Nova
nauka kao proizvod zapadne nedespotske gradske kulture
Apstrakt:
Nastanak
nove nauke[1]
nije moguće razumeti ako se u tu sliku ne uključe, pored epistemoloških, i
sociološki elementi vezani za nedespotsku kulturu zapadnih gradova. A
liberalnu kulturu zapadnih gradova ne možemo razumeti ako ne uđemo i u
istorijski proces njenog nastajanja. Polazeći od takvih pretpostavki, u ovom
radu se pokazuju neke ključne razlike koje su, u periodu od karolinške
renesanse pa sve do pojave Njutnovih "Principa", postojale u društvenoj
i duhovnoj klimi u despotijama, s jedne strane, i u zapadnim gradovima, s
druge strane.
Ključne reči:
nauka,
gradovi, despotija, rad, vreme, pravo, univerzitet
"Čovek je dužan da se suprotstavi svom kralju i
njegovom sudu čim on počinje da čini zlo, i treba da ga spreči na sve načine,
pa čak i ako mu je on rođak ili gospodar."
Saksonsko ogledalo
"U istočnjačkim despotijama podanici smatraju da
su kraljeva naređenja važnija od prirodnog prava, i da, prema tome, sin treba
da pogubi oca ili otac sina onda kada mu kralj naredi da ga ubije".
Monteskje
Početna
tačka ove rasprave biće neosporna činjenica da je moderna nauka, za razliku
od antičke, kineske[2]
i vizantijske[3],
stvorena u zapadnom svetu. Radna hipoteza će nam ovde biti to da je nedespotska gradska kultura, tj. kultura podsticanja politiČkih sloboda u zapadnim gradovima, ona koja je
omogućila pojavu nove duhovnosti simboliČkog miŠljenja, što su osnovne
pretpostavke za pojavu nove nauke. Naime, mi smo danas spremni da priznamo kako
nauka utiče na promene u društvu, ali uglavnom nemamo svest o tome da i društveni
sistem može presudno uticati na razvoj nauke. Ukratko, smatraćemo ovde da je
pojava nove nauke bila povezana sa slobodnom konkurencijom mišljenja, a
da je ta sloboda mišljenja nužno bila povezana sa stepenom političkih
sloboda. PolitiČke neslobode i razvoj
nove nauke biće ovde smatrani "komplementarnim"
u Borovom smislu reči.
Evropski gradovi nasuprot despotiji
Zbog
specifičnog načina na koji su nastajale evropske države — kao složena sinteza
varvarskih, antičkih i hrišćanskih elemenata i kao savez između plemića, crkve
i gradova — u njima je, već od srednjeg veka, započet jedan otvoreni proces
kreiranja politiČkih sloboda, individualnih sloboda i kritiČke
tradicije
koja je omogućavala kritiku svih oblika moći i vladajućih dogmi. Glad za
znanjem i oslobođeni duh naučili su Evropljane da ne postoji neporecivi propis
ili autoritet, kako u društvu tako ni u samoj nauci, te da je društvu korisno
samo ono saznanje koje može da se menja i raste.
Nasuprot
evropskim feudalnim gradovima, monarhijama i republikama, despotije su oduvek
održavale status quo i u politici
i u društvu uopšte. Drugim rečima, despotska ideologija nikada nije
dozvoljavala nikakvo osporavanje, dolazilo ono iznutra ili spolja. U
despotskim državama caruje dogmatska svest, caruje etika zasnovana na ideji
ličnog i sigurnog znanja, tj. na ideji autoriteta kao vlasnika apsolutne
istine, ukazivanje na grešku je apsolutno nedopustivo. Dakle, imperativ takve
stare orijentalne etike mora biti zataškavanje grešaka, greške se ni po koju
cenu ne smeju priznati, jer bi u suprotnom, ako bi se priznale, neminovno
vodile ka narušavanju autoriteta. Otuda u despotijama nisu bile moguće nikakve istinske reforme institucija,
kao ni bilo kakve istinske reforme u
sferi znanja i verovanja. Više je nego očigledno da je takva duhovna
klima nespojiva sa pojavom i razvojem moderne nauke i demokratije.
Reforme i transformacije institucija i verovanja, međutim, jesu glavne
odlike koje se mogu vezati za razvoj evropskih gradova i gradskog stanovniŠtva, čiji su predstavnici racionalnije gledali na svet i imali potrebu za humanijim
svetom. U despotijama, despotska maŠina koja je rukovodila zemljom ni najmanje nije bila
zainteresovana da većini stanovnika uČini rad jednostavnijim, slično nije
postojala zainteresovanost ni za optimizaciju vremena. Nasuprot despotijama, u
zapadnim srednjovekovnim gradovima oformio se potpuno nov odnos prema ljudskom udruŽivanju, radu i vremenu. Taj nov odnos prema
udruživanju, radu i vremenu bitno se, zatim, odrazio na funkcionisanje i struktuiranje
zapadnih društava. Gradska kultura,
univerzitet, liČnost,
svest, prirodno pravo, nacionalizam, revolucija — samo su neki od novih elemenata
zapadne srednjovekovne duhovnosti. Sve je to vodilo ka etici slobodnih gradova. U toj etici zataškavanje grešaka
je bio najveći intelektualni greh. U tim gradovima se i napredovalo baš tako što
su ljudi u slobodnim raspravama otkrivali, priznavali i otklanjali greške.
Osnova slobodnog mišljenja pojedinca postala je, tako, javna kritiČka
rasprava.
Još o
despotijama
Još
je Monteskje[4]
razlikovao tri načina vladavine državama: republiku kao "vladavinu
naroda" ili "vladavinu plemstva uz poštovanje zakona", monarhiju
kao "vlast jednog čoveka koji se pokorava zakonima" i despotiju kao
"vladavinu jednog čoveka čija vlast nije ograničena nikakvim zakonima".
I dok je za republiku i monarhiju, kako primećuje Monteskje, veoma bitno da
ljudi koji obavljaju javne funkcije vladaju pomoću ličnih vrlina i časti, dotle
despot, koji vlada isključivo strahom, niti ima potrebe za kakvim vrlinama,
niti mora biti častan!
