Srbija i istorija:
Sava Tekelija, 'najobrazovaniji Srbin svog doba', koji je školovao Teslu, Lazu
Kostića i Zmaja
Njegovi preci stekli su plemićku titulu u Habzburškoj
monarhini na bojnom polju, dok je Sava Tekelija postao prvi srpski doktor prava
i doživotni predsednik Matice srpske.
IZVOR: BBC NEDELJA, 28.08.2022. | 08:51 BBC
Ilustracija/Jakov Ponjavic
Stanovnici Beograda, Novog Sada, Zrenjanina, Banjaluke i
rumunskog Arada istovremeno koračaju kroz ove stotinama kilometara udaljene
gradove, a spaja ih nešto čega možda nisu ni svesni.
Svi oni šetaju ulicom Save Popovića Tekelije, filantropa,
habzburškog intelektualca i plemića, prvog doktora prava srpskog porekla i
jednog od prvih predsednika Matice srpske.
Istovremeno je bio prijatelj prosvetitelja Dositeja
Obradovića i protivnik jezičke reforme Vuka Karadžića, zagovornik podizanja
Prvog srpskog ustanka i njegov nesuđeni vođa.
"Bio je najobrazovaniji Srbin svoga doba, imao je
veliko bogatstvo i bio je izuzetno uticajan u celoj srpskoj zajednici u
Habzburškoj monarhiji.
"Bio je i čovek sa idejom, iako te njegove ideje nekada
nisu prihvatane", kaže Dragan Stanić, predsednik Matice srpske, za BBC.
Mnogi ga pamte po Tekelijanumu, zavodu za školovanje
siromašnih učenika iz Srbije, koji je ovaj plemić podigao 1838. godine u
Budimpešti, a kroz njega su prošli Nikola Tesla, Laza Kostić, Jovan Jovanović
Zmaj, Jovan Sterija Popović, Josif Pančić i mnogi drugi.
Matica srpska - šta predstavlja najstarija nacionalna
ustanova kulture
Čiji je Tesla, a čiji Ivo Andrić
Šandor Petefi - pesnik i revolucionar utkan u "mađarsku
dušu", srpsku književnost i stihove tamburaša
Tekelijanum je vremenom postao "glavno stecište
intelektualnih snaga srpskog naroda, koje su doprinosile njegovom kulturnom i
civilizacijskom napretku", kaže za BBC na srpskom doktor Saša Jašin,
protonamesnik Budimske eparhije Srpske pravoslavne crkve, koja danas brine o
ovom zdanju.
"Posle nastanka Srpskog narodnog pozorišta 1812. i
Matice srpske 1826, on se smatra trećom zvanično najvažnijom ustanovom Srba u
Ugarskoj", dodaje on.
Tekelijanum - "srpski Panteon", koji je Srbe
gurnuo "iz srednjeg u moderni vek"
Sava Tekelija osnovao je 1838. godine ustanovu u ulici
Verešpalne u srcu Budimpešte, nedaleko od pravoslavne crkve i tadašnjeg
Peštanskog univerziteta, čija je svrha bila da omogući školovanje najboljim
srpskim đacima, koji to nisu mogli da priušte.
Deo zdanja bio je i sedište Matice srpske, institucije čiji je Tekelija bio doživotni predsednik (od 1838. do 1842.) i koja je bila zadužena za nadzor nad učenicima.
Ideja ovog plemića bila je "briga o mladima koji će se
školovati u Pešti i postati intelektualci sa jasnom nacionalnom
samosvešću", kaže Dragan Stanić, sadašnji predsednik Matice srpske.
"Položio je i značajnu količinu sredstava, pa se Matica
izdržavala od kamate koju je ubirala na osnovu tog novca", dodaje Stanić.
