Njutnovo
razdvajanje objašnjenja od iznošenja uzroka (*)
Da bi od fizike načinio autonomnu nauku, Njutn je iz nje morao ukloniti, pre
svega, zdravorazumsko objašnjenje
kauzalnosti prirode, kao kauzalnosti
koja se bavi povezivanjem realiteta; to mesto u Njutnovom konceptu
fizike (mehanike) zauzima teorijsko objašnjenje kauzalnosti unutar formalnog fizičkog sistema, kao kauzalnosti koja se bavi povezivanjem
simbola. Odnosno, zdravorazumsko
objašnjenje spoljne kauzalnosti Njutn je zamenio teorijskim
objašnjenjem unutraŠnje kauzalnosti.
Nema sumnje da se i u tom Njutnovom postupku, u kom se
klasična fizika transformisala u nauku sa unutrašnjom kauzalnošću, mogu uočiti
izvesne konvencionalistiČke crte. Jedino ovde, u ovakvoj simboliČkoj fizici sa unutrašnjom kauzalnošću, "postoje isti principi
za kretanje planete i padanje kamena na zemlju", a "tela mogu da padaju
na zemlju sa jednakim ubrzanjem", samo u takvoj fizici
mogu da postoje reverzibilne
promene, a prostor može da bude homogen
i izotropan. Mišljenje koje poštuje
zdravorazumsko iskustvo i zdravorazumsko objašnjenje nikada ne bi moglo izvesti
takve zaključke. Naprotiv, ono što nam iskustvo zdravog razuma govori jeste
da je prostor nehomogen i anizotropan, da se "laka tela dižu u vis",
a da "teška tela padaju uvek na zemlju", da "telo na koje ne
dejstvuje nikakva snaga /sila/ ostaje nepokretno", zatim da "sve
što se kreće, jeste pokretano nečim drugim"[1]
itd. Kada je u pitanju zdravorazumsko iskustvo, stvar se ne bi popravila i ako
bi se ove izolovane tvrdnje povezale u teorijske naučne sisteme nalik
Aristotelovom, u kojima su ideal predstavljala naučna teleološka objašnjenja,
organizovana u obliku logičke dedukcije, i gde je pravo naučno znanje moguće
samo
"o onom što ne može biti drugačije nego što jeste.
Pa da prema tome nema naučnog znanja o pojedinačnim događajima, a da univerzalni
zakoni koji se odnose na neko područje prirode, kada se ne može sagledati
njihova nužnost, moraju biti objašnjeni na taj način što će se pokazati kako su oni
posledica prvih principa u tom području, principa koji se mogu neposredno
shvatiti kao nužni. A ovi su prvi principi prema tome prve premise u naučnom
objašnjenju i oni su poznatiji od bilo kojeg eksplikanduma zbog toga što je njihova
nužnost očigledna i bliska razumu."[2]
Ovo
Aristetolovo epistemološko uputstvo iz Druge analitike, da "premise objašnjenja budu poznatije od
eksplikanduma"[3] —
kao odgovor na pitanje šta treba smatrati adekvatnim naučnim objašnjenjem —
Njutn je, videćemo kasnije, potpuno
odbacio. Da bismo Njutnov
konvencionalistički prelaz sa jedne — Aristotelove — paradigme naučnog mišljenja
na drugu — novu — što bolje osvetlili, podsetimo se i činjenice da je Aristotel,
pokušavajući da, s jedne strane, ukloni bogove iz Platonovog Timaja, a da, s druge, ukloni nužnost iz
Demokritove fizike prirode — bio uveo u svoju teoriju i "pojam svrhe"[4].
Da bismo nešto znali, tvrdio je Aristotel u Metafizici, moramo znati uzroke[5],
a da bismo nešto apsolutno znali, moramo znati prve uzroke;
pri tome on uopšte ne pravi razliku između razloga
i uzroka[6], tj. on je epistemološki princip
"uvek postoji razlog za sve" i ontološki princip "sve ima neki
uzrok" smatrao identitetima.
Verujući, zatim, da sve što postoji ima određenu prirodu, te da se mora i
ponašati u skladu sa tom prirodom, verujući da priroda ništa ne čini
uzaludno i bez svrhe, Aristotel nam je ostavio u nasleđe ideju da teorijski sistemi moraju uvek prvo polaziti
od pitanja "zašto nešto treba da bude takvo kakvo jeste?" — tj. naše
teorije i njihovi principi moraju biti izloženi u formi teleoloŠkih objaŠnjenja. U takvoj tradiciji, na primer,
kretanje tela ne zavisi od prethodnog
kretanja, nego samo od njegovog trenutnog
mesta; tu je uzrok kretanja teških tela ujedno i njegova svrha; naime, budući da su snabdevena
određenim supstancijalnim formama, tela teže da zauzmu svoja prirodna
mesta, ukoliko ih je odatle neko prisilno kretanje bilo izvelo.
Za našu dalju
raspravu o razlikama koje postoje između Aristotelove i Njutnove naučne
paradigme, korisno je da još istaknemo i jednu analogiju između direktnog čulnog
opažanja i direktne intelektalne intuicije koju je Aristotel rado voleo da
naglašava; naime, on je rekao:
"'kao što su čula uvek ispravna u odnosu na njihove
vlastite čulne predmete, tako je i intelekt u odnosu na ono što stvarno
jeste'. A Sveti Toma Akvinski /ponavlja/: 'Stoga intelekt ne greši u pogledu
suštine stvari, kao što ni čulo ne greši u pogledu vlastitog predmeta'.
Verovanje u ovu analogiju objašnjava verovanje
da naš intelekt moŽe intuicijom 'otkriti' opšte
zakone prirode i da moŽe biti siguran da su oni istiniti."[7]
I Kepler, i
Galilej, i Dekart su verovali u
ovu analogiju i takođe su usvajali i tradicionalni sholastički identitet između uzroka i razloga.
Razlika je samo bila u tome što su oni "preokrenuli termine: sada su
uzroci bili razlozi,
a razlozi su najčešće bili matematiČke vrste"[8].
Njihovo još uvek zdravorazumsko objašnjenje je matematičke elemente — a ne
fizičke agense — smatralo dovoljnim za proces opravdavanja
u fizici. Tako je Kepler, na primer, tadašnju činjenicu o postojanju
samo šest planeta u Sunčevom sistemu dokazivao pozivajući se na matematičku
harmoniju, tj. pozivajući se na pravilne poliedre i sfere koje ih obuhvataju[9];
Galilej nam u Il Saggiatore[10] kaže da je knjiga prirode napisana
matematičkim jezikom, tj. krugovima, trouglovima, kvadratima, loptama,
kupama i piramidama[11];
ali taj iskaz nam ne reprezentuje dovoljno dobro Galilejev panmatematizam koji nam, zapravo, govori
da je jedino matematičko mišljenje i zaključivanje bilo ono koje je moglo
obezbediti prirodi njenu nepogrešivost i sigurnost; a Dekart nam u Principima
Filozofije iznosi:
"ja u fizici ne očuvavam one principe koji ne
postoje i u matematici. Jer ja otvoreno priznajem da ne prihvatam
nikakvu drugu materiju telesnih stvari, osim one koja se u potpunosti može
deliti, oblikovati i kretati, a koju geometrija naziva veliČinom i o čijem
predmetu iznosi dokaze."[12]
/A priroda materije se/ "ne sastoji u tvrdoći, niti u težini, toploti,
ili nekom drugom kvalitetu takve vrste, nego samo u širenju po dužini, širini
i dubini, u onome što geometrija naziva kvantitetom /tj. zapreminom/."[13]
Međutim,
zdravorazumska objašnjenja prirode koja su oni nudili u svojim "fizikama",
tj. filozofijama prirode, mešala su materijalnu
realnost sa misaonom rekonstrukcijom te realnosti, kao što su mešala i praktiČne — parcijalne uzroke, koji su imali ontoloŠki status, sa metafiziČkim principima, koji su tu imali ulogu epistemoloŠke procedure.
Nasuprot
tadašnjim standardima zdravorazumskog
objaŠnjenja, koje se
bavilo determinisanoŠĆu putem uzroka, Njutn je uspeo da
konstruiŠe unutrašnje kauzalno objašnjenje,
koje se bavilo determinisanoŠĆu putem principa (zakona)
u jednom formalnom
teorijskom sistemu. Bila je to Njutnova konvencionalistiČka odluka o razdvajanju uzroka od razloga, bez
koje se od fizike ne bi mogla načiniti autonomna
nauka, a koju je on, po svoj prilici, preuzeo od
Fransisa Bekona. U Novom Organonu Bekon nam sugeriše
"da je zadatak metafizike da otkrije formalne ili
finalne uzroke stvari dok je zadatak fizike da se bavi efektivnim
materijalnim uzrocima"[14].
Takođe, u istoj knjizi, Bekon nam govori da je "zakon, tj. njegovo ispitivanje,
otkrivanje i razjašnjenje, temelj kako za znanje, tako i za delovanje"14,
te da zadatak fizike nije da se bavi celinom sveta, već je "zadatak fizike da se bavi delimičnim
i posebnim navikama prirode"[15].
Njutnovo napuštanje
zdravorazumskog govora o stvarima, te njegov pokušaj da izgradi novu fizičku
mehaniku, oslanjaće se, pre svega, na simboličke zakone, tj. na simbolički
govor koji će biti u stanju da nam dâ nove naučne "slike" — koje,
doduše, neće imati isti stepen neposrednosti kao stare slike, ali će, zato,
sjedinjene sa novom holističkom epistemologijom, biti neuporedivo uspešnije
u predviđanju. Nutnov zaokret ka simboličkim zakonima i baznim pojmovima
koji izmiču našim čulima i neposrednim eksperimentalnim verifikacijama — može
se naslutiti već u predgovoru Principa, gde se ukazuje da će u ovoj teoriji "iz fenomena
kretanja biti definisane sile", te da će, zatim, "iz sila biti
pokazani drugi fenomeni". Da je Njutn bio svestan svojih epistemoloških
novina, možemo se obavestiti, na primer, i iz njegovog anonimnog prikaza
drugog izdanja dela Commerciu epistolicum, u kome jednog momenta sa čuđenjem
pita, praveći paralelu između svoje i Lajbnicove metodologije:
"mora li se baš eksperimentalna filozofija nazivati čudom
i apsurdom jedino zato što govori o nečemu što se ne može dokazati eksperimentima...?"[16]
Da čudo bude
veće, primetimo da je Njutn u svojim Principima sproveo upravo ono što je snevao Lajbnic —
konstruisao je jednu nauku koja je bila oslobođena kako pritiska čulnih
utisaka, tako i pritiska "sfere slika", tj. on je pojam kauzalnosti oslobodio njegovog
vekovnog vezivanja za Čulne utiske,
te ga je vezao za odreĐene matematiČke relacije ekvivalentnosti.
Zbog tako
velikih ontoloških i epistemoloških novina koje je uveo u svoje Principe, Njutn je prvih nekoliko godina posle
izdanja trećeg toma knjige bio izložen žestokoj kritici, naročito sa
Kontinenta. Predmet najžešćih napada Njutnovih kritičara bio je pojam gravitacione privlaČne sile — sile koja dejstvuje
na daljinu, tj. pojmovi kauzalnosti
i kvaliteta. Njutna su optuživali
da je vezivanjem za tu silu, ali i za, kako bismo danas rekli, "euklidsku
geometriju" — koja, zapravo, nije bili pogodna da dâ objaŠnjeneje uzroka promene
položaja objekata — u svojoj mehanici narušio
princip spoljne kauzalnosti, te
da se vratio sholastičkim okultnim svojstvima. Njutnov pojam "sile na
daljinu" narušavao je već odomaćeni materijalni
naČin govora o
kauzalnosti — o neposrednoj
prostornoj bliskosti, susedstvu
uzroka i posledice. I filozofi i fizičari tog vremena, a naročito Lajbnic,
Hajgens i kartezijanci, otvoreno su iskazivali da se slažu sa svojim
prethodnicima oko odgovora na pitanje kako tela deluju jedna na druga.
Naime, svi su oni smatrali da neko telo može delovati na drugo samo "putem bliskog impulsa i nikako drugačije"[17];
samim tim, oni su sa velikom skepsom prilazili Njutnovom formalno-matematičkom
objašnjenju pojma gravitacione sile, te njegovoj formalizaciji pojma kauzalnosti — koji je dopuštao mogućnost
da uzroci ne budu u strogom susedstvu sa posledicama, bilo u vremenu,
bilo u prostoru.
Ni Lajbnic,
ni Hajgens, ni kartezijanci nisu shvatili Njutnovu novinu u tretiranju zakona,
a ona se sastojala u pretpostavci da je legitimno
da se interval između
dva u vremenu ili prostoru razdvojena događaja posmatra kao takav da ga je
moguće kao celinu podeliti i prekriti
pomoĆu manjih intervala,
tj. — u savremenoj terminologiji — Njutn je smatrao da je moguće — i da je
najbolje — da se svaki kauzalni odnos predstavi diferencijalnim
jednaČinama. Naime, uvoĐenjem instrumentalistiČke pretpostavke o linearnosti
prostora i vremena,
Njutn je Aristotelovu i Dekartovu kauzalnost susednih prirodnih
doga\aja zamenio kauzalnošću diferencijalnih jednaČina drugog reda, u kojima se kvaliteti smatraju nepromenljivim i gde se posmatraju samo promene
kvantiteta.
Najveće
Njutnovo otkriće u metodološkom smislu bilo je njegovo uviđanje neopravdanosti
da se "zakoni prirode", tj. zakoni u formalnom fizičkom sistemu,
predstavljaju pomoću diferencijalnih
jednaČina prvog reda, koje uključuju samo prostorne promenljive. Naime,
takve jednačine rešavale bi se samo jednom integracijom i imale bi samo jednu
integracionu konstantu za svaku prostornu promenljivu. A to bi, opet, značilo
da bi za izračunavanje stanja sistema bila dovoljna samo vrednost svake prostorne
promenljive na početku procesa. Posledica takvih zakona bi bila ta da bi se
u opažajnom prostoru promene trajno razdvojili
numeriČki identiteti od neophodnih
fiziČkih objaŠnjenja. Baveći se klasifikacijama trajektorija i stvarajući
pri tome nove integro-diferencijalne
pojmove, Njutn je uspeo da konstruiše veličinu čije menjanje po sebi ne sačinjava
promenu, ali može o toj promeni da govori. Tako je Njutn došao u situaciju da
se izdigne iznad zdravorazumskog prostora prirodne promene jednog
Aristotela ili Dekarta — u jedan potpuno novi, ali apstraktan,
meta-prostor, u kome je moguće izgraditi vezu izmeĐu identiteta i objaŠnjenja, a da pri tome nije
bilo potrebno dati kompletan opis stanja.
Mesto na kome su se u svojim teorijama najviše spoticali kako Dekart, tako i
Spinoza i Lajbic, jeste njihovo neuspevanje
da konstruišu neke nove promenljive koje bi ih odvojile od ravni neposrednog
kretanja, a koje bi im istovremeno omogućile i to da ne moraju znati
sve da bi znali neki
detalj. Naime, iz zakona koji su
izraženi diferencijalnim jednačinama drugog reda daju se izračunati naredna
konačna stanja ako pored početnih uslova za položaj imamo i početne uslove za
brzine. A to, sada, znači da dva sistema, koji u prostoru promene imaju istu konfiguraciju,
u "meta prostoru" možemo posmatrati kao razliČite — tj. iste
konfiguracije ali različite početne brzine. Ili, kako to sam Njutn iznosi u
korolaru I, posle propozicija XI-XIII (prva knjiga, De motu
corporum):
"Iz tri poslednje propozicije sledi da ako telo P kreće sa mesta P bilo kojom brzinom po pravoj
liniji PR,
a u isto vreme na njega dejstvuje centripetalna sila koja je obrnuto
proporcionalna kvadratu rastojanja između mesta P i centra, telo će se kretati po
jednom od konusnih odsečaka, pri čemu će fokus odsečka biti u centru sile;
i obrnuto. Ako je dat fokus, tačka dodira i položaj tangente, može se opisati
konusni odsečak koji će u toj tački imati datu zakrivljenost. Ali, zakrivljenost
se nalazi iz date centripetalne sile i date brzine tela; a dve orbite koje se dodiruju ne mogu se opisati
istom centripetalnom silom i istom brzinom."[18]
Tako je Njutn
uspeo da razdvoji razloge i uzroke; tj. on je u svom formalnom teorijskom
meta-prostoru izvodio zakone kretanja nekog tela samo iz njegovog prethodnog kretanja, i tek onda kada je u tom meta-prostoru bio izveo
opšte jednačine kretanja, mogao je izaći u prostor prirodne promene, pomoću
početnih uslova koji su uključivali i odrednice za mesto (položaj), tj. tek u
tom prostoru promene dolazio je do
svojih konačnih jednačina kretanja tela. Aristotelova tradicija, koja nije
pravila razliku između uzroka i razloga, koja je tražila da kretanje tela zavisi
isključivo od trenutnog mesta
tela, bila je konačno napuštena, pre svega zato što je pogrešno tvrdila da će
se svi sistemi razvijati na potpuno isti način ako ih dovedemo u situaciju da
imaju iste prostorne promene.
Dok je početna
reakcija kartezijanaca na Njutnove revolucionarne promene u metodologiji
bila, rekli bi smo, sasvim prirodna, tj. u duhu njihove filozofije, može se
učiniti da to nije bio slučaj i sa Lajbnicovom reakcijom. Jer, Lajbnic[19]
je već bio napravio veliki iskorak od analitičke geometrije ka infinitezimalnom
računu i već je bio uveo neke važne promene u kartezijansku teoriju
saznanja, proklamujući udaljavanje od čulnih opažanja i sfere slika, ne dozvoljavajući
da "uobrazilja" bude sudija nad razumom; ali izgleda da sve to nije bilo i
dovoljno da se on odrekne svoje metodologije — koja nije pravila razliku
između prirodnog, matematičkog i fizičkog kontinuuma, koja je nauci
generalno nametala principe koji moraju biti u skladu sa njegovim teleološkim
i metafizičkim načelima, kao što je princip kontinuuma ili princip dovoljnog
razloga. Naime, Lajbnicov najopŠtiji princip ureĐenosti — princip
kontinuiteta — koji, po njegovom mišljenju, bez izuzetka vaŽi u logici i geometriji[20],
a na kome počiva i njegova analiza beskonačnosti, treba — po analogiji
— da vaŽi i na polju saznanja prirode.
Princip kontinuiteta je, po njemu, princip koji garantuje apsolutnu istinitost, a taj mu povlašćeni
položaj obezbeđuje mudrost i dobrota
Boga tvorca. Pošto po Lajbnicovom mišljenju i sve Činjenice treba da budu utemeljene na veČnim istinama, pomoću
kojih se jedino i mogu objasniti, onda principe de l‘ordre général — zakon kontinuiteta, kao jedna od
tih večnih istina — jeste matrica
iz koje mi moŽemo izvoditi sve zakone prirode. A svi ti zakoni prirode — na pr.
zakoni mehaničkog kretanja — svoju istinitost crpu iz te najopštije
matrice već samim tim što su izvedeni iz nje. Sa takvim kriterijumom
istinitosti, Lajbnicu se desilo ono što mu se jedino i moglo desiti — da
razvije jednaČine zakona kretanja
koje su i u teorijskom i u praktičnom smislu bile problematične, jer nisu bile u dobroj korelaciji sa
prostorno-vremenskom strukturom.
U takvoj mehanici, iako je prostor bio euklidski, a vreme apsolutno[21],
nije bilo moguće postojanje jedinstvenog fizičkog determinističkog
zakona (njegov je determinizam ostao samo jedna logička teza), jer nije postojala samerljivost izmeĐu proŠlosti i buduĆnosti. Naime, ako je qi, i =
1, 2, 3, euklidski koordinatni sistem, a t apsolutno vreme, tj. t: R4 ® R, postavlja se pitanje: postoji li u Lajbnicovoj mehanici mogućnost
konstruisanja kontinuirane svetske linije? Odnosno, postoji li jednoznačno
preslikavanje L: M D R % R3 koje ćemo nazvati Lajbnicovim sistemom koordinata u skupu ML, a koje će nam omogućiti da definišemo
jednoznačne svetske linije, tj. krive koje govore o istoriji događaja materijalnih
tačaka? Ako se pogledaju Lajbnicove jednačine transformacije, prilagođene
našem današnjem jeziku:
q i D q' i = (t) q i + bi (t)
t D t' = t + k
gde su ortogonalne matrice sa članovima koji
su funkcije vremena[22],
nije teško zaključiti da u takvom svetu mehaničkih događaja više nije moguće
očuvati jednoznačnost svetske linije kada je t>0 (već je to moguće samo za t<0 afinim="" aja="" doga="" ha="" is="" me="" nici="" postoji="" pot="" pro="" problem="" rima="" sa="" span="" sto="" style="font-family: "Times New Roman", serif;" tj.="" toj="" tovremenih="" u="">R0>
Ni Njutnovo
razdvajanje uzroka od razloga, ni njegov pojam unutrašnje kauzalnosti —
Lajbnic nikako nije mogao prihvatiti; a Njutnovu "silu koja dejstvuje na
daljinu" on nije doživljavao nikako drugačije do kao povratak
"okultnim kvalitetima", povratak "varvarstvu", tj. ponovni
povratak u "carstvo mraka". Lajbnic se u puno prilika izjašnjava
o Njutnovoj filozofiji prirode i njegovoj gravitacionoj privlačnoj sili;
za naše potrebe je možda najreprezentativniji njegov komentar na neke Lokove
misli:
"On /Lok/ navodi primer privlačenja materije, st.
399, a naročito st. 408, gde govori o gravitaciji materije prema materiji
koja se pripisuje g. Njutnu ... priznajući da Čovek nikad ne bi mogao znati i 'zaŠto' je to tako. A to u stvari znači vraćanje na okultne kvalitete, pa čak — a što je još
gore — i na neobjaŠnjive kvalitete."[23]
Pošto je detaljno objasnio da Bog stvarima ne pripisuje one osobine koje
nisu kompatibilne sa njegovom suštinom, Lajbnic nastavlja:
"Prema tome, možemo tvrditi da materija po prirodi
stvari neće imati osobinu privlačenja spomenutu gore, a neće se ni kretati samostalno
po krivoj liniji zato što nije moguće shvatiti kako bi to trebalo da se
odvija, što će reći da to nije moguće objasniti mehaničkim metodama. Jer,
sve što je prirodno mora se i razumeti... Upravo razlika između onoga što
je prirodno i onoga što je neobjašnjivo, pa tako i čudnovato, razrešava
sve nejasnoće. Ako bi to čovek odbacio, onda bi automatski prihvatio nešto što
je još gore od okultnog; čovek bi onda odbacio
filozofiju i razum, stvarajući mogućnost za neznalaštvo i lenjost
zbog jednog mrtvog sistema koji ne samo što tvrdi
da mogu postojati kvaliteti koje mi ne razumemo, i kojih je itekako
mnogo, već da postoje i takvi kvaliteti koje ni najveći um, makar mu Bog
podario najviše sposobnosti, ne bi mogao shvatiti, a to zbog toga što oni ili
predstavljaju čudo, ili su lišeni smisla. A smisla bi bilo lišeno i to da Bog
stvara čudesa. Zato bi takva neadekvatna
hipoteza uniŠtila i naŠu filozofiju koja teŽi razumu, a i boŽansku mudrost
koja nam ga podaruje."[24]
Poput
Lajbnica, ni Hajgens nije mogao da se načudi zašto se "Njutn mučio da
tako teške i komplikovane račune" izvede bazirajući ih na jednom tako apsurdnom
principu — "čudnoj anomaliji".[25]
Da bi stvar oko pojma unutrašnje kauzalnosti u potpunosti
bila razumljiva, napomenimo da ni kartezijanci, a ni Lajbnic, još nisu
pravili razliku koja postoji između epistemološkog i ontološkog
karaktera pojma kauzalnosti, a i pojma kontinuiteta; samim tim, oni su smatrali
da objektivno svojstvo uzročne veze između događaja predstavlja nuŽnost i da sve ono što
ne može da se svede na međusobno dejstvo tela na telo — mora biti isključeno
iz naučnih teorija. Pa ipak, to nije bila kriza pojma kauzalnosti, kako su to
mislili neki kartezijanci, kao i Hajgens i Lajbnic, već je to, zapravo,
bila kriza njihovog pogleda — shvatanja
koje nikako nije moglo da se emancipuje od esencijalnih kvaliteta i od
aristotelovske, tj. kartezijanske čulne "susednosti", te je
njihova nauka nekako uvek ostajala zdravorazumska. Njutnova epistemoloŠka novina, tj.
Njutnovo uvođenje ontologije u epistemologiju —
koja je pojam kauzalnog fiziČkog zakona oslobodila od pojma logiČke nuŽnosti[26], ali isto tako i od pojma Čulne susednosti prirodnih doga\aja, i koja ga je vezala isključivo za susednost fiziČko-matematiČkih dogaĐaja unutar jednog formalnog aksiomatskog
sistema — njima je uvek ostajala strana. Protiveći se kartezijanskom tretiranju
pojma kauzalnosti, krećući se za Sekstom Empirikom, anticipirajući Hjuma —
Njutn je u svojim Principima pokazao da mi, iako niŠta ne znamo o nuŽnoj vezi izmeĐu dogaĐaja A i doga\aja B, ipak možemo imati jednu prilično pouzdanu
nauku! Njutn nam u svojoj teorijskoj mehanici prvi jasno pokazuje da vezu
između dva događaja možemo uzeti kao nužno uzročno-posledičnu, ali samo
u odnosu na hipotetiČke aksiome[27].
Ali, vratimo se još jednom centralnoj tački Njutnove
analitičnosti, tj. onom trenutku kada je on uspeo da u svojoj teorijskoj
mehanici razdvoji uzroke od raloga, i pokušajmo da taj trenutak još bolje
osvetlimo[28].
U tom cilju još jednom primetimo da, za razliku od Aristotela, Keplera i
Dekarta, Njutn nije tragao za uzrokom koji "gura" planete oko Sunca, nego je umesto toga išao za
formalnim "uzrocima"
koji povezuju matematičke trajektorije — linije putanja[29]. Vreme traganja za uzrocima koji
"guraju" planete sublimirao je Kepler:
"Čini
se da u Sunčevom telu počiva nešto božansko, što se može uporediti sa našom
sopstvenom dušom, a odatle će proizaći onaj species
koji će voditi planete po krugu, na isti način kao što species kretanja ulazi u kamenje iz duše
onog ko ih baci, postajući ono pomoću čega to kamenje biva pokretano, čak i
kada se ruka koja ih baci — povuče... Naime, ta sila koja se proteže od Sunca
ka planetama, pokreće ih u krugu oko Sunčevog tela, koje ostaje na istom mestu.
A to se ne može dogoditi, niti shvatiti umom, nikakao drugačije do na jedan
način: sama sila mora proĆi istom putanjom kao planeta."[30]
Ali, sve dok
su se učenjaci pridržavali samo zdravorazumske samoočiglednosti prirodnih
trajektorija, dotle je zakon kretanja mogao biti davan, rečeno savremenim
jezikom, samo pomoću diferencijalne jednačine prvog
reda[31]:
,
gde bi nešto
nalik otporu kretanju R i
brzini dx/dt — bilo proporcionalno "impetusu"
(sili) F. Ovakav zakon bio bi "čulno kauzalan",
jer pri prestanku uzroka kretanja, tj. kada je F=0, telo bi mirovalo, tj. x=const. Oslobađajući se koncepcija zasnovanih na svakodnevnom iskustvu,
Njutn je ujedno izveo revolucionarno
preokretanje pojmova, jer, podsetimo se, za Aristotela,
sholastičare, kartezijance, pa čak i za Galileja, ono što je primarno jeste kretanje, a za Njutna je to promena promene,
tj. sila[32].
Oslobađajući se, znači, koncepcija zasnovanih na svakodnevnom iskustvu[33]
— na zdravorazumskoj činjenici mišićnog napora, gde je pokretačko
dejstvo prelazilo sa onoga što se kreće na ono što će biti pokrenuto —
Njutn je smelo iznalazio nove hipoteze bazirane na pojmu apstraktnog kvaliteta "pokretačkih
sila", te je uvideo da se radi postavljanja novih validnih zakona zapravo
mora odreći starog pojma "čulne kauzalnosti", tj. da se bar u okviru unutraŠnje strukture teorije moŽe reŠiti ontologizacije pojma kauzalnosti. Tako njegov drugi princip nije ništa
drugo do diferencijalna jednačina drugog reda — do koje je on došao tek
kada je napustio pojedinačne trajek-
torije i tek
kada je pomoću pojmova "privlaČenja"[34]
i "promena promene"[35]
pokušao da nađe zajedniČki imenitelj za sve trajektorije; ta jednačina nam govori:
,
odnosno, masa i ubrzanje su proporcionalni sili[36].
Međutim, sada kod Njutna, u odsustvu sile (F=0), pored trivijalnog rešenja x=0, postoji i mogućnost da je brzina konstantna, tj. (dx/dt)=const, što evidentno krši stari princip "čulne
kauzalnosti" — naime, ovde sada postoji teorijska mogućnost kretanja i
onda kada u igri više nije nijedan jedini izazivač kretanja.
Isto je i sa njegovim prvim principom[37]:
telo koje nije pokrenuto od strane drugog tela može da se kreće pravolinijski
konstantnom brzinom do beskonačnosti. Bilo je to potpuno razaranje
Aristotelovog univerzuma u kome se "promena kretanja" tela odvijala
ka njegovom "prirodnom mestu" u Univerzumu. Međutim, ni ovde ne
smemo prevideti činjenicu da nova fizika nije nastala tako što je Aristotelov
svet kvaliteta u potpunosti bio zamenjen svetom
kvantiteta, tj. carstvom matematičke ontologije, kako su to hteli da urade
Kepler, Galilej i Dekart; nova fizika
je stvorena tek onog trenutka kada je Njutn u Principima sproveo uspešnu sintezu kvantiteta
i kvaliteta.
Naime, Njutn je, kao i Huk i Bojl, smatrao da je "knjiga prirode pisana korpuskularnim slovima i rečima"[38].
Ali smisao toj knjizi daje jedino jedna čisto matematiČka sintaksa,
koju su toliko propagirali Galilej i Dekart.
Da kretanje fizičkih tela ne može biti redukovano samo na
matematičko kretanje — Njutn je uvideo analizirajući neuspešne kartezijanske
redukcionističke pokušaje. Oživljavajući i transformišući tradicionalnu
koncepciju o "količini materije" u svoj koncept "mase", te
povezujući taj koncept sa svojim drugim baznim pojmovima, Njutn je uspeo da
reši kartezijansku redukcionističku antinomiju; po toj antinomiji dva materijalna
tela, koja su redukovana na dva geometrijski ekvivalentna tela, mogu da se kreću
različito ako se postave u odnos sa istim drugim telima. Za razliku od Dekarta,
Njutn je materijalnim telima, pored geometrijskih karakteristika, dodao i jedan
čisto fizički kvalitet — kvalitet
inercije, tj. kako to veoma precizno, uvodeći i reč
"dinamika", izriče Lajbnic, Njutn je u Principima "novu inercijalnu fiziku
sistematizovao u dinamiku". Niko pre Njutna nije imao koncept mase,
ekvivalentan inerciji ako se meri otporom na promenu stanja, kao regulacionu
konstantu u nečemu što bi nalikovalo drugom Njutnovom principu kretanja, bilo
za trenutne, bilo za kontinuirane sile. Slično stvar stoji i sa prvim Njutovim
principom. Naime, već su Galilej i Dekart u svojim naukama ukinuli
aristotelovsku i sholastičarsku koncepciju kretanja kao procesa, vođeni idejom da jedno telo, kada se pokrene,
nastavlja večno da se kreće samo od sebe. Ali, Galilej je takođe
"pretpostavljao
da se kružno kretanje, večno kretanje nebeskih tela i Zemlje, održava na isti
način. Što se tiče pravolinijskog kretanja, o njemu on uopšte ne govori,
zapravo, kao o kretanju u pravoj liniji; on govori o horizontalnom kretanju
ili kretanju po horizontalnoj ravni. Međutim bar jedanput on pominje reč kretanje
kao stanje."
Pa ipak,
pred-ideja principa inercije ne može se pripisati ni Galileju, a ni Gasediju,
kako mnogi smatraju, već Dekartu, kako to postupno i uverljivo pokazuje Koare.
Posle objavljivanja nove serije originalnih dokumenata iz Njutnove mladosti,
koju su priredili Rupert i Meri Hal, Koare, Herivel i Vajtsajd[39],
ne može, naime, više biti nikakve sumnje u to da je mladi Njutn u Dekartovim Principia
philosophiae otkrio, i
odatle preuzeo, jedan od zakona prirode (koji ćemo ovde imenovati kao Dekartov
"zakon inercije", premda sam Dekart ne koristi reč
"inercija"), sa mnogim Dekartovim izrazima: "in
statu movendi uniformiter in directum", "quantum in se est",
"statum suum mutare". Naravno, ne sme nas zavesti ta činjenica da Dekart
nigde ne upotrebljava Keplerovu reč "inercija", koja je označavala
otpor kretanju; štaviše, on i poriče da u telu postoji bilo kakva
"inercija" (u Keplerovom smislu) i smatra da
"u svakoj stvarnoj materiji postoji izvesna količina
kretanja, koja se nikad ne povećava niti smanjuje..."[40]
Najvažnija
promena koju je Njutn uneo u Dekartov "zakon inercije" jeste uvođenje
pojma mase; uvodeći u njega i latinsku reč inertia, Njutn se poslužio istom onom reči
koju je već bio upotrebio i Kepler, ali ju je uzeo u drugom značenju.
Modifikacija značenja više je nego očigledna; naime, Keplerov pojam koji govori
o "otporu kretanju" Njutn pretvara u pojam
koji će označavati "otpor ubrzanju". Zbog svih tih preinačavanja
u značenju, koja su od Dekartovog "zakona inercije" dovela do
Njutnovog "principa inercije", zbog izvesnih Njutnovih fenomenoloških
dokaza kojima je hteo taj princip da potkrepi, te zbog Njutnovog nekorektnog
pozivanja na Galileja kao tvorca "principa inercije" — taj su
princip pratile, i još ga prate, mnoge nedoumice; posebnu zagonetku za tumače
Njutnovih ideja tu predstavlja njegov termin "vis insita";
u def. 3 on nam kaže:
"Vis insita, ili urođena sila materije, jeste moć
otpora, kojom svako telo, ukoliko je prepušteno samo sebi, ostaje u svom
sadašnjem stanju, bilo to mirovanje, ili jednoliko kretanje napred po
pravoj liniji."[41]
Mnogi
Njutnovi savremenici su zato u njegovom "prvom principu" videli pojavu
još jedne vrste sila. Naravno da, sa stanovišta Njutnove dinamike, sila
inercije uopšte nije nikakva sila, a činjenica da on upotrebljava tu reč za dva
tako razliČita koncepta
kao što su spoljaŠnji uzrok promene stanja tela i unutraŠnji uzrok oČuvanja bilo kog stanja u koje je telo dospelo,
jeste samo još jedno u nizu svedočenja o komplikovanosti koja prati nastanak
svakog novog naučnog termina. Naime, Njutn je samo nastavio da koristi
tradicionalu reč "vis", ili "sila", u vezi sa sposobnošću
tela da se opire promeni stanja, tj. da zadrži bilo koje stanje u kome se
nalazi; ali, baš ta stara reč stvara privid o tome kako Njutn i dalje, poput
sholastičara, smatra da je za svako kretanje potrebna pokretačka sila. Međutim,
u praksi Principa ne postoji nikakva zabuna, Njutn nikada ne koristi zakon paralelograma
da bi vektorski sastavio "silu" inercije i spoljne sile (bilo centriperalne,
bilo trenutne), ali zato vektorski kombinuje kretanje koje održava
"sila" inercije i kretanje koje proizvode spoljne sile. Iako je
Njutn, znači, pisao o inercijalnim svojstvima tela u smislu "sile"
("...tokom promene svoga stanja, do koje dolazi usled neke druge
utisnute sile u njega...") — tu zabune nikako ne može biti, jer nam je
Njutn to razjasnio u komentarima uz def. 3 i def. 4 i tih se uputa držao
veoma strogo u razvijanju građe unutar samih Principa. "Vis insita", saznajemo
iz komentara uz definicije, najbolje je da bude nazvana "vis inertiae";
ona je uvek proporcionalna masi i "razlikuje se od inercione mase samo po
načinu na koji je mi shvatamo". Tako mi, zapravo, saznajemo da "vis
inertiae" uopše nije sila, već pretpostavljena osobina materijalnih
tela. Saznajemo, takođe, da je Njutn preinačio termin "utisnuta
sila" — koji u tradicionalnom smislu označava nešto što je stavljeno u telo
da bi održavalo njegovo kretanje — tako da sada dobija funkciju da promeni
stanje tela, odnosno:
"Utisnuta sila jeste dejstvo proizvedeno na telo da
bi se promenilo stanje u kome se ono nalazi, bilo da je mirovalo, ili se
kretalo jednoliko po pravoj liniji." (def. 4) "Ova sila se sastoji samo u dejstvu, te
kada dejstvo prestane, ona više ne ostaje u telu. Jer telo samo zahvaljujući
svojoj inerciji zadržava svako novo stanje u kom se nađe."[42]
Dalje, mi
saznajemo da, sa stanovišta dinamike, "vis insita" nije nikakva sila
i da nema ništa zajedničko sa silom otpora, bilo u statici, bilo u dinamici,
te da se isto tako razlikuje i od "utisnutih sila" ("koje mogu
poticati od udara, od pritiska, od centripetalne sile"[43])
koje vrše promenu stanja u kome se telo nalazi.
Sve napred
izloženo trebalo bi da dovoljno dobro pokazuje kakav je fundamentalan značaj
imao Njutnov pojam mase, tj. njegov
inercijalni aspekt, u prvom i
drugom principu kretanja ("telo zadržava svako novo stanje samo putem
vis inertiae"). Najkraće rečeno, Njutn nam je u Principima pokazao kako je moguće pomoću samo
jednog fizičkog pojma (a ne geometrijskog, kao kod Dekarta), pojma mase, uz
pomoć sila i početnih uslova, odrediti kretanje tela. Međutim, ni ovde ne
smemo zaboraviti drugi aspekt mase koji je uveo Njutn — gravitacioni aspekt — koji se pojavljuje
u zakonu univezalne gravitacije. Tek tako objedinjen koncept mase, zajedno sa
primenom inercijalnih sistema i opisanim matematičkim zakonima
(principima kretanja), uz svesnu modifikaciju starog pojma spoljne ontološke
kauzalnosti — omogućio je Njutnu uspešno objedinjavanje zemaljskih i nebeskih
mehaničkih kretanja. Njutn je, dakle, kao što smo već rekli, bio u stanju da
iz svoje tri aksiome kretanja, i pozivajući se na određene singularne
iskaze, tj. početne uslove, dedukuje iskaze koji opisuju pomenuta kretanja.
U vidu malog
rezimea možemo reći da je Njutn, u želji da uspešno reši stare naučne
zadatke — iako mu to nije bila početna namera — bio prinuđen da se
"tiraniji samoočiglednog suprotstavi a priori prvim principima, te da tako promeni
standarde naučnog dokaza i kriticizma i, zaista, same koncepte znanja."[44]
Konstatujući
da kartezijanska epistemologija otkazuje kada su u pitanju astronomija i
fizika, Njutnovi savremenici, Hajgens i Labnic, recimo, možda ni nisu bili
svesni koliko za to duguju Njutnu i njegovoj epistemološkoj revoluciji u nauci;
istorijske činjenice nam govore da oni tu konstataciju nisu izveli pre
objavljivanja Njutnovih Principa 1687, nego upravo posle — Hajgens[45]
1690, a Lajbnic[46]
1704. godine.
² ² ²
(*)Zoran Stokić Njutnova epistemologija i "Cilj i struktura fizičkih teorija" Pjera Dijema
[4]Tako
u Aristotelovoj Fizici mođemo
pročitati da su "prirodne one stvari, koje neprekidno pokretane nekim počelom
što je u njima samima, stiđu do neke svrhe". — Aristotel, Fizika, knj. II. 199b, 15.
[9]Uopšte
sve kosmološke probleme Kepler je vezivao za postojanje "matematičkih božijih
arhetipova". "Creator Deus mathematica ut archetypos secum ad
aeterno habuit in..et divina." — J. Kepler, Opera, ed. Frisch, vol. I, p. 136.
[11]Protivno
standardnoj praksi koja Galileja i Keplera smatra platonostima, mi ovde insistiramo
na tome da su oni zapravo bili ortodoksni pitagorejci. Doduše, oni su bili od
onih pitagorejaca koji nisu uviđali da je Pitagorina kosmologija i zapala u
mnogobrojne protivurečnosti najpre zato što je stvari smatrala prirodnim
brojevima; podsetimo se, u Platonovoj kosmologiji brojevi "učestvuju"
u stvarima. Svako onaj ko ipak želi da Keplera i Galileja povezuje sa tradicijom
Platona, morao bi pre toga da bude upoznat sa činjenicama o Platonovoj
"filozofiji prirode", koje nam je izneo Dijem u Sistemu sveta. Naime, on nam tu upečatljivo
pokazuje da je bilo kakva "matematička prirodna nauka" nemoguća i u
principu, ne samo kod Aristotela, nego i kod Platona. — P. Duhem, 1913-1916,
vol. I, pp. 134-150.
[13]ibid., čl. IV.
[15]ibid.,
II, 9.
[17]Dđ. Lok, Eseji o ljudskom razumevanju stvari (knj. II, pogl. VIII, § 11). Takvog tradicionalnog mišljenja Lok se drđao u svoja prva tri
izdanja pomenutih eseja (1690, 1694, 1695), sve dok ga, kako sam kađe,
"g. Njutn svojom besprekorno napisanom knjigom nije ubedio" da takav
stav promeni. Tako se u narednim izdanjima (počev od četvrtog, 1700) na citiranom
mestu kod Loka pojavljuje teza "da mi kao bića te procese tako zami[ljamo da se odvijaju". — A. Koyré, Newtonian studies, London, 1965, p. 155.
[18]"Corol 1. Ex tribus novissimis propositionibus consequens
est, quod si corpus quodvis P
secundum lineam quamvis rectam PR
quacunque com velocitate exeat de loco P,
& vi centripeta, quae
sit reciproce proportionalis quadrato distantiae locorum a centro, simul agitetur;
movebitur hoc corpus in aliqua sectionum conicarum umbilicum habente in centro
virium; & contra. Nam
datis umbilico, & puncto
contactus, & positione
tangentis, describi potest sectio conica, quae curvaturam datam ad punctum
illud habebit. Datur autem curvatura ex data vi centripeta, & velocitate corporis: & orbes duo se mutuo tangentes
eadem vi centripeta eademque velocitate describi non possunt." — I.
Newton, (1972), p. 125.
[19]Lajbnic
je, poput Keplera, Galileja i Dekarta, takođe smatrao da između objašnjenja i
iznošenja uzroka postoji identitet, štaviše, on je teleološko ustrojstvo
prirodnog poretka izvodio iz principa dovoljnog razloga.
[20]Zanimljivo
je primetiti da je čak i Lajbnic, najveći logičar svog vremena, a i jedan od
najvećih uopšte, želeo da dokaže aksiome geometrije. On je, doduše, dopuštao
postojanje nedefinisanih ideja i principa, "koji se ne mogu dokazati i
kojima nije potreban dokaz", ali samo u metafizici. — Leibniz, Nouveaux Essais, Liv. I, chap. II,
p. 62; chap. III, p. 68.
[21]"Sled percepcija budi u nama ideju trajanja, ali
on /sled/ njega /trajanje/ ne sačinjava. Naše percepcije nikada nemaju
sled dovoljno konstanatan i pravilan da bi odgovorio sledu vremena koji je jednolik
i jednostavan kontinuitet, kao jedna prava linija. Promena percepcija omogućava
nam da mislimo na vreme, te ga merimo jednolikim promenama: ali kad u prirodi
ne bi bilo ničega jednolikog, vreme se ne bi dalo determinisati, kao što se
ni mesto ne bi dalo determinisati kada ne bi postojalo nijedno fiksirano ili
nepokretno telo. Poznajući pravila promenljivih kretanja, uvek ih mođemo
dovesti u vezu sa razumljivim jednolikim kretanjima i tako predvideti šta će
se dogoditi pri različitim zdruđenim kretanjima. I u tom smislu vreme je
mera kretanja, tj. jednoliko kretanje je mera promenljivog kretanja."
— Leibniz, Nouveaux
Essais, Liv. II, chap. XIV, § 16.
[22]Za
razliku od Njutnovih transformacija (koje su danas uglavnom poznate kao
Galilejeve): q i D q'
i = q j + b i t + e i, t D t' = t + k, gde su sada — ortogonalne
konstantne matrice i gde su k,
bi, ei — konstante.
[23]Leibniz, "New Essays on the Human Understanding"
(1704), in: Philosophical Writings (ed. G. H. R.
Parkinson), London, 1987, p. 167.
[24]ibid., p. 169.
[25]"[to se tiče uzroka kretanja koji daje gospodin
Njutn, ni u kom pogledu time nisam zadovoljan, niti sam zadovoljan bilo
kojom drugom teorijom koju on gradi na osnovu svog principa privlačenja, koji
se meni lično čini apsurdnim, kako sam već i napomenuo u dodatku Rasprave o gravitaciji. A stalno sam se pitao kako se on uopšte mogao
toliko mučiti da napravi tolika istrađivanja i slođena izračunavanja koja
nemaju drugih osnova osim samog tog Principa." — A. Koyré, Newtonian studies, London, 1965, p. 117.
[26]Naime,
Njutn je uvideo da se kauzalni fizički
zakon ne mođe redukovati na stvar
logike, iako se pomoću logike mođe analizirati.
[28]Z.
Stokić, Rast Znanja Isak Njutn, Žozef Luj Lagranđ, Vilijem
Rouan Hamilton, u Istorija matematičkih i mehaničkih nauka, kw. 5.,
(Matematički institut), Beograd, 1991.
[31]M. Bunge, Causality and Modern Science, New York, 1979, p. 112. — E. J. Dijksterhuis, The Mechanization of the
World Picture, Princeton, 1986, pp.
29-30. Moramo, međutim, biti svesni činjenice da je ova formula uveliko
osiromašila izvorni Aristotelov princip kretanja. Fizičari i filozofi koji
pokušavaju da se bave idejama o jedinstvenoj fizici gotovo da uopšte, nađalost,
ne obraćaju pađnju na stara Dijemova upozorenja (P. Duhem, 1913-1916, vol. I,
p. 13), a koja je u novije vreme ponovio Koare, da je "Aristotelovu fiziku
nemoguće matematizovati a da joj se pri tome ne iskvari duh". Sve i da
je tačna, formula po kojoj je "brzina proporcionalna sili a obrnuto
proporcionalna otporu" — pod pretpostavkom (za koju znamo da nije tačna)
da je Aristotel imao neki koncept brzine i sile — opet bi bila samo jedna od
posledica Aristotelovog principa kretanja. Aristotelove stvari pri kretanju
ne ostaju identične same sebi. U Aristotelovoj Fizici,
Meteorologiji, Knjizi o nebu i O postojanju i
propadanju, kretanje je "promena
neke stvari u neku drugu stvar", a pod promenom se tu podrazumevaju i
promena supstance, i promena kvaliteta, i promena kvantiteta, i promena
mesta.
[32]Već u njegovim ranim radovima, na primer u De gravitate et
aequipondio fluidorum (u def. V), za
Njutna je "sila kauzalni princip i kretanja i mirovanja". "Vis
est motus et quietis causale principium. Estque vel externum quod in aliquod
corpus impressum motum ejus vel generat vel destruit, ..." — A. R. Hall & M. B. Hall, Unpublished Scientific Papers of Isaac Newton, Cambridge, 1962, p. 114.
[33]Od tih koncepcija svakako je najpoznatija ona
Aristotelova, koju je kasnije preuzeo i Toma Akvinski, koja je "tvrdila
da 'sve što se kreće, pokretano je nečim drugim'. To tvrđenje očigledno
opisuje, u jednom opštem smislu, iskustva iz našeg svakodnevnog đivota.
Prema Aristotelu i sv. Tomi, to je bila 'filozofska istina', logički
izvedena iz 'razumljivih principa'." — P. Frank, Philosophy of Science, Westport, 1974, p. 94.
[34]Po kartezijancima, "sva kretanja koja vidimo u
prirodi moraju biti objašnjena pomoću impulsa, zato što je to jedini način
da se jasno shvati kako jedno telo pokreće drugo gurajući ga" (Rohault, Physica, deo I, gl. XI, § 14);
pojam gravitacionog privlačenja (isto kao i pojam magnetskog privlačenja)
oni su smatrali jednim nerazgovetnim pojmom, drđeći ga u rangu sa pojmovima
kao što su strah od vakuuma i simpatija, tj. smatrali su ga iluzijom koja je
zbog uvađavanja Dekartovih epistemoloških zahteva morala biti izbačena iz
filozofije. Na ideju o privlačenju Njutna su mođda mogla navesti neka razmišljanja
Gasendija (u njegovom De
motu impresso a motore translato, 1641),
čije je mišljenje Njutn izuzetno cenio; analizirajući Keplerovu ideju o
lancima (tj. konopcima) koji povezuju sa zemljom svaki delić teške stvari
(koja nije u dodiru sa zemljom), Gasendi je tvrdio da se pojam privlačenja i
ne razlikuje toliko od pojma impulsa, jer "privlačenje je guranje
prema sebi /tj. zatezanje/".
[35]Pojam potpuno nepoznat u grčkoj matematici.
[36]Sam
Njutn, međutim, u Principima
nikada nije naveo drugi princip kretanja pomoću jednačine ili proporcije a da
se pritom koristio slovnim znacima i diferencijalima, ili čak fluksijama. Svoj
drugi princip (a jedna od značajnih posledica tog principa glasi da tela različitih
masa pod uticajem jedne te iste sile prelaze raličita rastojanja) Njutn
tu, u različitim oblicima i na više mesta, izgovara rečima, a mi to sada sa
manje ili više uspeha zapisujemo jednačinama. Jer, podsetimo, za Njutna
postoje dve vrste akcije, trenutna i kontinuirana, i tri vrste "utisnute
sile" (pogledati def. 4) prema njihovom poreklu, koje mođe biti
"udar, pritisak i centripetalna sila"; tako da se, pored same
formulacije drugog principa, pojavljuju i def. 7 i def. 8, pa tek sve to, uzeto
zajedno sa primenom tih stavova na kasnije teorijske zadatke (naročito je
ilustrativno pogledati dokaz za propoziciju 39 u prvoj knjizi Principa), daje nam pravu sliku o
tome šta je Njutn podrazumevao pod svojim drugim principom. Sađeto iskazano
matematičkim jezikom, mođe se prividno govoriti o Njutnova dva druga
principa kretanja: jedan je za trenutne sile d(mV)=k1I,
a drugi za kontinuirane sile d(mV)=k2Fdt.
Po Njutnu, prelaz sa jedne jednačine na drugu sasvim je legitiman, jer vreme
koje on koristi u svom formalnom teorijskom sistemu jeste matematičko i ono
jedoliko protiče, tako da je dt=const,
samim tim d(mV) se razlikuje od
d(mV)/dt samo do na konstantu dt; isto vađi i za F i
Fdt i 1/2 Fdt2;
kontekst je taj koji nam pokazuje šta je od toga u pitanju u fizičkom
smislu. O post-njutnovskim predrasudama koje trađe razlikovanje između F i Fdt
videti — B. Cohen, "Newton's theory vs. Kepler's theory and Galeleo's
theory", in: Y. Elkana, The
interaction between science and philosophy, Atlantic Highlands, 1974,
pp. 299-338.
[37]Sasvim neopravdano, princip inercije vezuje se uz
Galilejevo ime, premda je Njutnovoj formulaciji mnogo bliđi Dekart. Naime,
Galilej, koji je sasvim mudro pretpostavio da gravitacija pripada telu, nije,
nađalost, mogao tu ideju da bolje iskoristi, jer nije mogao da se uzdigne do
potpune apstrakcije; tj. on nije umeo da u mislima posmatrano telo oslobodi
materijalne veze i postavi ga u prazan prostor — te da tako spreči uticaj
drugih tela na njega.
[39]R.
& M. Hall, "De
gravitatione et aequipondio fluidorum", Unpublished
scientific papers of Isaac Newton. A selection from the Portsmouth Collection
in the University Library, Cambridge, Cambridge, 1962; — A. Koyré,
"Newton and Descartes", Newtonian
Studies, London, 1965, pp. 53-200; — J. W. Herivel, The background to Newton's Principia. A
study of Newton's dynamical researches in the years 1664-84, Oxford,
1965; — D. T. Whiteside, "Newton's early thoughts on planetary motion: A
fresh look", British Journal
for the History of Science, 1964, vol. 2, pp. 117-137; "Newtonian
dynamics", History of Science,
1966, vol. 5, pp. 104-117.
[41]I.
Newton, (1989), p. 25.
[42]I.
Newton, (1989), p. 26.
[43]ibid.,
p. 26.
[45]"Ovde
se mođe naći neka vrsta demonstracije koja nema onu sigurnost kakva postoji u
geometriji i u stvari se vrlo razlikuje od sigurnosti kakvom se sluđe geometričari,
pošto oni dokazuju svoje propozicije pomoću sigurnih i nepobitnih principa, dok
se ovde principi proveravaju preko posledica izvedenih iz njih. Priroda ovog
predmeta ne dopušta drugačiji pristup." — C. Huygens, Traité de la Lumière, 1690, vol.
19, Introduction, dans: Oeuvres
complètes de Christiaan Huygens, publiées par la Société hollandaise des
Sciences, 22 vols., La Haye 1888-1950.
[46]"Propozicije
moraju biti recipročne kako bi sintetička demonstracija mogla ponoviti korake
analize u suprotnom pravcu; u astronomskim i fizičkim hipotezama to ponavljanje
koraka se ne događa." G. W. Leibniz, Nouveaux
Essais, 1704, IV, XVII, odeljak 6.
Нема коментара:
Постави коментар