Društvena (ne)evolucija
"Vrsta
čovek leži u sistemu čovek-kultura i tu
je on zavisna a ne nezavisna promenljiva; njegovo ponašanje je samo funkcija
njegove kulture, a ne determinanta."
Lesli Vajt
Za 200 godina naše nove državnosti uspeli smo da potrošimo,
takoreći, svo naše biološko gorivo, a da pritom nismo uspeli da iz jalove, nestabilne
depotske kulturno-političke matrice koja nas je dovela u ćosokak iskoračimo ka
stabilnom građanskom društvu; nismo uspeli da iz kolektivističkog društva zakoračimo
u individualno, da od malograđana postanemo građani. A biti građanin znači biti slobodan i odgovoran za svoje
postupke. Za razliku od neodgovornog malograđanina, koji je uvek objekt
politike zatvorenog društva, samo slobodni građanin može biti subjekt otvorenog
demokratskog društva. Vizantijske, osmanske, komunističke – despotske kulturne
matrice – dovele su nas u vremensku iznudicu koja nas sprečava da sprovedemo
"luping" sličan onome koji je izveden u Osmanskom carstvu na izdisaju,
a koji se jednim imenom može nazvati Ataturkovom reformom. Smisao te Ataturkove
reforme bio je da se despotska kulturna paradigma zameni građanskom.
I sa vrha države i sa dna društva morao bi započeti sinhroni proces
"građanizacije"! Umesto "građanizacije", umesto da se
bavimo sferom društvenog obrasca, koji nam jedino može pomoći da civilizovano
preživimo, evo od Titove smrti (1980) naše se elite bave – trošeći tako sve
naše biološke energetske resurse – državom, granicama, preambulama, ratnom i
spoljnom politikom sveta, svetskih sila, četnicima i partizanima i tsl. –
znači, bave se svim onim što nam nikako ne može pomoći da iskoračimo iz
društvene "proklete avlije". Zameci građanskog društva postoje u
Srbiji danas – na primer na našim fakultetima i naučnim institutima – i oni
mogu poslužiti kao matrica nove paradigme ponašanja i delanja. Spustimo se sa
"palanačkog Olimpa" u zbiljsku arenu naučnog rešavanja problema, ne
sa ciljem da se bavimo naukom, nego sa ciljem da "snimimo" sociološku
mrežu (institucije, norme, etiku, procedure...) koja naučnicima omogućuje da se
bave naukom (da stvaraju nova znanja). Ta nam sociološka mreža može poslužiti
kao baza za razvoj građanskog društva.
Osim "socioloških mreža nauke", u izgradnji građanskog društva
od pomoći nam mogu biti i neki elementi teorije saznanja, kao i metodologija
fundamentalnih (prirodnih) nauka. – Teorija saznanja primenjenih nauka mora,
međutim, ostati po strani, zato što je ona tu remetilački faktor.
U fundamentalnim istraživanjima naučnik traga za ljudskim hipotetičkim
znanjem, u smislu sve istinitijih teorija, za njega je znanje "doha"
(mnjenje), uvek nešto nesavšeno i nezavršeno. Da bi u tom kritičkom traganju,
nagađanju, mogao biti uspešan, on ne priznaje autoritet. U primenjenim naukama,
pak, naučnik postojeća znanja tretira kao "episteme", za njega je to
znanje savršeno i završeno, instrumentalizuje ga u praksi s ciljem stvaranja
što većeg profita, efikasnosti; za njega knjiga prirode je otvorena i može da
se čitati nepogrešivo, otuda je on sklon da tom konačnom, nepogrešivom znanju
pripisuje nešto nadljudsko, pa je samim tim sklon da priznaje autoritet.
Kako na planu teorije saznanja, tako i u ravni metodologije – između
naučnika u baznim i primenjenim istraživanjima postoji suštinska razlika.
"Metodologija opovrgavanja" baznih nauka može biti vodič u razvoj
građanskog društva zato što ti naučnici smatraju da se napredak može postići
samo tako što se njihove teorije, mišljenja, podvrgavaju najstrožim proverama;
oni svoje teorije, svoje mišljenje, izlažu najoštrijim kritikama (čak do tačke
opovrgavanja). "Metodologija potvrđivanja" kod naučnika u primenjenim
naukama ide za tim da se traže i ističu samo oni primeri koji potvrđuju njihove
teoriju, njihovo mišljenje; oni primeri koji bi potencijalno mogli opovrgnuti
ta mišljenja se odbaciju, prigovori se ignorišu, zataškavaju, šta više, ide se
za tim da se spreči svaka kritička rasprava.
Jedno društvo, politički i ekonomski sistemi, kao i samo ljudsko
ponašanje, u funkciji je kulture. Istorijski primeri nam pokazuju da su
današnje uspešne države sve odreda izgrađene na obrascima građanskog
individualnog kulturnog determinizma. Današnje uspešne države stvorila su društva
u kojima je evoluirala građanska kulturna matrica, čije je težište bilo na
kritičkom mišljenju, učenju na greškama, argumetovanom dijalogu, toleranciji,
intelektualnom poštenju, institucijama. Ti društveni procesi nisu komutativni.
Zoran Stokić, Beograd, 20. 02. 2016.
Нема коментара:
Постави коментар