Srbija, škole i
nasilje nad prosvetnim radnicima: "Nikad neću zaboraviti nož uperen u moju
glavu"
Prosvetni radnnici zahtevaju
rigorozniju zakonsku zaštitu i krivičnu odgovornost za nasilnike.
IZVOR: BBC ČETVRTAK, 1.12.2022. |
18:50 -> 19:02
Oliveru Radosavljević, nastavnicu
matematike iz Rače kod Smederevske Palanke, učenica osmog razreda ubola je
nožem u lice 1. februara 2021.
Dan koji, kako kaže, nikad neće
zaboraviti.
"Nož uperen u moju glavu i
njen pogled koji nikada do sada nisam videla", priseća se Radosavljević
prizora.
Pored fizičkog nasilja,
nastavnici trpe i vređanje, pretnje, ponižavanje, krađe i digitalno
zlostavljanje.
Zbog toga je više stotina
nastavnika i učitelja izašlo na ulice 47 gradova širom Srbije zahtevajući da im
se izmenama zakona obezbedi bolja zaštita, kao i da nasilnici krivično
odgovaraju.
"Prema trenutnim propisima,
učenici koji su počinili neki akt nasilja, mogu da dobiju dva ili jedan iz
vladanja, ukor i da ipak završe godinu, dok se ta mera ne izrekne mogu da
napuste školu i upišu drugu.
"A da je nastavnik, ne daj
Bože slučajno očešao učenika bio bi suspendovan i vodio bi se disciplinski
postupak - to je neprihvatljivo, pa ako vas zakon ne poštuje neće ni
društvo", priča Milan Trbović, predsednik Sindikata prosvetnih radnika
Vojvodine, jednog od esnafskih udruženja čiji članovi su učestvovali na
protestu.
Prosvetne radnike na ulice je
izveo slučaj profesorke iz Trstenika koja je pala na pod kada ju je učenik
treće godine srednje škole u učionici zbacio sa stolice, dok su drugi snimali i
glasno se smejali, a kasnije video podelili sa drugim učenicima škole.
Jedan od učesnika u incidentu je
napustio školu, dvojica su izbačena, a Ministarstvo prosvete je oformilo radni
grupu koja bi trebalo 19. decembra da objavi predlog mera za prevenciju
nasilja.
"Snimak je osmelio prosvetne
radnike da kažu šta se dešava dugi niz godina, to je kap koja je prelila čašu.
"Profesorka je simbol žrtve
prosvetnih radnika čije se profesija godinama unižava", kaže Valentina
Ilić iz Sindikata obrazovanja Srbije za BBC na srpskom.
///"Nož pod grlo
profesorki" - nasilje nad prosvetnim radnicima na Balkanu
"U začaranom krugu”: Kako se
škole bore protiv vršnjačkog nasilja u Srbiji
Zašto vršnjačko nasilje pogađa
skoro polovinu dece u Srbiji///
Nasilje nad prosvetnim radnicima
posledica je urušavanja vrednosti i odsustva komunikacije, kaže sociološkinja
Danijela Vidojević-Prodanović koja je pre tri godine istraživala nasilje prema
prosvetnim radnicima.
Nasilje se ne odražava samo na
život žrtve, već i na celokupni obrazovni sistem - nastavnici ne mogu da drže
kvalitetna predavanja, a đaci ih sve manje poštuju, smatra Trbović.
Iz Ministarstva prosvete poručuju
da se problemi ne rešavaju štrajkom i da treba raditi na prevenciji i smisliti
modele da se sistem, kako kažu, 'utegne'.
"Nije poenta samo izbaciti
dete iz škole", izjavio je Branko Ružić, ministar prosvete.
Nasilje nad nastavnicima - kakva
je zakonska procedura
Olivera Radosavljević devet
godina putuje 50 kilometara u jednom smeru do Osnovne škole Selevac, u opštini
Smederevska Palanka.
Pošto ju je učenica ubola uspela
je nekako da dođe do nastavničke kancelarije - krv se slivala niz odeću.
Kolege su je odvele do Urgentnog
centra gde je primila lek za smirenje, ušili su joj ranu, a u medicinskom
izveštaju zapisano je - lakša telesna povreda.
Dala je izjavu u policijskoj
stanici i otišla na dvomesečno bolovanje.
Protiv učenice koja je napala
Oliveru pokrenut je vaspitno-disciplinski postupak, u skladu sa Zakonom u
upravnom postupku jer je reč o maloletniku.
