Udruženja: Hitno sistemski unaprediti
radne uslove u kulturi
KULTURA Autor:N1 Beograd25. okt 202220:133 komentara Izvor:
Luka Knezevic Strika
Hitno je potrebno sistemsko unapređenje radnih uslova u
sektoru kulture koji se tiču konkursnih procedura, dostojanstvenih zarada,
ekonomskog i socijalnog statusa samostalnih umetnica i umetnika, kao i
povećanjanje ukupnog budžeta za kulturu koji mora biti razvojno usmeren ka
potrebama samih kulturnih proizvođača ali i društva u celini, upozoravaju
predstavnici više umetničkih udruženja.
Danas je u Medija centru u Beogradu održana konferencija za
medije povodom aktuelne kampanje „Za dostojanstven rad u kulturi“ koju su
pokrenule Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije, Udruženje likovnih umetnika
Srbije (ULUS), Stanica – Servis za savremeni ples, Udruženje likovnih kritičara
AICA, Udruženje baletskih umetnika Srbije (UBUS), Udruženje kompozitora
Vojvodine (UKV), Udruženje arhitekata Srbije (UAS) i Savez udruženja likovnih
umetnika Vojvodine (SULUV), sa ciljem pozivanja Ministarstva kulture na
odgovornost za kašnjenje rezultata konkursa za tekuću i hronično lošeg
planiranja raspisa konkursa za narednu godinu, kao i zbog konstantnog
prolongiranja rešavanja problema dugovanja samostalnih umetnika.
Na konferenciji su govorili Vida Knežević, predsednica
Upravnog odbora Asocijacije Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS), Vahida
Ramujkić, članica Upravnog odbora Udruženja likovnih umetnika Srbije (ULUS),
Jelena Vesić, predsednica Upravnog odbora Međunarodnog udruženja likovnih
kritičara AICA – Sekcija Srbija, Uroš Dojčinović, zamenik predsednika upravnog
otvorena Udruženja muzičkih umetnika Srbije (UMUS), Svetozar Krstić, zamenik
predsednika Udruženja Baletskih Umetnika Srbije (UBUS) i Marijana Cvetković,
predsednica udruženja Stanica – servis za savremeni ples.
Vida Knežević je istakla aktuelne probleme nastale usled
lošeg planiranja i realizacije konkursnih procedura u oblasti savremenog
stvaralaštva i iznova iznela tri osnovna zahteva kampanje upućena Ministarstvu
kulture: blagovremeno raspisivanje konkursa u poslednjem kvartalu tekuće za
narednu kalendarsku godinu, hitno rešavanje problema dugovanja samostalnih
umetnica i umetnika i prepoznavanje reprezentativnih udruženja i nezavisne
scene kao relevantnih sagovornika u kreiranju kulturnih politika.
Vahida Ramujkić je istakla dugogodišnje probleme
kontinuiranog degradiranja položaja samostalnih umetnika u Srbiji, koji su
dodatno opterećeni dugovanjima za čiji nastanak nisu sami odgovorni. U ime reprezentativnih
udruženja u kulturi apelovala je na rešavanje problema ovih dugovanja budući da
je Radna grupa predstavnika udruženja i Ministarstva kulture konačno došla do
tačnog iznosa duga i usaglasila način kako on može da se izmiri.
Jelena Vesić je govorila o društvenom značaju i ulozi
umetnika i umetnica i kulturnih radnica i radnika u kritičkom promišljanju i
proizvodnji znanja, koja doprinosi opštem društvenom razvoju i koja ne može da
napreduje bez strukturne podrške nadležnih institucija i javnih sredstava.
Izostanak ovakve podrške, istakla je Vesić, dovodi do ugrožavanja elementarnih
radnih uslova kulturnih proizvođača na lokalnom ali i međunarodnom nivou.
Uroš Dojčinović se osvrnuo na problem organizacija koje rade
u manjim sredinama, van velikih gradskih centara, čiji je rad marginalizovan i
često bez ikakve finansijske i infrastrukturne podrške.
Svetozar Krstić, u statusu samostalnog umetnika, i sam
opterećen poreskim dugovanjima nastalim nesavesnim odnosom lokalne samouprave,
istakao je činjenicu da veliki deo dugovanja čine kamate, te se osvrnuo na
posledice ovakve situacije koja većem broju samostalnih umetnika onemogućava
korišćenje zdravstvenog osiguranja i prava na penziju.
Marijana Cvetković je skrenula pažnju da je jedan deo
konkursnih rezultata za 2022. godinu, poput konkursa za sufinansiranje
projekata podržanih od strane međunarodnih fondova, objavljen tek u oktobru
tekuće godine što je za posledicu imalo nemogućnost realizacije velikog broja
međunarodno relevatnih programa.
***
Komentar
***
Kultura u despotskim društvima? Sistem -
ne dozvoljava bilo kakvu diskusiju, raspravu, bilo kakvo kritičko mišljenje; da
bi se to sprečilo održavan je način
mišljenja i zaključivanja koji izgleda ovako: "mase" mogu da se služe samo
asocijacijama - poput onih Eskima koji,
znajući iz iskustva da se led, providno telo, topi u ustima, zaključuje da se
staklo, jednako providno telo, mora topiti i u ustima; ili onih divljaka koji
zamišljaju da jedući srce hrabrog neprijatelja stiče njegovu hrabrost; ili
radnik koji, pošto ga je gazda eksploatisao, odmah zaključi da su svi gazde
eksploatatori". U takvom misaonom sklopu lako je biti "vođa". Tipičan
despot ("vođa") je zapravo deo "mase" – deli njihove želje
i ideje. On je prvo sam bio „vođen“, kao i svaki drugi pripadnik, na primer,
mafije, pre nego što je stekao vodeću ulogu u društvenoj organizaciji mafije
ili u našem slučaju despotske države. Bez JAKOG privatnog vlasništva nije moguća
istinska ne despotska kultura.
Zoran Stokić
26.10.2022.
Нема коментара:
Постави коментар