Sedam pravila čuvene
ruske psihološkinje za odgajanje dece
LIFESTYLE Autor: zadovoljna.rs 23.
okt 202319:15 Shutterstock/Ground Picture
Gde roditelji iz Srbije najčešće
greše. Julija Gipenrejter je čuvena ruska psihološkinja specijalizovana, između
ostalog, za porodičnu terapiju. Zbog toga je korisno čuti njene savete o
gajenju dece, odnosno u čemu ne treba grešiti.
Pokazujte ljubav detetu tek tako
Veoma je važno da dete zna da je
prihvaćeno i voljeno bezuslovno, a ne zato što je uradilo domaći zadatak ili
uspelo da ne pocepa pantalone. U suprotnom će dete živeti u stalnom strahu da
će, ako nešto pogreši, izgubiti roditeljsku ljubav.
„Razlog za taj široko
rasprostranjen ocenjivački odnos prema deci leži u čvrstom uverenju da su
nagrade i kazne glavna vaspitna sredstva. Pohvalite dete, i ono će biti bolje,
kaznite ga, i loše će nestati. Ali što više grdite dete, to je gore. Zašto se
to dešava? Zato što vaspitanje deteta nije dresura. Roditelji ne postoje da bi
kod dece razvijali uslovne reflekse“, kaže Julija.
Ne ometajte prirodni razvoj
Ako dete želi da se penje svuda,
stalno se prlja, hoda kroz barice, postavlja milion pitanja – to samo znači da
je s njim sve u redu. Tako pokazuje radoznalost neophodnu za njegov razvoj.
Najbolja stvar koju možete da
uradite je da se ne mešate. Radoznalost može brzo da nestane ako dete čuje samo
„ne postavljaj glupa pitanja“, „odrasti već jednom“, „dosta je bilo pravljenja
gluposti“. Roditelji treba da se uključe u razvoj deteta tako što će podržati
njegove prirodne težnje, a ne da ih ugase, menjajući ih nečim drugim što je sa
njihove tačke gledišta važnije ili korisnije, piše forumdaily.com.
„Morate biti veoma pažljivi u
odnosu na samostalni razvoj deteta. Uveliko se govori koliko su važne metode
ranog razvoja, ranog čitanja i rane pripreme za školu, ali deca moraju pre
svega da se igraju“, objašnjava ona.
Podstičite nezavisnost
Jednako je važno ne ometati dete
u njegovim prvim pokušajima da se osamostali. Ako dete želi da samo veže
pertle, dočekajte to sa pažnjom i poštovanjem, čak i ako ste u žurbi.
Istovremeno, njemu je potrebna tiha pažnja – bez nagoveštaja, saveta i kritike.
Ako svaki put požurite da uradite sve za dete uz reči „daj mi, ja ću“, „tebi ne
ide, moram ja“, ono će ubrzo prestati da pokušava da uradi nešto samostalno. A
čini se da baš u tome danas roditelji u Srbijii posebno greše.
„Suzdržite se od kritike. Ako pokažete
istinsko interesovanje za detetov trud i rad, tada će porasti vaše međusobno
poštovanje i prihvatanje. Osim toga, odrasla osoba ne treba da interveniše ako
je dete zauzeto nečim i ne traži pomoć. Tim svojim nemešanjem roditelj
poručuje: možeš ti to, imaš snage“, kaže Gipenrejter
Pustite dete da preuzme
odgovornost
Kako dete odrasta, to mu više
treba dozvoliti da se snađe. Postepeno će početi samostalno da prelazi ulicu,
radi domaći, bira prijatelje. Dozvolite mu to da uradi, ali postavite granice.
Na primer, dogovorite se da može da bira kada će da radi domaći, ali da mora
da bude gotov do osam sati uveče. Ipak, ta samostalnost ne bi trebalo da se
sruči na dete odjednom.
Pre svakog koraka treba da
razgovarate sa njim i objasnite mu da mu dajete više slobode – ne zato što ste
umorni i puštate ga da radi šta hoće, već zato što verujete da će se snaći.
I naravno i dalje budite tu u slučaju da mu zatreba pomoć.
