da se otrgne veku istorije,
da se oslobodi lavirinta zvanog res
gestae. Možda zato što je bio vrstan fizičar, ili pak zato što se držao
Renanovog stava o tome šta je istorija, tek, evidentno je da je za Dijema
istorija — pa time i sama istorija nauke — bila jedna "mala nauka puna
pretpostavki". Isto tako, u vremenu u kom je počeo da se formira i novi
pogled na sam čin saznavanja, Dijemu je pošlo za rukom da izgradi jednu
slojevitu istoriju antičke i srednjovekovne nauke, kako u Sistemu sveta[6], tako i
u eseju Sačuvati fenomene;
tu je njegova istorija nauke isprepletana i sa opštom istorijom filozofije
i sa istorijom epistemologije i metodologije, pa samim tim sa Ciljem i strukturom fizičkih teorija
čini jedu koherentnu celinu. Stavljajući problem strukture fizičkih teorija
na svoj istorijski putokaz, prenoseći epistemološki par instrumentalizam—esencijalizam
iz svoje filozofije fizike u svoje istorijske studije i pri tome obraćajući
naročitu pažnju na diskusije koje su vođene na epistemološkom planu između
predstavnika različitih fizičkih škola, Dijem je nepreglednu i složenu
istorijsku građu uspešno ujedinio u jedinstvenu, čitljivu i uravnoteženu
sliku istorije antičke i srednjovekovne fizike, dajući tako građu neprocenjive
vrednosti naročito za one koji u istoriji nauke žele da vide kontinuitet.
Baveći se rekonstrukcijom odgovorâ koje su na pitanje o
vrednosti fizičkih teorija, te na pitanje o odnosu koji postoji, mi bismo
danas rekli, između fizičke teorije i metafizičkih objašnjenja, dali grčki
mislioci, arapski naučnici, srednjovekovna hrišćanska sholastika i,
najzad, renesansna astronomija — Dijem nam pokazuje da su to takođe pitanja i
savremene fizike. I više od toga, on nam pokazuje da su ova pitanja koja su postavljena
na samom početku nastanka nauke o prirodi — pitanja koja će pripadati svim vremenima,
te da to što ona iz veka u vek menjaju svoj oblik ne sme da nas zavara, jer
"oblik u kom se pitanja
postavljaju proizilazi iz nauke konkretnog vremena i promenljiv je; ali je
dovoljno samo ukloniti taj spoljašnji plašt te postati svestan da u suštini pitanja
ostaju ista."[7]
Tokom dva milenijuma su mnogi pojmovi menjali svoje značenje;
tako, u mnogim slučajevima gde mi danas govorimo o "fizici", Grci
su govorili o "astronomiji", a tamo gde mi danas upotrebljavamo reč
"metafizika", Grci bi upotrebili reč "fizika". Iz tog
razloga je i naše današnje pitanje o razgraničenju između fizike i
metafizike — u antici i srednjem veku bilo formulisano kao pitanje o
razgraničenju između astronomije i fizike. Najbolji dokaz o tome da su grčki
filozofi pravili bitnu razliku između astronomije i fizike neba — bila bi
Aristorhova slavna knjiga Hipoteza;
kako je ona, nažalost, izgubljena, ovde ćemo se poslužiti Posidonijevim rečima,
koje citira Geminus, a koje je za nas sačuvao Simplicije:
"Nije na astronomiji da
apsolutno zna šta je nepokretno, a šta je pokretno. Ali ona proverava
hipoteze koje se odnose na pokretno i nepokretno, kako bi pronašle one koje
odgovaraju nebeskim pojavama. [to se, pak, principa tiče, za njih se moramo
obratiti fizičarima."[8]
Istinitost astronomskih teorija izvlačena je, naime, iz
njihovih konsekvenci, a ne, kao u fizici, iz "razumljivih"
fundamentalnih metafizičkih principa. Ali, objasnimo to podrobnije,
pretpostavljajući da se tek u spisima prvih grčkih astronoma — a ne vavilonskih
— može naići na nešto što možemo smatrati prvim primerima naučnih teorija.
^injenica da kosmološke koncepcije grčkih astronoma, čak ni kod Aristarha sa
Samosa, Apolonija, pa ni Hiparha, nikada nisu u potpunosti bile nezavisne
od nekih magijskih, religijskih ili filozofskih pojmova — ne remeti našu
ideju da se ti jednostavni modeli opisa nebeskih fenomena ipak smatraju naučnim
teorijama. Za razliku od astronomije Vavilonaca[9] i
Mesopotamaca[10],
koja je imala mitsko-astralni karakter, grčka astronomija, počev od
Anaksimandra, uspeva da preraste okvire zdravorazumskog iskustva, te
postaje kvantitativno-matematički opis "nebeskih pojava", čiji je
cilj: sozein ta fainomena — da otkrije, objasni i
u tim svojim objašnjenjima sačuva (ili "spasi") uočene nebeske
pojave. Najjasniju definiciju zadatka koji se postavlja pred astronome
izrekao je Platon kada je od njih tražio da odgovore na pitanje "kakva
kružna kretanja, jednolika i savršeno pravilna, treba pretpostaviti kao hipoteze,
da bi bilo moguće sačuvati one pojave koje se ukazuju među planetama?"[11], odnosno:
"astronomija je nauka koja
kombinuje kružna i jednolika kretanja na takav način da kao rezultat dobije
onakvo kretanje kakvo je kretanje zvezda. Ako njene geometrijske
konstrukcije dodele svakoj planeti putanju koja se poklapa sa njenom vidljivom
putanjom, onda je i astronomija postigla svoj cilj, jer su onda njene hipoteze
očuvale pojave."[12]
Međutim, ako astronomske hipoteze imaju samo zadatak da očuvaju
pojave — tj. ako su one samo matematičke fikcije koje se služe geometrijskim
kombinacijama samo zato da bi nebeska kretanja učinile dostupnim izračunavanju
— onda one, po Aristotelu, ne doprinose našem saznavanju suštine prirode.
Takvo razmišljanje je navelo Aristotela da astronomski instrumentalizam
zameni novim fizičkim esencijalističkim metodom. Fizička esencijalistička
— a ne instrumentalistička — matematička astronomija bila je, po
Aristotelu, ona koja će ne samo omogućiti da se sačuvaju fenomeni, nego će
dati i zadovoljavajuće objašnjenje prirodnih pojava, a još će biti i u prilici
da nam dokaže da je ponuđeno rešenje upravo ono koje je i jedino moguće!
Ukratko, po Aristotelu, astronomske hipoteze su korisne, ali je jedino fizičar
onaj koji nam može reći da li su one i realne. Za razliku od mnjenja
astronoma, demonstrativno znanje fizičara će se sastojati, kaže nam
Stagirićanin, od iskaza koji mogu biti pokazani u jednom silogističkom
lancu, u kojem će logička nužnost značiti isto što i racionalnost. Ali,
kako svaki dokaz mora poticati od prethodnih premisa, Aristotel nam — da bi
izbegao beskonačni regres — nudi rešenje pomoću termina "osnovne premise"
— "samorazumljivi principi". Tako je celokupno fizičko znanje za
njega bilo sadržano u osnovnim premisama, a do njih se dolazilo
"intuitivnim shvatanjem suštine stvari". "Spoznati bilo koju
pojedinu stvar isto je što i spoznati njenu suštinu"[13], kaže
nam njegova Metafizika. Ali,
kako nam, s druge strane, njegova Topika
govori da je "definicija iskaz koji opisuje suštinu stvari"[14], sledi
da je, po Aristotelovom mišljenju, fizičku nauku moguće ustrojiti tako da
njene samoočigledne osnovne premise budu definicije, tj. kako je to izneo
u Drugoj analitici,
definicija je ta "koja određuje suštinu prirode"[15].