Minimalno
modifikujući ove Monteskjeove podele, već je iz rečenog očito da sam ja ovde
društvene sisteme razvrstao samo u dve grupe: mnogocentriČne i jednocentriČne. Mnogocentrična državna struktura odlikuje se
time da u njoj postoji više centara moći koji se stalno međusobno bore za
vlast; najčešće su to bili dvor, plemići i crkva. Izgleda da su iz pragmatičnih
razloga ti centri bili zainteresovani da kod sebe i svojih podanika razvijaju
vrline. I dok mnogocentrični sistemi počivaju na razvijanju vrlina, jednocentrični despotski sistemi počivaju
na razvijanju straha i pokornosti.
Gde
je sistem jednocentričan imamo, znači, posla sa despotijom,
tj. ČinovniČkom drŽavom. Despotijom, naravno,
upravlja despot, ali ko je on? "Tiranin je onaj ko se nasuprot zakonima pača
u to da vlada po zakonima, dok je despot onaj ko se stavlja iznad
zakona"[5]
— kaže nam Žan Boden 1576. godine. Krivo misle oni koji smatraju da despotije
nastaju tako što postoje neki temperamentni ljudi koji žele da drže vlast u
svojim rukama, te tako iz psiholoŠkih razloga zloupotrebljavaju vlast. "Vekovno
iskustvo uči nas", reči su Monteskjeove, "da je svaki čovek koji ima
izvesnu vlast sklon tome da je zloupotrebi; u služenju njome on ide dotle dok
ne naiđe na neka ograničenja"[6].
Istorijski primeri nam dalje pokazuju da ta ograničenja nikada nisu unutrašnja,
nego su uvek spoljašnja. Jednu vlast
uvek ograniČava
neka druga vlast. Ali u despotskim sistemima, budući da su to zatvoreni sistemi,
despot ne dozvoljava razvoj drugih centara moći. Kako je to primećeno još u
antici, despot vlada tako što svoje potčinjene uniŽava, razjedinjuje i razoruŽava. Zašto on to radi? Iz jedostavnog razloga da ne
bi dozvolio razvoj novih, suparničkih centara moći. On će učiniti svoje podanike
poniznim, jer — kako to objašnjavaju antički filozofi — "niske duše nisu
sposobne da kuju zavere", zatim posejaće nepoverenje među podanicima,
jer se despotija ne može srušiti dok god "ne postoje ljudi koji imaju
poverenja jedni u druge" i razoružaće će ih te će ih tako učiniti
nesposobnim da deluju, "jer niko ne preduzima ono što je nemoguće".
U
despotijama sve se sluŽbe (na primer pravosuđe, poreske službe itsl.) odlikuju piramidalnom strukturom, u
kojoj se naredbe prenose na isti način na koji se u vojsci prenose komande.
Naređenja se izvršavaju bespogovorno. Odluke — čak i u, na primer, sudskom
procesu — ne donose se tako što se poštuje slovo zakona, već tako da činovnik
koji odluku donosi zadovolji činovnika koji se u hijerarhijskoj strukturi
nalazi iznad njega. Naravno, da bi despotija bila moguća moraju da postoje
pokorni. "Najveća moguća pokornost u despotskom sistemu podrazumeva da
onaj koji se pokorava, pa čak i onaj koji zapoveda, ne poznaje njen mehanizam".
Zato je, na primer, u Kini, Mesopotamiji, Egiptu, Vizantiji, Osmanlijskom
carstvu dobar život u biti značio isto što i poslušnički život. Ne treba se čuditi
ni što je u Konfučijevom idealnom društvu, jednako kao u starom indijskom,
dobar podanik uvek i isključivo poslušan podanik. Gde je moć paralisana kao u
despotskim društvima, tu su i ljudski odnosi paralisani. Jer, kao što pronicljivo
primećuje Monteskje, "u despotskoj vladavini podjednako je opasno dobro
ili loše rasuđivati, jer dovoljno je da neko rasuđuje pa da bude povređeno
osnovno načelo na kome ona počiva"[7]. Sam po
sebi despotski sistem, sistem otuđene totalne moći, nije pogodovao javnoj reči[8], već
isključivo totalnoj osamljenosti. Ukratko, u despotijama čovek uopšte nije
imao izbora. Oprez preživljavanja ga opominje da — ukoliko ne želi da bude
smrvljen — izbegava svaki nepotreban dodir s despotskom mašinom.
I
tako, s jedne strane, despotija se temelji na centralnoj vlasti i slabom privatnom vlasniŠtvu (vlasništvu koje za sobom ne povlači ozbiljnu političku
moć) i ni najmanje nije bila zainteresovana da kod svojih podanika razvija
vrline i kritičko mišljenje; s druge strane, mnogocentrični zapadni sistemi su
se temeljili na individuama sposobnim za samostalno prosuđivanje. Zanatlije,
naučnici, umetnici, da spomenemo samo neke, bili su podsticani od vladara,
aristokratije, bogatih građana ili velikih društvenih korporacija i opština
da budu individue, da razvijaju svoja umeća i vrline. Jako privatno vlasniŠtvo
(fideikomis),
strukovno i civilno organizovanje, konkurencija i takmičenje vodili su ta društva
ubrzano napred. Tako, na primer, čak su i gotske katedrale bile proizvod
novog, smelog urbanizma, spomenici udruženih opština i pokrajina, koje su se
međusobno takmičile koja će podići veću i lepšu crkvu.
Moral i pravo više nisu bili sinonimi
Iako
u Srednjem veku feudalne zapadne države ne koriste nikakvo posebno državno
pravo, zapadni kraljevi su se, stupajući na presto, ipak, za razliku od
vizantijskih careva, zaklinjali pravom. Ipak je trebalo da kraljevi poštuju običaje
i da vladaju u skladu sa njima. Ako su oni kršili zakon, podanici su uČeni da ne treba da trpe nepravdu. Ništa slično nije postojalo
u Vizantiji, kao, uostalom, ni u drugim despotijama. Odlika svake despotije,
pa i Vizantije, bila je ropska zavisnost nižih od viših: piramidalna vertikalna struktura upravljanja.
Despotije nisu poznavale feudalni ugovor, princip vazalske vernost ili grupne
solidarnosti perova. I dok su despoti za svoje postupke bili odgovorni samo
Bogu, zapadni su kraljevi bili prinuđeni da poštuju prava socijalnih grupa.
Tako su prava socijalnih grupa mogla biti ravnopravna sa pravima gospodara.
Znači, bitna razlika između despotija i zapadnih feudalnih društava jeste to
što u zapadnim srednjovekovnim državicama ljudi u raznim socijalnim grupama
nisu osećali strahopoštovanje pred gospodarem. Za razliku od despotija, gde
je razvijana pasivna posluŠnost, u zapadnim državicama je razvijana ne poslušnost,
već — vernost. Vernost obeju strana bila je njihova vernost
pravu. I uopšte, dok je u despotijama i unutar raznih socijanih grupa
povezanost njenih članova takođe bila vertikalno piramidalna, dotle je u
zapadnim socijalnim grupama, na primer u korporacijskim, cehovskim udruženjima,
povezanost bila horizontalna.
Razvijano je osećanje bratstva, drugarstva i uzajamnog poštovanja. Horizontalno povezivanje socijalnih
grupacija, kao i horizontalno povezivanje unutar socijalnih grupa, bitno
su doprineli kasnijem razvoju zapadnog humanizma. Ukratko, dok je srž
feudalnog poretka bio ugovorni odnos, u despotijama je, za to vreme, u srži
birokratskog sistema bila totalna potčinjenost i onih kojima se vlada, ali i
onih koji su vladali u ime despota.
Kod
varvara koji su se naselili u Zapadnoj Evropi status čoveka nije zavisio samo
od imovnog stanja, nego i od toga kakvim je pravima raspolagao. Stoga je
srednjovekovni zakonodavac, da bi u praksi bio uspešan, morao da računa na
običajno pravo, ono je čak bilo obavezujuće za sve, pa i za vladara. Iz dva
sistema prava — pisanog i nepisanog, tj. običajnog, — običajno
pravo je bilo važnije i više primenjivano u životnoj praksi. Na gradskim
univerzitetima su stoga, pored teoloških, najpopularniji bili — pravni
fakulteti. Jer, u Srednjem veku, na zapadu je priznavano samo ono što je imalo
pravni status. Bez pravnih sankcija, društveni odnosi su smatrani nevažećim.
Gradovi, cehovi, univerziteti, seoske komune — svi su odmah tražili da
steknu određena prava. Najznačajniji politički i socijalni konflikti na tim
prostorima izbijali su u kategorijama prava, kakva je, na primer, bila borba
između rimskih papa i germanskih vladara oko investiture, tj. oko prava na
naimenovanje biskupa, i tsl.
Glorifikacija rada i naučni status zanatskih delatnosti
U
doba karolinške renesanse, prvi put od antike, zanatske delatnosti su dobile
naučni status. Da li se tome treba čuditi? — Ni najmanje, ako se zna kakvo su
mesto zauzimali kovački i kujundžijski zanat u germanskoj mitologiji, ili ako
se prate sage o galskom bogu veština i zanata, Merkuru. Ako se ta
"varvarska tradicija" još ispreplete sa jednom od ideja hrišćanskog
učenja po kojoj "ako ko neće da radi da i ne jede" (Pavlova
poslanica Solunjanima), pojava naučnog statusa zanatskih delatnosti dođe mu,
u takvoj klimi, nekako prirodna. Naučna i intelektualna promocija rada i
tehnike u doba karolinške renesase započela je, znači, jednim delom iz običaja
varvarskih naroda, koji su tada nastanjivali Zapadnu Evropu, jednim delom iz
hrišćanske "teologije rada", a jednim delom iz dostignuća koja su već
bila stvorena u antici. Naime, u doba Karla Velikog uveliko se umnožavaju
traktati Vegecija o tehnici i tehničkim napravama u antičkom svetu. Dalji život
novostvorene ideologije rada može se pratiti, na primer, na portalima gotskih
katedrala, gde se, pored figura likova iz Svetog pisma, pojavljuju i statue,
bareljefi i vitraži koji prikazuju radnike na najrazličitijim poljoprivrednim
i zanatskim poslovima. U katedrali Svete bogorodice u Semiru na vitražima
uopšte nema scena iz života svetaca, ali je zato na njima, do najsitnijih
detalja, prikazan proces pravljenja sukna. Na vitražima u Šartru, pak, kao da
imamo svojevrsno poređenje između svetaca i zanatlija[9].
Zatim, dok je vizantijski svet nastavljao, na
primer, da u svojim kalendarima kopira antičku alegorijsku ikonografiju sa više
lica, kalendari u doba karolinške renesanse sami za sebe svedoče o novom
pogledu na svet. U tim se kalendarima koristi realističko prikazivanje samo
jednog lika, koje obavlja samo jednu poljoprivrednu delatnost u skladu sa tekućim
godišnjim dobom. Prilagođavanje racionalizaciji rada bila je slika kulturne
prekretnice podstaknute novim društveno-ekonomskim potrebama. Vođen tim
ciljem, Karlo Veliki je čak i mesecima u godini dao nova imena u funkciji
poljskih radova. Ali, osim što je glorifikovala organizovan poljoprivredni
rad[10],
karolinška renesansa je, dakle, prva u istoriji kulture stvorila pojam artes mechanicae. Podaci o tome mogu se
naći u Svadbi Merkura i Filologije od Kepela[11] iz 859.
godine. Bio je to trenutak kada je stvorena ideja o tome da mehaničke veštine
nisu prirodno urođene, nego dolaze od ljudskog razmišljanja, te su stoga naučnog
ranga.
Tako
u srednjevekovnim zapadnim gradovima mehaničke veštine ne samo što su imale
ekonomski i naučni sadržaj, već su postajale i izvor moralnog zadovoljstva.