Tekelijanum je bio smešten u ovoj zgradi od osnivanja 1838.
do 1906, kada je na tom mestu izgrađeno novo zdanje/Matica srpska
U početku se u ovaj svojevrsni učenički internat uselilo 12
studenata, a kroz njega će tokom narednih decenija, sve do Drugog svetskog
rata, proći više od 350 učenika srpskog porekla.
Među pitomcima Tekelijanuma bila su mnoga istaknuta imena
srpske nauke i kulture 19. i 20. veka - u njemu su učili botaničar Josif
Pančić, književnici Laza Kostić i Kosta Ruvarac, naučnik Nikola Tesla, a pesnik
Jovan Jovanović Zmaj je tokom studija medicine u Budimpešti radio kao nadzornik
u toj instituciji.
Tekelija je na taj način pomogao da se "odneguje jedan
vrlo stabilan intelektualni sloj srpskog naroda", kaže Stanić.
Akademik Vasilije Krestić smatra da su tekelijanci, kao
visoko obrazovani mladi ljudi kojih tada među Srbima nije bilo mnogo,
"popunili vidnu prazninu u tadašnjem srpskom društvu", ali da se ne
može reći da su oni svojom brojnošću "učinili neki krupan intelektualni
zaokret".
Sava Popović Tekelija podario je Tekelijanumu i biblioteku,
a Matici srpskoj štampariju, koja je bila smeštena u podrumu zdanja.
To je bila "korisna ideja", pošto su tada najbliže
štamparije bile u Veneciji i Beču, ali one "nisu bile specijalizovane za
slovensku, a time ni srpsku knjigu", priča Stanić, koji danas rukovodi
Maticom.
Ipak, bilo je poteškoća u pokušajima da ona u potpunosti
zaživi, pošto habzburški dvor u Beču nije blagonaklono gledao na to, dodaje on.
Josif Pančić i priča o omorici - "ledenoj
lepotici"
Ivan Đaja - "renesansni čovek" i akademik koji je
glasao da Tito ne bude počasni član SANU
Vek Vaska Pope, umetnika koji je "pesmom mislio",
a pisao da bi se osećao živim
Tokom prvih godina Tekelija je i sam često boravio u
zadužbini, gde se lično starao o tome da đacima koje je stipendirao obezbedi
sve ono što im je potrebno za školovanje.
Save Tekelije prisećao se i Jovan Subotić, pravnik, pisac,
akademik i pitomac Tekelijanuma, koji ga je upoznao i opisao u poslednjim
godinama njegovog života.
"Visok, malo pognut stari gospodin, sa osobito finom,
belom i rumenom kožom na obrazu, a sedim, retkim, finim vlasima na glavi",
navodi se u publikaciji Sava Tekelija, prvi srpski doktor pravnih nauka
pravnika i hroničara Željka Fajfrića.
Tekelijanumske dane opisivao je i književnik Veljko
Petrović, koji je u ovu instituciju dospeo posle smrti njenog osnivača, a
njegovi zapisi preneseni su u Fajfrićevom delu.
"Još u vreme moga tekelijanumskog đakovanja pamtilo se
da je osamdesetgodisnji starac svojeručno zaključavao uveče kapiju, pa pred
leganje nadgledao da li su mu svi na broju, za knjigom ili u postelji.
No, često je morao da menja brave i ključeve. Đaci su kradom
bežali i terevenčili, a on se viđao s fenjerom u ruci kako ih traži po poznatim
okolnim mehanama.
Čak su mu, po povratku, pitomci pevali pod prozorom uz
tambure i razbijali vinske čaše o vrata.
Dobri starac gunđao je, grdio, sovjetovao i praštao ludoj
mladosti".
Zbog značajne prosvetiteljske uloge i svega što su pitomci
Tekelijanuma kasnije uradili za srpsku kulturu i nauku, ova ustanova je,
"s razlogom nazivana srpskim Panteonom", smatra protonamesnik Saša
Jašin.
"Zadužbina je pomagala i omogućila izrastanje značajne
plejade srpskih intelektualaca, koja je ubrzala prelaz svog naroda iz srednjeg
u moderni vek", zaključuje on.
