"Mi nismo u stanju
da nešto dokažemo i tu našu nesposobnost ne može pobediti nikakav dogmatizam;
mi imamo ideju o istini i nju ne može pobediti nikakav Pironov
skepticizam."
B. Paskal
Prirodnjaci — a ovde ćemo se najviše baviti fizičarima —
ostali su i do dan-danas uglavnom esencijalisti
i pozitivisti, tj. oni veruju da u
svojim teorijama otkrivaju skrivenu suštinu stvarnosti, a samo nauku vide kao
kakav satni mehanizam koji se sastoji od velikog broja zupčanika: ti zupčanici
su zakoni prirode i prirodni pojmovi, koji su jednom za svagda dokazani;
zadatak novih prirodnjaka je, po njima, da dalje stvaraju nove "naučne zupčanike"
i da ih sprežu sa već postojećim, proširujući tako "satni mehanizam nauke"
do u beskonačnost. Tako, eto, velika većina prirodnjaka — iako naši savremenici
— na nauku, zapravo, još uvek gledaju antičkim, pre svega aristotelovskim očima.
Stoga je prirodno da neko ko nastupa sa tako arhaične perspektivne tačke ni Dekarta,
onda, ne posmatra sa savremenog stanovišta, već ga vidi očima ranijih
vekova. Najčešće se susrećemo, na žalost, sa pojavom da se Dekartu pristupa
volterovski: poput Voltera, uzima se da je, kada su u pitanju prirodne nauke,
Dekartu odveć malo stvari pošlo za rukom, da je to čovek kome su promakla
mnoga velika otkrića.
"Da se samo udostojio da čita
svoje savremenike", drži Volter, "ne bi dopustio da krv mlečnih
vena prolazi kroz jetru, petnaest godina posle otkrića pravoga puta; ili da
je bar izvršio neki od pravih ogleda, ne bi mu promaklo da zapazi "zakone
padanja tela i video bi poput Galileja jedno novo nebo, naslutio bi pravila
kretanja zvezda kao Kepler, otkrio težinu vakuuma poput Toričelija, izračunao
centrifugalnu silu i zakone klatna kao Hajgens,"[1]
i, poput Njutna, otkrio zakone gravitacije između svih tela.
Međutim, ako problemu pristupimo drugačije nego Volter, tako
što ćemo heuristiku odvojiti od metodologije, tako što ćemo se odreći
pretenzije da kroz naše teorije govorimo o skrivenoj suštini stvarnosti —
tada ćemo već biti u prilici da progledamo na jedno oko; ali, da bismo konačno
uklonili slepilo i sa drugog oka, neophodno je da naš govor o Dekartovoj
fizici izvedemo izvan ravni pozitivnih Činjenica, tj. neophodno je da tu ravan
potopimo u medijum savremene
filozofije i istorije nauke, moramo — ma koliko nam se to, možda, činilo teško
izvodljivo — prestati da se plašimo činjenice "da su teorije, logiČki posmatrano, isto Što i hipoteze"[2] i to
konačno prihvatiti kao takvo; zatim moramo shvatiti da su fizičke teorije,
zapravo, nalik živim organizmima,
da je fizičar pre nalik lekaru
nego sajDZiji,
tj. da on, stvarajući nove teorije, organski
prerađuje materijal prethodnih teorija —
menjajući suštinski značenje pojmova — ali da je te promene praktično nemoguće
racionalno rekonstruisati, tj. da su fizičke teorije pre agregati najrazličitijih
živih organizama nego jednistven džinovski satni mehanizam... Tek tako
postavivši problem, možemo se nadati da smo pronašli solidnu perspektivnu tačku,
koja će nam omogućiti da dođemo do objektivne
ocene znaČaja Dekartovih
ideja za potonji razvoj fizičkih teorija.
Mi ovde imamo nameru da pokažemo da, iako je Dekartova fizička
paradigma bila poražena u sameravanju sa Njutnovom, to nikako ne znači da ona
nije bila naučna i da nije bila veoma korisna
za razvoj budućih fizičkih teorija. Naime, bez Dekartovog razvijanja
pojedinih metodoloŠkih, epistemoloŠkih i matematiČkih elemenata (na primer, za početak,
kao prvu "čarku" sa temom ovog ogleda, navedimo to da je Dekart
dotadašnju ontološku podelu znanja, koja je polazila od biĆa,
zamenio metodološkom, koja započinje od saznanja), kao i bez njegove neprestane potrage za metodom
koja otkriva nepogrešivo znanje, teško da je moguće i zamisliti pojavu
Njutnove metaparadigme mišljenja. I više od toga, ustvrdićemo ovde da je značaj
Dekartove "mathesis universalis"
za razvoj prve aksiomatske fizičke teorije — koja se pojavila u Njutnovim
"Principima" — bio
jednak, pa možda i veći od značaja nekih poznatih Keplerovih i Galilejevih
ideja. Za to što danas, u veku specijalizacije, Dekart uglavnom ne uživa tako
dobar glas među prirodnjacima, pre svega je odgovorno rigidno i veoma oskudno
poznavanje filozofije i istorije nauke i njenih metoda od strane onih koji bi o
tome svakako trebalo najviše da znaju — od samih naučnika.
Braneći se od skeptika, koji su preko hiljadu i pet stotina
godina učili o nemoguĆnosti postizanja
kako konaČnog utemeljenja znaČenja, tako i konaČnog
utemeljenja istine, Dekart je pokušao
da prona\e jednu sigurnu metodu za vo\enje misli,
koja treba da nam pomogne da se ne izgubimo u lavirintu pojedinačnih saznanja i
pojedinačnih stvari; u krajnjoj instanci, ta metoda treba da nam omogući da
umaknemo argumentaciji skeptika, koja je uglavnom bila vezana za pojam beskonačnog
regresa[3]u
dokazima. Pravilo IV Pravilâ za usmeravanje duha[4]
predstavlja poČetnu, ali i uporiŠnu taČku njegove celokupne filozofije;
naime, tu nam Dekart saopštava da postoji nužnost za iznalaženjem jedne, rekli
bismo, univerzalne "metode za
otkrivanje istine"; mladom Dekartu se Činilo da je bio u mogućnosti da
konstruiše takvu racionalnu metodu, pa nadalje o njoj sledi još 17 pravila.
Elementi Dekartove nedovršene univerzalne
metode sistematske sumnje[5]
rasuti su, naravno, i u ostalim njegovim delima[6]. I
generalno posmatrano, čini se, sva Dekartova dela
trebalo je da
čine jedno drvo[7], čije je
stablo njegova mathesis universalis[8] —
lingua universalis, sa korenima, s jedne strane, u papuzijanskoj metodi analize i sinteze[9], a sa
druge strane u novim elementima u razvoju nauka — koji su se pre svega očitovali
u pojavljivanju rezonovanih Činjenica i okultnih hipoteza[10];
grane, pak, koje su izlazile iz stabla predstavljale su pojedinačne
discipline ljudskog duha, kakve su bile pojedinačne nauke i filozofija. Međutim,
ono što je Dekart zaista uspeo da realno konstruiše u svojim studijama bilo je
drvo čije stablo, zapravo, čini svojevrsna meŠavina teorije saznanja i metafizike,
koju ćemo, ne plašeći se griže savesti — pošto ovde slavimo Dekarta —, zvati mehanicistiČka sholastika.