Ako se ova Aristotelova vera u
moć razuma da transcendira fenomene i dostigne metafizičku istinu i ako se
ovi Aristotelovi epistemološki pokušaji da fiziku zasnuje kao nauku koja
treba da nam otkrije suštinu i da je opiše definicijama — očiste od naslaga
logike, nije teško uočiti da će tu posredi biti jedna od varijacija
Platonovog koncepta ideje. Podsetimo se da, po Platonu, do ideja, koje je moguće
rečima opisati, mi možemo doći pomoću intelektualne intuicije, znači uz
pomoć duhovnog oka; ovde, sada, kod Aristotela, imamo sličan esencijalistički
scenario — da se suština može spoznati intuicijom, te kada je ta suština
jednom prepoznata, onda ju je moguće i definisati, znači moguće ju je rečima
opisati. Sve u svemu, bila je to fizika "intuitivnih definicija svih
suština", uvijena u oblandu silogističkih dokaza, koja se do
maksimalnih granica koristila zdravorazumskim iskustvom. I ako je ta fizika
imala onoliko uspeha koliko ga je imala, to nije bilo zato što je postojala nekakva
aposteriorna provera, ili, po rečima Rodžera Bekona, zato što je
"postojao neki instrument, ili neka astronomska tablica, ili neka konstrukcija
čiji je cilj bio da te fizičke hipoteze podvrgne činjeničnoj proveri"[16], već se
ona održala pre svega zahvaljujući svojoj metodologiji koja je
"napredovala od onog što nam je jasnije — premda je suštinski nejasnije —
prema onome što je suštinski jasnije i razumljivije". Intuiciju
konkretnih stvari Aristotel je, uz pomoć teleoloških principa i silogističke
metode, pretočio u jednu tautološku organicističku fiziku. Ali se već na
primeru osnovnih pojmova može videti da Aristotelova fizika skoro da i ne postiže
ništa više od čisto jezičkog pojmovnog obeležavanja ("teško"—"lako",
"retko"—"gusto", "vlažno"—"suvo",
"hladno"—"toplo", "tvrdo"—"meko",
"puno"—"prazno"...). Kada se danas — s pravom — konstatuje
da se osnovna slabost te fizike sastojala u njenoj nemogućnosti da prevaziđe
čulno iskustvo stečeno neposrednim posmatranjem, obično se zaboravlja da
je, sa druge strane, baš u tome istom elementu bila i njena snaga. To se
najbolje može pratiti na primeru neuspeha Aristarhove teorije, koja se
oslanjala na njegovu astronomsku hipotezu o dvostrukom kretanju Zemlje, oko
Sunca i oko sopstvene ose, tj. na njegovoj nemogućnosti, kao i nemogućnosti
njegovih nastavljača, da, tokom više od hiljadu i pet stotina godina, izađu
na kraj sa Aristotelovim fizičkim prigovorima protiv Zemljinog kretanja.
Platonov i Aristotelov fizički
esencijalizam bitno je doprineo da u antici i srednjem veku sublunarna fizika
bude favorizovana u odnosu na fiziku neba[17], da čak
zemaljska fizika bude smatrana naprednijom od nebeske fizike, sa čim se mi
danas nikako ne bismo mogli složiti[18]. Pa
ipak, ni Platonov ni Aristotelov autoritet nisu mogli u antičkom svetu, gde
je kritičko mišljenje toliko bilo razvijeno, da zaustave antagonističke
rasprave koje su se začele između onih koji su se bavili fizikom neba, tj. fizikom
neprolaznih stvari, i onih koji su se bavili fizikom sublunarnih stvari,
stvari koje su bile podložne procesu nastajanja i propadanja.
Mnoge Aristotelove savremenike, među kojima, na primer,
Eudoksa[19] i Kalipa,
nimalo nije zabrinjavao Stagiritov zahtev da se pri izboru astronomskih
hipoteza držimo metafizičkih principa (jer jedino oni omogućuju da se u fizici
neba kao polazna tačka uzme nepromenljivo kružno kretanje), niti njegovo
shvatanje da se ni u astronomiji promene ne mogu razumeti bez poznavanja
materije. Oni su i dalje odbijali da racionalizuju svoje postupke pomoću kojih
su dolazili do hipoteza. Ne upuštajući se u pitanje o istinitosti pojedinih
astronomskih hipoteza, oni su i dalje vodili računa samo o "praktičnom
funkcionisanju" svoje teorije kao celine. Međutim, sukobi između
pristalica esencijalizma i instrumentalizma naročito su oživeli od kako je —
sa sve većim razvojem matematičke astronomije od Hiparhovih vremena —
definitivno postalo jasno da se iste pojave mogu "očuvati" različitim
kombinacijama kružnog i jednolikog kretanja. Naime,
Hiparh je dokazao[20] da se
Sunčevo kretanje može predstaviti pomoću pretpostavke da ta zvezda opisuje
bilo krug koji je ekscentričan u odnosu na svet, bilo da je to epicikl, pošto
se revolucija tog epicikla ispunjava tačno za isto ono vreme za koje njegov
centar opiše krug koji je koncentričan u odnosu na svet.
I dok su aristotelovci odbacivali[21] svaku
ideju o epiciklima zato što nije bila u skladu sa Aristotelovim fizičkim
hipotezama i prirodom stvari, platonisti[22] su,
pozivajući se na neka Platonova zapažanja, bili spremni da je prihvate.
Platonisti poput Adrasta iz Afrodizije i Teona iz Smirne u takvim novim
okolnostima više nisu insistirali — kao aristotelovci — na dužnosti astronoma
da poštuju fizičke principe, već su se zadovoljili zahtevom po kome su
matematički astronomi obavezni da u svojim razmatranjima uzimaju samo one
hipoteze koje su u stanju da dobrom zanatliji omoguće uspešno modeliranje u
metalu i drvetu. Međutim, kada su se u opticaju pojavili pokušaji nekih
matematičkih astronoma da odbace geocentrični sistem sveta, i platonisti i
aristotelovci su se odlučno suprotstavili "narušavanju fizičke
realnosti". Tako, na primer, platonista Dercilid "sa užasom odbacuje"
pretpostavku kojom su se počeli koristiti astronomi — a koju Posidonije i
Gemin pripisuju Heraklitu Pontiku — "da bi se moglo uzeti da je Zemlja
pokretna, a da Sunce miruje", jer ona "narušava principe fizike i ruši
temelje matematike"[23]. Fizika
neba, koja je uslovljavala da Zemlja mora biti u centru sveta, da kretanje
savršenih nebeskih tela mora biti ravnomerno, te da se mora odvijati samo po
kružnim putanjama, izvojevala je, međutim, privremenu pobedu nad
instrumentalističkom matematičkom astronomijom. Naime, iako je zbog fizičkih
razloga Aristarhov heliocentrični sistem bio odbačen od strane Hiparha i Ptolemeja,
ipak je njegova ideja o dvostrukom kretanju, preko matematičara Apolonija, delimično
nastavila da živi u instrumentalističkoj matematičkoj grčkoj astronomiji.
Jer baš je ta ideja nadahnula Apolonija[24] da
razvije u matematičkom pogledu neverovatno duboku i snažnu koncepciju
teorije epicikla, kojom je on uspeo da samo geometrijskim sredstvima[25]
predstavi kretanje planeta onako kako ga mi pratimo svojim očima i
astronomskim instrumentima. On je rešio ono što nije polazilo za rukom
atinskim astronomima sa njihovom koncepcijom sistema koncentričnih sfera:
uspeo je da razvije ideju koja je objasnila retrogradno kretanje planeta,
promene u sjajnosti planeta, kao i varijacije u veličini Meseca i Sunca. Kada
je, krećući se na tragu Apolonija i Hiparha, Ptolemej teoriju epicikla
transformisao iz praktičnih razloga — da bi se oslobodio potrebe za beskonačnim
brojem krugova — u teoriju ekvanta, bio je to definitivan razlaz između
peripatetičkih kosmologa i matematičkih astronoma, jer, podsetimo se, teorija
ekvanta je napustila princip ravnomernog kružnog kretanja. Taj su razlaz između
fizičke i matematičke astronomije najbolje opisali Proklo i Simplicije.[26]
"Astronomi", kaže nam Proklo,
"ne stižu do zaključaka
polazeći od hipoteza, kako se to čini u fizičkim i drugim naukama; uzimajući
baš zaključke kao polazišta, oni nastoje da konstruišu hipoteze iz kojih nužno
slede posledice koje se slažu sa originalnim zaključcima... Ali zahvaljujući
tim hipotezama, mi možemo početi da merimo detalje planetarnih pojava."[27]
Astronomija ne može da shvati suštinu nebeskih stvari,
govore nam Proklo i Simplicije, ona nam samo daje njihovu sliku. A i ta
slika je daleko od egzaktne:
"ona je samo približna.
Astronomija se zadovoljava nečim što je približno
takvo. Geometrijske dosetke kojima se služimo da bismo očuvali
fenomene niti su istinite, niti približne. One su čisto konceptualne i
svaki napor da se one opredmete mora dovesti do protivrečnosti.