Amanet Matici srpskoj
Zgrada Matice srpske u Novom Sadu/021.rs
Tekelija nije bio među osnivačima Matice srpske, ali je imao
"prekretničku ulogu" u njenoj istoriji, smatra današnji predsednik
Stanić.
"Nesumnjivo je od najvećeg mogućeg značaja i jedno je
od najzvučnijih imena među svim predsednicima Matice srpske, uticao je da se
Matica stabilizuje i dobije konzervativniju dimenziju, ali i sistemski oblik i
širu delatnost od one pre njega", navodi on.
Ovaj plemić iz Arada bio je jedan od prvih i najvećih
dobrotvora kulturne organizacije Srba u Austrougarskoj od samog osnivanja te
institucije, što je podstaklo i druge imućne ljude tog vremena da pomognu
razvoj Matice srpske.
"Svake godine je, od 1826. pa nadalje, davao Matici 100
forinti u srebru i 100 forinti u bečkoj valuti i živo je učestvovao u matičinom
radu, a znatnu uslugu za rad Matice učinio je Tekelija kad joj je kupio
štampariju", kaže akademik Vasilije Krestić.
Tekelija je 1838. godine izabran za doživotnog predsednika
ove organizacije, koja je od te godine bila smeštena u Tekelijanumu, zdanju
koje je on podigao.
Biblioteka Save Tekelije, najveća privatna biblioteka među
Srbima u 18. veku, sa oko 4.000 knjiga, preneta je u Tekelijanum marta 1843, a
danas se ta biblioteka čuva u Matici srpskoj i sadrži 7.104 knjige na raznim
jezicima, navodi se na sajtu Biblioteke Matice srpske.
Lična biblioteka Tekelije sadržala je 1984 knjige na 15
jezika, a nju je posle smrti ostavio Matici.
"To je veliko blago - kada pogledate koje su knjige u
tim bibliotekama, koje danas čuvamo u Matici srpskoj, možete videti koliko je
Tekelija zapravo bio obrazovan čovek i koja je bila širina njegovog
znanja", objašnjava Stanić.
Jedno od prvih značajnijih dela koje je Tekelija podario
Matici srpskoj bio je njegov rukopis Dušanovog zakonika, dodaje se na sajtu te
institucije.
Pored knjiga, zdanja i ideja, Tekelija je Matici srpskoj
zaveštao i svu imovinu koja je za njim ostala, pošto nije imao naslednike.
"Neznanje je koren i izvor svakoga zla"
Portreti članova porodice Popović Tekelija, među kojima je i
Savin. pripali su Matici srpskoj/Matica srpska
Portreti članova porodice Popović Tekelija, među kojima je i
Savin. pripali su Matici srpskoj/Matica srpska
Iako si bili ugledna habzburška plemićka porodica, Tekelije
su se u doba Savinog rođenja (1761) suočavali sa nemaštinom.
Deo porodice odselio se za Rusiju, ali su Savini roditelji
odlučili da ostanu u Aradu, gradu u kojem je njihova, tada osiromašena porodica
i dalje uživala ugled, o čemu je pisao srpski istoričar Aleksandar Forišković u
delu Memoari Save Tekelije.
"Išao je gradom u kojem se još znalo za toponime:
Tekelijina crkva, Tekelijin rov, Tekelijina varoš, Tekelijin trg, Tekelijin
čardak, a pri tome je on nosio to prezime, bio sin roditelja obrvanih parnicama
oko pustara i imovinskim potraživanjima onih pripadnika kuće koji su napustili
Arad i otišli da žive u Rusiji", opisao je Forišković.
U ovom gradu završio je osnovnu školu, a kasnije je nastavio
obrazovanje u budimskoj gimnaziji.