"Majstor koji izrađuje remek-dela zanastva, učvršćuje svoje pravo na članstvo
u cehu i, istovremeno, učvršćuje i svoj lični ugled, društveni položaj,
pripadnost korporaciji."[12]
Aspekt
večnosti zamenjen aspektom vremena
U
despotijama vreme je uvek opisivano kao ciklično. Tako, na primer, Marko
Aurelije smatra da "onaj ko je video sadašnjost, taj je već video sve što
je bilo u toku večnosti i sve što će biti u toku beskonačnog vremena, jer sve
je istorodno i jednoobrazno"[13]. Taj
tipičan ciklični kvalitet vremena u despotijama ne ostavlja, naravno, nimalo
mesta ni za istoriju ni za pojedinca: u njemu još jedino mogu postojati
bogovi. Bezbrojni religiozni kultovi i liturgije ponavljaju činove božanstava,
pretpostavljajući time ponovno uspostavljanje večnosti — večnosti prirode,
ali i društvenih tokova. Bilo je to
verovanje u "seljenje duša posle smrti", astrologiju[14], ali i
društveni poredak. Tako su večno božansko i večna despotska mašina ušle u
obaveznu društvenu etiku. Jer, kako rekoše jednom kineskom caru, ne vlada se mačem
nego obredima!
A
onda iznenada, kada je Seul iz Tarse zbog gesta "Božijeg bljeska" na
putu za Damask postao apostol Pavle — "gestom bez presedana, u vreme
koje je Bog sam odabrao, jedanput zauvek — jednim udarcem je cela mitska građevina
zaštite duša od vremena istorije srušena. Reč je o istinskom činu, ne više o
inkarnaciji niti epifaniji nekog arhetipa. Ovaj raskid s kosmičkim Krugom izručuje
čoveka nepredvidljivom, to jest milosti Boga, ali takođe i slobodi; on postaje
odgovoran za svoje vreme na Zemlji"[15].
Boreći
se protiv ideja antičkih mislilaca "po čijem je mišljenju vreme pokretna
slika večnosti, bez početka i kraja, beskonačno", sv. Avgustin zaključuje
da je takva kružna beskonačnost vremena ružna, te da je regres jer rađa
fatalizam. Ciklično vreme, objašnjava sv. Avgustin, karakteriše biće ograničeno
i zatvoreno, biće koje, da bi zadovoljilo svoje psihološke želje, smatra da je
svet bio i da će biti uvek. Kada bi vreme bilo kružno, Hristova žrtva kojom je
iskupio ljudske grehe bila bi uzaludna, to iskupljenje bi izgubilo smisao.
Da
to preciziramo. U doba patristike, pred skepsom antičkog znanja, čovek je mogao
da izgubi veru. Da bi se to sprečilo, u učenjima crkvenih otaca svako čisto
racionalno rezonovanje dobija sve veću i veću nijansu sumnjičavosti. To ide
dotle da se zatvaraju svi preostali antički univerziteti. Princip odvajanja
"pšenice od pleve" u antičkom nasleđu postaje princip saglasnosti sa
svetim spisima. Propoveda se da je "razum ograničen", te da stoga
mora da se oslanja na veru kao na svoj osnov, da ne bi skrenuo s "pravog
mišljenja" — "ortodoksije" — i da ne bi upao u jeres. Vera, pak,
označava bezuslovno prihvatanje autoriteta
Svetog pisma i autoriteta crkve. Bio je to zahtev koji se u vizantijskom
svetu zaista sveo na bezuslovno pokoravanje Svetom pismu. Sličan dogmatski
diskurs — koji, kao svaki dogmatski diskurs, duboko veruje u svoju nepogrešivost
— kasnije je ponovljen i kod muhamedanaca, koji su se pokoravali
"svetom slovu" — Kurana. Kao što se dobro zna, oni su se pokoravali
"slovu" ne zato što su prihvatali njegov smisao, nego obrnuto,
muhamedanac se uopšte smatrao pravim vernikom zato što se bespogovorno pokoravao
verskom "slovu". I dok je dogmatsko Origenovo učenje vodilo, na
istoku, samokritici i samoodricanju koje se isključivo završavalo u
ortodoksiji vere, Avgustinovo učenje[16], koje će
prihvatiti zapad, očuvalo je znatnu količinu poverenja prema razumu i osećanju.
Prema
tome, sv. Avgustin je mogao i dalje razmišljati: "uvek isto to je večnost;
večno vraćanje na isto to je vreme" — i pitati se kakva je, onda, korist
od takvog koncepta vremena, kad on nije u stanju da nam pruži objašnjenje
istorijskih zbivanja? Istorija za Avgustina jeste neprekidni progres,
kretanje samo napred iz prošlosti, preko sadašnjosti, u budućnost. Sažeto rečeno,
njegovo vreme je nepovratno i linearno. Svaki događaj linearnog vremena je
unikatan. Prema tome, unikatan je čitav postojeći svet, koji ne može imati
presedana ili ponavljanja.
Došli
smo do puta na kome je "večnost postepeno prestajala da služi kao mera i žiža
ljudskog postupanja".[17] Dobro
računanje civilnog vremena počelo je stvarati elemente zapadnog humanizma.
"Ništa nije dragocenije od vremena", rekao je sv. Bernar, a tu su
ideju preuzeli i širili njegovi učenici.
Jedno
novo vreme spušta se na zapadne gradove, vreme suknara, kujundžija i drugih
zanatlija, jer to je vreme vladavine jedne društvene kategorije. To je vreme
novih gospodara. U grofoviji Dartanjan godine 1335. kralj Filip VI odobrava
upravi grada da podigne zvonik sa posebnim zvonom za potrebe suknarskog ceha,
koje će oglašavati dolazak radnika na posao i odlazak s posla, kao i vreme za
obroke[18]. Tako
se sa gradskih zvonika zapadnih gradova više nisu čula samo sakralna nego i
svetovna zvona.
Univerziteti, golijardi, ličnost
U
drugoj polovini XII veka počele su se uveliko razvijati raznovrsne škole i
evropski su gradovi gotovo u potpunosti zamenili manastire kao glavna središta
studiranja. Pariski univerzitet sa svojom čuvenom teološkom školom postao je
matica svih učilišta. Prvi kolegijum osnovan je 1180. godine.
Dvorovi,
feudalci i crkva dobili su u zapadnim gradovima veoma moćnog protivnika. U toj
neprestanoj plimi i oseci beskopromisne borbe za moć Evropljani su sve više i
više razvijali svoje kritičko mišljenje. Novi univerziteti postali su matrica
buduće zapadne duhovnosti i nove nauke.
Za
razumevanje te velike razlike između despotskih (npr. vizantijskih) i zapadnih
univerziteta neophodna je, pre svega, svest o tome Šta je to nauČno
saznanje.
Nažalost,
kod nas još uvek mnogi, potpuno netačno, smatraju da se do naučnog saznanja i
naučne objektivnosti stiže tako što su neki ljudi u stanju da se, jednim ličnim
aktom, oslobode od predrasuda; oni
naivno misle da naučna objektivnost počiva na mentalnom
ili psiholoŠkom
stavu nauČnika kao pojedinca, na njegovom brižljivom
radu, pažnji i naučnom samoodricanju. Međutim, problem je u tome što ne
postoji način ili metod oslobađanja od predrasuda. Naučna objektivnost ne zavisi
od psihologije naučnika kao pojedinca, ona nije proizvod nepristrasnosti
pojedinih naučnika, nego je ona rezultat javnog društvenog karaktera naučnog
metoda! Nauka i njen razvoj bitno su određeni postojanjem institucija u
kojima se mogu voditi slobodna misaona
nadmetanja. Jer nauka — slikovito iznosi Karl Poper — "zahteva što
više nadmetanja između hipoteza i što više strogih provera. A sukobljene hipoteze
traže zastupnike: branioce, porotu, čak i publiku. Da bi dobro obavljali svoj
posao, ti njihovi lični zastupnici moraju da budu organizovani u ustanove,
koje treba da budu zaštićene zakonom. U krajnjoj liniji, napredak veoma mnogo
zavisi od političkih činilaca: od političkih ustanova koje obezbeđuju slobodu
mišljenja"[19].
Tako
je već pomenuti Pariski univerzitet još 1194. godine dobio od pape prve
povlastice; a 1200. godine Filip Avgust oslobodio je, na primer, pripadnike
univerziteta laičkog pravosuđa. I nema nikakve sumnje da je za ortodoksnu
svest, za svest "svetog neznanja", za svest "samotničkog manastirskog
Hrista", Pariz tog vremena sve više ličio na "đavolju jazbinu".
No ipak, za novi urbani otvoreni golijardski
duh, koji se stalno pita: "mora li se u sve to verovati?" —
te u svojim pesmama i svojim oslikanim rukopisima odgovara da "ne
mora(!)" — Pariz je sve više postajao "grad-svetionik". Nemajući
svest o potrebama nove društvene evolucije, ortodoksni su umesto reformi tražili
povratak istočnom misticizmu. — Nipošto! — odgovaraju golijardi. Zaokupljeni
životom i njegovim potrebama, golijardi, siromašni lutajući studenti, ali
prva prava urbana inteligencija — a među
njima posebno Abelar, prvi moderni profesor — uspeli su da razviju nezapamćenu
kritiku tadašnjeg društva i načina života. Kritika nije mimoišla ni crkvu, ni
plemiće, ni seljake. Tako su svadljivi golijardi, ti vitezovi dijalektike, koristeći se višecentričnošću
zapadog društva, uspeli da izdejstvuju do tada nezamislivu liberalizaciju
organizacije rada na univerzitetu. Takva organizacija rada univerziteta u
Vizantiji, ili nekoj drugoj despotiji, bila je nezamisliva.
O
novom smeru razmišljanja koji je zavladao u evropskim gradovima i
univerzitetima možda najbolje svedoče reči Honorija: "Nema drugog autoriteta
do istine dokazane razumom"! "Danas je neobrazovani sveštenik isto što
i plemić koji ne zna ratovati"![20] Štaviše,
teologija se poziva na razum, te i ona želi postati nauka.
Ciljevi
zapadnog naučnog istraživanja na univeritetima "čine se umerenijim od
ciljeva istočnih religija ili totalitarnih režima koji nude ili nameću neosporne
i sveobuhvatne istine /.../. Robovski sistem je sistem onih društava koja
zamišljaju da su ovladala istinom i da je predstavljaju /.../. Zapadnjak
negira postojanje istine po sebi: jednostavno, on ne želi verovati da jedan čovek
može uistinu do nje doći"[21]. Ortodoksni
intelektualci prestravljeni su sve većim brojem teoloških rasprava, tako se
jedan od njih, Stefan iz Svete Genoveve, žali kako se "javno raspravlja
skrnaveći svete konstitucije, tajne božanstva... Nedeljivo trojstvo je rasečeno
i u komadiće postavljeno na raskršća. Koliko
doktora toliko greŠaka, koliko skupova
toliko skandala, koliko javnih mesta toliko huljenja"[22].
Učenje
na greškama, intelektualna skromnost, kritičko traganje za istinom[23], dakle
sve ono što je bilo izvan moći razumevanja dogmatskog mišljenja, postalo je
novo oruđe "eksperimantalnog metoda" nadolazeće nove nauke.
O
odnosu ortodoksne i kritičke svesti ništa tako plastično ne govori nego kada
se uporede njihovi tekstovi iz istog perioda; tako na primer, u jednom vizantijskom tekstu čitamo:
"Jovan je posedovao pravu nauku i nisu mu bile potrebne ni gramatičke
beznačajnosti, ni poznavanje Homerovih brbljarija, niti laži besednika... On
se nije služio ni sofizmima, ni silogizmima koji su samo paukova mreža.
Astronomiju, geometriju, aritmetiku smatrao je nepostojećim stvarima..."[24] U
tekstu sa Pariskog univerziteta čitamo, pak: "Sakupio sam 'mirakule'
Device, preuzete iz opisa koje sam pronašao u knjižari svete Genoveve u Parizu
i stavio sam ih u stihove za svoje pariske studente kako bih im pružio živ primer...
Materijalni predmet ove knjige čuda su svete Device. Međutim, umetnuo sam i činjenice
koje se odnose na fiziku, astronomiju i teologiju... Konačni razlog počiva,
naime, u trajnoj veri u Hrista. A ona pretpostavlja teologiju, poštovanje
fizike i astronomije."[25]
Bog
se, znači, nije više tražio neposredno kao u manastirskoj ortodoksnoj
duhovnosti, molitvama, izolaciji od sveta i tsl., već kroz čoveka i njegova
tehnička i naučna znanja, kroz prirodu i svet.[26]
"Poštovanje fizike i astronomije" bio je onaj presudni trenutak koji
je uticao na promenu tretiranja pojma iskustva
i kriterijuma istine. Naime, pojam
iskustva je za ortodoksnu svest, kao i za Aristotela, bio nešto što je vezano
za Čulno iskustvo; nova kritička svest
svrstavala je iskustvo u eksperimentalnu
kategoriju. Slično se dogodilo i sa kriterijumom istinitosti. Dok se
za staru ortodoksnu svest kriterijum istinitosti temeljio na "logičkim
izvodima iz razumljivih principa", za novu kritičku svest kriterijum
istinitosti je proisticao iz "kosenkvenci", tj. "verujemo u neki
iskaz ako iz njega možemo izvesti rezultate koji se zatim mogu kontrolisati
posmatranjem". Bio je to pravac koji je tražio razvoj hipotetičkog i simboličkog
mišljenja. Ali, da bi kritičko mišljenje stvorilo svoj najznačajniji produkt
— novu nauku — moralo je doći do liberalizacije rada na univerzitetu. Ako se
prati istorija zapadnih univerziteta, prvo što se može primetiti jeste to
osvajanje, korak po korak, autonomije i
slobode.
Tako
je već tokom trinaestog veka moć fakultetskih korporacija počivala na
"tri osnovne privilegije: na pravosudnoj autonomiji — u okviru crkve, s
nekim lokalnim ograničenjima i ovlašćenjem poziva na papu, na pravu štrajka i
otcepljenja, te na monopolu podele fakultetskih zvanja"[27]. Svaka
privilegija dolazila je kao rezultat najrazličitijih sukoba koji su stalno
plamteli između crkvenih i svetovnih vlasti. I crkva i svetovna vlast pokušavaju
da pre svega preko beneficija
pridobiju profesore da rade za njihovu stvar. Profesori se uspešno odupiru
smatrajući da je plata koju dobijaju od svojih učenika najbolji način da zaŠtite
svoj integritet nezavisnih intelektualaca. Prednost ovog rešenja je očita: ona daje
profesorima slobodu u odnosu na crkvu, vladara, uopšte bilo kog mecenu.
"Svaki rad", kažu profesori, "ima svoju naknadu, zanatlija prodaje
svoje proizvode, zašto da i profesori ne prodaju svoje umne proizvode?"[28]
("kao što postoje žuljevi na rukama, tako postoje i žuljevi u mozgu"
i tsl.). Kako, znači, zakon o beneficijama nije prihvaćen, crkva, u pokušaju
da ukine autonomiju univerziteta, pokušava sa novim rešenjima: sada pokušava
da na univezitet proturi svoje
verne službenike dominikance,
koji proklamuju ideju o besplatnoj
nastavi. Profesori se opet uspešno brane insistirajući na tome da je Školski Život
jedan zanat,
te da i taj zanat ima svoje ekonomske i
tehniČke zahteve, pa su prema tome dominikanci laici, te im se ne može prepustiti držanje nastave; brane
se stavom o nespojivosti dvostrukog pripadanja — jednom manastirskom redu i
jednoj univezitetskoj korporaciji. Siger[29] iznosi
bezbrojne argumente u kojima dokazuje da je nauka nespojiva sa dominikanskim
siromaštvom i pustinjaštvom[30], te
insistira na tome da je podela rada
temelj univerzitetske specifiČnosti. Ukratko, u XIII veku
vodila se ogorčna borba za autonomiju univerziteta u odnosu na crkvenu vlast;
nakon krvavih obračuna koji padaju u godinu 1229, pariski fakulteti dobijaju
svoju autonomiju 1231; nju je svečano priznao Luj Sveti, obnovivši i proširivši
privilegije koje je univerzitetu 1200. godine bio dao Filip-Avgust. U Oksfordu,
na primer, fakulteti dobijaju prve slobode 1214. godine, a sukobi između
fakulteta i kralja iz 1232. i 1238. godine završavaju se 1240. kapitulacijom
Henrija III. Po nalogu vladara Fridriha II, 1224. godine osnovan je prvi
univerzitet u Napulju[31] — itd.
itd.
Stvaranje naučnog metoda
Najveći
izum zapadne gradske kulture je izum metode
izumevanja. Ta nova metoda iz korena je promenila način života na
zemlji. Da bismo razumeli savremeni zapadni svet, možemo zanemariti sve detalje
kao što su električna energija, avio-saobraćaj, železnica, telefon, mikročip,
internet, krstareće rakete i tsl. i moramo se usredsrediti na samu metodu
nove nauke; to je zaista ona novina koja je srušila temelje starih despotskih
civilizacija.
Od
karolinške renesanse, a naročito od XIII veka, kada knjiga više nije bila
luksuz nego je postala instrument, industrijski proizvod i predmet trgovine,
Evropa se hranila najrazličitijim tekstovima iz antike, patristike,
vizantijskim, kineskim, arapskim i tsl. Različiti oblici liberalizacije koji
su zahvatili evropske gradove i najraznovrsnija znanja i verovanja koja su se,
zahvaljujući takvoj duhovnoj klimi, našla jedna pored drugih, ubrzali su
razvoj kritičkog mišljenja i preko humanizma, renesanse i reformacije
nagovestili nadolazeću kulturnu revoluciju nove nauke.
Sva
ona racionalna tehnička znanja sa Dalekog i Bliskog Istoka, kao i sva ona
iracionalna znanja iz sfere astrologije, alhemije itd., pokazivala su koliko su
sterilni bili aristotelizam i neoplatonizam u praksi. U sudaru tekuće zapadne
gradske prakse sa idejama iz tako različitih kultura sve je više dolazila do
izražaja Platonova intelektualna nadobudnost kao i vidni nedostaci
Aristotelovog dogmatskog silogističkog metoda[32]. Sve se
počelo tresti iz temelja. Gradski je život zahtevao misaonu i tehničku
konstrukciju mnogih novih pojmova i zato su svi autoriteti morali biti
tretirani u perspektivi — kritički. Nijedan stav, ma ko ga izrekao, nije više
uziman sa apsolutnom sigurnošću, morao je biti proveren u praksi. Praksa je postala kriterijum istinitosti.
