Tri veka od rođenja
Imanuela Kanta: „Imaj hrabrosti da koristiš svoj razum“
SCITECH Autor: DW 22. apr 202422:39 Wikipedia/Johann Gottlieb Becker
Ovog 22. aprila se navršava 300 godina od rođenja nemačkog
filozofa Imanuela Kanta. Šta danas ima da nam kaže čovek koji je rekao: „Imaj
hrabrosti da koristiš svoj razum“?
Nemački filozof Imanuel Kant spada u najvažnije mislioce
svih vremena. Neke njegove misli znaju i oni koji se nikada nisu bavili
filozofijom ili čitali njegova dela. Od njega potiče i : „Ne čini nikome ono
što ne želiš da neko učini tebi“. Jednostvano, ali do takvih bisera je Kant
dolazio promšljajući celu vasionu i ljudsko postojanje u potrazi za odgovorom
na suštinsko pitanje:
„Šta je čovek“?
On ga je razložio na tri osnovna pitanja filozofije i na
njih odgovorio u svoja tri ključna dela:
Šta mogu da znam? – „Kritika čistog uma“, 1781.
Šta treba da činim? – „Kritika praktičnog uma“, 1788.
Čemu mogu da se nadam? – „Kritika moći suđenja“, 1790.
Kant je iza sebe je ostavio sveobuhvatan rad ne samo o
filozofskim pitanjima, već i o problemima astronomije, fizike, geografije i
vaspitanja i obrazovanja.
Učenja i spisi Imanuela Kanta postavili su temelje za novi
način razmišljanja. Starolatinsku poslovicu „Sapere aude“ koja znači „Usudi se
biti mudar“ on je učino poznatom u interpretaciji „Imaj hrabrosti da koristiš
svoj razum“, i ona je postala misao vodilja pokreta Prosvetiteljstva.
Shutterstock/Irina Borsuchenko
„Zvezdano nebo iznad mene i moralni zakon u meni“
Za razliku od mnogih filozofa pre njega, on smatra da
ljudski um ne može da odgovori na pitanja kao što su postojanje Boga, duše ili
početka sveta. Čovek to prosto mora da da izdrži. Kant je verovao da je čovek
sposoban da preuzme odgovornost – za sebe i za svet – i u svojim delima je
pozvao ljude da se oslobode bilo kakvih uputstava za život (kao što su Božije
zapovesti). Smatrao je da čovek treba da živi vođen razumom i za to je formulisao
osnovno pravilo:
„Postupaj tako da maksima tvoje volje uvek može da važi kao
princip opšteg zakonodavstva.“. On je ovo nazvao „kategoričkim imperativom“ ili
„moralnim imperativom“. Danas bismo to rekli ovako: Čini samo ono što je za
dobro svih.
U svom delu „Kritika praktičnog uma“ objavljenom kada je
imao 64 godine, napisao je:
„Dve stvari ispunjavaju me uvek novim i sve većim
divljenjem i strahopoštovanjem, što se češće i duže razmišljam o njima:
zvezdano nebo iznad mene i moralni zakon u meni“.
Ovo sažima pitanja koja dominiraju Kantovim razmišljanjem:
lepota prirode i njenog poretka i poštovanje moralnog zakona u kome se pokazuje
sloboda čiste volje.
O večnom miru
Prema Kantu, i političko delovanje mora u osnovi biti vođeno
zakonom morala. Ljudsko dostojanstvo i ljudska prava Kant ne zasniva na
religiiji, na Bogu, već filozofski, na razumu.
Kant je u svom delu „O večnom miru“ 1795. preporučio „Ligu
naroda“ kao federalnu zajednicu republikanskih država. Njegovo delo je bilo
ključna ideja za osnivanje Lige naroda posle Prvog svetskog rata (1914-1918),
preteče Ujedinjenih nacija u čijoj povelji o ljudskim pravima je ostavio traga.
Pored međunarodnog prava, Kant je razvio i kosmopolitsko
pravo. Čineći to, on odbacuje kolonijalizam i imperijalizam i formuliše ideje
za humani tretman izbeglica: Prema ovom filozofu, svaki čovek ima pravo da
poseti svaku zemlju, ali ne nužno i pravo na gostoprimstvo.
Shutterstock/Gl0ck
Kant i Kenigbsberg
Kantovo ime je neraskidivno povezano sa Kenigsbergom, tada
glavnim gradom istočne Pruske. Kenigsberg (kraljevo brdo) su 1255 godine
osnovali tevtonski vitezovi u čast tevtonskog kralja Otokara Drugog od Češke.
U toj važnoj baltičkoj luci i živahnom trgovačkom gradu,
koji je u njegovo vreme nazivan Venecijom severa, Kant je rođen u relativno
siromašnoj luteranskoj porodici, otac mu je bio samardžija. Ipak, sa 16 je počeo
da studira, dobio viši status – akademskog građanina. Kao student po malo
zarađuje igrajući bilijar i karte. Posle smrti roditelja mora da se brine o
svojim sestrama i osam godina radi kao privatni učitelj u vlasetlinskim
prodicama. Tada prvi i jedini put odlazi malo dalje od Kenigsberga.
