Projekat koji
predstavlja Srbiju na Trijenalu u Milanu dobio dobre kritike čuvenog Kerea
KULTURA Autor:N1 Beograd13. sep 202220:45
Play Video
Sa 23. Međunarodne izložba Trijenala u Milanu – Unknown
Unknowns. An Introduction to Mysteries – na kojoj učestvuje više od 40 zemalja,
vraća nam se arhitekta Ivan Mangov čijim se projektom Republika Srbija
predstavila na Trijenalu. On kaže da će izložba trajati do polovine decembra,
da je otvorena 15. jula. Priprema je bila zahtevna, s obzirom na to da se
pripremala u Srbiji, pa je transportovali tamo, a otvaranje je prošlo izuzetno
lepo, rekao je gost Dana uživo. Dobili smo vrlo dobre kritike od Francisa
Kerea, dobitnika Prickerove nagrade, koja je ekvivalent Nobelovoj u
arhitekturi, rekao je Mangov.
Kroz različite medije savremene umetnosti, umetnici stvaraju
novu realnost koristeći srpske srednjovekovne ornamente kao polazište.
Ponovljeni srednjovekovni motivi skriveni u živom ritmu
slobodnih struktura, kroz gotovo mikroskopski pristup autora, preklapaju
prošlost i sadašnjost – ono što je potisnuto se vraća, ono što je nevidljivo
pronalazi put.
Projekat prati putovanje kroz carstvo misterioznih simbola na
srpskim srednjovjekovnim freskama, naglašavajući ljudsku potrebu za stvaranjem
vizualnih elemenata koji će nas povezati s nepoznatim. Čineći to, rad se takođe
fokusira na duhovniji aspekt simbola, zamišljen kao veza s onim što je izvan
ljudskog iskustva.
Dvadeset i treću po redu Međunarodnu izložbu Trijenala u
Milanu dizajnira arhitekta Francis Kere, koji je posetio naš paviljon baš kao i
Stefano Boeri, a kustoskinja je Ersilia Vaudo. Od Kerea smo dobili vrlo dobre
kritike za rad, dodao je Mangov.
Ornamenti prilično pripadaju svetu nepoznatog, pa smo hteli
da kroz kulturu, kroz ključ savremene umetnosti, da ih predstavimo, naveo je
Mangov.
***
Komentar
***
Nisam mogao da procenim vrednost
rada; video prilog sadrži "previše montaže" - to me podsetilo na
slučaj opera A. Mocarta kada je car Josif II kazao "ima previše
nota". Pošto je od A.Mocarta napravljen mit i tabu, onda su od cara
napravili "dvorsku ludu". Ali ko zapravo nema pojima o operi? Car Josif
II je 1786, 1787., pozvao u Beč velikog Solera da tu napiše koju operu. Rečeno
učinjeno, na proputovanju od Pariza ka Petrogradu, Soler se dve godine zadržao
u Beču i tu napisao tri kapitalne opere. Te su opere A.Mocarta, Salijerija i
& skinule sa reportoara, izvedene po 100 puta, prevedene na 20 jezika, obilazile
su evropske pozornice. Zašto? Te tri Solerove opere imale su "optimalni"
broj nota! Svako ko je ljubitelj opere treba da presluša Solerovu "Una
cosa rara", ako ne veruju mojoj malekosti, bilo bi nerazumno da ga ne
zaitrigira zašto je Amadeus u „Don Đovaniju“ rekao „Bravo – Una cosa rara“
(peva se Solerov orginal). Čin stvaranja autora arhitekte Ivana Mangova me
podsetio na misao filozofa nauke Fajerabend(a): ”nema ni jedne ideje, ma kako
drevne i apsurdne, koja nije kadra poboljšati naše znanje“. Kad naučnik
“stvara” “sve je u igri” to je kreativan proces koji uključuje racionalne ali
isto tako i slučajne i iracionalne momente.
Zoran Stokić
14.09.2022.
Нема коментара:
Постави коментар