Naravno da je sve to zahtevalo promene u odnosu između elemenata iskustva i činjenica.
Pasivno
peripatetičko i sholastičko silogističko registrovanje
moralo je biti zamenjeno jednom intelektualnom
pragmatiČnom
konstrukcijom.
Bila je to ideja o tome da se grČka kontemplacija i hriŠ]ansko spasenje zamene jednom akcijom "naga\anja
i pobijanja".
Bio je to prvi rudimentarni pokušaj da se uspostavi jedna nauka koja se neće
baviti samo predikatima, samo viđenjem
suština vlastitim umom, već prvenstveno jednom akcijom, jednom metodom pokušaja
i otklanjanja grešaka. Podsetimo se, za Platona, Aristotela i sholastičare
poput Tome Akvinskog, nije bilo nikakve sumnje da se do prvih principa,
definicija suština, dolazi intuicijom, ali i više od toga, po njima — a to
se može smatrati glavnom odlikom stare nauke — naš intelekt je taj koji
garantuje da su ti principi i definicije tačni. "Intelekt nije u krivu u
pogledu suština", kaže Toma Akvinski, "kao što ni čula ne greše u
pogledu vlastitog predmeta". Ali sada, krećući se ka novoj nauci, na
tragu Roberta Grosetestea, Rodžer Bekon traži da prvi principi i definicije,
kao i zaključci deduktivnog zaključivanja, moraju biti "potvrđeni"
ili "oboreni" uz pomoć eksperimentalne prakse. Ta se ideja iz XIII
veka, preko misli Bredvordajna, Svajnsheda i Orema, prenela i u renesansu,
a o tome najbolje svedoče radovi učenjaka poput Regiomontanusa, Kardana i Luke
Pačolija.
Odbijajući,
znači, da se bavi samo logičkim predikatima, zapadni gradski intelektualac
samouvereno se prihvatio akcije u nadi da će tako spoznati složenost
prirodnih pojava. Baveći se raznovrsnim eksperimentalnim istraživanjima, on
se, međutim, više nije osećao obaveznim da opravdava svoje "naučne"
metode i svoju veru. "Bog i priroda najbolje se mogu spoznati ako se ne
definišu" — bila je omiljena deviza renesanse. Zato je za renesansnog čoveka
pojam prirode bio vezan i za sve ono što je on u svojoj laboratoriji mogao
proizvesti. Tako je eksperiment sve više postajao sredstvo za ispitivanje
prirode; sam, pak, eksperiment proizilazio je iz unapred skicirane teorije.
Teorija koju su stvarali ljudi nije, doduše, mogla da pretenduje na
univerzalnost, ali je mogla da računa na spoznaju makar isečaka prirode.
Već
je Robertu Grosetesteu bilo jasno da Aristotelova silogistička logika i grčka
matematika nisu dovoljne za predviđanje pojava u prirodi. Zato je tražio da tačnost
principa ili definicija bude proveravana eksperimentima. Ali, baš je eksperiment
onemogućavao nauci da postigne apodiktiČnost koju je posedovala teologija. Podsetimo se,
teološko znanje ne može biti pogrešivo: ono mora biti izvan svake sumnje. Za
ortodoksnu svest je i nauka morala postići ovu sigurnost[33]; uopšte,
esencijalistički ortodoksni stav nije dopuštao nijednom naučniku vrednom
svog imena bilo kakvo naga\anje: svaka rečenica izgovorena na osnovu činjenica
morala je i sama biti dokazana. To je bio kriterijum naučnog poštenja sve do
Njutna.
Ali,
dokle god su ortodoksni učenjaci insistirali na tome da njihove teorije budu
nepogrešivo znanje — nisu uspevali. Kada se izvrši epistemološka analiza[34] prve
nove naučne teorije — racionalne mehanike izložene u Njutovim
"Principima"[35] —
postaje evidentno je da je svo nauČno znanje pogreŠivo, podložno reviziji.
Međutim, iako ne postoji siguran kriterijum koji bi nam garantovao apsolutnu
istinitost naučnih tvrdnji, rast naučnog znanja je ipak moguć. Jer ono što se
može postići eksperimentalnom praksom jeste poređenje tvrđenja dveju
teorija, s tim što stalno treba imati na umu da su "teorije, logiČki posmatrano, isto Što i hipoteze"[36]. Na
osnovu eksperimentalne prakse možemo, znači, tvrditi koja teorija daje bolje
predviđanje određene pojave. To predstavlja samu srž nove nauke. Svo naše
saznaje je samo približavanje vansubjektivnoj stvarnosti koju težimo da
saznamo.
I
na kraju primetimo: od ranog srednjeg veka gradska nedespotska kultura
zapadnih mnogocentričnih gradova uspevala je da stvara pogodne uslove za
razvoj kritičkog mišljenja i proširenje slobode, kao i za razvoj aktivne
individualnosti — one koja učeći na greškama bira. U takvoj klimi —
neprestano poboljšavanje kvaliteta života individua, rešavanje životnih
problema stvaranjem novih formi i modaliteta uz obilato korišćenje hipoteza
i simbola — pojava nove nauke bila je, takoreći, prirodna pojava.
U
despotskim jedocentričnim sistemima koji su postojali u Kini, Vizantiji ili
Otomanskom carstvu, na primer, stvarana je klima koja je pogodovala razvoju
dogmatskog ortodoksnog mišljenja i rigidnom ograničenju sloboda. Umesto
pasivnih podanika, izbor je mogao vršiti jedino despot. Svuda tamo gde
apsolutno vlada filozofija sudbine i gde je suština bivstvovanja svedena
isključivo na opstanak, a on, opet, vezan samo za proces biološke reprodukcije,
pojava nove nauke bila bi pravo čudo!
