Da li smo iz rata u Jugoslaviji
izvukli pouku?
KULTURA Autor: DW 29. sep 202311:25 N1
Šesti Berlinski jesenji salon
pozorišta „Gorki“ postavlja pitanje: da li smo iz rata u Jugoslaviji izvukli
pouku? Do sredine decembra umetnici će kroz program pod imenom „Lost You Go
Slavia“ pokušati da pronađu odgovore.
Koliko brzo neka tektonska pomeranja
koja su se dogodili na periferiji Evrope (iz ugla Zapada) mogu da padnu u
zaborav, pokazuje i primer rata u Jugoslaviji. Nakon ruskog napada na Ukrajinu
početkom 2022, njemački mediji, a i neki političari, uporno su ponavljali kako
je rat u Ukrajini „prvi krvavi sukob na području Evrope nakon Drugog svetskog
rata“. I to uprkos činjenici da događaji u Jugoslaviji devedesetih nikome u
Nemačkoj nisu mogli da promaknu, ako ni zbog čega drugog, a ono zbog stotina
hiljada izbeglica koje su početkom devedesetih velikim delom završile u Nemačkoj,
prenosi „Dojče vele„.
Ponavljanje grešaka?
Sada se Nemačkoj događa isto, ali sa
izbeglicama iz Ukrajine kojih je više od milion stiglo u Nemačku od početka
ruske agresije. Da li će nemačko društvo da ponovi iste greške kao i
devedesetih kada je nemačka vlada nakon završetka rata (na papiru) preko
350.000 izbeglica iz bivše Jugoslavije poterala u svim smerovima, uprkos
činjenici da se mahom radilo o dobro integrisanim članovima društva koji su u
kasnijim godinama itekako nedostajali, pre svega nemačkom tržištu rada?
I danas ojačala desnica u Nemačkoj
traži povratak izbeglica kućama i zatvaranje granica. Da li će i ova vlada da
popusti pod pritiskom s desnog spektra? Organizatorima 6. Berlinskog jesenjeg
salona pozorišta „Maksim Gorki“ iz Berlina stalo je do toga da se greške ne
ponove.
„Pogled unazad na rat u Jugoslaviji
pruža nam mogućnost da govorimo o onome što se događa danas oko rata u
Ukrajini, o mogućim posledicama i o tome kako ćemo mi kao društvo prema tim
promenama da se odnosimo“, kaže u razgovoru za DW Šermin Langhof, upravnica
pozorišta „Maksim Gorki“ i uz reditelja Olivera Frljića jedna od organizatorki
ovogodišnjeg salona koji nosi tematski orijentisan naslov „Lost – You Go
Slavia“.
„Long live the War!“
Od 28. septembra do 10. decembra u
zgradi pozorišta „Maksim Gorki“ u sklopu 6. Berlinskog jesenjeg salona mnogi
umetnici povezani s područjem bivše Jugoslavije daće svoj doprinos traženju
pouka iz post-jugoslavenske traume: Oliver Frljić, koji je od prošle godine
jedan od umetničkih voditelja pozorišta „Gorki“, u sklopu salona predstavlja
svoje dve premijere. Umetnice Danica Dakić i Milica Tomić izlažu svoja dela
vezana za sudbinu Jugoslavije. Umetnik Siniša Labrović, koji od 2018. živi u
Berlinu, svojim performansom „Long live the war!“ ukazaće na apsurdnost
vojničkih rituala u svakodnevici. Početkom novembra u sklopu salona će po prvi
put nakon dužeg vremena koncert održati i slovenački bend „Lajbah“, možda
najpoznatiji kulturni izvozni događaj s prostora bivše Jugoslavije.
Kako je rečeno na konferenciji za
novinare uoči otvaranja Salona, predviđena su i brojna gostovanja pozorišnih
trupa i umetnika s prostora bivše Jugoslavije, a biće prikazana i serija
jugoslovenskih i postjugoslovenskih filmova koji su retko dostupni nemačkoj
publici. U sklopu salona izložen je i legendarni rad hrvatskog konceptualnog
umetnika Mladena Stilinovića „Pjevaj!“ iz 1980. koji je postao i vizuelni
simbol ovogodišnjeg Salona.
