Norveški pisac Jun
Fose dobitnik Nobelove nagrade za književnost
KULTURA Autor: N1 Beograd 05. okt
202313:02 Izvor: Reuters
Dobitnik Nobelove nagrade za
književnost je norveški pisac Jun Fose, odlučila je Švedska kraljevska
akademija nauka.
Jun Fose (64) je romansijer,
dramski pisac, pripovedač, pesnik, esejist, pisac za decu. Drame i romani Juna
Fosea prevedeni su na više od četrdeset svetskih jezika. Njegove drame igrane
su u više od 700 pozorišta širom sveta i jedan je od najvažnijih savremenih
svetskih dramskih pisaca.
Objavio je dvanaest romana,
dvadeset šest drama, dve knjige priča, sedam knjiga pesama i dve knjige eseja.
Najvažniji romani su mu Melanholija I (1995), Melanholija II (1996), Jutro i veče
(2000), To je Ales (2004), Budnost (2007).
Prethodnih godina laureati su
bili Ani Erno, Abdulrazak Gurna, Luiz Glik, Peter Handke i Olga Tokarčuk. Nobelova
nagrada za književnost dodeljuje se od 1901. godine, a prvi dobitnik bio je
francuski pisac Sili Pridom.
Nobelova nagrada za hemiju juče
je dodeljena Mungiju Bavendiju, Luisu E. Brusu i Alekseju Ekimovu za otkriće i
razvoj kvantne tačke. Proglašeni su i dobitnici iz oblasti fizike, kao i
medicine i fiziologije. Nobelova nagrada za mir biće dodeljena 6. oktobra, dok
će laureat za ekonomiju biti poznat 9. oktobra.
***
Komentar
***
https://www.youtube.com/watch?v=hSjMT_U_4Uo
Fosse-debut på Paris-opera
Fosea sam upoznao preko opere
"Melanholija" 2008., - napisao je libreto za tu operu prema svom
romanu "Melanholija I" (1995; "Melanholija II 1996) koju je
uglazbio Georg Fridrih Has. Fose da bi umetniči izrazio dubinu melanholije za
svoje potrebe bira kontraverznog slikara Larsa Larsena Herterviga (1830-1902)
koga su stariji biografi proglasili "neizlečivo ludim" iako savremene
analize njegovih slika ne podržavaju ovu hipotezu – jer niko do sada nije
pokazao te tragove mentalne bolesti u Hertervigovoj kasnoj umetnosti. Pre će
biti da je pre reč o jedinstvenom obliku ranog modernizma – tu imamo raspon od
romantičnih slika pejzaža u galerijskom formatu do modernistički orijentisanih
slika gde je realizam naduvan i gde se mogu pronaći impresionistička i
ekspresionistička raspoloženja, srednjovekovni misticizam, kvekerski svetlosni
misticizam, kolažna umetnost, simbolizam i nadrealizam – pa ga možemo staviti u
rang Van Goga, Gogena, Munka i Salvador Dalija. Kao što su Puškin i Forman
maestralno stvorili – svog a ne stvarnog istorijskog -"ludog" Salijerija
u "Amadeusu" tako je Fose u svom romanu zakoračuje u um
"svog" slikara – crtajući zadivljujući portret čoveka i umetnika
koji je oscilirao između ekstremnog poriva da se afirmiše i podjednako
ekstremnog osećaja inferiornosti. U isto vreme, roman je bio pokušaj da se
dokuče metafizičke dimenzije Hertervigovog slikarstva.
Zrona Stokić
5.10.2023.
Нема коментара:
Постави коментар