Dekartovo oruđe, epistemološki krug i njegova metafizika,
pokazalo se nedovoljno za konstruisanje jedne uspešne fizičke teorije
prirode. Naizgled, stvari se ponavljaju, jer, prisetimo se, ni Aristotel nije
mogao konstruisati uspešnu filozofiju prirode zato što je i njegovo oruđe —
uobličeno kod njega u četiri silogističke forme — takođe bilo preslabo za
otkrivanje skrivene suštine stvarnosti. Pa iako sámo Dekartovo "drvo
saznanja" nije profunkcionalisalo, to nikako ne umanjuje onaj značaj koji će
ovaj filozof trajno zauzimati u istoriji nauke i filozofije. Dekartovo
"drvo saznanja" izgradilo je neophodnu
duhovnu klimu, podastrlo je neophodno plodno tle, u
kojem su proklijala, a zatim i iznikla iz njega, dva moĆna
drveta ljudskog saznaja:
Njutnova
fizika i Lajbnicova logika.
Ne želeći da prihvati Protagorin opšti relativizam Platon
svoju optimističku epistemologiju ipak započinje jednom Protagorinom idejom,
onom o relativnosti čula i čulnog opažanja, zatim povezujući to sa Heraklitovom
mišlju da su predmeti čulnog opažanja uvek nešto pojedinačno nešto što je uvek
u stanju neprekidne promene, Platon zaključuje da istinsko znanje ne može biti čulno
opažanje; predmet istinskog znanja mora po njemu biti nešto što je u beskonačnom
nastajanju i nestajanju već nešto što je postojano i trajno, i tako on vođen
Sokratovim putem zaključuje da istinito znanje može biti samo o opštem. I tako Platon u svojoj
epistemologiji stvara jednu realnost višeg reda u kojoj objektivnoj realnosti
uvek odgovara neki opšti pojam, iz koga se ona može izvesti. U praksi pak, kao što
je to prvi primetio Aristotel, Platonova "deoba" uvek svršava kao
jedan nemoćan silogizam, budući da su zaključci do kojih se pomoću nje dolazi
uvek previše uopšteni. U pokušaju da spase Platonovu teoriju saznaja tj. pokušavajući
da je bolje poveže sa čulnom svetom i relanošću, Aristotel pokušava da se pomoću
svoje teorije entelehije, imanentne supstancijalne forme, oslobodi učiteljevog
dualiza između čistog opšteg i čisto pojedinačnog. Praveći određene korekcije u
Platonovom učenju o transcendentalnoj suštini tj. oslanjajući se na svoju ideju
o imanetnoj suštini, Atistotel zapravo transformiše Platonovu dijalektiku (koja
je kod Platona bila čisto misaono razlikovanje između rodova) u nauku o silogizmima. Naime, Platonov put istraživanja
istine - koji je bio vezan za proces poistovećivanja sa bićem - samim tim što
nije vodio ka silogističkim konstrukcijama nije po Aristotelu ni bio u stanju
da izgradi jedan teoristi pristup naukama i filozofiji. Zato Aristitel u svojoj
Fizici i piše da
"prirodan put istraživanja počinje od onog što je lakše spoznatljivo i što
nam je očigledno, i ide dalje k onom što je još očiglednije i suštinski
razumljivije"; tj. ono što je očigledno to su pojedninačni događaji ali
oni čak i ako se oslone na induktivne zaključe ne mogu po Aristotelu biti vodič
za naučno znanje jer induktivni zaključak nevode ka logiči nužnim istinama jer
polazi od nižih pojmova te pridaje srednji pojam višem, znači suprotno od
silogizma koji je po njemu jedino sposoban da nas odvede ka utemeljenom znanju
- jer on (silogizam) putem srednjeg
termina koji može predstavljati bivstvo tj. uzrok zašto neka stvar jeste to što
jeste, jer on napreduje od opšteg očiglednog bliskog razumu prvog principa iz
koga zatim jasno i nužno slede pojedinačni događaji. I tako Aristotel koji je nauku hteo da svede na lanac istinih sudova smatra da njegov
silogizam bitno nadmašuje učiteljevu dijalektiku epistemologiju tako što
fiksira bivstvo bića u srednjem terminu silogizma te da tako utvrđuje nužnu
vezu između nižeg i višeg pojma i u obliku dokaza odgovara ne više samo na
pitanje "šta" je neka stvar nego i "zašto" je neka stvar to
što jeste.
Za razliku od Aristotelove teorije saznanja koja je istine
otkrivala u elemetnu suda tj. do koje se dolazi spajanjem i razdvajanjem misli
u nauci o biću, je zahtevala da premise u naučnom objašnjenju moraju biti
poznatije od eksplikanduma tj. koja je smatrala da mi možemo verovati samo u
one iskaze koji se logički mogu izvesti iz razumljivih principa Dekartova
velika novina se sastojala u tome što je on u okviru svog "drveta
saznanja" zamislio da se metafizički principi konačno mogu opravdavati jedino
preko plodova koje će to drvo poroditi. Dekart, koga se savremenici sećaju kao čoveka
sa malo knjiga, jednu je knjigu ipak uporno nosio sa sobom, bila je to Summa theologiae sv. Tome
Akvinskog; ako to imamo u vidu nije čudno što je on — što svesno, što nesvesno
— zapravo u svojoj teoriji saznanja oživeo Tomino razlikovanje dvaju puteva ka
istini; za nas je ovde od posebne važnosti onaj drugi, na osnovu kojeg mi u
neke iskaze verujemo zbog njihovih konsekvenci.
Svakako, bio je to put ka Njutnu. Ali, Dekart je stalno bio
u raskoraku; da bi se stiglo do neke upotrebljive fizičke teorije, zajedno s
novim kriterijumom istinosti je moralo doći i napuštanje esencijalističkih
pozicija, a to se se u Dekartovom slučaju pokazalo kao preveliki zalogaj. Iako
vatreni protivnik tradicije, on je i sam podlegao čarima Platonove optimističke
epistemologije i nekim elementima Aristotelove esencijalističke mustre nauke;
po ovom potonjem, "nauka je uvek o onom opštem".
