Luigi Boccherini
(1745-1805)
Arie accademiche
https://www.youtube.com/watch?v=AhFoYu2dG44
Arie Accademica No. 5, G. 548
Postoji petnaest Arie accademiche
(„akademskih“ ili koncertnih arija) (G.544-558) za sopran i gudački orkestar
upotpunjen sa 2 oboe, 2 horne i fagotom na libreto opera Metastasea. Iako nam
nije poznat kontekst njihove produkcije, Bokerini ih je pisao celog života,
bile su namenjene akademskim večerima ili koncertima aristokrata, na primer,
pruskog kralja. U ovim partiturama koje se čuvaju u Parizu, Bokerini
se otkriva kao preteča belkanta koji je kasnije procvetao sa Belinijem.
Metastazijeva libreta uopšte, a
posebno Bokerinijeva muzika, predstavljaju mitološke ili istorijske heroje i
heroine (Fulvia, Giasone, Farnaspe, Artaserse, Aristea, Mandane itd.) suočene
sa svojim ličnim interesima, najčešće ljubavnim, ili usko vezano za
zajednički interes: dužnost za otadžbinu. Struktura arije prati model koji je
uspostavljen tokom 18. veka, a to je trodelni sa ponavljanjem prvog fragmenta
(forma A–B–A ili A–B–A', kada se A menja u ponavljanju). Vokalni pasaži koje
prati orkestar smenjuju se sa instrumentalnim ritornelima, svojevrsnim refrenom
posle kojeg se vraća osnovna struktura, ista ona koja je dala tematski
materijal za vokalnu liniju. Sopran igra i ženske i muške uloge.
Na primer, Metastasijev tekst "Misera dove son! - Ah! non so io
che parlo" G.548 iz trećeg čina opere "Ezio" koji se sastoji od
recitativa i arije; u sceni XII u III činu, koju je obradio Bokerini, Fulvija
ima "nemoguć" zadatak da koristeći se činjenicom da je car Valentijan
zaljubljen u nju, u želji da spase oca (organizator atentata) i da spase
voljenog generala Ezija (spletkama proglašen za krivca) svu odgovornost za
pokušaj atentata preuzme na sebe. Bokerini ilustruje celu scenu kojom dominira
arija - Allegro agitato assai - dramatičnim akcentima, podržanim izuzetnim plastičnim orkestarskim rukopisom. Pravo remek-delo, koje ne da ne zaostaje za arijama operskih
ikonama baroka i klasicizma, nego ih je NADMAŠIO – ali ni to nije dovoljno da
se ova arija izvodi i postane opšte muzičko dobro(!)
Scena XII
Fulvia sola
Recitativo accompagnato
Fulvia
Misera, dove son?
L’aure del Tebro son queste
Ch’io respiro?
No! In Cocito m’aggiro. E son
Furie
Al mio core.
Un monarca inclemente,
un padre traditore
uno sposo innocente.
Rimembranze funeste!
Oh, reo martiro!
Ed io parlo, infelice
Ed io respiro?
Aria di Fulvia
Ah, non son io che parlo:
è il barbaro dolore
che mi divide il core,
che delirar mi fa.
Non cura il Ciel tiranno
L’affanno in cui mi vedo:
Un fulmine gli chiedo
E un fulmine non ha.
Ah, non son io, etc.
U toj operi Fulvija "povezuje" – ona je zapravo centrala ličnost: cara Valentijana
(zaljubljen u Fulviju), generala Ezija (zaljubljen u Fulviju) i Masima aristokratu (Fulvijin otac).
Radnja "Ezija" (koju je komponovalo po Metastazijevom libretu 50 kompozitora, počev od Porpore 1728; najpoznatija je Hendlova; Broši, Hasa, Saro, Gluk, Jameli, Traeta i & ): Opera govori o rimskom
vojnom zapovedniku Flaviju Aeciju, koji se ovde na italijanskom zove Ecio.
Godine 451. pobedio je Hune pod njihovim vođom Atilom u bici na Katalonskim
poljima. Po povratku u Rim priznaje zapadnorimskog cara Valentinijana III.