Kombinovane jedino sa ciljem da nam daju zaključke koji se slažu sa posmatranjem,
one nikako nisu definisane nedvosmisleno. Vrlo različite hipoteze mogu pružiti
identične zaključke, koji svi podjednako dobro očuvavaju pojave. Ne treba da
nas iznenađuje činjenica što je astronomija takva: to je samo potvrda da je
ljudsko znanje ograničeno i relativno i da ljudska nauka ne treba da se
nadmeće sa božanskom naukom. Takvo je Proklovo učenje, potpuno drugačije, svakako,
od ambiciozne /esencijalističke/ Aristotelove fizike u delima O nebu i Metafizika, od fizike koja tvrdi da je sa spekulacijama
o suštini nebeskih stvari otišla tako daleko, da je dospela do fundamentalnih
principa astronomije."[28]
Arapski, jevrejski i srednjevekovni filozofi uvek su se
nalazili pred istom dilemom kada je u pitanju bila kosmologija: koju
astronomsku doktrinu prihvatiti? Da li onu koju su im ponudili peripatetički
fizičari, ili onu koju im je ponudila grčka matematička astronomija. I bez
obzira na to za koji su se odgovor odlučivali, činjenica je da su i dalje bili
svesni različitosti koja je postojala između fizičkih i astronomskih kosmoloških
hipoteza, kao i razlika u nekim bitnim epistemološkim pitanjima. Zahvaljujući
ljudima poput Majmonida, Tome Akvinskog, Bonaventure, grčko kritičko mišljenje,
koje je svoje vrhove doseglo i u problemima epistemologije, nastavilo je da živi;
tako, na primer, u Summa theologiae,
Toma Akvinski ponavlja da je o nekoj stvari
"moguće govoriti na dva načina.
Prvi se sastoji u tome da se izvesna postavka (princip) dokazuje dovoljnim
razlozima. Tako se u kosmologiji (scientia naturalis) iznosi dovoljan
razlog za dokazivanje da je kretanje neba uniformno. [to se drugog načina tiče,
tu se ne navodi nikakav osnov koji bi na zadovoljavajući način dokazao
principe, već se pokazuje da, ako se taj princip uzme kao pretpostavka, onda
se njegove konsekvence slažu sa činjenicama. Tako se u astronomiji upotrebljava
hipoteza epicikla i ekscentričnih krugova, jer se na osnovu tih hipoteza sa
sigurnošću mogu predstaviti opažljive pojave nebeskih kretanja. To, međutim,
nije i dovoljan dokazni osnov, jer se te pojave na osnovu neke druge hipoteze
možda mogu predstaviti sa jednakom sigurnošću."[29]
U isto vreme, međutim, kod određenog broja srednjevekovnih,
a naročito renesansnih mislilaca, ta jasna koncepcija o prirodi kosmoloških
hipoteza postepeno se zamagljivala. "Ona je nazadovala u najvećoj meri
upravo u ono vreme kada astronomija i fizika doživljavaju nov i brz
napredak. Najveći umetnici ne moraju biti i najbolji filozofi sopstvene
umetnosti."[30]
Sa Kopernikom i Retikusom esencijalizam je, žrtvujući autonomnost matematičke
astronomije i njene epistemologije, ponudio jednu jedinstvenu, koherentnu
sliku kosmosa, oslanjajući se samo na "fizičku astronomiju". Sazrevajući
među italijanskim fizičarima i prateći složene i teške kosmološke rasprave —
kao i rasprave oko reforme kalendara — koje su se vodile između averoista i
pristalica Ptolemejevog sistema, Kopernik uočava da prvi prihvataju
hipoteze koje su fizički održive, ali ne uspevaju da očuvaju pojave, a da
drugi dobro očuvavaju pojave, ali njihove pretpostavke dolaze u sukob sa
principima nauke o prirodi. Razočaran takvim stanjem, počeo je samostalno da
pretražuje knjige grčkih i latinskih autora; od Cicerona i autora dela De placitis philosophorum
saznao je da su Filolaj i Aristarh uzimali da se Zemlja kreće, a onda je nešto
više o toj problematici mogao naći kod Plutarha (O izgledu Meseca u putanji), Arhimeda (Račun sa peščanim zrncima) i
Simplicija (Objašnjenja u
Aristotelovoj knjizi o nebu)[31]. Posle
toga Kopernik postupa na čisto instrumentalistički način: hipotezu o pokretnoj
Zemlji tretira kao jednu fiktivnu pretpostavku. Pod uticajem grčkih i latinskih
autora, govori on,
"i sam sam počeo da razmišljam o tome da se Zemlja kreće.
^inilo mi se apsurdno. Ipak sam znao da su moji prethodnici imali tu slobodu
da zamišljaju sve moguće vrste fiktivnih krugova da bi očuvali fenomene. Stoga
sam pomislio da ću i sâm imati slično pravo da eksperimentišem, da isprobam
da li ću, pripišem li određeno kretanje Zemlji, biti u stanju da dođem do
sigurnijih pokazatelja revolucije nebeskih sfera nego što su ih imali
moji prethodnici. U stvari, duga i ponavljana posmatranja su mi pokazala da
pripisivanjem onih različitih kretanja Zemlji, koja ću učiniti kasnije u ovoj
knjizi, sve druge pojave pokretnih zvezda počinju da proizilaze iz izračunavanja
u kom se kretanje svih tih zvezda povezuje nazad sa Zemljom; pored toga sam
uvideo i to da, pod tom pretpostavkom, uređenost i veličine zvezda, različitih
sfera, pa čak i samog neba, proizilazi da su tako čvrsto međusobno povezane,
da postaje nemoguće bilo šta preurediti na nebu, u bilo kom obimu, a da se
svi drugi delovi, i čitava celina, time ne dovedu u potpunu zbrku."[32]
Međutim, već završna rečenica navedenog citata kao da
ukazuje da se Kopernik, u toku rada na svojoj kosmologiji, od
instrumentaliste transformisao u nepokolebljivog esencijalistu, koji je želeo
da nađe istinitu teoriju neba,
tj. da nađe takav opis sveta, koji bi takođe bio objašnjenje posmatračkih činjenica.
Objašnjavajući da su zastoji i retrogradno
kretanje samo prividne nepravilnosti koje su posledica projekcije samih
Zemljinih kretanja na nebu i uopše uspevajući da pomoću svoje fizičke
astronomije koja je u težište stavila ideju o kretanju Zemlje maksimalno
uprosti opštu strukturu vasione, Koperniku se učinilo da je stvorio takvu
kosmološku teoriju, koja je u stanju da nam objasni samu suštinsku prirodu
stvari, skrivenu iza pojavnosti. Vođen esencijalističkim mišljenjem po
kome je cilj nauke davanje konačnih objašnjenja, verujući da je ljudski um
sposoban da dostigne objektivno saznanje suštine, Kopernik se zalagao,
zajedno sa Retikusom (a takvim se zalaganjem, u stvari, najviše proslavio Galilej),
da se ukine instrumentalizam grčke matematičke astronomije, kao i epistemologija
koja je tu astronomiju pratila. O tome nam najbolje svedoči Kopernikov učenik
Retikus u kratkoj raspravi Narratio
prima[33].
Tako, na primer, Retikus tu iznosi svoje verovanje da njegov
učitelj, smišljajući svoje nove kosmološke hipoteze, do njih nije dolazio
metodom geometričara, već metodom fizičara, krećući se od posledice ka
uzroku. Po njegovom mišljenju, Kopernik je postavio novu fiziku, određenu da
istisne staru peripatetičku fiziku, onu koju bi prihvatio — da je bio živ —
i sam Aristotel![34]
"Aristotel tvrdi:
'Najistinitije je ono što je uzrok istinitosti stvari koja sledi iz njega' (verissimum est id quod posterioribus, ut
vera sint, causa est). Moj je učitelj stoga verovao da treba da postavi
takve hipoteze, koje će u samima sebi sadržavati uzroke kadre da potvrde
istinitost posmatranja učinjenih u ranija vremena i koje će, osim toga,
buditi nadu da bi, u budućnosti, one mogle biti uzroci istinitosti svih
astronomskih predviđanja twn fainomenwn."[35]
Retikus je toliko ubeđen da te hipoteze
"odgovaraju fenomenima, da ih
posmatra kao međusobno zamenljive, kao definiens
i definiendum: 'Nadam se da će
vam oba objašnjenja (Narrationes)
biti utoliko prihvatljivija, ukoliko jasnije sagledate da se, s obzirom na
posmatranja koja su izvršili učenjaci, hipoteze moga vrlog učitelja tako
dobro slažu sa fenomenima, da se mogu međusobno zamenjivati isto kao što
se dobra definicija može zameniti samim definisanim predmetom'."[36]
Pa ipak, protivno Retikusovom i Kopernikovom mišljenju,
njihov novi realizam nije odmah stekao legitimnost; to se desilo pre svega
zahvaljujući Osijandrovom predgovoru za Kopernikovu slavnu knjigu. Taj je
predgovor[37]
bitno doprineo da se astronomske hipoteze sve do sredine veka koji se proteže
između gregorijanske reforme kalendara i osude Galileja — i dalje smatraju
isključivo izumom čiji je zadatak da očuva fenomene. Jer, zadatak astronoma se
sastoji, kaže nam Osijander u tom predgovoru, u sledećem:
"da sakupe svu istoriju
nebeskih kretanja pomoću brižljivo i umešno izvedenih posmatranja, te da onda
— ne mogući da nikakvim zaključivanjem dopru do pravih uzroka tih kretanja
— smisle ili konstruišu kakve god hoće hipoteze, ali takve da se na osnovu
njih mogu izračunati jedna te ista kretanja, i prošla i buduća, pomoću
geometrijskih principa... Nije nužno da te hipoteze budu istinite. Ne moraju čak
biti ni verovatne. Ta jedna stvar je dovoljna da se računi, izvršeni na osnovu
njih, slažu sa rezultatom posmatranja... Očigledno je da ta nauka ne poznaje
uzroke nepravilnosti očiglednih kretanja. Ona izmišlja fiktivne uzroke pa,
uopšte uzev, smatra da ih poznaje sa sigurnošću; ali, niko se gledanjem ne može
ubediti da stvari stoje baš tako, već jedino korektnim izračunavanjima.