Slično se postupalo i u drugim
slučajevima jer su počinioci nasilja bili mlađi od 14 godina.
Deca tog uzrasta ne mogu krivični
da se gone, njih zastupa roditelj, kog takođe može da predstavlja advokat, što
se desilo u ovom slučaju.
Mere koje se preduzimaju kada
dođe do nasilja u školama. određene su Pravilnikom o protokolu postupanja u
ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje koji je donelo
Ministarstvo prosvete.
Vaspitno-disciplinske mere se
izriču u okviru škole, objašnjava Ivana Dimitrijević, advokatica koja se bavi
krivičnim pravom.
Ukoliko se utvrdi odgovornost
učenika, odeljensko veće predlaže mere - ukor direktora ili ukor nastavničkog
veća - na kraju školske godine"dvojka" ili "jedinica" iz
vladanja.
Najrigoroznija mera je ukor
nastavničkog veća sa isključenjem, koja može da se primeni samo u srednjim
školama, jer je osnovno obrazovanje obavezno, pojašnjava pravnica iz Šapca.
Olivera se sa učenicom koja ju je
napala sretala samo na suđenjima.
U novembru 2021. sud je utvrdio
da je devojčica odgovorna za počinjeno delo i njena porodica je dužna da
Oliveri plati finansijsku oštetu.
"Devojčica se pokajala,
izvinila u hodniku suda.
"Njen otac sa kojim radim,
me je samo pozvao tog dana da vidi gde sam i posle toga nikad više - a imali
smo korektan, profesionalni odnos", govori nastavnica matematike.
Po okončanju postupka škola je u
obavezi da podnese krivičnu prijavu za utvrđivanje odgovornosti roditelja, ali
škola u kojoj radi, kako kaže, još to nije učinila, iako je postupak završen
pre godinu dana.
Od "ponosne" do
"ponižavajuće" profesije: "Posao učitelja mora da se voli”
Zašto mladi u Srbiji ne žele da
postanu nastavnici: "Deca osećaju da to nije cenjena profesija“
Nivoi nasilja - šta škola mora da
preduzme i u kom trenutku
Pravilnik razvrstava nasilje po
nivoima i propisuje kako škola treba da reaguje u zavisnosti od ozbiljnosti
situacije.
Postoje tri nivoa nasilja, od
kojih je prvi najlakši.
Prvi nivo nasilja: udaranje
čvrga, štipanje, uništavanje stvari, psovanje, imitiranje, prozivanje,
podsmevanje, lascivni komentari, slanje uznemirujućih SMS poruka.
Ove probleme pokušava da reši
razredni starešina ili učitelj, a ako u tome ne uspe uključuje
pedagoško-psihološka služba.
Drugi nivo nasilja: šamaranje,
gaženje, ucenjivanje i pretnje, seksualno dodirivanje, svlačenje, slikanje i
snimanje, kao i deljenje tog sadržaja.
Razredni starešina reaguje na ove
probleme u saradnji sa stručnom službom, uz obavezno uključivanje roditelja.
Ako napori ne daju rezultate,
protiv učenika se može se pokrenuti disciplinska mera.
Treći nivo nasilja: tuča,
davljenje, napad oružjem, zastrašivanje, iznuđivanje novca, podvođenje,
silovanje.
Rad na rešavanju problema
preuzima direktor koji mora da uključi roditelje i nadležne službe, kao što su
centar za socijalni rad, policija, tužilaštvo ili prekršajni sud.
Pokretanje disciplinskog postupka
protiv počinilaca je obavezno.
Ako škola ne može sa sigurnošću
da proceni nivo nasilja, može da se obrati drugim institucijama za pomoć -
lekarima, Ministarstvu prosvete, socijalnim radnicima.
Izvor: Pravilnik o protokolu
postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje
Šta prosvetari traže?
Jedan od protesta prosvetnih
radnika održan je 30. novembra na Trgu Nikole Pašića u centru Beograda/BBC
Postojeći zakonski okvir često se
ne sprovodi u delo, niti je dovoljan da pruži adekvatnu zaštitu, ukazuju
godinama prosvetni radnici i predstavnici sindikata.
"Tražimo promenu Krivičnog
zakona da ta deca odnosno njihovi roditelji odgovaraju krivično za ono što
njihova deca urade - ovo je samo prelilo čašu.
