„(Nije)
kraj sveta“: Spektaklom Kejti Mičel počeo Bitef
KULTURA Autor:SEEcult24. sep
202216:33 Izvor: Filip Kraincanic/Nova.rs
Glavni program 56. Beogradskog
internacionalnog teatarskog festivala (Bitef) počeo je predstavom “(Nije) kraj
sveta” engleske rediteljke Kejti Mičel i berlinskog teatra Šaubine o klimatskim
promenama, koja je izvedena u petak uveče u Narodnom pozorištu u Beogradu kao
Prolog, dok će zvanično otvaranje biti 25. septembra.
Mnogobrojna publika pozdravila
je dugim aplauzom ansambl te kompleksne i uznemirujuće predstave na temu
klimatskih promena, odgovornosti sistema, ali i pojedinca, nastale na osnovu
teksta Kris Buš o dve naučnice različitih godina i statusa i ćerki jedne od
njih.
Rediteljka Kejti Mičel nije
došla u Beograd, jer ne koristi avion kao prevozno sredstvo koje zagađuje
životnu sredinu.
Kuriozitet je da nijednom nije
bila ni u Berlinu, a cela predstava u Šaubine teatru nastala je kroz kontakte
putem Zuma i Skajpa, rečeno je u razgovoru posle predstave, koji je vodila
dramaturškinja Tijana Grumić, a učestvovale su glumice Alina Vimbai Strahler,
Jule Bove i Veronika Bahfišer, piše Seecult.
Za glumice je to bilo neobično
i interesantno iskustvo. Probe su održavale pred Kejti Mičel koja ih je pratila
sa velikog ekrana na samoj pozornici.
U tom ekološki osvešćenom
projektu učestvuju i četiri devojke koje proizvode struju potrebnu za izvođenje
predstave – pedaliranjem dva specijalna bicikla na samoj sceni. Kostimi i
rekviziti su preuzeti iz ranijih predstava, a scenografija je izgrađena od
reciklabilnih materijala.
Tekst mlade autorke Kris Buš
bavi se klimatskim promenama kroz pitanja klase, patrijarhata i kolonijalizma.
Predstava počinje kao razgovor
starije i mlađe naučnice, koja traži posao u institutu za klimatske promene,
ali se ta i sve ostale scene odvijaju kroz mnoštvo varijacija, što omogućava da
se publici predoče različiti stavovi i argumenti. Tekst ispituje način na koji
male promene u sadašnjosti mogu da izvrše veliki uticaj na budućnost. U pauzama
narativa pominje se 80.000 godina stara kolonija drveća, parenje polarnih
medveda i grizlija kojima preti istrebljenje, besmrtne meduze i trilion barela
sirove nafte. Pominju se i ružičasti sneg, usvojeni orangutan i jedan narod
doveden do ivice nestanka.
Postoji neopisivo veliki broj
načina da se ova priča ispriča, ali neki načini, kako je navedeno u programu,
vode u stranputicu, dok bi drugi mogli dovesti do rešenja.
Tri glumice kroz troja vrata
neprestano izlaze na scenu i odlaze sa nje, a svaki izlazak, kako su istakle,
predstavlja mogućnost za novi početak i, možda, pronalaženje pravog puta za
spas planete.
Predstava traje sat i po, a ima
čak 240 scena, što je veoma zahtevno za glumice, ali traži i veliku
koncentraciju publike.
Prema ocenama kritike, mlada,
ali višestruko nagrađivana engleska autorka Kris Buš na impresivan način uspeva
da publiku navede da se dobro zamisli nad temom klimatskih promena, dok je
predstava čuvene rediteljke Kejti Mičel ubedljivo teatarsko istraživanje o
klimatskoj krizi – u isto vreme zastrašujuće, ali i odvažno, ispunjeno nadom u
ovim poslednjim vremenima, puno nesvakidašnjih ideja i sprovedeno na
zapanjujuće spretan način.
Predstava “Nije kraj sveta”
svojevrsni je nastavak ekološke tematike kojom se Bitef bavio dvostrukim
izdanjem 2021. godine, ali se koncepcijski uklapa i u program 56. Bitefa pod
sloganom Mi junaci rada svog.
Glavni program zvanično počinje
25. septembra predstavom jednog od najpoznatijih koreografa današnjice Jana
Martensa “Svaki pokušaj će se završiti skršenim telima i slomljenim kostima”.
Festival će zvanično otvoriti
ruska pozorišna kritičarka i autorka Marina Davidova u Jugoslovenskom dramskom
pozorištu, čime organizatori žele da odaju počast svim žrtvama ruske invazije
na Ukrajinu, uključujući i istaknute umetnike i intelektualce u Rusiji. Marina
Davidova više puta je pratila, pisala i bila član žirija Bitefa, a na 53.
Bitefu učestvovala je instalacijom „Večna Rusija“ u produkciji Teatra HAU iz
Berlina. Usled aktuelne situacije, Davidova je bila primorana da napusti Moskvu
kada joj je na vratima stana osvanulo slovo Z, koje je simbol ruskih vojnih
snaga.
***
Komentar
***
Već ovom predstavom Bitef je pokazao
da je na visini zadatka. Aktuelno, provokativno i veoma važno jer Homo sapijens
inače nije naučen da - "postojanje" - zavisi od
"slučajnosti". Previđa se da (čak) i u teološkoj metafizici - nužno
suštinski postoji samo Bog - dok su sva ostala bića samo slučajna! Pisac K. Buš
to stanje slučajnosti uvodi pomoću brojnih malih smena i varijacija u
jednostavnim svakodnevnim situacijama - svaka odluka je mogla da se ispostavi
drugačije, inače ne bi bila odluka, već nužnost, sudbina ili zakon prirode. I
svaka od ovih nepredvidivih odluka prirodno ima posledice i samim tim primorava
da se donese veliki broj naknadnih odluka, ali od tih odluka zavisi budućnost. Pošto
je problem prevelik, da bi se u potpunosti razumeo - jer su klimatske promene isprepleten
sa skoro svim aspektima naših života – koman ne nudi linearni narativ, već
fragmente bezbroj mogućih narativa. Fragmentirana forma teksta nalik kolažu
poziva publiku da konstruiše sopstvenu naraciju. Postupak reditelja i ansambla
svedoči o njihovom razumevanju ekološkog trenutka - minimalizam - troja vrata,
tri stolice, bicikli...
Zoran Stokić
25.09.2022.
Нема коментара:
Постави коментар