Ponekad su dostupne i alternativne hipoteze, pomoću kojih se može objasniti
jedno te isto kretanje; takav je slučaj sa ekscentrikom i epiciklom u teoriji
o Sunčevom kretanju. U takvom slučaju astronom će po želji odabrati onu hipotezu
koju će lakše shvatiti, dok će filozof potražiti verovatniju. Ali ni jedan ni
drugi ne mogu ni da shvate ni da kažu koja je sasvim sigurna, osim ukoliko se
nekom od njih ne javi božansko otkrovenje... Prema tome, neka niko ne očekuje
da mu astronomija pruži bilo kakvo učenje o tim hipotezama, koje će biti sigurno.
Ona to dati ne može. Neka svako povede računa o tome da ne uzima kao istinite
one pretpostavke koje su načinjene u neku sasvim drugačiju svrhu, kako ne
bi, ne uspevajući da se približi astronomskoj nauci, bio odvraćen od nje i
ostao gluplji nego što je bio pre."[38]
Ovaj Osijandrov citat nije bio ništa drugo do eho one grčke
tradicije u astronomiji koja se — preko Prokla, Simplicija, Majmonida,
Akvinskog i Bonaventure — bunila protiv realizma onih mislilaca kao što su
Adrast i Teon, arapski fizičari, italijanski averoisti i, naravno, sam
Kopernik. Spor između instrumentalista i esencijalista naročito je bio aktuelan
u vreme Keplera i Galileja. Naime, katolička crkva je — izgleda zbog želje za
intelektualnom prevlašću — bila spremna da prihvati Kopernikov sistem sveta
samo kao jedan od mogućih matematičkih astronomskih modela; tako, na primer,
kardinal Belarmin 1615. godine piše:
"Gospodin Galilej bi mudro učinio
ako bi se ograničio na to da govori ex
suppositione a ne apsolutno, kako je to, verujem, Kopernik stalno činio.
U stvari, može se reći da bi se o svim pojavama mogao mnogo bolji račun položiti
ako se Zemlja uzme kao pokretna, a Sunce kao nepokretno, nego ako se koriste
ekscentrični krugovi i epicikli. To ne predstavlja nikakvu opasnost i
matematički je dozvoljeno."[39]
Da je stanje zaista bilo takvo možemo se uveriti i ako
pogledamo samu intelektualnu klimu koja je vladala u Rimu i pre 1600. godine[40]. Neka
nam ovde kao primer posluži jedan veoma opširan kometrar, zapravo ogled o
stanju u tadašnjoj astronomskoj nauci, koji je, uz treće izdanje dela Sphaera[41],
napisao veoma učeni član Societatis
Jesu (i član komisije koju je sačinio Grigorije XIII radi priprema za
reformu kalendara), Kristofer Klavije. Govoreći o raznim astronomskim
teorijama, Klavije na više mesta spominje i Kopernika kao "najodličnijeg
geometra, koji je, u naše vreme, ponovo podigao astronomiju na noge i koga će,
u znak priznanja, sva buduća pokoljenja slaviti i diviti mu se kao ravnom
Ptolemeju", te na više mesta citira njegovo De revolutionibus orbium coelestium i Tabulae prutenicae. Tako, na
primer, Klavije piše:
"To da je Kopernik uspešno očuvao fainomena
na drugačiji način — nimalo ne iznenađuje. Kretanja ekscentrika i epicikla
naučila su ga vremenima, veličinama i kvalitetu pojava, kako budućih tako i
prošlih. Pošto je njegova genijalnost bila veoma velika, on je bio kadar da
kao čarolijom iznađe novi, po njegovom mišljenju pogodniji metod za očuvanje
pojava..."[42]
Međutim, Kopernikova hipoteza, primećuje Klavije, nije u
skladu sa Aristotelovom fizikom:
"Ako Kopernikove pretpostavke
ne podrazumevaju ništa pogrešno ili apsurdno, mogli bismo se, sve dok je reč
o očuvanju fainomena, nalaziti u nedoumici da li je bolje priključiti se
Ptolemejevom ili Kopernikovom stavu. Ali, Kopernikova teorija sadrži mnoge
apsurdne i pogrešne tvrdnje: ona pretpostavlja da Zemlja nije u centru neba;
da se kreće trostrukim kretanjem — što ja smatram neshvatljivim..."[43]
Nema nikakve sumnje da astronomske hipoteze, po Klaviju,
treba da očuvavaju fenomene koliko je god moguće tačnije i podesnije, ali
je isto tako evidentno i to da, po njemu, samo to nije dovoljno da ih učini
prihvatljivim, tj. da ih učini "just
value". Da bi astronomske hipoteze kao naučne mogla prihvatiti i
crkva, one ne smeju biti falsa in
Philosophia (pogrešne u filozofskom /Aristotelovom/ smislu), niti erronea in Fide (pogrešne u
smislu vere). Želeći, sa jedne strane, da očuvaju svoju intelektualnu premoć,
a sa druge da izbegnu opasnost da novim naučnim učenjima dovedu u pitanje autoritet
crkve, crkveni oci su svesno podržavali instrumentalistički pristup naučnim hipotezama.
Kada je Galilej, kao provereno dobar katolik i vanserijski polemičar, od
kardinala i pape lično dobio zadatak da napiše naučnu raspravu o Kopernikovom
sistemu sveta, crkveni oci su se nadali da će dobiti raspravu sa
instrumentalistički intoniranim sadržajem, koja će im omogućiti da ostanu na
visini vremena. Pišući Dijalog o
dva najveća sistema sveta, Galilej se, međutim, nije zadovoljio samo
time da predstavi sve argumente za i protiv heliocentričnog sistema, te da
pokaže njegovu operativnu nadmoć nad geocentričnim, već je — protivno
interesima naručioca knjige, stavljajući se na stranu esencijalista —
hteo, zapravo, da pokaže da Kopernikov sistem sveta opisuje skrivenu suštinu
stvari!