Naime, kao i Platon i Aristotel, ni Dekart nije uspeo da sa
praga apstrakcije prekorači na
prag simbola. Kao obeležje
Aristotelove metaparadigme mišljenja, pa samim tim i njegove zdravorazumske
fizike, ja ću ovde, naime, uzeti pojam
apstrakcije; a kao obeležje Njutnove metaparadigme mišljenja, a to znači
i modernih fizičkih teorija, ja ću ovde uzeti pojam
simbola. Jer, jedino u simboličkoj fizici postoji mogućnost da isti
principi važe za kretanje planeta i za padanje tela na zemlju i da tela padaju
na zemlju sa jednakim ubrzanjem; samo u takvoj fizici mogu da postoje reverzibilne promene, a prostor može da
bude homogen i izotropan. Ono mišljenje koje se drži
zdravorazumskog iskustva i zdravorazumskih objašnjenja nikada ne bi moglo
izvesti takve zaključke. Naprotiv, ono što nam iskustvo zdravog razuma govori
jeste da je prostor nehomogen i anizotropan, da se "laka tela dižu
u vis", a da "teška tela padaju uvek na zemlju", da "telo
na koje ne dejstvuje nikakva snaga ostaje nepokrenuto", zatim da "sve
što se kreće mora biti pokrenuto nečim drugim". Uzmimo jedan od
najcitiranijih zakona običnog mišljenja: "svaki čovek je smrtan";
ovaj se stav inače obično uzimao za veliku premisu kategoričkog silogizma[11];
"Taj zakon svakako međusobno
povezuje apstraktne izraze, dakle apstraktni pojam čoveka — a ne konkretan
pojam ovog ili onog čoveka posebno — i apstraktni pojam smrti — a ne konkretan
pojam ovog ili onog oblika smrti. On, u stvari, i može biti opšti samo pod
uslovom da povezuje apstraktne izraze. Međutim, te apstrakcije nikako nisu
teorijski simboli. One jednostavno iskazuju ono što je zajedničko svim posebnim
slučajevima za koje taj zakon važi. I u svakom od tih pojedinačnih slučajeva za
koje taj zakon važi mi nalazimo konkretne objekte koji predstavljaju
realizaciju tih apstraktnih pojmova."[12]
Naime, u Platonovom i Aristotelovom svetu, i naukama koje iz
njega slede, vi se stalno krećete na relaciji konkretno
— apstraktno, apstraktno — konkretno. Pojava Njutnovog fizičkog sveta značila je oštro
odvajanje od slike sveta "običnog iskustva". Osnovni pojmovi nove
fizike više se ne javljaju kao kopije
i imitacije neke neposredno date stvari, već se uvode kao konstruktivne skice
koje mogu biti viđene samo duhovnim okom unutar jednog formalnog teorijskog
sistema. Fizički pojmovi kao što su "trenuna
brzina", "masa", "sila"... nisu apstrakcije koje su
nekakvim deduktivnim ili induktivnim zaključivanjem proistekle iz konkretne realnosti, već su to formalni
simboli koji nemaju pretenzije da
se pokolope sa bivstvom stvari; to su simboli koji ne samo da ne upućuju
direktno na realne stvari, nego čak ne moraju da imaju baš nikakve veze sa
konkretnim svojstvima koja predstavljaju. Njihov je prevashodni zadatak da
obezbede funkcionisanje jednog teorijskog sistema, znači da omoguće
konstrukciju jednog neprotivurečnog sistema aksioma,
koji treba da saŽme i logiČki klasifikuje određenu grupu eksperimentalnih
zakona, ne osvrćući se više na onaj esencijalistički zahtev po kome su
teorije dužne da odgonetnu skrivenu suštinu stvarnosti. Logička uređenost koja
se ovde nudi predstavlja odraz jedne ontološke uređenosti. Ali, kako se stepen
približnosti eksperimentalnih zakona ne može strogo
odrediti u ovoj novoj holističkoj fizičkoj teoriji, od teorije i njenih aksioma
se više ni ne očekuje da promeni prirodu tih eksperimentalnih zakona koja bi im
dala apsolutnu istinitost. Apsolutnost
i čvrstina principa, koji su bili glavno obeležje aristotelovskih esencijalističkih fizikâ, zamenjena je u njutovskoj fizičkoj
paradigmi relativnim i pribliŽnim simboliČkim zakonima; a ti su zakoni privremeni
i relativni stoga što su simboli koji ih grade isuviše jednostavni da bi
stvarnost mogli predstaviti u potpunosti. Naravno, to je bila neophodna cena
koju je fizička nauka morala platiti da bi uopšte došla u situaciju da se dalje
uspešno razvija — ne ka apsolutu, već ka novim približnim predviđanjima. Dalje
možemo, zajedno sa Dijemom, zaključiti kako "nikakva svojstva sveta ne
određuju tu teorijsku konstrukciju; naprotiv ova konstrukcija je ta koja određuje
svojstva jednog veštačkog sveta: sveta pojmova koji su implicitno definisani
zakonima koje smo sami izabrali. Samo taj svet je svet kojim govori
nauka". Njutnova mustra nauke — čija je kruna njegov nauČni metod,
kome ona duguje svoju uspešnost — uči nas da uvek sumnjamo u svoje rezultate, uči nas da svoje teorije ne
uzimamo nikad isuviše ozbiljno, uči fizičare da, treba da pokušavaju da, poput
najboljih pletilja, istkaju što bolje mreŽe, jer samo od solidnosti tih mreža
zavisi kakav će im ulov biti.
Analizirajući uspehe i neuspehe Dekartovih i Bekonovih novih
oruđa saznanja, Njutn je prvi shvatio da da se epistemološki Gordijev čvor mora
preseći da bi se fizika mogla
izboriti za svoju autonomnost u odnosu na metafiziku, logiku i matematiku. On
je prvi došao do zaključka da je fizičko znanje pogrešivo
i da će uvek ostati takvo; on je prvi zaključio da, iako su fizici — da bi uopšte
bila konstituisana — neophodni određeni elementi i matematike i logike, to
nikako ne znači da onda njoj treba nametnuti i epistemološku i metodološku
strukturu logike i matematike — a to su uporno pokušavali i asistetelovci i
Dekart. Izvalačeći profit iz
neuspeha Dekartovog i Bekonovog programa za razvoj fizičkih nauka, Njutn je
uspeo da — odustajući od njihovog esencijalizma — njihove programe organski transformiše
u svoju uspešnu holističku epistemiku
— prvu uspešnu modernu aksiomatsku teoriju fizike, i pripodnih nauka uopšte.
Lajbnic, je pak, za potrebe logike, Dekartovu mathesis universalis organski transformisao u Calculus universalis, tj. u svoju
"teoriju dokaza". Naime,
nauke koje su do tada postojale naporedo, kao kakav agregat, kod Dekarta bivaju
povezne u jedan jedinstven "lanac";
ako bolje pogledamo, kaže nam Dekart, videćemo da aritmetika, geometrija,
statika, mehanika, astronomija i muzika — iako imaju posla sa različitim objektima
— ipak predstavljaju izraze jedne te iste teorije saznanja[13]. Tu
svoju ideju Dekart pokušava da zapiše jednom formom zvanom mathesis universalis;
ta mathesis universalis se ne odnosi na broj,
na oblik, na kretanje kao takvo, nego obuhvata sve ono čime se određuju
"poredak i mera". Tako već kod Dekarta pojam poretka biva primaran
a pojam mere — sekundaran. Međutim, taj misaoni
kompleks dovršio je tek Lajbnic, uz pomoć određenih poredaka znakova. Samo
posredstvom znakova, pokazuje
Lajbnic, misao stiče istinski sistematski pogled na celinu svojih idealnih predmeta.
Svaka pojedinačna misaona operacija mora biti iskazana jednom analognom operacijom
u tim znacima i dokaziva onim opštim pravilima uspostavljenim za spajanje
znakova. Sami predmeti nauke nisu više konkretne
stvari, nego su to oblici čiste relacije;
ukida se dualizam elemenata i operacija. Naime, tek je Lajbnic shvatio da logičko-matematički
dokaz, da bi istinski važio, da bi
bio stvarno ubedljiv, nužno mora biti izvuČen iz sfere puke izvesnosti seĆanja, mora imati mogućnost da se izdigne
iznad nje.