"Zakoni se ne menjaju, sva
prava se daju deci, a oni ne znaju svoje obaveze, mi imamo propast kompletnog
društva i želimo da skrenemo pažnju da se obrazovni sistem decenijama
urušava", govori Aleksandra Stanković, nastavnica Osnovne škole Vasa
Pelagić iz Beograda.
Promenom regulative preventivno
bi se delovalo i potencijalno sprečilo nasilje, mišljenja je Trbović.
"Kada neko hoće, on reši
problem, kada neće pravi radnu grupu, ali ne može se ona sastajati
beskonačno", dodaje.
Forum srednjih stručnih škola je
na protestu Kkrajem marta 2022. izneo predlog da se uvede mogućnost suspenzije
učenika sa nastave na određeni vremenski period, u zavisnosti od težine
prekršaja, odnosno nasilja koje učini nad nastavnikom, kao i da jedna od
vaspitnih mera bude slanje u popravni dom.
Važilo bi samo za fizičko nasilje
nad nastavnicima, izjavili su tada predstavnici ove organizacije.
Uredbom bi se regulisala i
novčana kazna za manje prekršaje koju bi snosili roditelji učenika koji čine
nasilje nad nastavnicima.
Drugi predlog koji je Forum
gimnazija izneo 2019. jeste zabrana prelaska učenika u drugu školu do okončanja
vaspitno-disciplinskog postupka.
Koliko je rasprostranjeno nasilje
na prosvetnim radnicima?
Procenat učenika koji su
svedočili nekom obliku nasilja nad prosvetnim radnicima viši je u starijim
razredima, pokazuje istraživanje Nasilje u školama Srbije, objavljeno 2014.
Tako je 25,5 odsto učenika petog
razreda videlo verbalno ili fizičko nasilje nad nastavnicima.
Taj procenat među decom šestog
razreda je 39,1 odsto, sedmog 49,1 odsto, a čak 57,4 osmaka je je svedočilo
tome da nastavnik trpi nasilje.
"Samo pristustvo scenama u
kojima je nastavnik ponižen, često i bespomoćam, nosi posledice po ukupnu
atmosferu u učionici, pa i školi u celini. Jedna od pokurka koju talkva
situacija može preneti jeste da su pred nasiljem bespomoćni i odrasli",
navodi se u istraživanju.
U proseku, svaki šesti odrasli
kaže da je bar jednom bio ugrožen od učenika, podaci su ove studije. Oko dve
trećine kaže da je verbalna agresivnost problem, a trećina smatra da problem
postoji i sa fizičkom agresijom.
Uznemiravanje je pretrpelo oko 78
odsto nastavnika. Znatno ređe su bili na meti krađe ili uništavanja lične
imovine - manje od 18 odsto, dok je 16.3 odsto pretrpelo fizičko nasilje,
navodi se u radu Nasilno ponašanje učenika prema nastavncima u srednjoj školi
iz 2018.
Rezultati ovog istraživanja pokazuju
da su nastavnici srednjih škola izloženiji verbalnom nasilju, dok je fizičko
prisutnije u osnovnim.
Zaposleni u srednjim stručnim
školama izloženiji su u odnosu na kolege iz gimnazija.
Učenici u školama sa velikim
brojem đaka češće vrše nasilje u odnosu na vršnjake u manjim sredinama.
Oko 70 odsto prosvetnih radnika
smatra da su se stvari promenile nagore, dok četvrtina kaže da je problem ostao
isti, rezultati su jednog od obimnijih istraživanja Nasilje u školama Srbije u
kom je učestovalo više od 15.507 nastavnika i profesora iz 237 osnovnih škola
Srbije.
U nacionalnom izveštaju UNICEF-a
za Srbiju navodi se da nasilje vrši oko 21 odsto dece.
BBC na srpskom je pokušao da
sazna koliko je prosvetnih radnika pretrpelo neki vid nasilja, ali do objavljivanja
ovog teksta, ministarstvo prosvete nije odgovorilo.
Urušen položaj, pogaženo
dostojanstvo, nasilje relativizovano
Iako je nasilja bilo i ranije,
zaposleni u obrazovnim ustanovama ukazuju da je problem iz godine u godinu sve
veći.
"Naša deca imaju velike
probleme i ono što im se dešava u kući i njihovom mini okruženju prenose na
nastavnike.
