1989., 1990., smo propustili "sinhronu
tranziciju" to je to!
*
Kritiči empirizam versus dodole
“Prema neurosimboličkom tropizmu
zvanom folklorna misao: kao što bogovi mišlju stvaraju svoje svetove, tako i
ljudi oblikuju svoje. Vračanjem i molitvama, koncentracijom duha i volje, oni
mogu izavati kiše, promeniti hod sunca na nabu, izlečiti bolesnog, potući svog
neprijatelja, učiniti da žito raste,...”
Dzems Henri
Breasted
Naše
su dodole upotrebile suviše svoje magiske moći, oko tri decenije u Srbiji se
zbog njihovog iracionalnog širenja teorija zavere do u beskonačnost i ratovanja
ništa od infrastrukture nije održavlo. To sve naravno onda vodi ka “bibliskim
poplavama” i sličnim događajima. Evo malo brojeva i konparacije, onomad nam je
iz šina iskočio teretni voz, zašto?
Železnički pragovi istrulili lokomotiva se prevrnula! Za poređenje se
mogu uzimati samo dva slična skupa: Srbija i Austrija, na primer. Da bi
železnica u Austriji funkcionisala na civilizovan način (tekuće održavanje,
investicija u nove sisteme,...) izdvaja se 4 milijarde evra svake godine. Naše
su dodole sve stavile na ratnu kartu a cena tako nerazumne politike? Nije bilo dovoljno novca za bilo kakve državne
sisteme tipa železnice, vodoprivrede, zdravstva, prosvete,..., osim za ratnu
mašinu i birokratske dzepove. Tako smo mi na nivou jedne godine umesto 4
milijarde evra ulagali u našu železnicu oko 200-300 milona evra, što nije
dovoljno ni za puko bilo-kakvo normalno funcionisanje. Tako je već oko tri
decenije sa svim sistemima! Dokle će se to događati? Dok se ne izvrši
“tranzicija”!
Šta je uopšte trebala da bude “tranzicija”?
Ispravljanje epohalne zablude komunista da je moguća alternativa građanskom društvu i proizvodnji zasnovanoj na privatnim interesima jedinke! ”Tranzicija” je u Češkoj, Slovačkoj, Poljskoj, Mađarskoj,.., bila sinonim za sinhronu restauraciju građanskog društva i mreže propisa na svim nivoima koji su prevodili komunističku privredu u kapitalističku.
U SSSR i Srbiji “asinhrona tranzicija” je pak društvo i državu
odvela u privredni, moralni i politički glib u pustoš! Zašto se to dogodilo?
Pre svega zato što se naša političko-birokratska elita prepustila inerciji
despotske tradicije negativne selekcije kadrova. Takvi sega-mega-kadrovi nisu u
stanju da se nose sa baznim elementima bilo čega pa ni sinhronom tranzicijom
real socijalizma u kapitalizam. Kapitalistički sistem, koji je kao celina
pokazao svoje pozitivne efekte u praksi, uspešno funkcioniše samo pod
pretpostavkom sinhronog sadejstva čitave mreže institucija – kulturnih,
prosvetnih, pravnih, privrednih i političkih. U protivnom, ako se dopusti
razvoj samo jednog segmenta, a zanemare drugi, proizvod je nužno haos, potpuna
neravnoteža u moći, što je u Rusiji i Srbiji dovelo čak do pogoršanja položaja
života većine stanovništva. Zbog svoje dugovečnosti Karl Poper je bio svedok
urušavanja real socijalima (jer ono što je principski pogrešno postavljeno
nužno mora propasti) te je kroz svoju epistemološku prizmu pokušao da objasni i
te fenomene. Odmah je kritikovao elemente “instant tranzicije” u SSSR
“zamislite pokušaj da se uspostavi ono što se zove kapitalizam bez pravnog
sistema, to nužno završava u korupciji i pljački....mislim da će proći godine i
godine pre nego što se u bivšem Sovjetskom Savezu uspostavi pravni sistem i
nešto poput slobodnog tržišta. Mora postojati razlika između kupovine/prodaje i
pljačke. To može uspostaviti samo država uz pomoć pravnog sistema. Bez
građanskog pravnog sistema može se razviti samo haos – to je moja glavna teza”!
Bez sihrone restauracije građanskog društva, građanskog morala i kapitalizma
nije moguće postojanje bilo kakvih moralnih standarda u pogledu toga šta je
dopušteno a šta ne.
Kritiči
empirizam nas uči da se oslobaćamo tabua tradicija koje nisu u stanju da se
prilagođavaju stvarnosti i promenama.
Ljudska vrsta, poput ostalih vrsta, nastoji da uz pomoć oskudnih resursa
kojima raspolaže obezbedi i poboljša svoje izglede za opstanak. S obzirom da
svako društvo nužno dolazi u položaj da bude suočeno i sa prirodnim
katastrofama pojavljuje se pitanje – pomoću kakvih normi i pravila – adekvatno
prilagoditi delovanje članova zajednice tako da se uveća šansa za njen
opstanak? Izbor društvenih normi i pravila može se u izvenoj meri, kako je to predložio Poper, porediti sa
biološkom selekcijom među vrstama: opstaju samo ona pravila postupanja koja u
datom trenutku omogućavaju grupi da se na bolji način prilagodi novonastalim
okolnostima. Kao što u prirodi opstaju samo one vrste koje su se bolje genetski
opremile da se suoče sa novonastalim
okolnostima, tako u socijanoj evoluciji ostaju one norme, pravila i tradicije
koje uspešno prolazile kroz empirijiske provere. Ovi Poperovi zaključci, “učenja na greškama”
koji važe za ceo živi svet od amebe do čovečijeg čulnog sistema koje takođe
važe za funkcionisanje liberalne demokratije, međutim ne važe u despotskim
sistemima kao i hibridnim sistemima koji se oslanjaju na despotsku tradiciju.
Tu ne postoji evolucija sistema nego je sve podređeno autoritetu i on -
autoritet - se štiti po bilo koju cenu; pa makar to bila i cena opstanka
zajednice. Tu antievolutivnu sociološku ideju su najasnije izrekli sveštenici u
Vizantiji: “ako se dozvoli priznanje bilo čije greške u despotskoj mašini to je
isto kao kada bi iz državne zgrade izvukli makar jedan kamen, ona - država - će
se urušiti”. Znači grešeke ne popravljati, važnije od popravljanja grešaka i
opstanka zajednice je očuvanje autoriteta vlasti!
Zoran Stokić
12.06.2014
*
8.02.2025.
Нема коментара:
Постави коментар