Od otpravnika vozova do
svetskih operskih pozornica
KULTURA Autor: Tanjug 10. sep 202323:30 Printscreen
/ Youtube
"Povratna karta svetske klase"
dokumentarac je o putu jednog otpravnika vozova do metropolitena i svetskih
operskih pozornica.
I upravo to je životna priča baritona
Željka Lučića o kojoj dokumentarni film snima reditelj Mateja Rackov.
„Nisam aktivno pratio operu. Ta njegova
inicijalna života priča, da je počeo kao otpravnik vozova, ali ga je neki
unutrašnji glas vodio da usavrši solo pevanje i postane to što je danas,
potpuno me fasciniralo“, kazao je reditelj.
Rackovu je nainteresantnija bila Lučićeva
pojava i ličnost, i lakoća sa kojom nosi slavu, pošto je „toliko neposredan i
pristupačan, da je bilo kontraproduktivno posle u radu sa nekim drugim svetskim
zvezdama“.
„Ima mnogo toga da kaže o položaju
operskih umetnika danas i samoj operi. To je bio ključ da prihvati projekat.
Njegova priča sama za sebe je film. Međutim, meni je bilo interesantno da vidim
kako umetnost koja toliko traje i dalje opstaje uz male promene. On zna operu
iznutra i može najbolje da kaže šta se tu dešava“, rekao je Rackov.
***
Komentar
***
Hvala za film! Ono što je Novak postigao u
tenisu postigli su naši pevači Lučić i Mijanović u operi; ali dok smo od Novaka
napravili totem za Željka i Marijanu malo ko zna! Kada elita nije prošla vekove
aristokratskog kultuvisanja onda ona
"sve" posmatra - "ratničkim očima" - otuda umesto da
socijalizuje omladinu kroz kulturu ona je socijalizuje kroz sport – sport kao "ratovanje
drugim sredstvima" – zato nam je takvo i društvo već 33 god kao ratna
arena! Našu započetu izgradnju "građanskog društva" je posle 150 god
prekino komunizam i vratio nas je u matrice totema (iz vizantisko/osmanske
matrice), zato sada u 21 veku, ovde imamo totem-političar, totem-sportista i
tsl. Smrtonosni anahronizam. Totemizam, drevni oblik religiske prkse, je vera
neke društvene jedinica (porodice, loze, klana, plemena) da postoji „srodstvo“
sa nekom životinjom/biljkom sa kojom se simbolički emotivno povezuju – te da
nam to srodstvo pomaže da preživimo i
zato ga poštujemo. Za razliku od despotija na Zapadu su "smenili"
totem-Boga; pa je moralni autoritet postalo Društvo i njegove kulturne konvencije.
U toj "smeni" najveći doprinos su dali
pozorište i opera (1597.). Dramska i operska scena je očarala
publiku nečim što se činilo savršenim odrazom života, slikom ljudskih emocija
„tako prirodnim i tako suptilnim“ – otuda su drama i opera bili idealno
sredstvo za građansku socijalizaciju.
Zoran Stokić
10.09.2023.
Нема коментара:
Постави коментар