Galilej je preceno svoju intelektualnu moć. Tvrdoglavo
odbijajući da u svojim Dijalozima
prihvati sugestije kardinala, tj. da pri uvođenju Kopernikove astronomske
hipoteze upotrebi frazu "ex
suppositione", on se vrlo brzo našao u logičkom ćorsokaku; to se
najbolje može naslutiti iz razgovora koji je, pre osude njegovog učenja, sa
njim vodio njegov bliski prijatelj, kardinal Barberini (koji je, inače, ubrzo
potom, izabran za papu pod imenom Urban VIII). Naime, kardinal ga je podsetio
na istinu da ma kako bile brojne i tačne potvrde koje daje iskustvo, one
nikada ne mogu transformisati hipotezu u sigurnu istinu, jer bi to još
zahtevalo i demnostraciju propozicije po kojoj bi te iste eksperimentalne činjenice
očevidno protivrečile svakoj drugoj hipotezi koja bi se mogla zamisliti. Tačnije,
prema beleškama koje je tom prilikom vodio kardinal Oređo, Barberini je
savetovato Galileja
"da pažljivo razmotri da li
postoji ili ne postoji saglasnost između Svetog Pisma i onoga što je on
smatrao da se odnosi na Zemljino kretanje, imajući pred sobom kao cilj očuvanje
nebeskih fenomena... Prihvatajući, u stvari, sve ono što je taj veliki naučnik
zamislio, on [Barberini] ga
je zapitao da li je izvan Božije moći i mudrosti da uredi i pokrene orbite i
zvezde na neki drugi način, a da opet očuva sve nebeske fenomene, sve što se
zna o kretanju zvezda — njihovom redosledu, položaju, relativnim
rastojanjima i uređenosti. Ako hoćete da tvrdite da Bog ne može ili ne ume da
to učini, vi morate, dodao je
prelat, demonstrirati da se sve te stvari ne mogu dobiti
pomo]u nekog sistema druga^ijeg od va[eg i da bi takav sistem doveo do protivrečnosti."[44]
I onda, kada su svi sa nestrpljenjem očekivali Galilejevu
razložnu logičku argumentaciju koja bi svojom superiornošću obesnažila
kardinalove argumente, on je sasvim neočekivano[45] ponudio
veru u scijentističku ideologiju! Ovaj — takoreći porodični — spor između
kardinala i Galileja verovatno bi se drugačije završio da kopernikanci nisu požurili da objave kako je preko
Galelejevih Dijaloga crkva
zapravo priznala da je prvobitno pogrešila pri proceni Kopernikove nauke;
papa je samim tim bio prinuđen da se javno suprotstavi Galileju.
Iako je na epistemološkom planu Galilej u sporu sa
kardinalima bio poražen, on je izvojevao jednu važnu pobedu na planu
metodologije. Metod po kojem će se naučna hipoteza, ili, još ponajčešće, samo
neki njen deo, prihvatiti samo zato što se slaže sa neposrednim posmatranjem
— isuviše je lako postići, primećuje Galilej; taj metod su postigli Aristotel i
Ptolemej, on je nekritički i vodi stagnaciji, on isključuje slaganje sa
novim testovima. Do novih hipoteza, tvrdio je Galilej, treba dolaziti ne samo
pomoću metafizičkih principa oslonjenih na neposredno posmatranje, već i pomoću
istovremenog uzimanja u obzir i matafizičkih principa, ali i jednostavnih
empirijskih zakonitosti. Međutim, velika je greška — a ona se stalno čini —
shvatiti ovu Galilejevu istorijsku pobunu kao pozivanje na autoritet
razuma i autoritet iskustva[46]. Jer do
empirijskih zakonitosti se ne može doći bez procesa idealizacije, bez misaonih
eksperimenata i spekulacije svake vrste. Samim tim, Galilej je bio taj
koji je, u odnosu na svoje savremenike, govorio antiracionalno; a i sama činjenica
da Galilej zapravo nije posedovao jednu valjanu epistemologiju dodatno je otežavala
njegovu poziciju. Zato je njegova odbrana i bila vezana za njegovo "slavno
učenje o pukoj subjektivnosti specifično čulnih kvaliteta". Tim
svojim učenjem, u kome je izmislio niz spekulativnih elemenata sa ciljem
da podrži Kopernikov sistem sveta, on je upravo hteo da inovira Aristotelovu
ontologiju i da istovremeno omalovaži razum i iskustvo sholastičara. Da
bi otklonio neka ograničenja asitotelovskog empirizma i racionalizma, Galilej
je tražio da se u naučnoj ontologiji prizna nadmoć spekulativnog uma nad svakodnevnim
iskustvom, tj. tražio je da se prizna nadmoć teorije nad činjenicama. Baveći
se poboljšanjima aristotelove metodologije, Galilej je zapravo bio jedan od
onih koji su bitno doprineli da se pripremi teren za pojavu Njutnove
metodologije. Ovom procesu preobražaja metoda u fizičkim naukama, na relaciji
Aristotel—Njutn, Galilej je najviše doprineo svojim upornim zalaganjem da se
izgradnja fizičkih teorija uvek mora započinjati "poturanjem
idealizovane prirode kao prednaučno opažajne prirode"[47].
U sporu između esencijalističke i instrumenatalističke
interpretacije astronomije, odnosno između Galileja i crkvenih otaca
Belarmina i Urbana VIII, nikakvog sporenja nije bilo — već su se, naprotiv,
oni slagali — u tome da je srž dokaza u astronomskim naukama vezana za
njihovu deduktivnu strukturu, te da astronomske hipoteze treba da očuvaju
fenomene; oni su se takođe slagali i u tome da samo očuvanje fenomena nije
dovoljno da hipoteze budu prihvaćene. U čemu su se onda oni razlikovali?
Razlika je između njih bila pre svega u shvatanju koje dodatne principe, osim
očuvanja fenomena, treba nametnuti hipotezama da bi se one mogle proglasiti
naučnim, kao i u tome da li se za hipotezu koja ispunjava dodatne kriterijume
može reći da predstavlja skrivenu suštinu stvari. I dok su crkveni oci
zahtevali da astronomske hipoteze budu kompatibilne sa principima peripatetičke
fizike i da ne protivureče biblijskim tekstovima, te da se za njih nikada ne
može reći da predstavljaju skrivenu suštinu stvari, Galilej je smatrao da
astronomske hipoteze treba kombinovati sa principima jedne popravljene
peripatetičke fizike. Dalje, s obzirom da u astronomiji praktično otpada vršenje
eksperimenata, preostaje nam neposredno posmatranje, tj. obično suočavanje
sa činjenicama, ali to za Galileja više nije i dovoljno za donošenje suda o
izboru između hipoteza. Jer u svako opažanje bez razlike ugrađena je neka vrsta
interpretacije onoga što se opaža. Značenje termina opažanja nije određeno
isključivo procesom opažanja; na to značenje utiču i same teorije. Svaka
teorija ima svoj diskurzivni univerzum u koji su uključene činjenice i
iskustva koje ona postavlja u svoje temelje. Ne postoji čist jezik opažanja,
tj. ne postoji nikakva empirijska osnova koja nije interpretacija; da je živeo
u XX veku i da se bavio filozofijom nauke, čini se da bi i Galilej, poput
Popera, konstatovao da "i običan singularni iskaz predstavlja uvek
interpretaciju 'činjenice' u svetlosti teorije".[48]
"Svaki opis upotrebljava univerzalna
imena (ili simbole ili ideje); svaki iskaz ima karakter teorije, karakter
hipoteze. Iskaz 'ovde je čaša vode' ne može se verifikovati nikakvim opažajnim
iskustvom[49].
Razlog tome je što univerzalije koje se nalaze u njima ne mogu da budu povezane
sa bilo kakvim specifičnim čulnim iskustvom ('neposredno iskustvo' samo
jednom je 'neposredno dato'; ono je jedinstveno). Rečju 'čaša', na primer,
mi označavamo fizička tela koja ispoljavaju određeno zakonomerno pravilo, a
isto važi i za reč 'voda'. Univerzalije se ne mogu svesti na klase
iskustva; one se ne mogu 'konstruisati'."[50]
Stiče se utisak da je Galilej —
vođen iracionalnom verom u Kopernikov sistem i braneći se od brojnih
protivnika koji su konkretno iskustvo padanja teških tela suprotstavljali
hipotezi o kretanju Zemlje, koja je tom iskustvu protivrečila — bio svestan
činjenice da ne postoji samo jedan način prevođenja zbivanja realnog sveta u
svet misli, te da je stoga svoju odbranu i koncipirao tako što je pokazivao
da mi nemamo pravo da iskustvo Aristotelove fizike, koje je samo jedno od
mnogih iskustava, proglasimo za "iskustvo tout court". Da bi obesnažio jedan od najjačih
Aristotelovih argumenata o nemogućnosti kretanja Zemlje — koji je govorio
da bi, ako uzmemo da je Zemlja pokretna, to neminovno moralo da se odrazi na
položaj zvezda nekretnica — Galilej je morao pokazati da tu nije u igri
samo proces posmatranja, već da je tu istovremeno uključena i Aristotelova
kosmologija; jer, Aristotelova teorija je bila ta koja nam je odredila da
su rastojanja između Zemlje i Sunca istog reda veličina kao i rastojanja od
Zemlje do sfere zvezda nekretnica — u kom slučaju bi zvezde nekretnice morale
da se sa Zemlje vide u različitim prividnim položajima. Međutim, ako se priklonimo
Aristarhovoj kosmologiji, koja je govorila da je rastojanje između Zemlje i
Sunca "beskonačno malo" prema rastojanju između Zemlje i zvezda
nekretnica, mi ćemo isto posmatranje zvezda nekretnica "pročitati"
sasvim drugačije, naime sada je "očigledno" da se, posmatrano sa
Zemlje u različitim periodima godine, zvezde nekretnice vide u praktično
istim položajima. Bio je to prvi jasan signal, upućen od Galileja, koji nam
je skrenuo pažnju da je odnos između teorijskih termina i termina opažanja
veoma složen i zamagljen, te da je jezik opservacije takođe potrebno povremeno
revidirati kako bi se dala šansa novim kosmologijama da pokažu svoje moći.