Posle gimnazije, porodica je želela da se on vrati u Arad i
oženi se, kako je sam Tekelija opisivao u njegovim memoarima, ali je prevagnula
želja za obrazovanjem i "nije mu ostalo drugo nego da unajmi kola prosta i
kradom pobegne".
"Neznanje je koren i izvor svakoga zla", smatrao
je Tekelija, navodi se u tekstu srpskog istoriografa Željka Fajfrića.
"Samo je pravo znanje kadro da istrebi ta dva glavna i
najjača neprijatelja čoveku; neznanje i zabludu, pomešanu sujeverjem i
gordošću.
"Samo znanje je svetlost istine, koja prosvećuje
čoveka", opisivao je Tekelija.
Prvo se otisnuo u Beč, a 1779. odlazi u Budim, gde je
započeo studije filozofije, da bi se potom usmerio na pravo i 1786. godine je
na Peštanskom univerzitetu postao prvi doktor pravnih nauka među Srbima, navodi
se u njegovoj biografiji na sajtu Muzeja Vojvodine.
Ali, glad za znanjem Save Tekelije tu se nije završavala,
kaže istoričar Krestić.
"Bavio se i crtanjem, u Beču je izučavao prirodne
nauke, svirao je flautu, učio je francuski, italijanski i španski.
"Bio je pristalica Dositeja Obradovića i prosvećenog
apsolutizma, nije se slagao s Vukom Karadžićem i njegovom jezičkom reformom,
branio je i zastupao slavenosrpski jezik", nabraja akademik.
Tekelijino protivljenje jezičkoj reformi Vuka Karadžića
potvrđeno je kada je pre smrti odlučio da deo imovine ostavi Matici srpskoj,
napominje Nenad Ninković, profesor na katedri za istoriju Filozofskog fakulteta
u Novom Sadu.
"Ostavio je velika sredstva Matici srpskoj, na čijem je
čelu bio, ali pod uslovom da ne prihvati reformu i pravopis Vuka
Karadžića", kaže on za BBC na srpskom.
Ipak, to je bila jedna od Tekelijinih ideja koje nisu mogle
da se sprovedu, smatra Dragan Stanić.
"Ona nije mogla dugo da se brani u daljem razvoju
ustanove, ali i samog srpskog naroda i nacije", dodaje današnji predsednik
Matice srpske.
Koliko (ne) znamo o Vuku Karadžiću
Zaostavština Velike škole u Srbiji - "motor razvoja
države i društva“
Koje su najstarije gimnazije u Srbiji i kako su osnivane
Političke ideje i pisma Napoleonu
Interesovanja aradskog plemića i doktora prava sezala su
dalje od sfera nauke i umetnosti, a u nekoliko navrata glasno je zagovarao
političke ideje koje su se ticale statusa Srba južno i severno od Dunava.
Kao jedan od 25 predstavnika plemstva izabran je za
poslanika na Temišvarskom saboru srpskog naroda u Austrougarskoj 1790. godine,
na kojem je "odigrao jednu od ključnih uloga", priča Saša Jašin iz
Budimske eparhije SPC.
Skup u istoimenom gradu u današnjoj Rumuniji Srbi su
organizovali kako bi se razrešilo pitanje statusa ove etničke grupe u
Habzburškoj monarhiji.
Većina okupljenih podržali su ideju da se status Srba, kao i
do tada, bazira na carskim privilegijama iz Beča, dok je Tekelija predstavio
suprotan plan - želeo je da saradnjom sa Mađarima za njegov narod dobije jednak
građanski status u Ugarskoj.
Prema njegovom planu, taj status bi bio garantovan ugarskim
zakonima i ne bi bio zavistan od samovolje habzburškog cara.
"Bio je to značajan zaokret u dotadašnjoj srpskoj
politici, koja je od Velike seobe Srba 1690. uvek bila oslonjena na Beč i na
politiku Dvora", smatra istoričar Krestić.