Potom se vratio i godinama radio kao docent. Univerzitet u
Kenigsbergu je davao prostoriju i program rada, ali ne i platu: docente su
plaćali studenti koji su mogli da biraju između više predavača. Kant je bio
omiljen i uvek je imao dovoljno studenata, odnosno, mogao je od toga dobro da
živi. Sa 46 godina konačno ostvaruje svoju želju i postaje profesor metafizike
i logike na univerzitetu svog rodnog grada.
Legednardni ručkovi i šetnje
Legendarni su ručkovi na koje je profesor Kant svakodnovne
pozivao goste – uvek tačno 1 sat popodne. Uvek su to bile kompozicija omiljenih
jela i omiljenih vina (Kant je mrzeo pivo), omiljenih gostiju i omiljenih tema.
Kada bi atmosfera bila vesela i opuštena, ručak bi trajao i po nekoliko sati.
„Jedan od principa za ovo okupljanje za stolom bio je ovaj:
broj pozvanih ne sme biti manji od broja Gracija i ne veći od broja muza,
odnosno ne manje od trojice i ne više od devetorice. Nikada nije bilo žena. A
razgovori za ovim stolom nikada nisu bili o filozofiji“, piše Štefen Dič,
nemački filozof.
Tačno u sedam uveče, Kant je svakog dana kretao u svoju
čuvenu šetnju, uvek istim putem. O tome su ostale mnoge anegdote. On je to
radio sa takvom redovnošću i tačnošću da su ljudi iz Kenigsberga mogli da
podese svoje satove, a njegovim poštovaocima „kantistima” je nudilo priliku da
vide i pozdrave čuvenog profesora, ako već nisu imali čast da budu pozvani za
njegovu trpezu. Kant bi uvek uzvratio pozdrav, ali nije voleo da priča na
ulici.
Kant je umro sa skoro 80 godina, 12. februara 1804. Na
sahranu velikog profesora došlo je više hiljada ljudi. Njegov grob, takozvana
Stoa Kantiana, krasi zadnji zid znamenite Kenigsberške katedrale. Gotička crkva
je jedna od retkih istorijskih građevina koja je preživela britansko
bombardovanje u 2. svetskom ratu i talas rušenja koji je usledio u sovjetskoj
državi.Kalinjingrad, od kraja Drugog svetskog rata je ruska eksklava. Nalazi se
između Poljske i Litvanije i danas ima oko pola miliona stanovnika.
Da li je Kant bio rasista, ženomrzac, čudak…?
„Kant nije svetlost sveta, već ceo jedan blistav solarni
sistem“. Kakav kompliment koji je svome savremeniku dao pisac Žan Pol
(1763-1825).
Ali drugi veliki mislioci su smatrali da su Kantovi spisi
teško svarljivi. Filozof Mozes Mendelson je rekao da čitanje Kanta cedi mozak,
i da on to nije u stanju da podnese.
O Kantu do danas kruže brojne predrasude. Nekima od njih
bavi se nemački filozof i istraživač Kanta Otfrid Hefe u svojoj novoj knjizi
„Građanin sveta iz Kenigsberga“, uključujući i pitanja – da li je Kant bio
„evrocentrični rasista“ ili da li je Kant diskriminisao žene. U oba slučaja
njegov odgovor je: „Da, ali…“.
Kant nije rasista u današnjem smislu, naprotiv: osudio je
kolonijalizam i ropstvo.
Ove jubilarne 2024. izlazi čitav niz knjiga knjiga o velikom
filozofu, na nemačkom i drugim jezicima, a mnoge manifestacije, šriom sveta,
obeležiće 300. rođendan Imanuela Kanta.
***
Komentar
***
Kant je razumeo nauku kao sredstvo za postizanje stalnog poboljšanja,
nemilosrdnu potragu za istinom, koja služi za dobrobit čovečanstva. Nažalost od 1945., naša je srednja klasa vaspitavana
na Hegelu - ako se "činjenice ne slažu sa (MOJIM) ‘mišljenjem’ to
gore po činjenice", "ono što je umno jeste stvarno" tj. um i
stvarnost su identični i Marksu, a to
znači "ubeđeni su" da umesto mukotrpnog evolutivnog hoda preko,
kontinuiranog školovanja, nauke,
tehnike, građanskog društva, vrlina, empatije - mogu uspešno društvo i državu da stvore - PREČICAMA tj. brzim uvođenjem u dublje apsolutne tajne ovog sveta – "trećim okom",
astralnim kanalima, mantrama, mađioničarskim trikovima pomoću Hegelove dijalektike (umesto naučke metoda –
ova antiepirijiska antilogika) i "zakona istorije" (nepostojeći
zakoni). Ova lobotomija mozga izrodila je ovu stvarnost u kojoj živimo.
Zoran Stokić
23.04.2024.
Нема коментара:
Постави коментар