Novo istraživanje otkriva šta vaš tinejdžer zapravo gleda na
društvenim mrežama
Autor:
CNN
09. okt.
2025. 10:05
LIFESTYLE
Facebook
X
Mail
dete,
telefon, mobilni, J K Daylight/Shutterstock J K Daylight/Shutterstock
Ako je vaš
tinejdžer na internetu, gotovo je sigurno da vidi sadržaj koji promoviše
muškost i prenosi zabrinjavajuće poruke o devojkama, pokazuje istraživanje
objavljeno u sredu.
Većina
dečaka — 73 odsto — redovno vidi sadržaj o takozvanoj „digitalnoj muškosti“,
koji obuhvata objave o borbama, građenju mišića i zarađivanju novca, navodi se
u novom istraživanju organizacije Common Sense Media.
Dečaci,
kako piše CNN, koji su više izloženi takvom sadržaju imaju niže samopouzdanje i
osećaju se usamljenije, pokazalo je julsko istraživanje sprovedeno na više od
hiljadu dečaka uzrasta od 11 do 17 godina koji žive u Sjedinjenim Državama. Ti
dečaci češće kriju svoja osećanja i veruju da ne bi trebalo da pokazuju
emocije, na primer suze ili strah.
Zanimljivo
je da dečaci uglavnom ne traže ovakav sadržaj sami, kaže Majkl Rob, glavni
autor studije i rukovodilac istraživanja u Common Sense Media, neprofitnoj
organizaciji iz San Franciska koja pomaže roditeljima i nastavnicima da razviju
kritičko mišljenje kod dece.
„Mali broj
njih rekao je da je zaista tražio ovakav sadržaj“, rekao je Rob. „Šezdeset osam
odsto izjavilo je da su im takve objave jednostavno počele iskakati u feedu,
iako ih nisu tražili.“
To je
verovatno zato što su algoritmi naučili da su adolescenti često prijemčivi za
takve objave, dodao je.
Skoro svi
dečaci — 91 odsto — vide poruke o izgledu tela, poput onih koje promovišu
određeni način odevanja ili negu kože. Oni koji su najviše izloženi takvim
porukama više od četiri puta češće smatraju da bi trebalo da promene svoj
izgled zbog onoga što vide na društvenim mrežama.
Većina
dečaka — 69 odsto — takođe redovno nailazi na sadržaj koji promoviše
problematične rodne uloge, na primer objave koje sugerišu da devojke više vole
određeni tip momaka ili da koriste izgled kako bi ostvarile ciljeve.
Ovi
rezultati su posebno zabrinjavajući jer istraživanja pokazuju da kada se
negativne poruke o ženama i devojkama normalizuju na mreži, to može dovesti do
nasilja van interneta.
Rob
napominje da je korišćenje društvenih mreža kod dečaka dosad „prilično slabo
proučavano“. „Ovim istraživanjem dokumentujemo kako algoritmi kojima su deca
izložena oblikuju njihov identitet tokom ključnog perioda adolescencije, kada
se ličnost formira.“
Ipak, Rob
priznaje da studija ne može dokazati da društvene mreže direktno uzrokuju ove
efekte. Takođe smatra da rezultati mogu čak i potceniti koliko su dečaci
usvojili muške stereotipe, jer oni koji ih podržavaju možda nisu želeli da
priznaju da imaju emocionalne poteškoće ili osećaj ranjivosti.
Srećom,
roditelji mogu pomoći svojim sinovima da na zdrav način obrade ono čemu su
izloženi na društvenim mrežama i ublaže negativne posledice.
Razgovarajte
o „digitalnoj muškosti“
Prvo,
pretpostavite da će vaša deca biti izložena ovakvom sadržaju, kaže Melisa
Grinberg, klinička psihološkinja iz Princeton Psychotherapy Center, koja nije
učestvovala u istraživanju. „Čak i ako pratimo i ograničavamo ono što deca
gledaju kod kuće, ona će biti izložena sadržaju za koji ne znamo u drugim
okruženjima, preko prijatelja i vršnjaka“, rekla je.
Zato
razgovarajte sa svojim tinejdžerima o tome. Počnite tako što ćete ih pitati šta
gledaju na mreži.
„Jedna
tajna je da deca zapravo vole da pričaju o svom korišćenju medija“, rekao je
Rob.
Ako vam
takvi razgovori deluju neprijatno, pokušajte da ih vodite u automobilu,
savetuje Džastin Karino, psihoterapeutkinja iz Vestčestera u Njujorku koja radi
s mladima i nije učestvovala u studiji.
„Sedenje
jedno pored drugog deluje manje preteće nego direktan kontakt očima, a zatvoren
prostor automobila pomaže tinejdžerima da se osećaju sigurno dok se otvaraju“,
rekla je za CNN.
Naučite
tinejdžere da preispituju ono što vide
Objasnite
zašto treba da preispitujemo sadržaj koji vidimo na društvenim mrežama, kaže
Grinberg.