"Mnoga nisu usvojila osnovne
društvene vrednosti, jer ih nisu imala u porodici, nisu imala gde da ih
usvoje", priča Vasiljević-Prodanović, profesorka sa Fakulteta za
specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
Problem je i što se prosvetni
radnici često predstavljaju kao ljudi koji ne rade dobro sopstveni posao ili
nisu dovoljno kompetentni, smatra Ljiljana Marković, psihološkinja.
"To govore i deca i
roditelji, što dodatno srozava položaj i autoritet zaposlenih u školama, a deca
su spremnija da pređu određene granice prema tim autoritetima.
"Nisu svesni da postoji
granica, da je to odrasla osoba sa kojom ne može i ne treba da se postupa na
takav način, nisu svesni u kojoj meri takvo ponašanje nanosi štetu i ostavlja
posledice", pojašnjava.
Nataša Milaković i njen suprug,
roditelji dvoje dece od osam i 12 godina, posmatraju učiteljice i nastavnike
kao partnere i kažu da roditelji i prosvetni radnici treba da znaju da su na
istoj strani.
"Nikada nismo dolazili u
školu da se bunimo zbog ocena, da vršimo bilo kakav pritisak, ali smo svesni da
roditelji to rade, nekada usmeno u ličnom obraćanju ili preko dece, a nekada
pokušavaju kroz viber grupe unesu pometnju i da troluju", kaže Milaković.
Bitno im je da se deca raduju
školi i da su tamo sigurni i bezbedni.
Kada im sinovi prepričaju da su
čuli ili videli bilo kakvu vrstu nasilničkog ponašanja, trude se da im pojasne
da to nije način rešavanja bilo kakvih problema.
"Decu učimo da je svaka
ocena za đaka, da moraju više da se trude ako hoće bolje ocene, i da nije naše
da određujemo kriterijume", kaže ova majka.
Decu uče da poštuju nastavnike i
učitelje.
Kaže da je prednost što deca
imaju baku profesorku engleskog u penziji.
"Kraj nje, koju su bivši
učenici sretali, grlili i pozdravljali, mogli da steknu sliku da je njena
profesija i poziv bila nešto dostojanstveno i vredno.
"Smatramo da nastavnicima
mora da se vrati dostojanstvo i da zakon štiti njih, a ne nasilnike",
govori za BBC na srpskom.
"Ako ulažete u obrazovanje,
nećete morati da ulažete u policiju" - direktor finskog školskog tela za
BBC
Žene u Avganistanu: "Osećala
sam veliku nervozu dok sam se vraćala u učionicu“
Neki od primera nasilja u školama
u Srbiji poslednjih godina:
Bor, 2020. - Profesor fizičkog
vaspitanja zadobio lakše povrede pošto ga je napao učenik na stepeništu škole
Sremska Mitrovica, 2019. - U toku
nastave učenik 8. razreda fizički je napao i povredio direktora škole
Užice, 2019. - Učitelja pretukao
bivši učenik, koji je pretio i dvema profesorkama jedne srednje škole
Beograd, 2019. - Nastavnica
pokušala da rastavi dvojicu učenika, a jedan od njih je udario pesnicom u glavu
Mladenovac, 2017. - Učenik prvog
razreda Tehničke škole napao profesora, a kasnije i policajce
Vladičin Han, 2012. - Učenik
prvog razreda gimnazije udario profesorku matematike koja je pri padu polomila
kuk
Sremska Mitrovica, 2009. - Učenik
prve godine Srednje tehničke škole pokušao da ispravi ocenu iz hemije tako što
je išamarao profesorku, pljuvao je i vređao
Novi Sad, 2008. - Učenik osmog
razreda osnovne škole zbog jedinice iz likovnog pretio profesorki bacanjem
Molotovljevog koktela, đaci snimali napad i navijali
Niš, 2007. - Dva svršena
maturanta niške gimnazije Deveti maj pretukla profesora informatike dok je
držao čas, kao i nekoliko učenika koji su pokušali da ga zaštite
Vrnjačka Banja, 2006. - Učenik
trećeg razreda Ugostiteljsko turističke škole nekoliko puta udario profesora
bejzbol palicom tokom časa
Sombor, 2006. - Roditelji dva
đaka osnovne škole Dositej Obradović pretukli profesora hemije zbog loših ocena
njihove dece
Izvor: BBC i Beogradski centar za
ljudska prava
Više desetine prosvetnih radnika
protestvovalo je 30. novembra u centru Beograda da pruži podršku koleginici iz
Trstenika./BBC
Više desetine prosvetnih radnika
protestvovalo je 30. novembra u centru Beograda da pruži podršku koleginici iz
Trstenika./BBC
Na decu utiče i šira društvena
sredina, mediji i internet, dodaje Marković.
