четвртак, 10. новембар 2022.
Četiri legende filma u priči o
kinematografiji: Film davne budućnosti
KULTURA
Autor:N1 Beograd09. nov 202217:35 Izvor: TANJUG/ RADE PRELIC
“Film
davne budućnosti” dokumentarni je film u kojem reditelj i profesor Darko Bajić
razgovara sa legendarnim srpskim rediteljima Đorđem Kadijevićem, Zdravkom
Šotrom, Borom Draškovićem i Mišom Radivojevićem o njihovim višedecenijskim
iskustvima snimanja filmova. Premijera filma je 15. novembra u MTS Dvorani.
Producenti
su Darja Bajić Božović i Saša Sailović, a reditelj je Siniša Cvetić. Ulaz na
projekciju je slobodan, a na premijeri će biti prisutni akteri i ekipa filma,
koji će se pokloniti publici nakon projekcije.
“Suština
koncepta je da se iskoristi digitalna tehnika, da bi se ispričala priča o filmu
i filmskoj traci na kojoj ste morali osmišljeno da iskoristite svaki metar. Tu
se i stvorila suštinska razlika između filmskog i digitalnog vremena. Došli smo
do nečega što je izuzetno važno – da u ovom razrušenom vremenu jednoumlja, koje
je svuda oko nas i u celom svetu, na pravi način dozvolimo sebi da razmišljamo
svojom glavom”, rekao je Darko Bajić, autor filma, na konferenciji za medije.
Film
davne budućnosti
Darko
Bajić je dodao da su još četiri dokumentarna filma u pripremi, koji će biti
posvećeni svakom ovih reditelja ponaosob.
Siniša
Cvetić, reditelj filma, govorio je o snimanju ovog ostvarenja. “Naša ideja je
bila da ga snimimo u kontinuitetu, da taj razgovor bude spontan. Imali smo neke
ideje i smernice, ali nismo znali u kom će pravcu razgovor ići. Bilo nam je
važno da čujemo šta naši najiskusniji reditelji misle o trenutnoj
kinematografiji, o njenoj budućnosti i prošlosti ovde, u Jugoslaviji. I mene
kao mladog reditelja je poprilično zanimalo da to čujem”.
Reditelj
Đorđe Kadijević je o temi filma rekao: “Pitanje o tome kakva je danas filmska
umetnost, šta je ona danas i o čemu govori, kako se vrednuje i ceni, trebalo bi
pre da bude postavljeno u nekom velikom, svetskom kulturnom ambijentu. O ovome
bi trebalo da se pitaju Amerika i Evropa. Mi smo na tu temu razgovarali
zahvaljujući lucidnosti Darka Bajića, koji je skovao u glavi našu radoznalost
prema onome o čemu pre ovog filma možda i ne bismo razmišljali”.
“Prvo
smo pojedinačno nastupali pred Darkom. To je za mene bila prilika da potpuno
prođem kroz svoj život, dela i iskustva. Kad smo se sastali nas četvorica, to
ukrštanje naših izlaganja je dobilo jedan novi smisao. Bilo mi je zaista lepo
popodne kada smo nas četvorica govorili ono što mislimo o svojoj karijeri,
životu i filmu”, kazao je Zdravko Šotra je o iskustvu rada na ovom ostvarenju
Zoran
Jovanović, direktor fotografije, o svom doprinosu filmu je rekao: “Zadatak je
bio zanimljiv i izazovan. Hteli smo da svetlo i prostor budu postavljeni kao da
se radi o imaginarnom prostoru bez obrisa i pozadine, gde petoro ljudi
razgovaraju i mogu da budu potpuno opušteni. Mislim da smo postigli finu
atmosferu koja izgleda plemenito i filmski”
Nakon
konferencije za medije otvorena je izložba fotografija iz filma, mladog
fotografa Stefana Vacića.
Projekat
“Film davne budućnosti” realizovali su festival LIFFE, produkcijska kuća
“Magična linija”, Fakultet dramskih umetnosti, uz podršku Ministarstva kulture
i informisanja Srbije i Filmskog centra Srbije, uz tehničku podršku CinePlanet,
Delta video i MTS dvorane.
***
Komentar
***
Nije bilo lako raditi u YU. Boro Drašković: "u
umetnosti: cenzurisano je oko 15 000 dela (570 zabranjenih knjiga, 76 filmova,
70 pozorišnih komada, 15 izložbi....)". 2017., u vojnom bunkeru na Kalemegdanu,
bila je izložba o cenzuri u Srbiji i YU, 60-tih i 70-tih god 20. veka,
inspirisana knjigom istoričarke Radine Vučetić "Monopol na istinu", a
čiji su autori Mirjana Slavković i Marija Miletić. Na 36 panoa postavke
"Umetnost u bunkeru", prikazani su kontrasti umetničkog života YU:
Tito i holivudske zvezde nasuprot bunkerisanju filmova, avangarda u pozorištu i
na Bitefu, nasuprot skidanju predstava "Kad su cvetale tikve",
"Kape dole" i "Druga vrata levo", avangardno slikarstvo
nasuprot zabranjenim slikama Miće Popovića... Na izložbi su izdvojeni i
autentični borci za slobodu: L. Stojanović, Ž. Pavlovića, D. Makavejev, Ž.
Žilnika, B. Drašković, A. Popovića, Z. Radmilovića... Srbja je
"zarobljenik" ne otvaranja tajnih knjiga iz komunizm. Ako je tako
bilo u umetnosti možete misliti kako je bilo politici, medijima, u društvenim
naukama, filozofiji ,..., sve to zajedno izgleda da je nužno je vodilo onome u
čemu sada živimo.
Zoran Stokić
10.11.2022.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар