Velika Britanija i
klasična muzika: Može li ijedan kompozitor da se meri sa Bahom
Skoro 300 godina od njegove smrti, Johan Sebastijan Bah je i
dalje je zlatni standard u klasičnoj muzici, a BBC novinar Klemensi Barton-Hil
istražuje zašto je to tako.
IZVOR: BBC ČETVRTAK, 28.07.2022. | 19:48 BBC
U jutarnjem programu BBC Radija 3 imamo svakodnevnu rubriku
po imenu "Bah pre 7".
Svakog jutra tokom radne nedelje, neposredno pre 7 sati,
puštamo neku kompoziciju Johana Sebastijana Baha - obično nešto što su tražili
naši slušaoci, koji se uključuju iz svih krajeva sveta.
Nezamislivo je da bilo koji drugi kompozitor zauzme Bahovo
mesto u tom terminu.
Čak ni Mocart ili Betoven ne bi bili dovoljno dobri.
A što se tiče drugih divova muzičkog kanona, Monteverdija,
Bramsa, Šuberta, Mendelsona, Vagnera, Malera, Šostakoviča, Bartoka - zaboravite
na njih.
Tokom trajanja moje emisije, između 6.30 i 9.00 sati,
puštam, naravno, mnoge od njih, kao i desetine drugih kompozitora iz svih
perioda i stilova, od Adesa do Zemlinskog.
Ali Bah, i samo Bah, može da ima vlastiti dnevni termin.
Ne želim da kažem da je J.S. Bah svačiji omiljeni kompozitor
- naravno da nije, ali on je ultimativni kompozitor.
Ludvig van Betoven – gluvi genije čija su remek dela
promenila muziku
Noćna muzika - idealna za uspavljivanje
Klasika na plejbek: Upoznajte Džesiku - svirala je četiri
godine violinu u lažnom orkestru
Pokušati objasniti zašto je to tako uzaludan je posao - to
je kao slavni citat pripisan nekolicini ljudi da je "pisanje o muzici kao
plesanje o arhitekturi".
Teško je zamisliti genijalniji mozak od Ajnštajnovog, a opet
je on bio taj koji je slavno izgovorio: "Evo šta imam da kažem o Bahu -
slušajte, svirajte, volite, obožavajte ga - i držite jezik za zubima."
To je dobar savet.
Zanemarujem ga samo zbog toga što me jako mnogo ljudi koje
sretnem, iz svih sfera života, koji su duboko i trenutno omađijani Bahom, pita
- u čemu je njegova tajna?
Zašto njegova muzika čini to - i kako? Kako nas to obuzima,
menja?
I zato, evo nekoliko razloga zbog kojih mislim da je on
kumovao klasičnoj muzici. Svoj muzici.
Ljudsko i božansko
Bahovo instinktivno razumevanje ljudske prirode, njegove
retorske veštine i njegova urođena sposobnost kao dramatičara bili su
neprevaziđeni.
Živeći od 1685. do 1750. godine, nije imao drugog izbora
nego da piše muziku u čast Boga - a opet i o svemu šta znači biti čovek -
voleti, izgubiti, smejati se, biti izdan, izdati, raspasti se u paramparčad ili
se osećati toliko celovito da biste mogli da poletite.
Sukob, prijateljstvo, očaj, sreća, njegova muzika obuhvata
ono što mogu opisati samo kao "celokupnost svega".
Čak ni Šekspir ne može da se poredi s njim.
Džon Eliot Gardiner, neprevaziđeni dirigent Baha i autor
njegove izvrsne biografije Muzika u nebeskom zamku, šali se da je Bah kao
ronjenje.
"Biti prisutan u Bahovoj muzici nosi sa sobom osećaj
tuđinskog, ulazimo u neki drugi svet, kao izvođači ili kao slušaoci.
"Stavite masku i uronite u psihodelični svet mnoštva
boja", rekao mi je on u skorašnjem intervjuu.
Gardiner takođe iznosi upečatljivu poentu o Bahovoj muzici i
veri.
Zato što kad čujete nešto toliko lepo, teško je ne zapitati
se kako je mogao da ga stvori običan smrtnik.
Gardiner je agnostik, ali priznaje da je blizu da postane
hrišćanin kad izvodi Baha.
"On je neodoljiv u svojoj ubedljivosti.
"Ne mogu da poreknem, čak i dok moj logički um govori:
'ne' - moja duša, moj duh govori: 'Ovo je moglo da potekne samo od nekoga ko
ima potpuno verodostojan i uverljiv osećaj za božansko i besmislenost ljudskog
postojanja, to su težnje koja su neophodne da bismo shvatili smisao naših
života…", priznaje on.
Bahova muzika je nastala kroz veru, ali ona je nadrasta.
On humanizuje luteransku teologiju svoga vremena i čini je
pristupačnom.
On čini da se ona obraća ljudima svih vera i nijedne.
Gardiner pretpostavlja da Bahove vlastite borbe sa verom,
istraživane kroz muziku, čine njegove duhovne komade manje didaktičnim, manje
doktrinarnim od drugih.
Uzmite, na primer, "marš seljaka u Misi u b-molu, kao
suštu suprotnost Hendlovim nedodirljivim anđelima koji nestaju u etru".
Taj prizemni element Bahove epske duhovnosti "predivan
je paradoks, u njemu je toliko duha, sve je jako stvarno."
Bah je pretrpeo stravičan lični gubitak i njegova muzika,
iako povremeno prepuna žalosti, nekako je uvek izuzetno utešna.
To posebno važi za njegovih dvestotinak kantata,
zadivljujući korpus dela koja čine središnji deo njegovog muzičkog univerzuma.
Kao što kaže sopran Nensi Argenta: "Bah ume da bude
veoma umirujući. Kad se osećate izmučeno, treba vam Bah, a ne Betoven, da vas
opusti. On poseduje smirenost zbog koje se ljudi osećaju kao da je sve u redu
sa svetom i da će sve biti u redu sa njima."
Prva rok zvezda?
Helmut Riling, još jedan izvrsni dirigent Baha, smatra da
tek sada postaju očigledne prave razmere Bahove genijalnosti.
Kad ga je časopis Gramofon pitao da li je "Bah bio
najbolji", on je ovako odgovorio: "On je bio veliki konsolidator,
sumirajući sve ono najbolje što je došlo pre njega, istovremeno rafinišući
najbolje ideje svoga vremena."
I nije dovoljno pogledati samo Bahova lična dostignuća.
"On je i neprikosnoveni učitelj", kaže Riling.
"Njegova muzika je izvršila uticaj na sve kasnije generacije
kompozitora i muzičara - nasleđe koje se proteže sve do današnjih dana. Moj
prijatelj Kšištof Penderecki rekao mi je da bez Baha nikad ne bi bila nastala
njegova vlastita Pasija po Luki."
To, međutim, odlazi mnogo dalje od Penderecog i avangardne
klasične muzike: Bahov uticaj na džez, soul, hip-hop i praktično svaki drugi
muzički žanr iz dvadesetog veka koji vam padne na pamet je nemerljiv.
Ponekad je to veoma očigledno, kao u pesmi hip-hop grupe
Sweetbox "Everything's Gonna Be Alright", koja direktno sempluje
Bahovu Orkestarsku svitu broj 3. Ponekad je malo prikrivenije, kao kod švedskog
det-metal benda Dismember i njegove aproprijacije Bahove Dođi, slatka smrti u
pesmi "Life, Another Shape of Sorrow".
Kad sam pitala pijanistu Džejmsa Roudsa zašto je Bah bio
najveći, njegov odgovor bio je prilično jezgrovit.
"Imate čoveka koji je ostao siroče sa deset godina,
koji je izgubio 11 od svoje 20 dece dok su bila novorođenčad ili tokom
porođaja, čija je prva žena i ljubav njegovog života iznenadna umrla",
kaže on.
"Imate, dakle, Baha obuzetog tugom, koji spava sa grupi
devojkama u galeriji za orgulje, rok zvezdu koja izlazi na dvoboje, tuče se,
opija, ali ima radnu etiku pored koje Obama izgleda kao lenština i stvara
muziku koja i dalje, 300 godina kasnije, inspiriše, zapanjuje i prebacuje nas u
četvrtu dimenziju postojanja."
Zbog čega je Grejs Džons najoriginalnija kraljica pop muzike
Ukrajina zabranila rusku muziku na javnim mestima, nema ni
uvoza knjiga iz Rusije i Belorusije
U bekstejdžu sa Dejvidom Bouvijem
Pokušala sam da odredim vlastiti set "Baha za
početnike" - uvodne kompozicije za prelazak u četvrtu dimenziju koje bi
obogatile i inspirisale svačiji dan, svačiji život.
I htela sam da predložim, na primer, Koncert za dve violine,
drugi stav?
Ali možda bi umesto toga to trebalo da bude Koncert za
violinu i obou, drugi stav?
Definitivno poslušajte Pasiju po Mateju - makar uvodni deo;
a iz Pasije po Jovanu - ovaj napev.
I, naravno, Sanktus iz Mise u b-molu.
A onda apsolutno morate da uvrstite Čakone iz Violinske
partite u d-molu; Preludij iz ovoga i verovatno Andante iz ovoga.
Oh, ali šta je sa ovim Brandenburškim koncertom?
Onda bi nam bio potreban, naravno, ovaj preludijum i fuga iz
Dobro temperovanog klavira.
Ali šta je sa činjenicom da postoji bezbroj čudesnih
interpretacije iz svakog doba za svaki od ovih komada?
Odustajem.
Kao Ajnštajn, držaću jezik za zubima i prepustiću Bahovoj
muzici da govori za sebe.
To je ultimativni dar čovečanstvu.
Idite, poslušajte, svirajte, volite, obožavajte - promeniće
vas, zauvek.
***
Komentra
***
Mit! Bah je
slučajno 1723. postao glavni kompozitor u crkvi svetog Tome u Lajpcigu (centru
crkvene muzike kod protestanata; sa "muzičkom bibliotekom" nalik "crkvenom
internetu"!). Johann Kunau, kantor, umro je 1722. u Thomasschuleu u
Lajpcigu; J.S. Bach (kapelan-majstor na sudu u Kothen-u) prijavio se za mesto
„Kantor“ u Lajpcigu, ali nije ušao u uži izbor; u uži izbor ušlo je 6
kandidata, već dokazane muzičke ikone: Teleman, Faš (čija je dela Bach beležio),
Graupner ... Komisije za izbor (gradsko i crveno – veće) mogle su birati samo
one muzičare koji su bili kapelani, kantoni ili orguljaši u jednom od gradova u
Njemačkoj; gradsko veće je tražilo da na to mesto dođe i kompozitor koji je
uspešan i u pisanju opera poput Hendla, Vivaldija, koji će oživeti gradsku
operu. Tek kada je svih 6 muzičara odustalo iz sličnih razloga (na pr, gradska
vlast u Hamburgu nije htela da izgubi Telemanna, pa su mu povećali platu i
nisu hteli da mu raskinu ugovor), dve komisije su uzele u obzir i J.S. Bacha.
Da Lajpcig ne bi bio oštećen (jer nove kantate je trebalo izvoditi svake
nedelje u 4 crkve), komisije su pristale da prekrše formu, ne raspisuju novi
konkurs, te prime ovog „osrednjeg muzičara“, J. S. Baha! Uzgred, nije
zanemarljivo, na konkurs se nije prijavio
najbolji đak J.Kunaua - G.H. Stölzel. Bah je često poboljšavao svoja
dela, koristeći muziku Vivaldija, Durantea, Pergolezija, Bustinhudea, Stolcera,
Lotija,..., na primer u J.S. Bach – Mass in C minor (F. Durante).
https://www.youtube.com/watch?v=lhYLffrmbSc
Mass in C Minor:
Kyrie I (Attrib. J.S. Bach as BWV Anh. 26)
(F.Durante)
Zoran Stokić
28.07.2022.
Нема коментара:
Постави коментар