"Deca vide da neki ljudi
agresivnim ponašanjem postižu ciljeve, da kazne izostaju, dok oni koji su dobri
deluju nesposobno.
"Kada ste stalno izloženi
informacijama o nasilju, a oni jesu jer provode dosta vremena na društvenim
mrežama, takav model ponašanja postaje normalan, jer još nisu izgradili
kritički stav prema tome", objašnjava psihološkinja.
Ističe da je nasilje danas u
društvu relativizovano iako stepen nasilja raste iz godine u godinu.
Primećuje i da nasilje poprima
oblike 'zabave' i uvek se vrši grupno.
"Deli se po društvenim
mrežama, komentariše se - oni koji vrše nasilje imaju jedan motiv, dok je onima
koji to gledaju zabavno, postaju saučesnici, snimaju, prepričavaju ili se
podsmevaju situaciji", kaže Marković.
Porast nasilja oslikava društvo u
kom živimo smatra Svetlana Vajnktner, nastavnica Osnovne škole Stevan Sremac iz
Dobanovaca.
"Ono što se pokazuje u osam
uveče, scene nasilje, sve to utiče na decu, nema edukativnog sadržaja, plus
ugledaju se na ljude koji se same hvale da nemaju obrazovanje - ovo je širi
problem", dodaje.
Čemu više strah?
BBC
Mnoštvo je scena poput ove iz Trstenika,
koje prođu ispod radara, jer se nastavnici plaše da progovore.
"Strah od administracije,
učenika, poslodavaca - povlačimo se, a nasilje je prisutno na svim nivoima -
čemu više strah?
"Moramo više sebe da cenimo
da bi nas i društvo uvažavalo", govori Sandra Radovanović, predsednica
Sindikata radnika škole Ivo Andrić iz Beograda.
U njenom okruženju, kaže, nije
bilo nasilnog ponašanja, ali u razgovoru sa kolegama uviđa da je sve
zastupljenija latentna vrsta nasilja poput pretnji i mobinga.
"Svako odbijanje deteta da
posluša nastavnika je već ponižavajuće za njega.
"Đaci koji vrše nasilje,
vrše nasilje i nad nastavnicima i drugim đacima, a ključni problem jesu
roditelji", dodaje nastavnica iz Dobanovaca.
I to nije sve.
"Treba održati disciplinu u
odeljenju gde su đaci koji su vas javno ponizili, a daju primer drugim
učenicima da oni to isto mogu da urade, jer nema nekih većih sankcija- to se
širi, a ne zaustavlja se.
"Treba ostati dostojanstven,
smiren, ponosan i biti im uzor", govori.
#Nisamprijavila: Kako je probijen
zid tišine koji štiti nasilnike u Srbiji
Slanje u ćošak nije štetno za
decu
Povratak na posao nije uvek lak i
zavisi od vrste nasilja koju je nastavnik pretrpeo.
A kada se vrati, radi pod
pritiskom i u strahu da će se slična situacija ponoviti, navodi Trbović, takođe
prosvetni radnik.
"Spremiće čas, ali nema tu
sigurnosti, više nema osećaja da je poštovan kao nastavnik, urušen mu je
autoritet, veruje da će opet doći do provokacija, koliko god da je posvećen,
pitanje je koliko taj čas može da bude kvalitetan ako on radi pod pritiskom -
uništava se nastavni proces kompletno.
"Škola je mala, prepričavaju
se stvari među učenicima, kad neko napravi incident, a izostane kazna, on time
podstiče druge da se ponašaju slično", govori Trbović.
Olivera iz Smederevske Palanke je
prvih sedam dana posle napada bila u šoku.
Jedva je hodala, nije mogla da
ustane, imala je utisak da će pasti i onesvestiti se.
Krenula je na terapiju sa
psihologom, a reči podrške i posete kolega, pomogle su joj, kako kaže, da se
brže oporavi.
"Pregurala sam donekle, ali
ostaje ružno sećanje i pitanje - zašto se to dogodilo", priča drhtavog
glasa.
Mesec i po dana posle incidenta,
Olivera se vratila u školu, ali ne i predavanjima.