"Na mesto sukcesije misaonih koraka, mora doći
čista simultanost
pogleda". Lajbnic je znao da se to može postići samo simboličkim mišljenjem, jer se
"njegova priroda odlikuje baš time što ono ne operiše samim sadržajima
mišljenja, nego sa svakim sadržajem mišljenja povezuje jedan određen znak, pa
tim povezivanjem postiže to da se svi članovi jednog kompleksnog lanca dokaza
koncentrišu u jednu jedinu formulu i, kao raščlanjena celina, obuhvataju jednim pogledom."[14]
Međutim, kako naši slavljenici ovde nisu ni Njutn ni
Lajbnic, vratimo se Dekartu i daljoj kritičkoj analazi njegove mathesis universalis, vratimo se kritici njegove metode univerzalne
sistematske sumnje koja je imala za cilj da uništavanjem svih pogrešnih predrasuda
uma omogući čoveku da stigne do čvrste osnovne samoizvese istine. Opčinjen
potrebom da konstruiše mathesis
universalis, Dekart svoje
filozofske studije — a to saznajemo iz Pravila,
Metode i mnogih pisama — započinje
tako što prvo nekoliko meseci posvećuje proučavanju rukopisa antičkih
matematičara. Iz tih ispovesti saznajemo
da se u tim preduzetim pretragama Dekart nije zanimao za matematiku radi same
matematike[15],
da ga nije zanimala jalova anti-operativna kontemplativna sklonost grčkih
geometričara za sitezom, nego da
su ga u tim rukopisima isključivo zanimale one činjenice koje su vezane za analizu[16] iz koje
su grčki matematičari stvarno stvorili svoju geometriju, a koju je on želeo da
uzme kao mustru za izgradnju svoje mathesis
universalis. Sama, pak, mathesis universalis omogućila bi mu, između ostalog, i nesmetano
"čitanje otvorene knjige prirode". Činilo mu se da "neke tragove
te prave metode prepoznaje kod Papusa i Diofanta"[17].
Sve to samo pokazuje da se on zapravo kretao na tragu
Fransisa Bekona i Galileja, tj. i Dekart je, u želji da, poput svojih slavnih
prethodnika, "čita otvorenu knjigu prirode", zaključio kao i oni da
će to biti moguće samo ako konstruiše jednu stabilnu racionalnu epistemologiju
fizičkih nauka. Dekart se, takođe, nadao — poput Bekona i Galileja — da se rešenje
za tu epistemologiju može naći u "euklidskom progranu", za koji se činilo
da je uspeo da zaustavi beskonačni regres u matematičkim dokazima. Razlika je
samo bila u tome što su Galilej i Bekon euklidski deduktivni sistem "izokrenuli
naglavačke", tj. istina bi se u sistemu sa dna (od empirijskih pojmova)
kretala ka vrhu (ka aksiomima). Glavni saznajni element takve fizike bio bi experimentum crucis. Naime, i
Bekon i Galilej su verovali u mogućnost da fizičke hipoteze slede jedna za
drugom u jednom deduktivnom lancu, a istinitost takve teorije bi se ispitivala
tako što bi se eksperimentalnim putem verifikovaka istinitost svake fizičke
hipoteze ponaosob. Dokazivanje neke fizičke hipoteze pomoću krucijalnog
eksperimenta unutar fizičke
teorije bilo je, zapravo, imitacija metode reductio
ad absurdum, koja se često koristila u geometriji, za dokazivanje tačnosti
geometrijskih teorema. Tako bi trebalo da fizičko znanje raste poput
geometrijskog — stalnim dodavanjem neke nove, jednom zauvek dokazana teoreme,
teoremama koje su dokazane već ranije. Dekart je, pak, odlučio da u potpunosti
sačuva strukturu euklidske epistemologije. Po analogiji sa Euklidovom teorijom,
po Dekartu je trebalo da i fizičke teorije na svom vrhu imaju aksiome, savršeno
dobro poznate istinite pojmove, iz kojih bi se zatim, jednim deduktivnim
lancem, izvodila sva ostala relevantna fizička znanja, tako što bi se istina
sa vrha prenosila naniže, ka empirijskim pojmovima. Ali, bez obzira na suprotan
smer prenošenja istinitosti, i još neke druge razlike, i Bekonov i Dekartov
program se, zapravo, zasnivaju na istoj baznoj pretpostavci, na pretpostavci o
postojanju autoriteta:
autoriteta oseĆanja u Bekonovom i autoriteta intelekta u Dekartovm slučaju. A u
krajnjoj instanci — iako na prvi pogled deluje paradoksalno — i Dekartova i Bekonova
epistemologija, kao što je to već primetio Poper, u suštini ostaju religiozne
doktrine[18],
u kojima je izvor sveg znanja božiji autoritet. Naime, i jedan i drugi program
se oslanjaju na Platonov program amnesisa
koji podrazumeva proČiŠĆavanje naših umova od svih anticipacija
i svih pretpostavki i nagađanja ili predrasuda. Postoje različite stvari koje
treba uraditi da bismo se pročistili; moramo se osloboditi svih
"idola" ili opšte prihvaćenih opštih uverenja, koje kod Bekona
iskrivljuju naše opažaje, a kod Dekarta iskrivljuju naš intelekt. Zapravo,
mogli bismo se složiti sa Poperovim tvrđenjem da su Bekon i Dekart na planu
filozofije prirode učinili nešto veoma nalik onom što su Luter i Kalvin već
bili učinili na planu religije — napravili su dislokaciju autoriteta. Oni
su, naime, svoje novouvedene autoritete — posmatranje i razum — stavili na
raspolaganje svakom smrtom čoveku. Bio je to veliki, "kopernikanski
filozofski obrt": srednjovekovni teocentrizam
Dekart je zamenio antropocentrizmom,
mesto izvorne sigurnosti premestio je sa Boga na čoveka. Doduše, učinivši to,
on je rascepio čoveka na dva dela: propadljivi, telesni deo, koji je izvor naših
pogrešnih shvatanja i našeg neznanja (doxa),
i nepropadljivi, intelektualni deo, koji predstavlja kopču sa božanskim umom i
izvor je pravog znanja (episteme).
Tako Dekart, lutajući po starim rukopisima i pokušavajući da pronikne u proces
grčke analize koja je proizvela Euklidovu geometriju — i ne nalazeći ga, nesvestan
onog što mu se događa — upada u lavirint Platonove akademije. U pravilu III
svojih Pravila Dekart kaže da
se saznanje može postići samo neposrednim intuitivnim sagledavanjem i dedukcijom
(indukcijom).
No, iako je od duha Platonove akademije i sam Dekart nasledio
intuitivni karakter matematičke
istine, i istine uopšte, on ostaje nezainteresovan za statične antičke geometrijske
dedukcije u kojima su jedino geometrijske figure imale objektivnu matematičku
vrednost, i svoju pažnju usmerava jedino ka algoritamskim
operacijama. Proučavajući radove Papusa i Diofanta, ali takođe i
radove Apolonijusa i Arhimeda, Dekart je sve više dolazio do uverenja da
oni, dok su metodom analize ili pomoću nekog od algebarskih algoritama
otkrivali važne elemente našeg formalnog mišljenja, zapravo nisu istovremeno postajali svesni i njihovog pravog operativnog,
tj. konstruktivnog karaktera. Da bi stvar do kraja razjasnio, Dekart je rešio
da operacije izvede na isto
ono objektivno stajaliŠte na koje su Grci u svojoj geometriji
već bili postavili pojam geometrijske figure. Bilo je to, svakako, kretanje ka
konstrukciji analitiČke geometrije[19], ali
nikako ne smemo prevideti činjenicu da je takva konstrukcija bila omogućena
tek Dekartovim uspehom da se izdigne iznad ravni običnih računskih operacija,
tj. kada je uspeo da algoritamskim
operacijama pripiŠe
stvarnu saznajnu vrednost.