Naime, potrebno je mnogo veštine i novih teorija da bi naša posmatranja u astronomiji
bila uspešnija i da bi se uopšte moglo započeti sa testiranjem Kopernikove
kosmologije — bila je potrebna
"nova meteorologija
(u dobrom starom smislu reči, kao nešto što se bavi stvarima ispod
Meseca), nova nauka fiziološka optika koja se bavila
subjektivnim (duhom) i objektivnim (svetlom, sredinom, sočivima, strukturom
oka) aspektima viđenja, kao i nova dinamika
koja ustanovljuje način na koji bi kretanje Zemlje moglo uticati na fizičke
procese na njenoj površini. Opservacije postaju relevantne samo nakon što su
procesi opisani ovim novim subjektima umetnuti između sveta i oka."[51]
Iako sam Galilej nije bio mnogo
upućen u stvari matematike svoga vremena, njegova naučnička intuicija je
bila vođena ne samo matematičkim duhom eksperimentalne filozofije[52] i grčke
matematičke astronomije, već isto tako i Vijetovim matematičkim duhom, koji je
bitno doprineo da ljudi njegova vremena počnu da uviđaju prednosti svojih
nauka u odnosu na antičke, a ta se prednost isključivo bila vezivala za uspešnost
matematike i njene metode. Ako se tome doda i simbolička i figurativna upotreba
matematike kod neoplatonista, nije nikakvo čudo što je Galilej tražio da se
panmatematizuje fizika neba, te da se dâ prednost teorijama nad činjenicama.
Shvatajući nauku kao apsolutni matematički opis odnosa,
"Galilej je dopustio metodologiji da se oslobodi težnje
ka preteranom empirizmu, težnje koja je predstavljala glavni nedostatak aristotelovske
tradicije, i dao joj je moć uopštavanja koja je ipak ostala tesno povezana sa
iskustvenim podacima, a to je nešto što su neoplatoničari koji su mu
prethodili postizali vrlo retko. Galilej je u tome uspeo pre svega zato što
se nije ustezao da u svojim matematičkim teorijama upotrebi pojmove čiji
primer nije bio, ili nije mogao biti, posmatran. On je tražio samo da se iz
tih pojmova mogu dedukovati posmatrane činjenice."[53]
S jedne strane, Galilejev naučni
rad je od velike vrednosti za budući razvoj nauka; međutim, s druge strane,
on se nikako ne može tretirati ni kao neko ko predstavlja sinonim za
eksperimentalnu nauku, niti kao neko ko je novoj fizici podario novu epistemologiju;
a to upravo, i pre svega, stoga što je on bio taj koji je fizici zapravo želeo
da nametne matematičku epistemologiju. Kada je svoje Discorsi organizovao u teoreme,
leme, probleme, sholije i korolare, po ugledu na geometriju, to nije bilo samo
puko podražavanje Euklidove ili Arhimedove matematičke prakse, bio je to poziv
da se hipoteze fizike organizuju na isti onaj način na koji se organizuju teoreme
u geometriji: fizičke hipoteze bi u jednom deduktivnom lancu sledile jedna iza
druge, a istinitost fizičke teorije ispitivala bi se tako što bi se putem
eksperimentalne verifikacije prvo ispitivala istinitost svake fizičke hipoteze
ponaosob. Dokazivanje neke fizičke hipoteze Galilej isključivo zamišlja
kao imitaciju dokazivanja svođenjem na apsurd (reductio
ad absurdum), kako se to čini u geometriji. Tako Galilejeva eksperimentalna
fizička nauka, poput Bekonove, napreduje kroz niz dilema, koje rešava krucijalnim
eksperimentom (experimentum crucis).
Međutim, fizičko znanje ne
raste kao geometrijsko — stalnim dodavanjem neke nove teoreme, koja je
dokazana jednom zauvek, i koja se dodaje već dokazanim teoremama. Jer, ono što
je moguće u geometriji nije moguće u fizici — izdvojiti samo jednu hipotezu i
proveravati njenu istinitost nezavisno od nekog skupa hipoteza. Ili, kao što
nam to tako sugestivno i slikovito iznosi Dijem, "fizičke teorije
su sistemi koje treba uzeti kao celine; to je organizam kod kojeg ne može funkcionisati
jedan deo a da i delovi koji su najudaljeniji od njega ne uđu u igru, jedni više,
drugi manje, a svi u nekoj meri"[54]. Isto
tako, protivno Galilejevom mišljenju, u fizici, a samim tim i u fizici neba,
nije moguće konstruisati experimentum
crucis koji će odlučiti između dve rivalske hipoteze. Ukratko,
protivno Galilejevim stavovima, Njutnova holistička fizička epistemologija
nam je pokazala da fizička teorija nema tu moć da transformiše jednu hipotezu
tako da ispita njenu apsolutnu istinitost, pokazala nam je da fizička teorija
predstavlja jedan intelektualno svesno konstruisan okvir sa ciljem da
efikasno usmeri eksperimentalno istraživanje ka novim hipotetičkim vezama.
Samo u jednoj takvoj fizičkoj teoriji, tj. onoj koju je Njutn izložio u Principima — koja je bila oslobođena
od krucijalnog eksperimenta i matematičke epistemologje, koja je počivala
na jednom instrumentalističkom skupu postulata sa smelo postavljenim novim
hipotetičkim vezama, postulata formulisanih jezikom matematike i o čijij se
pojedinačnoj istinitosti nije razmišljalo — moglo se dogoditi ono što se
dogodilo: da se "spasu" tako različiti fenomeni kao što su putanja
zvezda, plima i oseka mora, kretanje projektila i padanje teških tela.
Nasuprot, po našem mišljenju, i Galilejevoj i Keplerovoj fizičkoj metodologiji,
Njutn je, poput Osijandra i Berlamina, a to znači i poput grčkih matematičkih
astronoma, nastavio da veruje da su fizičke hipoteze samo izumi matematičke
prirode, instrumenti čija je svrha da očuvaju fe-
nomene[55]. Zatim,
iako je Njutn prihvatio Galilejevu ideju da su opažanja uvek neka vrsta
interpertacije koja ne mora uvek biti u skladu sa neposrednim čulnim
iskustvom, on, za razliku od Galileja, nije verovao da su takve revidirane činjenice
same po sebi dovoljne da bi jamčile istinitost epistemološkog kruga. U svojoj
naučnoj analizi Njutn je polazio od "teorijskih činjenica", da
bi onda, preko pretpostavljenih posrednih uzroka, dolazio do prvih principa;
praveći, međutim, razliku između logičkog i epistemološkog zaključivanja, on
je lucidno zapazio da činjenice i principi nisu deduktivno povezani, tj. da u
procesu analize teorijske činjenice ne povlače direktno za sobom hipotetičke
principe: tek u procesu sinteze moguće je jednim deduktivnim lancem od hipotetičkih
principa stići do teorijskih činjenica. Ako ovom Njutnovom ukidanju
reverzibilnosti u epistemologiji dodamo i činjenicu da je Njutn, protivno
Galilejevom esencijalizmu, smatrao da su teorije, pre svega, instrumenti istraživanja
čiji je osnovni cilj da "sačuvaju fenomene", a ne da govore o
skrivenoj stvarnosti, onda ne treba da nas čudi to što on, mada je svoj proces
analize započinjao kao Galilej, od teorijskih činjenica, nije hteo da i uspešnost
svoje teorije vezuje, kao Galilej, za istinitost početnih činjeničnih tvrdnji.
Izlaz iz empirističkog ali i racionalističkog[56]
esencijalističkog epistemološkog začaranog kruga Njutn je našao u ideji po
kojoj uspešnost jedne teorije pre svega leži u moći dejstva njenog epistemičkog
kruga kao celine.