Ugledavši jednog dana u školskom
holu ženu slične frizure poput devojčice koja ju je posekla nožem - uplašila
se.
Nasilje je, pored loših plata,
jedan od razloga zbog čega se sve manje mladih odlučuje za karijeru u
obrazovanju.
Primer koji to najbolje ilustruje
jeste da se za upis na beogradski Filološki fakultet, gde se, između ostalog,
obrazuju nastavnici srpskog jezika i književnosti, prijavilo svega 50
kandidata, na smeru koji prima dvostruko više brucoša.
Ilić iz Sindikata obrazovanja
Srbije kaže da ćemo posledično ostati bez kadrova, što se dugoročno može
odraziti na kvalitet obrazovanja u celini.
'Uželela sam se posla, uželela
sam se dece'
Posle dvomesečne pauze, Olivera
se vratila časovima.
"Uželela sam se posla,
uželela sam se dece", veselo izgovara.
Sa đacima nije imala problema,
ali su je pogađale priče u kojim je predstavljena kao krivac iako je odluka
suda govorila drugačije.
"Mi smo nastavili kao da se
ništa nije desilo i dogovorili smo se da se o tome ne priča", seća se tih
prvih dana posle bolovanja.
Kada čuje za novi slučaj uznemiri
se i slike počnu da joj se vraćaju.
Smatra da treba što više pričati
sa decom, slušati njihove probleme, koji možda nekada i ne deluju ozbiljno, ali
ih treba čuti.
"Tu mislim i na roditelje i
na nastavnike.
"Ako se reaguje na vreme,
mogu se preduprediti situacije poput moje", kaže Radosavaljević.
Engleskoj, Švedskoj, Holandiji
nije bilo ispod časti da pozovu čeha Jana Komenskog (1592—1670) da reformiše
njihov školski sistem; škole su iz ruku crkve prešle u ruke države. Komenski je
osmislio školski sistem koji se koristi i danas. A prosvetari u nas su od
1990., tretirani kao "robovi" tj. vraćeni su u doba antičke Grčke. Da
se podsetimo termin "pedagog" imao doslovno značenje — to je bio rob
koji je pratio - ("vodio") dete - u školu, nosio njegove stvari, ali
ga je i terao da recituje svoje lekcije i da radi domaće zadatke, brinuo se o
njegovom ponašanju. Od 1990. najviše je postradalo obrazovanje, i opšta
kultura; nauka, humanistička kultura, su nerazumno postali opozicija
nacionalnom, kao nešto što bi nas "rasrbilo". Vlast pokušava da
ostvari slavenofilsko proročanstvo: kulturno-političku nezavisnost od Evrope!
Kada je knez Mihajo 1860. stupio na presto postojala je nada da će on uspeti da
se u vladavini odvoji od metoda neprosvećene orijentalne despotije te da će
ubrzati proces evropejizacije Srbije. Toga
su se uplašili "ruski slavenofili" (A.Homjakov, M.Pogodin i &)
jer bi to ugrozilo interese Rusije na Balkanu i Evropi - šalju "proglas
srpskom narodu" da ostaneo "neobrazovani" virus. Kao što svi
mogu da vide preko Vladike Nikolaja, Slobe i & ostavruje se ovaj proglas
slavenofila.
*
Kada Komenski reformiše školski sistem u Engleskoj,
Švedskoj, Holandiji - za to vreme u
Francuskoj, Španiji, Italiji,..., đaci se školuju u Jezuitskim školam (na primer
Dekart i &) ili Ignjacija Lojolinim,..., Galileju sudi inkvizicija (a malo
pre te reforme Komenskog, na cvetnom trgu u Rimu je spaljen Đordano Bruno). Škole
u otvorenim i zatvorenim društvima? U otvorenim škole neće trpeti uticaj
partije na vlasti, ali u zatvorenim stanje je isto kao u doba inkvizicije,
vladajuća partija zlupotrebljava školski sistem za svoje potrebe. Šta je na
primer bio pravni fakultet u Begradu u doba komunizma - nego "komunistička
medresa" (škola nove vere komunističke). Tako je i danas sada se ta vera
zove "nacionalna" (šta god da to znači za "naše" – vlast ubeđuje
narod da oni "nepogrešivo", "apsolutno", znaju šta je
nacionalni interes – kao što su to
ranije tvrdili sekretari komunističkih partija ili pre toga sveštenici).
Zoran Stokić
1.12.2022.
Нема коментара:
Постави коментар