Za razliku od euklidovske kontemplativne intuicije, Dekart u
svojoj novoj geometriji uspeva da totalitete koje je dobio od intuicije razloži,
metodom analize, u jednostave elemente, koji se zatim pomoću algebre, u procesu
sinteze, mogu ponovo složiti. I tako, dok su antički dijalektičari zahtevali da
pojedine premise budu poznate kao materija zaključka, dotle se Dekart u svom
analitičkom postupku zadovoljava skromnijim
zahtevom, tj. da pitanje o kome se
govori bude strogo ograničeno i potpuno shvaćeno. To je, izgleda, Dekart
najbolje razumeo onog trenutka kada je počeo da analizira neki od algebarskih
problema. Naime, kada se tu traži neki broj koji treba da zadovolji određene
relacije, dovoljno je da se traženi odnos izrazi pomoću neke jednačine, pa da
se tako odmah na početku odredi i put kojim će se krenuti ka rešenju. Promenljiva
"x" u jednačini će
nam se pojaviti kao "nepoznata" utoliko što još nije iskazana.
Naime, drugim rečima,
"postavka jednačine je, logički,
već i njeno rešenje, u okviru kojeg razvijanje jednačine i određivanje
nepoznatih zadaje još samo tehničko-matematičke poteškoće. Način i pravac
misaonog kretanja unapred je određen već tu; mi znamo da, ako hoćemo da dođemo
do rešenja, ne moramo izlaziti izvan uslova zadatih u samom problemu"[20].
Pošto je uočio sve to, a budući da je posedovao izuzetan
dar za pravljenja analogija, nije neobično što je baš Dekart odmah, duhovnim okom, "video"
opŠtu vrednost do koje može da dopre matematička
analiza kao uzor, kao mustra, i za filozofiju. Jer,
"upravo je to ona temeljna
ideja na kojoj počiva Dekartov metod:
da saznanje predstavlja jedno
samodovoljno i u sebe zatvoreno jedinstvo; da ono, tako, u samom sebi nosi opšte
i dovoljne pretpostavke za rešavanje onih zadataka koje samo sebi s pravom može
da postavi"[21].
Dekartova metodska sumnja, koja je trebalo da bude
Arhimedova tačka oslonca novog zakona razuma, "je pense donc suis"[22] —
trebalo je da zameni stare
Aristotelove zakone razuma, koji su tražili "da ništa ne smatramo istinom
dok se ne uzmogne izvesti zaključak sa savršenim silogizmom", pa samim
tim nije podrazumevala nikakav silogistički zaključak. Služeći se, verovatno,
"Okamovom britvom", Dekartu se činilo da je uspeo da konstruiše
jedan analitički iskaz, koji, čim se izgovori ili zamisli, jeste nužno istinit[23], pa je
samim tim pogodan da se smatra početnom tačkom iz koje treba krenuti dalje u
odgovaranju na sva temeljna filozofska pitanja, kao što su to pitanja o
"Ja", o "Bogu" i o "prirodi". Ovu Dekartovu
esencijalističku metodsku sumnju treba strogo razlikovati od humanističke
instrumentalističke Sokratove sumnje, koju su u novije vreme, na neki način,
bili oživeli Kuzanski i — naročito — Erazmo Roterdamski. Umesto da, poput
njih, odbaci bilo kakvu pretenzuju na posedovanje apsolutnih znanja i
mudrosti, Dekart sumnja u sve — ali samo kako bi završio sa posedovanjem
apsolutno sigurnog znanja. Dokazujući da je univerzalna sumnja apsurdna, on
zaključuje da mi možemo znati pouzdano, da mi možemo biti mudri poput Boga.
Vođen, s jedne strane, neumerenim esencijalizmom, a sa druge strane žureći da što
pre dođe do racionalne konstrukcije mathesis
universalis, Dekart, ukratko
rečeno, započete logiče analize odvodi u Ćorsokak paralogizama
metafizike. U nemoguĆnosti da stvori racionalnu teoriju saznanja,
Dekart je brzopleto iskoračio u vode metafizike, da tamo nađe uporišnu tačku
svoje epistemologije.
Međutim, što se tiče metafizike, budući da
"niti kazuje analitičke
stavove niti želi da dospe u područje empirijske nauke, ona je prisiljena ili
da upotrebljava reči za koje ne može navesti nikakav kriterijum, ili pak da
spaja reči bež značenja, tako da ne rezultira ni analitičkim (odnosno
kontradiktornim) ni empirijskim stavom. U oba slučaja nužno nastaju prividni
stavovi."[24]
Razobličavajući — za sebe i u sebi — prividnu izvesnost loše
utemeljene Dekartove epistemologije, Njutn i Lajbnic su naslutili da se sama
sumnja, čak i metodski oblikovana, pokazuje isuviše krhkom, te da, samim
tim, i ne može biti arhimedovska tačka jedne korektne metodologije ili
epistemologije, jer nije u stanju da obezbedi pravilan logički postupak. Zato
su Njutn i Lajbnic, koji su počeli praviti razliku između konteksta otkriĆa i konteksta opravdanja, svaki u svojoj nauci, odlučili da zaobiđu Dekartove
psihološke probleme samosvesti. Naime, napuštajući Dekartovu ideju po kojoj težišna
tačka u nauci mora završavati u psihološkom faktu samosvesnosti, te minimizirajući
značaj koji psihološke operacije mišljenja realno imaju unutar jedne upotrebljive
metodologije i epistemologije nauka, oni su težišnu tačku u nauci vezali za konstituisanje
logičkih simboliČkih supstituta;
ali, da bi se od tih simboličkih supstituta stiglo do prvih upotrebljivih
simboličkih elemenata jedne naučne hipotetičko-deduktivne teorije, do
mnogostrukosti naučnog znanja, neophodan je dugotrajan
i mukotrpan pojmovno-metodološki
rad, potrebno je uvek iznova i iznova preispitivati i razlagati naše
empirijske i čiste pojmove. I tako, dok je Lajbnic Dekartovu nauku, koja je
"celinu" pojma gradila oslanjajući se na aritmetiču intuiciju,
zamenio naukom koja je "celinu" pojma sada gradila oslanjajući se na
logičku intuiciju — dotle je Njutn, koji se zanimao pre svega za empirijske
nauke, ponudio takvu fizičku nauku koja će "celinu" pojma graditi na
ontološko-logičkoj intuiciji. Naime, dok je Lajbnic — poput Dekarta, ili
poput bilo kog esencijaliste — maštao da dođe do apodiktičkih istina o skrivenoj
suštini stvarnosti uz pomoć jednog metodskog kamena mudrosti — jedne epistemologije
—, dotle Njutnovo interesovanje nije bilo usmereno ka pronalaženju metodskog
kamena mudrosti, već je on pre svega želeo da samo reši određene empirijske
probleme. Dugotrajni i mukotrpni Njutovi pokušaji da reši probleme vezane za
klasu mehaničkih kretanja na kraju su u Principima
urodili plodom, i to tako da je on, dolazeći do određenih klasa rešenja,
istovremeno došao i do jedne holističke epistemike, tj. do jedne veoma uspešne
naučne metodologije.
Ka novim rešenjima, ka stvaranju novih naučnih sistema, Njutna i Lajbnica je vodilo jedno slobodno, niČim ograniČavano, kritiČko mišljenje.
Za tu svoju poziciju, u kojoj su, konačno, mogli da se igraju sa svim naučnim i filozofskim kanonima, oni, naravno,
veoma mnogo duguju i svojim prethodnicima, od kojih je Dekart svakako jedan od
najznačajnijih. Naime, u periodu posle Tartaljine Nove nauke[25]
počela se u zapadnom svetu rađati svest o tome da je moguće stvoriti nauke
koje će biti moćnije od antičkih. Matematička eksperimentalna filozofija —
koja nije bila visoko sofisticirana i koja je pokušavala da reši određene
praktične probleme — nagonila je fundamentalne matematičre da preduzmu niz suštinskih
reformi. Jednu od tih reformi možemo pratiti u Vijetovom Uvodu u analitičku veštinu[26].
Vijetova "algebra nova", sa svojim matematičkim
novinama, bila je vodič i Dekartovoj analitičkoj geometriji, koja je, pak, sa
svoje strane, vodila Valisa u njegovom Traktatu
o konusnim presecima[27]
i de Vita u Elementima krivih
linija[28];
a sve to zajedno je svedočilo o prednosti koju je, u matematici, zapadna misao
počela sticati nad antičkom. Naime, dok je u antičkoj matematici pojam isključivo
nastajao kao proizvod "apstrahovanja"
pojedinačnog, u evropskoj je matematici pojam
sada nastajao kao proizvod definicije. Zatim, zdravorazumska
interpretacija antičke matematike, koja se iscrpljivala u davanju geometrijskih
interpretacija brojevima, zamenjena je novom idejom, po kojoj je cilj matematike
pre svega u formalnoj opŠtosti postupka; istinitost matematičkih
pojmova nije više vezivana za misaono poklapanje matematičkih i prirodnih
objekata, nego se istinitim u matematici počelo smatrati ono što je u stanju
da izbegne svaku protivureČnost. U takvoj novoj matematici matematičari
su učeni da se ne osećaju nelagodno zbog postojanja negativnih ili iracionalnih
brojeva, ili zbog dopuštanja aktualnosti beskonačnosti. Prvi takav matematičar
bio je Njutn: prihvatajući mogućnost da koordinate imaju i negativne
vredosti, on se u proučavanju krivih trećeg reda nesmetano služio algebarskim
jednačinama; ili, opet, u Njutovom binomnom obrascu — njegovoj glavnoj
stepenici ka integro-diferencijalnom računu — stepeni legitimno mogu biti i
pozitivni i negativni racionalni brojevi. Dok se finitizam Arhimedovg aproksimativnog
metoda zasnivao na pretpostavci da broj upisanih ili opisanih figura uvek mora
biti konačan, hrišćanski su matematičari, naviknuti na misterije u svojoj
matematičkoj praksi, počeli razmišljati o operacionalizaciji pojma beskonačnosti.
Za razliku od Eudoksove, Euklidove i Arhimedove finitističke matematičke
prakse, hrišćanski mislioci poput Kuzanskog, Keplera, Galileja, Kavalijerija,
Dekarta, Bekmana, Paskala i Fermaa, Gregorija i Baroua, uspeli su da stvore
upotrebljive infinitezimalne heuristiČke matematičke metode koje su Njutnu i
Lajbnicu omogućile da infinitezimale
bez ikakvog zaziranja mogu smatrati legitimnim
u matematiČkim
dokazivanjima. Novo matematičko
mišljenje stvorilo je ideju da je svako jedinstvo moguće razložiti u beskonačno
mnoštvo, kao i obrnuto; tako za teoriju saznanja pojam jednakosti i pojam beskonačnosti
postaju pojmovi sa istom važnošću. Naime, tek je pojam beskonačnih redova
pokazao da u matematici ne postoje sakrosanti: i osnovni pojam Platonove
akademije — na pr. pojam "jednakost"
— jeste samo jedna "hipoteza".
Pojam jednakosti koji je bio izgrađen za konačne skupove postao je veoma sumnjiv kada ga je trebalo koristiti u
vezi sa beskonačnim skupovima. Da bismo govorili o beskonačnim skupovima —
sugerisali su nam Kepler i Galilej — moramo izmeniti naše shvatanje o
pojmovima "veće" i "manje", tj. moramo dati novu definiciju jednakosti. Na osnovu
toga su se, zatim, i Njutn i Lajbic hrabro hvatali u koštac sa nizom istovremenih
reorganizacija znaČenja temeljnih pojmva antiČke matematike; bez njih je nemoguće razumeti
ne samo njihove matematičke novine, nego ni njihovu novinu na planu teorije
saznanja. Naime, tek su Njutn i Lajbic bili u prilici da zaključe da reČi nauke jesu simboli i da bi bila ozbiljna
greŠka izjednaČiti te simbole sa onim Što oni zamenjuju ili predstavljaju.
I, na kraju, primetimo da je za pojavu Njutnove i Lajbnicove
reforme u teoriji saznanja bilo potrebno još i temeljno rušenja zida između
metafizičkih i fizičih metoda dokazivanja a koje je sproveo Rene Dekart[29]. Naime,
smela forma kartezijanske kosmologije je ova: čovek poznaje pravu suštinu
materije, koja se sastoji u protežnosti[30], te
odatle može logički dedukovati sva svojstva materije; tj. razum se ne kreće od
poznavanja pojava da bi se uzdigao do poznavanja materije, već on najpre
poznaje pravu prirodu materije, a zatim odatle dolazi do objašnjenja pojava.
"Prirodu tela čini supstanca koja se proteže u dužinu, širinu i
dubinu". Shvatajući tako suštinu materije, mi iz nje možemo geometriskim
postupkom izvesti objašnjenje svih prirodnih fenomena. Rezimirajući metod kojim
se služi u fizičkoj nauci, Dekart kaže:
"ja ne prihvatam ni jedan
fizički princip koji nije prihvaćen u matematici, i to stoga da bih sve ono što
iz takvih principa izvedem mogao i dokazati. Ti su principi dovoljni da se pomoću
njih objasne sve prirodne pojave".
Oslanjajući se isključivo
na algebarsku intuiciju Dekart je rešio da iz fizike izbaci sve kvalitete te da fizičku
nauku zasnuje kao kvantitativnu.
Potpuno potiskivanje kvaliteta iz proučavanja materijale stvarnosti upravo je i
cilj i glavna osobenost kartezijanske fizike. Naime, Dekart je u fizic zamislio sprovesti ono što je već bio
uradio u geometriji; naime po [31]njemu među
naukama jedino je algebra lišena svakog pojma koji potiče iz kategorije
kvalitea. U geometriji, međutim, duh se već sudara sa kvalitativnim elementima,
jer ta nauka ostaje "toliko vezana za posmatranje figura, da ne može vežbati
razum, a da veoma mnogo ne zamori maštu". Međutim kada se iz geometrije
isključe kvalitativni pojmovi forme i oblika,
a očuva samo kvantitativni pojam rastojanja, cela geometrija se svodi na
nauku o brojevima u kojoj se iz algebarskih jednačina određuju samo
kvantitativni elementi, kvantitetima tu nigde nema mesta. Pa iako iz fizike nije moguće izbaciti sve kvalitete,
bilo je to za razvoj nauke i njene
metode još jedno od veoma korisnih
Dekartovih preterivanja; "no
uprkos svemu", kaže nam Hajgens,
"ja priznajem da su mi
njegovi ogledi i njegova shvatanja, iako
netačni, pomogli da uvidim kojim sam putem sam došao do
sopstvenih otkrića na istom polju".