Političke ambicije Save Popovića Tekelije ponovo su
isplivale početkom 19. veka, u predvečerje Prvog srpskog ustanka protiv turske
vlasti, koji je predvodio Đorđe Petrović Karađorđe.
Pre nego što je Petrović izabran za predvodnika ustanka,
Tekelija je očekivao poziv iz Srbije i nadao se ulozi "predvodnika
ustanka", navodi se delu Doba Karađorđa i Save Tekelije istoričara
Živojina Andrejića.
Skovao je i plan o stvaranju Ilirskog kraljevstva na
Balkanu, koja bi bila saveznik Francuske i protivnik širenja uticaja Austrije i
Rusije, nasuprot Petrovićevom savezništvu sa Rusijom, o čemu je 1804. godine
pisao francuskom caru Napoleonu Bonaparti.
Savetovao je caru da pomogne srpske ustanike u formiranju
države, ali kako Napoleon nije odgovorio, Tekelija mu je još jednom pisao 1805,
poslavši mu mapu države o čijem je formiranju maštao, dodaje Andrejić.
Ipak, francuski car nije uslišio njegovu molbu.
"Karađorđe” se vraća kući: Kako je izgledala potraga za
najstarijim srpskim igranim filmom
Ko je Sava Vladislavić Raguzinski - diplomata ruskog cara i
Srbin kome je Vivaldi posvetio operu
Kako Napoleon i dalje deli Francusku, 200 godina posle smrti
Dok se o političkom uticaju Save Tekelije među Srbima sa obe
strane Dunava može razmatrati zbog navedenih primera, o njegovom značaju za
Habzburšku monarhiju u celini "ne možemo govoriti", smatra Vasilije
Krestić.
"To je samo zrno peska u habzburškom moru",
ocenjuje akademik.
Kako su Tekelije postale habzburški plemići?
Porodica Popović Tekelija potiče od "stare
vlastelineske srpske loze", a prešla je u Austrougarsku i naselila se u
Banatu posle pada Srpske despotovine 1459. godine, napominje Krestić.
Međutim, oko mesta u tadašnjoj Srbiji u kojem su živeli
preci Save Tekelije istoričari još uvek nisu uspeli da se saglase.
Petar Tekelija, Savin stric i general u ruskoj vojsci,
tvrdio je u njegovim memoarima da je porodica davno pre patrijarha Čarnojevića
stigla iz Srbije, gde je držala Tekije i okolna mesta, kaže otac Saša Jašin iz
Budimske eparhije Srpske pravoslavne crkve, koji je izučavao Tekelijin život i
delo.
"Drugačije mišljenje je da su Tekelije poreklom sa Čepelskog
ostrva iz sela Tukulje kod Budima", dodaje on.
Najznamenitiji član ove familije, pored Save Tekelije, bio
je pradeda Jovan Popović Tekelija, koji se kao ratnik borio na strani
Habzburške monarhije.
Bio oberkapetan Pomoriške vojne granice, borio se u Velikom
bečkom ratu (1683-1699), gde se posebno istakao u bici kod Sente između
Austrougara i Turaka (1697), imao je i ulogu u gušenju Rakocijevog ustanka
(1703-1711), kada je sa odredima sastavljenim pretežno od srpskih vojnika
pomogao da se zaustave ugarski pobunjenici predvođeni Ferencom Rakocijem,
objašnjava profesor Nenad Ninković.
Jovan Popović Tekelija je posle ovih zasluga 1706. godine
"dobio plemstvo, a preko njega i njegovi naslednici", čime porodica
Tekelija postaje znamenita u ovom delu monarhije, dodaje Ninković.
Jovan Tekelija, Savin otac, bio je takođe pogranični vojnik
u Aradu, dok je majka Marta bila nećaka Pavla Nenadovića, karlovačkog
mitropolita Srpske pravoslavne crkve u 18. veku.
Šta je danas ostalo od Tekelije?