Berlin je, kako veruje Langhof,
idealna tribina za suočavanje sa sudbinom jedne nestale zemlje. „Mi živimo u
Berlinu gde je dom pronašlo mnogo ljudi koji iza sebe imaju iskustvo patnje i
progona, stradanja i rata. ’You Go Slavia’ će biti prilika i za njih da se
suoče sa sličnim iskustvima“, rekla je upravnica pozorišta „Gorki“.
Njoj je, kaže, posebno važno da
istakne da se pritom ne radi o nekakvoj nostalgiji i dodaje da je, pored
istorijskih radova, poput spomenutog Stilinovićevog „Pjevaj“, festival prilika
da se upozna i sa radovima mnogih mladih umetnika koji su rođeni nakon rata,
poput rediteljke Selme Spahić.
„Ti umetnici se bave i razmišljaju o
konfliktima u svojoj domovini, ali i drugim, aktuelnim sukobima. Jugoslavija je
samo jedan fokus koji smo odredili i stalo nam je ne toliko da se shvati pojam Jugoslavije,
nego da kroz iskustva Jugoslavije pokušamo da shvatimo svet“, zaključila je
Langhof.
Jugoslavija kao utopija i tamna
avangarda
Umetnica Danica Dakić, koja u
Berlinu izlaže svoje delo „Zenička trilogija“, kaže da nije frustrirana ponekad
pogrešnim percepcijama Jugoslavije i prostora koji je nastao njenim raspadom.
„Te drugačije interpretacije ponekad otvaraju prostor za nove rasprave koje
onda vode do novih rešenja“, kaže Dakić.
Ona smatra da pojam „Jugoslavija“
ponovno postaje privlačan upravo zbog svoje utopijske dimenzije. „Jugoslavija
je bila Evropa pre Evrope. I pokret Nesvrstanih danas fascinira mnoge, jer se
radilo o konstrukcijama koje su bile okrenute budućnost“, rekla je Dakić za DW.
I njena koleginica, beogradska
umetnica Milica Tomić, koja trenutno predaje u Gracu, primećuje da pojam
„Jugoslavija“ stalno izaziva interesovanje javnosti, ali se on ujedno
istorijski dekontekstualizuje: Jugoslavija ne postaje pozitivna utopija, već
nego neka vrsta upozorenja.
„Uništenje Jugoslavije, tj. njen
nestanak, postalo je kao neka tamna avangarda Evropi“, zaključuje Tomić. Ona u
sklopu Salona izlaže umetnički projekat „Četiri lica Omarske“, koji se bavi
sudbinom jednog od najmračnijih toponima rata u devedesetima, koncentracionog
logora u kojem su srpski vojnici držali ne-srpske stanovnike Prijedora i
okoline.
***
Komentar
***
Vekovima smo bili izloženi
različitim "mem"- ovima. Naš PRIMARNI problem je bio u tome kako da
se OSLOBODIMO naše DESPOTSKE TRADICIJE. Nama su već od srednjeg veka
nedostajali misaoni instrumenti kojima su, na primer, Englezi, Česi,
raspolagali i kojima su se stalno koristili, tako su i stvorili građansko
društvo. Nama su nedostajala - verovanja koja će biti vođena empirijskim
činjenicama, kao i kauzalno
zaključivanje kao sredstvo, kao nit-vodilja u posmatranju sveta oko nas, kao i
u donošenju odluka, kako u našim privatnim životima tako i u politici.
Prikrivanje ove činjenice i dičenje time što nismo korak po korak gradili
građansko društvo - nije partiotizam. To prikrivanje, naročito, od 1989., to „nečinjenje“
da se izgubljeno nadoknadi, bila je veleizdaji! Kao što je, rušenje Ustava YU
iz 1974, RATNIM PUTEM '90 veleizdaja.
Naš je nacionalni interes bio – rat ni po koju cenu! Naš je nacionalni interes
bio da pomoću Slovenije, Hrvatske izgradimo KRITIČNU MASU GRAĐANA; koji će naše
brojne probleme rešavati korak po korak. Jer država nije ništa drugo do skup
institucija u kojima "se poslovima" bave ljudi, po zadatim
procedurama - ali koji - malograđani ili građani? Malograđanin (za razliku od
građanina) je osoba "koja nije u stanju da sračuna nenameravane posledice svoih nameravanih postupaka"(!)
Malograđani su od '90 svaku instituciju pretvorili u njenu suprotnost – i vratili
nas u despotsko blato - odakle su naši preci pokušali da nas izbave!
Zoran Stokić
29.09.2023.
Нема коментара:
Постави коментар