Zato
tragikomično zvuči stav kojim svaka despotija "objašnjava" odnos između
nje same i drugih sistema, tj. Zapada: "Naše /tj. despotsko/ uređenje je
superiornije, ali Zapad ima bolju vojsku od naše. Što znači da u našem uređenju
ne treba ništa promeniti, potrebno je samo /još/ preuzeti njihovu vojsku i
vojnu tehniku"[37].
Istorijski primeri, međutim, pokazuju da je to ostala samo pusta himera.
(Zoran Stokić, Флогистон,
бр. 12, (ст. 7-31), часопис за историју науке, Београд, 2002.)
[1] Nije liberalni
kapitalizam stvorio novu nauku, već je upravo bilo obrnuto. Mora se stalno
imati na umu da je novac prvobitno bio sredstvo, a ne cilj. Liberalni kapitalizam
je najviše doprineo tome da se napravi svojevrstan salto
mortale
tako što će doći do zamene mesta ciljeva i sredstava.
[2] U periodu od I do XV
veka, kako je to uverljivo pokazao sinolog J. Needham, Science
and Civilization in China, Cambridge, 1954, Kinezi su, gledano u tehničkom i tehnološkom
smislu, "bili znatno ispred Evropljana. Tek nakon naučne revolucije, u
kasnoj renesasi, Evropa je naglo stekla prednost". Zašto se sličan proces
nije desilo u Kini? — često se pitao Nidam. Iako je bio svestan da su razlog
tome mnogi faktori od "intelektualnih i filozofskih do socijalnih i
ekonomskih", ipak su njegove hipoteze ostale polovične i nedorečene, možda
i zato što nije imao razumevanja za Vitfogelove ideje s početka ovog veka o
"hidrauličnom društvu" kao društvu "totalne moći", koje je
smatrao "u osnovi pogrešnim".
Pogledati: K. A. Wittvogel, Oriental Despotism, New Haven, London,
1957.
[3] Neophodno je potrebno
da se sve zemlje koje su izašle iz vizantijskog kruga upoznaju ne samo sa
vrlinama vizantijske kulture, već i sa njenim manama. Ideje iz ovoga rada čine
celinu sa onim idejama koje sam saopštio u radu "Nauka i demokratija,
Vizantija i Zapad", Theoria, br. 2, Beograd, 1997, st. 79-95.
[8] "Ako tačno u
podne sultan kaže da je noć, valja reći: eno meseca i zvezda" — upozoravaju
nas putopisci po Otomanskom carstvu. Opominju nas da se sa sultanom niti
razgovara niti mu se odgovara, već se isključivo ponavljaju njegove reči; jer
kad god nešto kaže, on stvara jednu novu istinu!
[10] Ta nova ideologija
rada nalazi se i u izvesnom broju pesama koje obrađuju temu radova po
mesecima, i to posebno u pesmi De duodecim mensium nominibus, signis,
aerisque qualitatibus iz 848. godine od Vandalberta od Prima. Te pesme nam pružaju sliku o životu
u Renaniji IX veka, o tehničkim naprecima na selu, o kojima najbolje svedoči —
pojava drugog oranja u proleće, od februara od marta.
[16] Avgustinovo teološko
mišljenje stvaralo je prostor za filozofsko razmišljanje, ali ne i za novu
nauku budući da je i on smatrao da "čulima stičemo znanje o jedinkama
/tj. pojedinačnom/, a umom poimamo idealno. Idealno jeste realnost, a osobine
jedinki su samo slučajnosti". Za pojavu nove nauke zaslužni su
nominalisti, koji su zauzimali potpuno suprotan stav. Naglasimo da je za
zapadne srednjovekovne teoretičare filozofija značila svo ono znanje
koje nije vezano sa postizanjem spasenja. U carstvu filozofije razum je imao
neograničenu vlast. — S. Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, 1997, st.
494.
[23] Univerzitetskog
intelektualca stvorio je "disputatio". "Disputa je bila turnir
klerika..." — Ž. le Gof, op. cit. (1982), st. 109.
[26] Za stare autore, kao,
na primer, za Platona i Aristotela, rad je bio nešto što je manuelno, nešto što
priliči robovima, a ne slobodnim građanima. Sholastika je preuzela ovo učenje
starih, te ni ona nije imala razumevanja za manuelni rad, pa samim tim ni za
eksperimentalnu praksu. Međutim, jedan deo zapadnih sholastičara, među golijardima
i nominalistima koji su se izborili za ideju "dvojne istine", bio je
zainteresovan za razvoj eksperimentalnih metoda.
[30] Siromaštvo proizilazi
iz asketizma, koji znači neprihvatanje sveta, pesimizam u odnosu na čoveka i
prirodu. Već samim tim sukobljava se sa humanističkim i naturalističkim
optimizmom većine univerzitetskih nastavnika.
[32] Aristotel je u Topici, I, 5, 101b36 tvrdio:
"Definicija je iskaz koji opisuje suštinu stvari". Aristotelovo
stanovište svodi se na Platonovo "utoliko što za obojicu nije moguće
pozivanje na dokaz. Sve što se može učiniti za određenu definiciju jeste dogmatsko
tvrđenje da je ona istiniti opis suštine; ako pitamo zašto je ovaj, a ne drugi
opis istinit, sve što nam preostaje je pozivanje na 'intuiciju o suštini'".
— K. Poper, op. cit. (1993), knj: II, st. 350.
[33] Poput religijskih istina,
koje su večne i "nisu od ovog sveta", za ortodoksnu svest se ni naučne
istine ne mogu zasnivati na ljudskim čulima i težnjama. Jer celokupno znanje
koje ljudi stiču putem pokušaja i pogrešaka, putem svojih čula i eksperimenata,
ipak ne vodi "večnim istinama", te se stoga mora smatrati nebitnim,
prolaznim, te nečim što je lišeno bilo kakve duhovnosti i dubljeg značaja.
[34] Pogledati, na primer,
Z. Stokić, Njutn-Dijemova epistemologija, Zadužbina Andrejević, Beograd, 1998.
[36] Preovlađujuće stanovište
— nažalost još i do dan-danas — jeste "da su hipoteze još nedokazane
teorije, a da su teorije dokazane, odnosno utvrđene hipoteze". — K.
Poper, Traganje bez kraja, Beograd, 1991, st. 102.
Нема коментара:
Постави коментар