Da zaključimo. Iako Galileja s pravom smatramo jednim od
reformatora fizičkog metoda, to ipak ne znači da treba da prećutimo činjenicu
da su Osijander, Berlamin i Urban VIII bolje razumeli svrhu i domete naučnog
metoda koji se razvijao. Za razliku od crkvenih otaca, Galilej je bio taj koji
je smatrao da se naučne hipoteze u fizici, poput onih u geometriji, mogu uvek
podvrgnuti testiranju na istinitost i lažnost, tj. on je bio taj koji je verovao
u eksperimentum crucis. Pa
iako logika stoji na strani crkvenih otaca, većina filozofa nauke, istoričara
i fizičara, počev od \ordana Bruna pa do današnjih dana,
"oštro su napadali Osijandrov
predgovor za Keplerovu knjigu. A saveti koje su kardinal Berlamin i papa
Urban VIII dali Galileju i danas izazivaju istu onu žestinu kao i prvog
dana kada su bili objavljeni."[57]
Za takvo stanje stvari Dijem, pre svega, obrazloženje nalazi
u činjenici da su istoriju fizike i filozofije nauke, takoreći bez izuzetka,
pisali esencijalisti.
² ²
²
[1]
Zoran
Stokić "Njutnova epistemologija
i "Cilj i struktura fizičkih teorija" Pjera Dijema"
[2]G.
Schiaparelli, "Origine del Sistema planetario eliocentrico presso i
Greci", chap. 6 and Appendix, Memorie
del Instituto Lombardo di Scienze e Lettere; Classe di Scienze matematiche i
naturali, vol. 18 [3d
ser., vol. 9], 17
March 1898.
[3]T.
H. Martin, Mémoires sur l'histoire des
hypothèses astronomiques chez les Grecs et chez les Romains, pt. 1,
"Hypothèses astronomiques des Grecs avant l'époque Alexandrine",
chap. 5, par. 4 (Mémoires de l'Académie
des Inscriptions et Belles lettres, vol. 30, pt. 2).
[4]P.
Mansion, "Note sur le caractère géometrique de l'ancienne
astronomie", Abhandlungen zur
Geschichte der Mathematik, vol. 9 (1899).
[5]P.
Duhem, "SWZEIN TA FAINOMENA: Essai sur la notion
de théorie physique de Platon à Galilée", Paris, 1908. Prvobitno delovi
ovog eseja su objavljivani u časopisu Annales
de philosophie chrétienne, 79/156 (ser. 4, VI): 113-38, 277-302, 352-77,
482-514, 576-92.
[6]P.
Duhem, Le Système du monde, Histoire
des doctrines cosmologiques de Platon à Copernic, Paris, 1913-1916.
[7]P.
Duhem (1969), p. 3.
[8]ibid.,
p. 48.
[9]Uprkos
verovanju da su zvezde bo`anskog porekla, te da stoga imaju potpadati pod red i
zakon, Vavilonci su uočili nepravilno pomeranje "srednjeg mesta" —
promenu Sunčevog prividnog prečnika — i samim tim nejednakost godišnjih doba
(kasnije definisano kao "inaequalitas prima").
[10]Učenjaci
u Mesopotamiji su zapazili izrazito nepravilan oblik linije putanje planeta,
koja se manifestovala čudnim petljama po kojima su se planete kretale čas
br`e, čas sporije, čas u jednom, pa u drugom smeru ("inaequalitas
secunda").
[11]Posmatrano
sa Zemlje, linije putanje planeta pokazuju dve vrste odstupanja ("nepravilnosti")
od jednog kretanja po centralnim krugovima zamišljene nebeske sfere, na koju
projektujemo sva kretanja u prostoru oko Zemlje.
[12]P.
Duhem (1969), p. 5-6.
[13]Aristotel,
Metafizika, 1031b7.
[14]Aristotel,
Topika, I, 5, 101b36.
[15]Aristotel,
Druga analitika, II, 3,
93b28.
[16]P.
Duhem (1969), p. 39.
[17]Tako,
na primer, pod uticajem grčkih klasika, Proklo uči da je ljudima dostupna samo
sublunarna fizika, dok ona nebeska prevazilazi čovekovu moć shvatanja, te
je stoga rezervisana samo za Boga.
[18]Sublunarna
fizika antike i renesanse gotovo da uopšte nije bila povezna sa matematičkim teorijama.
Ako se izuzmu geometrijska optika i statika, koje su delimično imale
matematičku formu, ali koje nisu zauzimale značajno mesto u naučnoj
hjerarhiji, analiza zakona o fenomenima ostajala je čisto kvalitativna i
prilično netačna.
[19]P.
Tannery, "Recherches sur l'Histoire de l'Astronomie ancienne",
Appendice II (Mémoires de la Société
des Sciences physiques et naturelles de Bordeaux, 4e série, t. I, pp.
295-300; 1893) — P. Duhem (1913-1916), p. 112-121.
[20]"Adrast
iz Afrodizije, čija nam je učenja sačuvao Teon iz Smirne, bele`i šta je Hiparh
mislio o sopstvenom otkriću: 'Hiparh je isticao da pa`nju matematičara
zaslu`uje činjenica da mo`emo pokušati da fenomene objasnimo pomoću dve
hipoteze koje se razlikuju koliko i hipoteza o ekscentričnim krugovima i
hipoteza koja se slu`i koncentričnim krugovima koji daju epicikle'." Pogledati Théon de Smyrne, Liber de Astronomia com Sereni fragmento,
textum primus edidit, latine vertit, descriptionibus geometricis, dissertatione
et notis illustravit T. H. Martin (Paris, 1849), chap. 26, p. 245; Théon de
Smyrne, "Exposition des connaissances mathématiques utiles pour la
lecture de Platon". Astronomie,
trans. J. Dupuis (Paris, 1892), 3, chap. 26, p. 269. — P. Duhem (1969), p. 8.
[21]Aristotelova
fizika bila je istinski nekompatibilna sa postojanjem epicikla: "nesposobna
za bilo kakvu promenu, nedostupna za bilo kakvo 'narušavanje', nebeska suština
je, prema Aristotelovoj fizici, mogla manifestovati isključivo svoje
sopstveno 'prirodno' kretanje, a njeno jedino prirodno kretanje bila je jednolika
rotacija oko centra univerzuma". — P. Duhem (1969), p. 15.
[22]Jer
je Platon svakoj zvezdi pripisivao rotaciono kretanje oko sopstvenog centra.
[23]P.
Duhem (1969), p. 12.
[24]P.
Duhem (1913-1916), p. 434-441.
[25]Pomoću
diferenta i epicikla, ako se pretpostavi da se oni kreću različitim brzinama,
mogle su se dobiti različite zatvorene krive linije.
[26]Procli
Diadochi Hypotyposis astronomicarum
positionum, ed. Carolus Manitius; In
Platonis Timaeum commentaria, ed. Ernestus Diehl. — Simplicii, In Aristotelis physicorum libros quatuor
priores commentaria, ed. Hermanus Diels; In
Aristotelis De Coelo commentaria, ed. J. L. Heiberg.
[27]Proclus
In Platonis Timaeum commentaria
B (Timaeus 29 C, D) — P.
Duhem (1969), p. 20.
[28]P.
Duhem (1969), p. 21.
[29]T.
Akvinski, Summa theologiae,
I. 32, odgovor na 2 razlog.
[30]P.
Duhem (1969), p. 61.
[31]Plutarchus,
De facie in orbe Lunae, § 6; Archimedis Opera, ed.
Heiberg, vol. II, pp. 218-221; Simplicii Commentarii
in Aristotelis libros de Coelo, in lib. II cap. VII, ed. Karsten, p.
200, col. b. — P. Duhem (1913-1916), p. 420-423.
[32]Copernicus,
De revolutionibus orbium coelestium,
knj. 6 ("Ad Sanctissimum Dominum Paulum III Pontificem Maximum,
Nicolai Copernici praefatio in libros Revolutionum"), Nirnberg: apud
Joh. Petreijum, 1543. — P. Duhem (1969), p. 63.
[33]Rheticus, Narratio prima, transitio ad
enumerationem novarum hypothesium totius Astronomiae, Gedenum, 1540.
[34]"U
astronomiji, baš kao i u fizici, obično se kreće od posledica i od posmatranja
pa se ide ka principima. Ja sam ube|en da bi Aristotel, u trenutku kada
shvati razloge za uvo|enje novih hipoteza, iskreno priznao koje su stvari u
njegovim raspravama o te`ini i lakoći, o kru`nom kretanju i o Zemljinom mirovanju
i kretanju, demonstrirane, a koje su samo postavljene kao principi bez
ikakve demonstracije". — Rheticus,
Narratio prima, transitio ad enumerationem novarum hypothesium totius
Astronomiae (u: Nicolai
Copernici Thorunensis De revolutionibus orbium caelestium libri VI),
Torunj (sumptibus Societatis Copernicanae), 1873, p. 464. — P. Duhem
(1969), p. 64.