„Kada nešto
vidimo na mreži, naročito ako poruke stalno ponavljaju ili imaju mnogo lajkova,
možemo nesvesno da poverujemo u njih“, rekla je.
„Možda i ne
primećujemo da se to dešava.“
Ako dete
počne da prihvata neke od problematičnih poruka koje vidi, nemojte odmah reći
da greši.
„Možemo
instinktivno reagovati i poželeti da ih odmah zaustavimo“, rekla je Grinberg.
„Ali to
može imati suprotan efekat, jer dete može pomisliti da ga ‘ne razumete’ ili da
ne može da razgovara s vama o svojim pitanjima.“
Umesto
toga, priznajte da sadržaj na mreži može delovati ubedljivo, posebno kada ga
dele ljudi koje volimo ili poštujemo. Dajte im primer kada se to desilo vama i
zajedno preispitajte poruku, na primer: „Otkako sam bio dete, viđao sam u filmovima
i serijama da se dečaci ismevaju kada plaču ili pokazuju emocije“, rekla je
Grinberg. „Ali zašto je to tako? Da li emocije zaista znače slabost? Možemo li
to sagledati iz druge perspektive?“
Roditelji
mogu pomoći deci da te potrebe zadovolje na zdrav način van interneta
Istraživanje
je pokazalo da su deca koja su imala barem jednu osobu na koju mogu da se
oslone van interneta imala bolje mentalno zdravlje, rekao je Rob. On je
predložio da se kod dečaka neguju pozitivni uzori — kao što su roditelji, članovi
porodice, nastavnici, treneri ili vođe izviđača.
„Dečaci
treba da čuju i vide da muškarci u njihovim životima mogu da izraze čitav
spektar emocija i da postoji mnogo različitih načina da se bude muškarac — da
ne treba da budu toliko ukočeni po pitanju toga kako dečaci i muškarci treba da
se ponašaju ili izražavaju osećanja“, rekao je on.
Takođe je
važno obezbediti da dečaci budu deo fizičkih zajednica, kroz učešće u
aktivnostima poput pozorišta ili sporta, dodao je Rob. Treba biti kreativan. Na
primer, ako dečak voli video-igre, „to ne mora biti usamljena aktivnost“, rekao
je.
„Postoje
lokalni gejming klubovi, esports timovi, časovi programiranja i timovi za
robotiku — sve vrste aktivnosti koje mogu da povežu interesovanja sa direktnim
kontaktom licem u lice.“
Ovo
najnovije istraživanje pokazuje da većina dečaka vidi sadržaje o muškosti,
negativne ideje o rodnim ulogama i o fizičkom izgledu — i da oni koji
konzumiraju više takvog sadržaja imaju lošije mentalno zdravlje. Ipak,
roditelji mogu iskoristiti ovu situaciju da razgovaraju s decom, nauče ih da
preispituju ono što vide na mreži i obezbede im jake uzore i zdrave aktivnosti
van interneta.
Društvene
mreže možda guraju potencijalno štetan sadržaj tinejdžerima, ali mi možemo
uzvratiti boljim iskustvima u stvarnom životu.
***
Komenta
***
Poper: "U čijim rukama treba da počiva vlast?" je pogrešno postavljeno pitanje. Pitanje treba da glasi: "kako da izgradimo takve političke ustanove da ni nesposobni i nemoralni vladar ne može da načini preveliku štetu?" Zauzdavanjem političke vlasti - samovolje i zloupotrebe vlasti - preko ustanova, pomoću kojih se vrši podela i kontrola vlasti". Ovi mehanizmi omogućavaju da se promena vlasti odvija nenasilnim putem. U "otvorenim demokratskim društvima" ne postoji nekontrolisana politička moć.
Ali stanje na Zemlji je takvo za države zapravo poseduju relativni suverenitet - bez obzira da li su iz grupe 20% "otvorenih društava" ili iz onih 80% "zatvorenih despotskih" - jer u poslednja dva veka, multinacionalni kapital je učinio da postoje nad-državne mediske strukture, da postoji globalno tržište koje izmiče bilo kakvoj kontroli - može se kazati da sada na Zemlji postoje mediske strukture koje su povezane sa globalnom (ekonomijom) tj. apsolutnim tržištem; pa samim tim kao svaki "apsolut" poseduju - neograničenu - i nekontrolisanu moć – ta moć ne samo da može bitno da urušava "otvorena društva" (upravo se događa i u SAD) - nego ta nekontrolisan moć može da uruši život na Zemlji proizvodeći klimatske bagove i slične apokalitične fenomene. Na primer, iz najboljih namere, kompanije proizvode što više proizvoda da bi zadovoljile potrebe kupaca, ali nenameravana posledica te enormne proizvodnje – može, na primer, dovesti do uništenja ekološke ravnoteže na Zemlji. A već 30 godina decu na Zemlji umesto u građane (osobe odgovorne za svoje postupke) pretvaraju u ljude-decu - "koji nisu u stanju da sračunaju nenameravane posledice svojih nameravanih akcija".
Zoran
Stokić
9.10.2025.
Нема коментара:
Постави коментар