(Valentinijano) rival za njegovu verenicu Fulviju. Patricij i carski poverenik
Petronije Maksim (Masimo) organizuje pokušaj atentata na Valentinijana i, nakon
njegovog neuspeha, osigurava da sumnja padne na Ecija. Valentinijano želi da
ubije Ecija. Međutim, ubistvo nije izvršeno. U "narodnom ustanku" zaverenici
napadaju carsku palatu, ali cara spasava sam Ecio. Car i general Ezio se
pomire. Fulvija i Ezio mole cara da oprosti izdajniku Maksimu i oproštaj je dat.
Opera se završava univerzalnim veseljem. Car daje blagoslov da Ecio može da se
oženi Fulvijom.
Slično su i ostale arije, na
primer: Boccherini - Aria accademica "Se d'un amor tiranno" G 557 iz
1775.
https://www.youtube.com/watch?v=BiVFWPrHo0Q
Boccherini - Aria accademica
"Se d'un amor tiranno" G 557 (Sinfonietta Rīga)
*
https://www.youtube.com/watch?v=JWYLyZuPCA4&list=OLAK5uy_lpLBkDkRrCwVsz8nB1EgvTkA6C9BYWy_o
Arie Accademica No. 14 G. 557 Aria accademica "Se d'un amor
tiranno"
https://www.youtube.com/watch?v=h9yf6kBdbcE
Boccherini: Arie accademiche for
Soprano and Orchestra
*
Ljubitelji klasične muzike
uglavnom su čuli za Bokerinijev čuveni Menuet i to je sve(!) Promoteri klasične
muzike, vođeni lažnom istorijom muzike, koja ne ogovara empirijskim
činjenicama, nisu ljubitelje muzike upoznali sa činjenicama da je on bio
virtuoz na violončelu iz 18 veka, kompozitor i izvođač čije su obe ove veštine
bile slavljene širom Evrope; dvoroi i aritokrate su se "otimali" oko
Bokerinija! U vremenima kada je teško bilo štampati svoje note, kada ni
J.Hajdn, A.Mocart još uvek nisu bili zanimljivi za izdavače, Bokerinijeve note
su uveliko štampane, preštampavane, prodavane u Parizu,...,Amsterdamu, vršile
su uticaj na druge kompozitore. A taj prosečni ljubitelj klasične muzike, tek nije imao priliku,
nikada da čujeda je Bokerini komponovao i vokalnu muziku, crkevnu i svetovnu.
Zapravo njego opus instrumentalne i vokalne muzike, po obinu, jednak je opusu
J. Hajdna; sa jednom bitnom razlikom. Muzika, za Bockerinija, deluje kao igra,
njegov stil je istovremeno budan, majstorski i elegantan, a za Hajdna, muzika
je kao rad, kao mehanička konstrukcija koja se odvija po strogim pravilma to je
bila moć da se napor učini prijatnim, kao što je to bilo i za druge nemačke kompoziore.
„Ako bi Bog želeo da – razgovara - sa
ljudima, koristio bi Hajdnovu muziku; a ako bi Bog želeo da - čuje muziku -
pustio bi onu Bokerinija". U poređenju sa Hajdnom, Bokerini je pre
proizvođač prijatnog zvuka a ne kao Hajdn arhitekta. On nema dileme da ponovi
isti element nekoliko puta, samo zbog lepote zvukova. U stvari, Bokerini
komponuje "zvučne boje" – mogli bi da ga nazovemo prvim
impresionistom. Kada slušate njegove kvintete — koji su remek-delo njegove
produkcije — jedan svira punu žicu, drugi picikato, i sve postaje boja i
blaženstvo. Kada se kaže da Bokerinijeva muzika ima odlike dvorskog i galantnog
stila to je polu istina, jer on je zapravo koristio sve stilove. Cilj je
"proizvedeni prijatan zvuk", ako treba, stvoriće novi muzički
element, novi tehnički element sviranja, na primer, umesto velikih skokova između
različitih položaja prstiju on će puziti po žicama, koristeći čitav opseg
violončela od 4 oktave.
https://www.youtube.com/watch?v=FMJ7WMJszvo
Luigi Boccherini (1743-1805) - Stabat Mater
(vers.1781)
https://www.youtube.com/watch?v=DmRopwYTj5I
Stabat Mater, G. 532:
"Quae moerebat et dolebat" Allegretto con motto
Zoran Stokić
6.04.2024.
Нема коментара:
Постави коментар