[35]
Rheticus, Narratio prima, transitio
ad enumerationem novarum hypothesium totius Astronomiae (u: Nicolai Copernici Thorunensis De revolutionibus
orbium caelestium libri VI), Torunj (sumptibus Societatis Copernicanae)
1873, p. 464. — P. Duhem (1969), p. 65.
[36]"Neizbe`an
zaključak", upozorava nas Dijem, "koji Kopernikov verni |ak ne
izvlači eksplicitno, glasi: Kopernikove hipoteze su, da se poslu`imo
latinskim prevodom Aristotela, verissimae,
'najistinitije'". — Rheticus,
Narratio prima, transitio ad enumerationem novarum hypothesium totius
Astronomiae (u: Nicolai Copernici
Thorunensis De revolutionibus orbium caelestium libri VI), Torunj
(sumptibus Societatis Copernicanae) 1873, p. 489. — P. Duhem (1969), p. 65.
[37]Kopernikova
knjiga počinje jednim nepotpisanim predgovorom, čiji je naslov Ad lectorem, de hypothesibus hujus
operis, i za koji nam Kepler navodi dokaze da je Osijandrov (J. Kepler,
Apologia Tychonis contra Nicolaum
Raymarum Ursum). "Pošto je nova hipoteza, koja je ovde
predlo`ena", piše Osijander, "a prema kojoj se Zemlja kreće a Sunce
stoji čvrsto u centru univerzuma, već dobila priličan publicitet, ja ne
sumnjam da su se neki učeni ljudi veoma uvredili, pogrešno misleći kako ona
remeti one slobodne i već odavno dobro učvršćene nauke. No ako su voljni da
stvar odmere savesno, ti će ljudi naći da tvorac ove knjige nije učinio ništa
što bi zaslu`ivalo cenzuru." — Copernicus, De
revolutionibus orbium caelestium libri VI, Nirnberg, 1543.
[38]P.
Duhem (1969), p. 66-67.
[39]U
pitanju je prepiska izme|u kardinala Belarmina i Foskarinija iz 1615. god. — P.
Duhem (1978), p. 52.
[40]Primetimo
da je Kopernikova knjiga, koja je objavljena 1543, na indeks, koji postoji od
1559, bila stavljena tek 1616. god.
[41]C. Clavius, In Sphaeram Ioannis de Sacro Bosco commentarius nunc iterum
ab ipso Auctore recognitus, et multis ac variis locis locupletatus.
Permissu superiorum, Rome: ex officina Dominici Basae, 1581.
[42]P.
Duhem (1969), p. 94.
[43]ibid.,
p. 95.
[44]"Jer,
Bog je sposoban za sve ono što ne znači protivrečnost. I štaviše, pošto Bo`ija
nauka nije manje vredna od njegove moći, kada ka`emo da je Bog mogao da
učini to, treba tako|e da ka`emo i da je on to umeo učiniti. Ako je Bog umeo i
mogao da sve stvari uredi drugačije od onoga kako ste vi to zamislili, a da
opet očuva sve navedene posledice, onda mi ni najmanje nismo obavezni da bo`ansku
moć i mudrost svodimo na taj vaš sistem." — P. Duhem (1969), p. 110-111.
[45]Neočekivano
samo za one koji nisu svesni činjenice na koju nas podseća Vajthed: "da se
nauka nikada nije oslobodila pečata svog porekla u istorijskoj pobuni protiv
renesanse. Te da je zauvek ostala prevashodno antiracionalistički pokret,
zasnovan na bezgraničnoj veri ... i da se nikad nije trudila da opravdava
svoju veru niti da razjašnjava svoja značenja, te da je ostala ljupko
ravnodušna prema svim Hjumovim osporavanjima." — A. N. Whitehead, Science and the Modern World,
Glasgow, 1975.
[46]"Galilej
se vara svaki put kada se dr`i iskustva... Njegov je eksperimentalni rad
praktično bez vrednosti i on za svoj ugled eksperimentatora ima da zahvali
neumornim naporima istoričara pozitivizma." — A. Koyré, Etudes d'histoire de la pensée
scientifique, Paris, 1973, p. 83. Tako|e pogledati: A. Koyré, Etudes Galiléennes, Paris, 1966.
[47]E.
Huserl, Kriza evropskih nauka i
transcendetalna fenomenologija, Gornji Milanovac, 1991, p. 48. "Svakako,
mo`e se reći da se tek sa Galilejem pojavljuje ideja prirode kao u sebi realno
zaokru`enog fizički telesnog sveta. Kao konsekvenca toga — uporedo s matematizovanjem,
koje je prebrzo postalo samorazumljivost — rezultira jedan u sebe zatvoren
kauzalitet prirode, u kome je sve doga|anje jednoznačno i unapred
determinisano. Očigledno je time pripremljen i dualizam, koji se ubrzo
pojavljuje kod Dekarta... U skladu s tim, i svet i filozofija dobijaju jedan
sasvim nov lik. Svet mora biti po sebi racionalni svet, u novom značenju
racionalnosti, preuzetom iz matematike, odnosno matematizovane prirode, a u
skladu s tim, filozofija, univerzalna nauka o svetu, morala je biti izgra|ena
kao jedinstvena racionalna teorija 'more
geometrico'." — E. Huserl, op. cit., p. 55-56.
[48]K.
Poper, Logika naučnog otkrića,
Beograd, 1973, p. 457.
[49]Pomenuti
iskaz jeste hipoteza koja prevazilazi iskustvo i, mada ne podle`e verifikaciji,
on je proverljiv.
[50]K.
Poper, Logika naučnog otkrića,
Beograd, 1973, p. 126.
[51]P.
Fajerabend, Protiv metode,
Sarajevo, 1987, st. 142.
[52]I
premda eksperimentalna filozofija nije bila naročito sofisticirana u pogledu
čiste matematike, ona je bitno doprinela da se shvati značaj njene praktične
primene, a bez čega je nemoguće zamisliti novu nauku i njene metode.
Eksperimentalni filozofi, počev od Grosetestea, preko Rod`era Bekona, pa do
Kardana i Telesija, koje je kroz matematiku vodio ne Euklidov i Apolonijev,
već Arhimedov in`enjerski duh, bitno su doprineli da se stvore bazne
operacionalne veze izme|u stvari matematike i realnih stvari, a to je, pak,
omogućilo nastanak niza konkretnih i potencijalnih merenja.
[53]A.
C. Crombie, Robert Grosseteste and
the Origin of Expirimental Science, 1100-1700, London, 1952, p. 305.
[54]P.
Duhem (1978), p. 249.
[55]Tako,
na primer, hipoteza I, iz III knjige Principa: "Centar sistema
sveta nalazi se u mirovanju" (I. Newton, 1989, p. 526.) uspeva — a to
nam Njutn u trećoj knjizi i dokazuje — da
spase fenomene I –
VI (ibid. 504-509); Fenomen I:
"Prečnici pratilaca Jupitera, povučeni od njegovog centra, opisuju površi
proporcionalne vremenima..."; Fenomen II:
"Prečnici pratilaca Saturna..."; Fenomen III: "Pet glavnih planeta: Merkur,
Venera, Mars, Jupiter i Saturn — obuhvataju svojim orbitama Sunce";
Fenomen IV:
"Pošto zvezde nekretnice miruju, periodična vremena pet primarnih
planeta i obrtanje Zemlje oko Sunca iznosi 3/2 njihovih srednjih ostojanja od
Sunca"; Fenomen V:
"Prečnici primarnih planeta povučenih do Zemlje ne opisuju površine koje
su proporcionalne vremenima, nego površine koje one opisuju svojim prečnicima
do Sunca jesu proporcinalne vremenima u kojima ih opisuju."
[56]Za
razliku od Dekartovog esencijalizma koji je tragao za jednom univerzalnom
"metodom pomoću koje se mo`e otkriti istina" (Descartes Regulae, pravilo IV), Njutnov instrumentalizam
je tragao za "odgovorima na neke naše stvarne probleme". Glavni
"Dekartov cilj je bio da prona|e metod otkrivanja nepogrešivog znanja,
tj. nepogrešive heuristike. Uzor nepogrešivog znanja bila je, svakako,
Euklidova geometrija. A jedini metod kojim se još mogla otkriti Euklidova
geometrija bio je Papuzijanski krug. To je bila Dekartova prirodna polazna
tačka. Njegov se program sastojao u tome da logiku otkrivanja Euklidove matematike
prenese u sve domene ljudskog znanja." — I. Lakatos, Philosophical Papers, vol. II, Mathematics, science and epistemology,
Cambridge, 1978, p. 83.
[57]P.
Duhem (1969), p. 113.
Нема коментара:
Постави коментар