Preminuo reditelj kultnog erotskog filma: "Emanuela" je zavela generacije
Francuski reditelj i fotograf Žist Žaken, koji je režirao kultni erotski film "Emanuela", preminuo je u utorak u 82. godini, a predstavnik porodice je za AFP potvrdio danas.
IZVOR: B92, INDEX.HR SREDA, 7.09.2022. | 12:12 -> 13:43 Foto:
Profimedia
"Žist Žaken, široj javnosti najpoznatiji kao redatelj filma Emanuelan sa Silvijom Kristel u glavnoj ulozi, umro je 6. septembra u Bretanji nakon duge bolesti u dobi od 82 godine. Umro je u krugu porodice, supruge Anne i ćerke Julije", stoji u izjavi njegovog agenta.
Film "Emanuela" mnogi smatraju socijalnim fenomenom. Film koji govori o seksualnim avanturama mlade žene u Aziji doživeo je veliki međunarodni uspeh, od Japana do SAD-a.
U pozorištima širom sveta pogledalo ga je nekoliko desetina miliona gledalaca, a ako se uzmu u obzir i ostali mediji i platformi, onda je brojka mnogo veća.
Najveću gledanost u Francuskoj je imao godine 1974. godine, kada je evidentirano gotovo 9 miliona gledalaca. Na repertoaru pozorišta na pariškim Elisejskim poljima zadržao se punih 13 godina.
Neki film svrstavaju u kategoriju "romantičnih" filmova
Film je i danas dostupan gledaocima. Može se pogledati na platformi Amazon, a 2020.godine bio je dostupan neko vreme i korisnicima Netfliksa.
I dalje se ne preporučuje mlađima od 16 godina, premda ga neki svrstavaju u kategoriju "romantičnih" filmova.
"Emanuela" je adaptacija istoimenog erotskog bestselera koji je napisala Emanuela Arsan 1959. godine.
Producent Iv Ruse-Ruar je, želeći da projekat poveri nekom mladom reditelju kontaktirao fotografa Žist Žakena, koji se s oduševljenjem prihvatio režije i snimanja igranog filma.
Potom se Žaken prihvatio režije erotske drame pod nazivom "Priča o O", a nakon toga, ponovno sa Silvijom Kristel u glavnoj ulozi, i "Ljubavnika Ledi Čaterli" po romanu D. H. Lorenca.
No filmski je uspeh, tvrde oni koji su ga poznavali, stavio u drugi plan ostale Žakenove talente. Bio je sjajan fotograf, marketinški stručnjak i vajar
Rođen je 1940. godine u Višiju, a u Parizu je sa suprugom
vodio umetničku galeriju u kojoj su izlagali slike i skulpture, uključujući i
vlastite.
***
Komentar
***
Od Hedi Lamar (Čehoslovački film "Extase" 1933.) do Silvije Kristel. Davno
prošla vremena. Erotika je isčezla a glavni krivci su ideologija
"jednakosti" i "pornografija". Kao što masovna proizvodnja
zahteva standardizaciju proizvoda, tako je i savremeno društvo standardizovalo čoveka
a ta je standardizacija nazvana "jednakost". E. From: "Jednakost
je kupljena po ovu cenu: žene su jednake jer više nisu različite. Stav
filozofije prosvetiteljsta, l'amore n'a pas de sexe, duša nema pola, postalo je
opšta praksa. Razilčitost polova isčezava, a sa njom i erotska ljubav, koja se
zasniva na toj različitosti. Muškarci i žene postaju isto, ne jednakopravni kao
suprotni polovi. Savremeno društvo propoveda taj ideal nadindividualne
jednkaosti jer ono treba ljudske atome /u proizvodim halama/, od kojih je svaki
isti". Slično kada forma zameni sadržaj. Već posle I svetskog rata kapitalizam je
usmerio građansko društvo u pogrešnom smeru – pomerio je težište od štednje
(„odlaganja“, „samosuzdržavanja“) - na potrošnju. Stil života je postao „ne
odlagati“ bilo koju želju koju imamo – bilo da je u pitanju neka materijana
stvar ili neka naša želja iz sfere seksa – sve „odmah i sada“! Tržište koje se
stalno širi - je tu da ti omogući - da se oslobodiš svake napetosti, teskobe,
tako što ćeš – konzumirati „sve“ i
„odmah“! U takvom „ubrzanom“ "sistemu vrednosti" za ljubav,
erotiku - više nije bilo mesta ni vremena - sve je postalo pornografija.
Zoran Stokić
7.09.2022.
Нема коментара:
Постави коментар