Cvetni sat Carla Linnaeusa
kao metafora života
život omogućuje
sinhronicitet spoljašnjeg i unutrašnjeg časovnika
Šteta što Salvador Dali, kada je
1931., slikao svoju "postojanost memorije" (Les Montres loups) nije
bio upoznat sa idejama "cvetnog časovnika" 1751., Karla Linea – jer je
mogao i "cvetni sat" – kao metaforu postojanosti (života) -
aranživati na svojoj slici kao kontrast mehaničkim časovnicima i ostali
fizičkim. Dali je svoje brojne uspele nadrealističke kreacije, stvorio
proučavajući stare majtore slikarstva Boša,Vermera i druge - kao što su i
njegovi brkovi varijacija Velaskezovih brkova; takođe je pratio novosti iz
nauke – čak i kvatne fizike. Ali mu je
promakla praideja "biološkog autonomnog sata" koju su počeli da
razvijaju: Francuski naučnik Jean-Jacques d'Ortous de Mairan, Carl Linnaeus, Julien-Joseph Virey i &. De Marijan je
bio na korak do toga da otkrije
cirkadijalni ciklus, vršeći eksperimente
sa biljkom iz tropske Amerike "Mimosa pudica" koja na razne
podržaje sklapa svoje listove; mimozu je izložio stalnom mraku i pratio
ponašanje (težište kod njega je još uvek na tome da je to egzogen proces). Zato
se "dedom" cirkadijalnih unutrašnjih ritmova može smatrati Virey, on
1814., u svojoj doktorskoj tezi uvodi ideju - "živog sata" (proces je
endogen - unutrašnji) - govoreći o ritmičkim fluktuacijama kod
biljaka – razvio je teoriju, nakon čega je usledio eksperiment, ma koliko
primitivan, iz kojeg je izveo zaključke i postulirao mehanizam (živi sat) koji
će se kasnije pokazati tačnim; rumunski prof Franc Halberg, na primer, je
jedan od "očeva" hronobiologije 1960 (skovao pojam –
"cirkadijan"). Do 1970., mnogi biolozi su još uvek osporavali
sposobnost organizama da autonomno mere vreme. Međutim baš tad je otkriven -
centralni sat (na maloj površini hipotalamusa) - kod sisara i prvi
"gen" za sat (u Drosophila), što je razuverilo skeptike i definitivno
rešilo debatu. Do tada, mora se priznati, biološki sat je bio malo više od
koncepta.
*
Prirodnjak Karl Line je tokom
niza godina primetio da se cvectovi mnogih biljkaka povremeno otvaraju i
zatvaraju a da su ta vremena varirala od vrste do vrste. Poređane u nizu -
otvaranja - cvetova tokom dana, činile su – najlešči prorodni časovnik -
orginalni cveti sat - Horologium Florae
- kako ga je Line nazvao u svojoj Philisophia Botanica. Prirodnajci su u 19
veku u svojim botaničkim baštama sa manje uspeha pokušavali da naprave repliku
Lineovog sata – koristeći se njegovim sortama cveća. Problem je bio u tome što
nisu uračunali geografsku širinu i dužinu Upsale i pozicije svojih botaničkih
bašta i pravili "korekcije" (što ste južnije od Upsale kasnije tokom
dana će se biljke otvarati i zatvarati i tsl). Takođe trebalo je preračunati
razlike u temperaturi, vlazi, neke sorte ne uspevaju u svakoj bašti na Zelji i
tsl.
*
Svaki biološki proces u telu koji
se ponavlja u periodu od približno 24 sata i održava ovaj ritam u odsustvu
spoljašnjih stimulansa smatra se - cirkadijalnim ritmom. Veruje se da je
suprahijazmatsko jezgro mozga ili unutrašnji pejsmejker, odgovorno za regulisanje
bioloških ritmova tela, pod uticajem kombinacije unutrašnjih i spoljašnjih
znakova. Da bi se održala sinhronizacija sat-okruženje – "zeitgebers"
(termin iskovao jedan od osnivača hronobiologije Jürgen Aschoff) - indukuju
promene u koncentracijama molekularnih komponenti sata do nivoa koji je u
skladu sa odgovarajućom fazom u 24-časovnom ciklusu. Nizvodno od satova su
njihovi „izlazi“: biološki procesi čiju periodičnost i vremenski poredak
kontrolišu, sve do nivoa ponašanja. Na molekularnom nivou, generalno uključuje
dva tipa mehanizama: transkripcioni (regulacija transkripcije gena, na nivou
DNK, odnosno njihova kopija u obliku RNK glasnika) i post-transkripcioni
(regulacija koraka koji se nalaze nizvodno od transkripcije).
Zoran Stokić
31.10.2023.
Нема коментара:
Постави коментар