Bista Save Tekelije, delo vajara Jovana Soldatovića,
postavljena je ispred sedišta Matice srpske u Novom Sadu/Matica srpska
Bista Save Tekelije, delo vajara Jovana Soldatovića,
postavljena je ispred sedišta Matice srpske u Novom Sadu/Matica srpska
Kako Sava Tekelija nije imao naslednike, porodično ime posle
njegove smrti nosio je još samo sinovac Petar Tekelija, koji je živeo u Beču,
ali je samo dve godine kasnije i on preminuo.
Za Savom prezime nije ostalo, ali jesu mnoge zadužbine i
fondacije od kojih su Srbi sa obe strane Dunava imali koristi decenijama posle
njegove smrti.
U Vojvodini, posebno u Matici srpskoj, Tekelija i danas
"uživa dužno poštovanje i sećanje", a u Mađarskoj je poštovan
prevashodno zbog Tekelijanuma, kaže Krestić.
Tekelijanum je 1952. godine oduzet u procesu nacionalizacije
imovine u tadašnjoj socijalističkoj Mađarskoj, a 1996. godine vraćen je
Budimskoj eparhiji.
Posle 10 godina radova na obnovi zgrade, ona je 2015. godine
ponovo otvorena.
"Danas obnovljeno zdanje, čiji je vlasnik Eparhija
budimska, ima više funkcija, a slično svojoj nekadašnjoj nameni u njemu se,
pored ostalog, nalazi i jedan od dva srpska đačka doma u Budimpešti", kaže
Saša Jašin.
Matica srpska je 2009. godine objavila Tekelijinu doktorsku
disertaciju, a 2021. godine je u Muzeju Vojvodine održana i izložba posvećena
njegovom životu.
Ispred ulaza u zgradu Matice srpske nalazi se njegova bista,
delo vajara Jovana Soldatovića, koja Novosađane i sve one koji posete ovaj grad
podseća na njegov značaj.
"Vrednost Save Tekelije nikada neće moći da bude
zaboravljena i on je čovek kojem je uvek vredno vraćati se", zaključuje
Dragan Stanić.
***
Komentar
***
Hvala za ovo podsećanje - Tekelija
je primer pravog patriotizma - pomagati razvoj znanja i opšte kulture – jer "neznanje
je koren i izvor svakoga zla". Aksiom br:1 (patriotizma) je bio:
"nadoknaditi vekove atavizma, kroz saocijalizaciju našeg naroda u ključu
građanske kulture"! Mišljenje nam nije dato na poklon, nego njega svaka
generacija iznova izgrađuje, stiče, mukotrpno, malo-pomalo, putem obrazovanja –
a intelektalni napredak omogućuje "moralni napredak"! Sve što smo
mukotrpno stvarali od Karađorđa, Tekelije, Miloša,..., Vinavera, Milana
Kašanina, Isidore Sekulić – komunizam je razgradio – jer je srušio garađansku
kulturu, pa je orjentir u društvu, ponovo bio kao u vizantisko/osmanskom
carstvu - despotska kultura – kultura poslušnosti pred vlašću; apsolutno
nepogrešive vlasti, a budući da je nepogrešiva, greške se ne priznaju, niti
poravljaju. I posle 77 godina ne popravljanja grešaka Srbija neodoljivo liči na
Halsovu sliku "Grupni portret starica bolnice sv. Jelisaveta":
"Starice, osuđene od života koji nisu imale, sede, u crnom, skrštenih
ruku, za praznim stolom, na kome leži sklopljena knjiga, kao sklopljeni dan za
kojim drugoga nema. Teško se čega sećaju, one se ničem ne nadaju, i više
izazivaju užas u drugima, no što su užasnute" (M. Kašanin).
A Srbija liči na tu Halsovu sliku i zato što 1945-2022 - izvan Srbije - nije bilo novih Sava Tekelija. Ova činjenica, ovaj fenomen, možda najasnije govori o našim karakterima.
Zoran Stokić
28.08.2022.
Нема коментара:
Постави коментар