„Paradoksalno, ali vašem detetu
je potrebno negativno iskustvo, naravno, pod uslovom da mu ne ugrožava život
ili zdravlje. Dozvolite svom detetu da se suoči sa negativnim posledicama
svojih postupaka (ili nečinjenja). Tek tada će odrasti i postati svesno kako
svet funkcioniše i šta je odgovornost“, kaže psihološkinja.
Nemojte mešati brigu i
isključivost
Roditelji, naravno, treba da
brinu o detetu, ali treba da slušaju njegove želje, a ne da se automatski vode
onim – ja znam šta je najbolje za njega.
„Kada dete više ne zna šta hoće
jer nije naviklo da sluša sebe, to je samo rezultat roditeljskog diktata. Ono
je u tom smislu bespomoćno, a ovo je najgore rešenje“, smatra ona
Ne kritikujte
Tokom odrastanja dete će morati
da se suočava sa raznim teškim pitanjima i biće mu mnogo lakše da se nosi sa
tim ako se navikne da o tome razgovara sa roditeljima. Poverenje se gradi na
dobrom stavu: ako je vaša prva reakcija na detetovu iskrenost kritika, osuda
ili nepažnja, drugi put ono neće ništa reći.
„Zamislite susret sa svojim
najboljim prijateljem – kako se tad nasmejete kad ih vidite, kako uživate. Malo
je verovatno da u društvu prijatelja počnete prvo da kritikujete i ocenjujete“,
kaže ova ruska psihološkinja.
Razgovarajte sa detetom o svojim
osećanjima
Da vaša iskrenost ne bi bila
običan prekor, koristite takozvane ja-poruke. Tako ćete moći da izrazite
svoja negativna osećanja bez konflikta sa detetom. Na primer, umesto „pa kako
to izgledaš!“ možete reći „ne volim kada mi deca idu u dronjcima jer me je
sramota pred komšijama“.
„Ja-poruka daje deci priliku da
bliže upoznaju nas roditelje. Decu često zatvaramo oklopom autoriteta koji
pokušavamo da održimo svim sredstvima. Nosimo masku vaspitača i plašimo se da
je skinemo bar na trenutak. Ponekad se deca začude kada saznaju da mama i tata
uopšte imaju emocije. A to ostavlja trajan utisak na njih. Srž je da tako
odrasla osoba detetu deluje bliža i ljudskija“, objašnjava ona.
***
Komentar
***
Dete je biće koje mora da uči i
da se vaspitava. Ono se ne rađa sa ljudskom prirodom, tek procesom humanizacije
ono stiče karakteristike čoveka. Preporučujem bilo koju knjigu Žana Pijažea
(Jean Piaget 1896-1980) švajcarskog
psihologa i filozofa poznat po
svojim pedagoškim istraživanja dece; na primer, knjiga: "Konstrukcija
realnosti kod dece" (1937.) - beba se rađa bez ikakvih znanja, a zatim,
posmatrajući svet oko sebe postepeno uobličava koherentno razumevanje tog
sveta, koje se neprestalno uvećava - dete konstruiše mentalni model ili
konceptualizaciju sveta. Njegova teorija kognitivnog razvoja i epistemoloiški
pogledi su poznati kao "genetska epistemologija." Vrlo važnim je
smatrao obrazovanje dece - "samo obrazovanje može spasiti naša društva od
mogućeg kolapsa, bilo nasilnog, bilo postepenog." 1955. je stvorio
“Međunarodni centar za genetsku epistemologiju” u Ženevi i vodio ga do 1980.
Bio je "veliki pionir konstruktivističke teorije znanja." Za većinu
savremenih saznanja o mentalnim sposobnostima male dece zaslužan je stručnjak
za kognitivnu psihologiju. Dopuniti
rečeno i zapažanjima Leva Vigotskog koji je obrato pažnju na "razvojne
krize": novorođenčeta (prelazni period od uterinog ka spoljašnjem, individualnom životu); prve
godine (prelazak na uspravni hod i početak govora); treće godine (pojava
psihičkog Ja i tendencija ka samostalnosti i novim odnosima sa odraslima);
sedme godine (pojava socijalnog Ja, uopštavanje iskustva komuniciranja sa
odraslima i njihovih uloga, prvo javljanje samo-ocenjivanja) i trinaeste godine
(polno sazrevanje i prelazak od neposrednog opažanja ka razmišljanju i
dedukciji).
Zoran Stokić
23.10.2023.
Нема коментара:
Постави коментар