Ta su Dekartova preterivanja itekako pomogla Njutu, premda
nam on to da ne bi povredio svoju sujetu nigde javno ne saopštava, da usavrši
svoju metodu koja mu je omogućavala da intenzitete
istog kvaliteta takođe izrazi brojevima, a bez tog elementa njegova
fizika uopše nije ni moguće zamisliti. I
tako je Dekart, koji nije bio član Académie
française, koju je osnovao Rišelje, i čIja su dela poshumno 1663. g.
stavljena na indeks, zbog
svojih nenadmašnih sposobnosti da stvara nove i smele ideja trajno doprine
razvoju i fizičkih nauka i njenih metoda. Privodeći kraju ovo kratko prisećanje
na Dekarta i njegov silni duh, završimo rečima iz epitafa, koje, iako često
navođene, zaslužuju da budu navedene i ovde:
"u dokolici zimskih sati,
sjedinjujući tajne prirode sa zakonima matematike, usudio se nadati da ono što
se krije u obema može otvoriti istim ključem".
* Predavanje
koje je autor održao 26. 04. 1996. g. na seminaru iz matematičke
logike matematiČkog instituta SANU, a povodom obeležavanja
ČetristogodiŠnjice roĐenja Renea Dekarta.
[1]Voltaire,
"Lettre à M. de Maupertius sur les Eléments de la philosophie de
Newton", Oeuvres complètes,
Paris, 1825, XLII, p. 32-33.
[2]Preovlađujuće
stanovište, nažalost još uvek, jeste "da su hipoteze još nedokazane
teorije, a da su teorije dokazane, odnosno utvrđene hipoteze". — K.
Poper, Traganje bez kraja,
Beograd, 1991, st. 102.
[3]Ako
značenje pojma, govorili su, na primer, skeptici, utvrdite tako da ga
definišete pomošu drugih pojmova,
vi nužno upadate u lavirint zvani beskonačni regres; Dekartu se činilo da se
izlaz može nalaziti u ideji da se značenje pojma "definiše pomoću savršeno
dobro poznatog pojma". Bio je to, u stvari, povratak Platonovoj optimističkoj
epistemologiji, koju je on izložio u dijalogu Menon.
[4]/Sem
spisa prevedenih na naš jezik, Dekartovi navodi biće dati i iz dve poznate
edicije: Oeuvres de Descartes,
(éd. Ch. Adam et P. Tannery), Paris, 1897-1913, (u daljem tekstu biće označavana
sa A.T.); Great Books of the Western
World, t. 31, Chicago, 1952, (označena sa G.B.)./ – R. Descartes, Regulae ad directionem ingenii,
1628, (Amsterdam 1701), u: Decartes, Rules
for the Direction of the Mind, (G.B.), p. 5; ili: (A.T.) X, p. 371; ili:
R. Dekart, Praktična i jasna pravila
rukovođena duhom u istraživanju istine, Beograd, 1952, p. 97. Slično u Reči o metodi, II deo, pr. 1 "u duhu
ispitivati istinitost..."
[5]To
je metoda uništavanja svih pogrešnih predrasuda uma da bi se stiglo do čvrstog osnova samoizvesne
istine.
[6]Osnovna tema
Dekartove filozofije nije, znači, govor o međusobnoj isprepletanosti stvari,
već se ona pre svega usredsređuje na probleme složenosti saznanja...on je želeo
da nam pruži Arijadninu nit koja će nas spasti da se ne izgubino u lavirintu
takoreći beskonačne pojedinačnosti...tu se predlaže kretanje od jednostavnog,
lakšeg ka složenom i težem, ali složenost na koju se ovde misli nije
"mehanicistička" već je treba shvatiti u strogo logičkom smislu (Reč
o metodi II deo, pr. 2 i 3)
[7]U
predgovoru za Principia philosophiae
Dekart — ne za svoja dela već za samu filozofiju — kaže: "Tako je sva
filozofija kao jedno drvo, čiji su koreni metafizika, stablo je fizika, a grane
koje izlaze iz stabla su sve druge nauke, koje se svode na tri glavne —
medicinu, mehaniku i moral..."
— (A.T.), IX, p. 2.
[8]"Razmotrimo
stvar pažljivije, može se ipak uočiti da sve ono i samo ono, u čemu se red i
mera ispituju, odnosi se na matematiku, bez obzira na to da li se takva mera
traži u brojevima i figurama, zvezdama ili ma kojim drugim predmetima; a iz
toga sledi da treba da postoji izvesna opšta nauka, koja će objašnjavati sve
što se može istraživati o redu i meri bez obzira na specifičnost sadržaja; ova
nauka se naziva pozajmljenim, starim i već
odomaćenim imenom univerzalne matematike..." — R. Decartes, Rules for the Direction of the Mind,
(G.B.), p. 7; ili: R. Dekart, Praktična
i jasna pravila rukovođena duhom u istraživanju istine, Beograd, 1952,
p. 102.
[9]"Analiza
se laća", kaže nam Papus, "onog što se traži i to uzima kao
pretpostavku, sa koje, preko sukcesivnih posledica, prelazi na ono što se
pretpostavlja da je rezultat sinteze..." — The
History of Mathematics — a Reader (ed. J. Fauvel and J. Gray), London,
1987, p. 208-209. (Nit koja vodi ka Lajbnicu)
[10]U
veku metode filozofi i naučnici su polako postajali svesni činjenice da se
rezonovane činjenice ne moraju poklapati sa zdravorazumskim čulnim iskustvom.
Primer rezonovane činjenice: "sva tela u vakuumu padaju sa jednakim
ubrzanjem", ili: "Zemlja je okrugla"... Primer okultne hipoteze:
"sva tela privlače jedna druga"... (nit koja vodi ka Njutnu).
[11]Za
malu premisu uzimao se, na primer, stav: "Sokrat je čovek" i izvlačio
se zaključak: "Dakle Sokrat je smrtan". Naime kategorički silogizan
je Aristotelu pružao mogućnost da suštine shvati i kao atribut i kao subjekat;
naime srednji termin je istovremno subjekt velike i predikat male premise.
[12]P.
Duhem, Ziel und Struktur der
physikalischen Theorien, Hamburg, 1978, p. 218.
[13]R.
Descartes, Discourse on the Method,
(G.B.), rule IV, p. 7; ili: R. Descartes, Rasprava
o metodi, Zagreb, 1951, iz pravila
IV, p. 101. ; slično: "...nauke su tako međusobno povezane, da je
daleko lakše sve skupa ih proučavati, nego i jednu jedinu od ostalih izdvojiti.
Ako, dakle, neko ozbiljno hoće da istinu istražuje, ne treba da bira nikakvu
posebnu nauku: sve su one međusobno povezane i uzajamno zavisne..." - R.
Decartes, Rules for the Direction of
the Mind, (G.B.), rule I, p. 1; ili: R. Dekart, Praktična i jasna pravila rukovođena duhom u istraživanju
istine, Beograd, 1952, iz pravila I, p. 90.
[14]E.
Kasirer, Filozofija simboličkih
oblika, III deo ("Fenomenologija saznanja"), Novi Sad, 1985,
p. 339.
[15]"...ništa
nije uzaludnije nego se baviti čistim brojevima i izmišljenim figurama tako da
izgleda kao da hoćemo da se zadovoljimo saznanjem takvih igrarija... Zato sam
se dalje pitao, otkud je došlo da oni, koji su nekad pronašli filozofiju, nisu
hteli primiti nekoga da se uči mudrosti ko nije znao matematiku, kao da im je
od svih nauka ova izgledala najlakša i najneophodnija..." — R. Decartes, Rules for the Direction of the Mind,
(G.B.), p. 6; ili: R. Dekart, Praktična
i jasna pravila rukovođena duhom u istraživanju istine, Beograd, 1952,
p. 100. Ili: "Dok sam bio mlađi, bavio sam se od filozofskih disciplina
nešto malo logikom, a od matematičkih analizom geometričara i algebrom... A
što se tiče stare analize i savremene algebre, pored činjenice da se one bave
stvarima jedino na najapstraktniji način, tako da od toga i nema aktuelne
koristi, ona prva je uvek tako ograničena na razmatranje simbola, da nikako ne
može uvežbati razum a da veoma ne zamori maštu..." — Descartes, Discourse on the Method, (G.B.), p.
46; ili: R. Descartes, Rasprava o
metodi, Zagreb, 1951, p. 21.
[16]Naime,
po Dekartovom shvatanju, za razliku od sinteze, Grci su proces matematičke
analize — koja je po njemu istinska matematika — iz nekog "grešnog
lukavstva" sakrili za svoje buduće čitaoce. Pogledati tekst uz pravilo
IV. — R. Descartes, Rules for the
Direction of the Mind, (G.B.), p. 6-7; ili: R. Dekart, Praktična i jasna pravila rukovođena duhom
u istraživanju istine, Beograd, 1952, p. 101.
[17]ibid.
[18]K.
Popper, Conjectures and Refutations,
London, 1972 (pog: 8-13). (Razlika je u tome što Bekon prirodu identifikuje sa
bogom, a Dekart ne).
[19]tj.
discipline u kojoj je moguće "svaki geometrijski problem lako dovesti do
oblika u kome je za njegovo rešavanje dovoljno znati dužine nekih linija. I kao
što se sva aritmetika sastoji iz četiri ili pet operacija, naime iz sabiranja,
oduzimanja, množenja, deljenja i izvlačenja korena, koji se može smatrati
vrstom deljenja, tako se i u geometriji linije sabiraju ili oduzimaju, množe
ili dele... Da bismo rešili neki zadatak, treba ga smatrati rešenim i slovima
obeležiti sve, i poznate i nepoznate veličine. Zatim ne praveći među njima
razlike, uočiti međusobne zavisnosti tako da se dobiju dva izraza za jednu veličinu.
To dovodi do jednačine koja služi za rešavanje zadatka." - Descartes, The Geometry, (G.B.), p. 295.
[20]E.
Cassirer, Das Erkenntnisproblem in
der Philosophie und Wissenschaft der neueren Zeit, Berlin, 1922, p. 540.
[21]ibid.
[22]R.
Descartes, Discours de la methode
pour bien conduire la raison, et chercher la verite dans les scinences,
Layden, 1637, part IV, u: (A.T.), VI, p. 32. ili: R. Descartes, Rasprava o metodi, Zagreb, 1951, deo IV, p. 31-32.
[23]
Ako me Bog "vara, onda je neverovatno da ja jesam. Neka me vara koliko može,
nikada neće postići da nisam, dogod ja mislim da nešto jesam. I tako, pošto
sam sve dovoljno dugo premetao i merio, došao sam konačno do tvrdnje da rečenica
'cogito, ergo sum', čim je
izgovorim ili zamislim jeste nužno istinita". - R. Descartes, Meditationes de prima philosophia in
quibus Dei existentia, et animae humanae a corpore distinctio, demonstrantur,
Pariz, 1641, II, 3.
[24]Rudolf
Carnap, "Überwindung der
Metaphysik durch logische Analyse der Sprache", § 6. Erkenntnis,
t. 2, 1931, Wien. Govoreći u § 6 o "nesmisaonosti svake metafizike",
Karnap se među primerima najčešćih logičkih greškaka koje se prave u metafizičkim
sistemima - a koje su, recimo, povezene sa upotrebom reči "biti" -
bavi i Dekartovim 'cogito, ergo sum'.
U Dekartovom 'cogito, ergo sum' "primećujemo
dve bitne logičke greške. Prva je u zaključnom satavu 'ja jesam'. Glagol
'biti' ovde je nesumnjivo mišljen u smislu egzistencije; jer kopula se ne može
upotrebljavati bez predikata... Dekartovo 'ja jesam' protivi se logičkom
pravilu da se egzistencija može izreći samo u svezi s nekim predikatom, a ne u
svezi sa nekim imenom (subjekt, vlastito ime). Egzistencijalni stav nema
oblik 'a
egzistira' (kao ovde 'ja jesam', tj. 'ja postojim'), nego 'egzistira nešto te i
te vrste'. Druga je greška u prelazu od 'ja mislim' ka 'ja postojim'. Ako bi
se iz stava 'P(a)' (a-u pripada
svojstvo P) izveo egzistencijalni
stav, onda on može iskazati egzistenciju samo s obzirom na predikat P, a ne s obzirom na subjekat a
premise".
[25]N.
Tartaglia, Sciencia nova,
1537.
[26]F.
Viète, In artem analyticam isagoge, 1591.
[27]J.
Wallis, Tractatus de Sectionibus
conicis, 1655.
[28]J.
de Witt, Elementa curvarum linearum, 1659.
[29]"Gos.
Dekart je shvatio bolje od bilo koga do tada da će nam fizika pružiti korisna
saznanja", kaže nam Hajgens, "samo utoliko ukoliko je budemo mogli
zasnivati na principima koji ne izlaze iz područja našeg razuma, kao što su
principi koji zavise od tela lišenih kvaliteta i od kretanja tih tela..."
- C. Huygens, Discours de la cause
de la Pesanteur, Leyden, 1690.
[30]"Neko
će me možda zapitati kojim sam putem došao do saznanja najmanjih, čulno neopaživih
delova materije, moj odgovor je da sam najpre posmatrao sve jasne i distiktne pojmove
koji mogu postojati u našem duhu i odnose se na materijale stvari, te da nisam
pronašao nikakve druge izuzev veličine, oblika i kretanja, kao i pravila kojima
oni dejstvuju jedni na druge. Kako ta
pravila predstavljaju principe geometrije i mehanike, zaključio sam da se sve čoveku
dostupno saznanje sveta može dobiti iz njih, pošto su svi drugi pojmovi, koje
možemo sačiniti o čulnim stvarima, zbrkani i nejasni" - R. Descartes, Principi filozofije, IV deo čl.
203.
[31]C.
Huygens, Discours de la cause de la
Pesanteur, Leyden, 1690.
Нема коментара:
Постави коментар